Aangezien ik vrij regelmatig palm drink, en dit bier mij zeker goed smaakt. Lijkt het mij een goed idee om dit biertype, belgian pale ale, eens te gaan brouwen.
Omdat ik pas net begonnen ben met brouwen, is het natuurlijk nog wat lastig om goed te kunnen beoordelen welke mouten ik nodig heb. Maar na wat rondzoeken naar BPA recepten ben ik op de onderstaande moutstort gekomen. Heb nog wel een redelijk aandeel pilsmout erin zitten, omdat naar mijn idee anders het moutige te veel gaat overheersen. Wil het namelijk nog wel goed doordrinkbaar houden.
Verder lijken kleur, bitterheid en begin SG mij wel ok, in ieder geval volgens type.
En wat betreft de gist, het smaakprofiel zoals beschreven voor de PC Leuven gist spreekt mij wel aan. Heb nog niet met deze gist gebrouwen, dus ben zeer benieuwd.
Wat denken jullie van dit recept?
Brouwhulp Recept uitdraaiBasis| Omschrijving | Waarde | | Kenmerk | |
| Naam recept | |
| Brouwdatum | |
| Biertype | Pale Ale (Belgisch) |
| Volume | 22,0 liter |
| Gewenst begin SG | 1.055 g/l |
| Berekende kleur | 24 EBC (Morey) |
| Berekende bitterheid | 23 IBU (Tinseth) |
Algemeen| Omschrijving | Waarde | | Brouwzaalrendement | 80% |
| Totaal brouwwater | 35,6 liter |
| Beslagdikte | 3,51 l/kg |
| Maischwater | 18,0 liter |
| Spoelwater | 17,6 liter |
| Kooktijd | 90 min. |
Vergistbare ingrediënten| Ingrediënt | kleur (EBC) | % in stort | gewicht (kg) | | Pilsmout | 3 | 55 | 2,824 |
| Palemout | 8 | 25 | 1,284 |
| Aromamout (Amber 50) | 49 | 15 | 0,77 |
| Aromamout (Amber 150) | 150 | 5 | 0,257 |
Maischschema| Omschrijving | Temperatuur (gr. C) | Stap tijd (min) | Rust tijd (min) | Beslagdikte (l/kg) | | 1 | 63 | 0 | 25 | 3,51 |
| 2 | 73 | 10 | 35 | 3,51 |
| 3 | 78 | 5 | 5 | 3,51 |
Hop en kruiden| Ingrediënt | % alfazuur | Type | Kooktijd (min) | Gewicht (g) | Bitterheidsbijdrage (IBU) | | Saaz | 3,3 | Hopbellen | 90 | 50 | 19 |
| Saaz | 3,3 | Hopbellen | 15 | 25 | 4 |
Gist| Omschrijving | Waarde | | Gistsoort | Wyeast 3538 leuven pale ale |
| Gistvorm | Slurry |
| Volume (l) | 0 |
| Beluchtingstijd (uur) | |
| Temperatuur starter (gr. C) | |