Anton's installatie

Gestart door Anton, 18-02-2012 00:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Anton

Regelmatig krijg ik vragen over mijn brouwinstallatie.
Alles wat je nu te zien krijgt is al eens eerder op het forum getoond, maar de foto's zijn grotendeels verdwenen. Nu zal ik ze weer plaatsen en met behulp van www.mijnalbum.nl  zouden de plaatjes wel op het forum blijven staan.

Een en ander van mijn installatie heb ik zelf gebouwd. Ik wilde brouwen op de vierkante halve meter omdat ik nogal ruimtegebrek heb.
Dus kwam ik op het idee van een éénpans brouwerij. Het idee vond ik revolutionair tot ik later ontdekte dat er al velen voor mij dat zelfde idee hadden.

Zo maakte ik een binnenketel met een filterbodem waar in ik maisch. Deze binnenketel kan ik er na het maischen uit takelen en tijdens het filteren kan de vlam al aan en tegen de tijd dat het filteren klaar is kookt het wort al bijna. Spoelen doe ik niet, maar kan natuurlijk wel.


Gamel met binnenketel op de zelfbouw brander.

Het geheel heb ik op een onderstel geplaatst. Ook de brander heb ik aangepast maar hier over later. Het onderstel heeft inmiddels wielen en kan ik dus gemakkelijk verplaatsen. Het biedt ook plek aan de takel.


Binnenketel  er uit getakeld.

Naast de brander kan een grote emmer geplaatst geworden waar de binnenketel met bostel boven gedraaid kan worden om uit te lekken.


Bodemloze Binnenketel.

Zoals je ziet is de binnenketel eigenlijk niet meer dan een bodemloze emmer.
De bodem wordt gevormd door een filterplaat met een sterke ondersteuning d.m.v. een RVS gaaswerk, een rooster.


Filterplaat.

De filterplaat heeft gaatjes van 1,75 mm en de doorlaatbaarheid is plm. 44%
Het filtert geweldig goed, makkelijk en vooral erg snel en voor mij is het optimaal.


Filterplaat en  binnenketel.

Hier is duidelijk te zien hoe het filter en de ondersteuning in de binnenketel komen te liggen.


Filterplaat in binnenketel.


Brander in hoogte verstelbaar.

De brander was eerder in de bekende oranje vierpoot gevat maar daarbij kon ik de vlam niet goed tegen de wind beschermen. Dus dan maar iets anders gemaakt. Zo kan ik desgewenst de vlam voor de wind afschermen, want ik brouw nogal eens buiten en paste de gamel er beter op.
De branderhoogte is instelbaar. Ooit wilde ik weten wat de beste hoogte was tussen de brander en de gamelbodem. Precies weet ik het niet maar plm. 6 cm voldoet zeer goed



Brander met ontsteking.

Bij Conrad voor 4 euro een piëzo ontsteker gekocht zodat ik niet de hele tijd met een vuurtje de vlam onder de gamel moet aansteken. Dit is wel zo gemakkelijk.

henkhenk

Zo Anton, dat ziet er goed uit!
Mooi klein, compact, degelijk en verrijdbaar! Zit wel veel werk in denk ik zo te zien.
Ideale oplossing voor de filterplaat!

Groet Olaf

beermenke

Ziet er prima uit!
ik heb de piezzontsteking aangesloten maar direct weer verwijderd. Reden: een enorme ontploffing alvorens te ontsteken. Hoe doe jij dat en geeft dat bij jou geen problemen. Wat doe ik fout?

ernie_

Citaat van: beermenke op 18-02-2012  12:04 uZiet er prima uit!
ik heb de piezzontsteking aangesloten maar direct weer verwijderd. Reden: een enorme ontploffing alvorens te ontsteken. Hoe doe jij dat en geeft dat bij jou geen problemen. Wat doe ik fout?

Een piëzo ontsteker is toch niet anders dan een vlammetje erbij houden. Heb je niet het gas te hoog gedraaid voor je de ontsteker gebruikte? Kijk a.j.b. uit!

Johannes

Citaat van: beermenke op 18-02-2012  12:04 uZiet er prima uit!
ik heb de piezzontsteking aangesloten maar direct weer verwijderd. Reden: een enorme ontploffing alvorens te ontsteken. Hoe doe jij dat en geeft dat bij jou geen problemen. Wat doe ik fout?

Te vroeg of te laat het gas aan. Te vroeg: veel vrijgekomen gas ontbrandt ineens (dat is overigens nog geen ontploffing) te laat: terugslag van de vlam door teveel zuurstof in de gastoevoer.

JohnS

Heel erg mooi!  :duimop: :duimop:

Ik ben ongeveer hetzelfde aan het maken. Ik dacht een binnenpan te hebben gekocht, maar die was eigenlijk veel te mooi, en heb ik nu in gebruikt genomen als buitenketel.

Is jouw binnenketel RVS? Uit een stuk? Tips?

Muldermans

Ik zit dit eens te bekijken, een binnenketel zou je ook van een PE foodgrade vergistingsemmer kunnen maken. Is wellicht goedkope oplossing voorstartende brouwer ;-)

Anton

Citaat van: beermenke op 18-02-2012  12:04 uZiet er prima uit!
ik heb de piezzontsteking aangesloten maar direct weer verwijderd. Reden: een enorme ontploffing alvorens te ontsteken. Hoe doe jij dat en geeft dat bij jou geen problemen. Wat doe ik fout?

Ik draai het gas open en druk de knop in en de brander brand.
Aan het zachte geluid hoor ik dat de brander begint te branden.
Wel hoor ik weleens een "pfloefff" o.i.d. wanneer ik de kraan dicht draai.

Misschien drukte je de knop in nadat er al teveel gas vrijkwam? :weetniet:

Anton

Citaat van: Muldermans op 19-02-2012  10:23 uIk zit dit eens te bekijken, een binnenketel zou je ook van een PE foodgrade vergistingsemmer kunnen maken. Is wellicht goedkope oplossing voorstartende brouwer ;-)

Dat zou ook een mogelijkheid zijn. Zeker als een dergelijke emmer in de gamel of kookpan past.

Anton

Citaat van: JohnS op 18-02-2012  17:50 uHeel erg mooi!  :duimop: :duimop:

Ik ben ongeveer hetzelfde aan het maken. Ik dacht een binnenpan te hebben gekocht, maar die was eigenlijk veel te mooi, en heb ik nu in gebruikt genomen als buitenketel.

Is jouw binnenketel RVS? Uit een stuk? Tips?

De binnenketel is uiteraard van RVS. Zoals je op de foto ziet is het een bodemloze emmer met een hengsel er aan.

Kota-appie

Anton,

Ziet er netjes uit. Iets waar ik misschien ooit ook wel naar toe zou willen groeien.
Lijkt me een stuk makkelijker dan met al die verschillende pannen aan de slag.
Het is zo ook wat efficienter in de ruimte.

Ik zag enige tijd geleden ook al een filmpje met iemand die zoiets gebruikt:



Groeten,

Roelof

12345

Ja, ziet er heel mooi uit. Als ik dit eerder gezien had, had ik misschien ook wel zoiets gebouwd ipv wat ik nu heb gebouwd: een soort RIMS met 3 ketels met al die kranen en slangen en zo.

Anton

Het hele idee is ontstaan door mijn (lichte) afkeer van kranen, slangen en vooral pompen.
Ook al omdat ik alles zo'n beetje zelf kan maken en ik wil het goedkoop houden.
Allemaal deel van de hobby. ;)

Anton

De enige pomp die deel uitmaakt van mijn installatie is:


[/quote]

Ooit laten zien in topic: apparatuur-zelfbouwpomp.

Kota-appie

Nou Anton, ik ga me er ook aan wagen om aan een soortgelijke installatie te gaan beginnen.
Ik brouw waarschijnlijk op een iets kleinere schaal en het zal wat amateuristsicher oogen,
maar het gaat om het eindresultaat.

Vandaag een bierfust gehaald. Eerste stap wordt om deze open te snijden/zagen. Als dat
lukt zie ik wel weer verder. Ik moet ook al op voorhand kijken welke maat pan in ik de fust
ga plaatsen. Ik heb helaas niet de beschikking om mijn eigen binnenpan te maken :(

Wens mij maar succes ;)

Oscar

Citaat van: Kota-appie op 01-03-2012  02:29 uWens mij maar succes ;)

Succes!  :)

Anton

Citaat van: Kota-appie op 01-03-2012  02:29 uNou Anton, ik ga me er ook aan wagen om aan een soortgelijke installatie te gaan beginnen.
Ik brouw waarschijnlijk op een iets kleinere schaal

Wens mij maar succes ;)

Kleinere schaal? ik brouw ook maar tussen de 10 en 15 liter per keer. Iets meer zou wel kunnen, maar na het afkoelen moet ik dan teveel tillen. :neenee:

 Ik wens je veel succes. :)

Homme

Citaat van: Anton op 18-02-2012  00:36 u...Zo maakte ik een binnenketel met een filterbodem waar in ik maisch....
Ik vind dit een geweldige installatie, hoop niet dat dit item te oud is om nog een vraag te stellen.

Ik heb een maischketel van 30 cm doorsnede en 37 cm hoog en wil hier ook graag een binnenketel in maken, maar hoe?
Hoe kom ik aan een rvs pan/ketel met een dergelijke smalle doorsnede? Of anders, hoe maak je er zo een?  :weetniet:

cobier

Ik heb ook net een elektrische 30 liter ketel in huis waar ik mee wil gaan werken.
Wat zijn precies de voordelen van een binnenpan met filterbodem tov een losse filterbodem en uitgang met pompje onder in de ketel eigenlijk?

Mvg, Co

Anton

Citaat van: Homme op 14-02-2013  19:58 uIk vind dit een geweldige installatie, hoop niet dat dit item te oud is om nog een vraag te stellen.

Ik heb een maischketel van 30 cm doorsnede en 37 cm hoog en wil hier ook graag een binnenketel in maken, maar hoe?
Hoe kom ik aan een rvs pan/ketel met een dergelijke smalle doorsnede? Of anders, hoe maak je er zo een?  :weetniet:

Dit item is zeker niet te oud, ik brouw er nog wekelijks/maandelijks mee. De RVS-pan/ketel is in feite een bodemloze emmer. ;D
Dit heb ik zelf gemaakt van een RVS-buis van 304 mm doorsnee. Verder veel geknutseld in de schaarse middagpauzes op mijn werk, waar ik zowat alles uit de oud(RVS)ijzerbak viste.
Het geheel past dus in een gamel van 330 mm.

Als je nog meer vragen hebt dan vuur ze maar af.

 :degroeten:
Anton


Anton

Citaat van: cobier op 14-02-2013  22:40 uIk heb ook net een elektrische 30 liter ketel in huis waar ik mee wil gaan werken.
Wat zijn precies de voordelen van een binnenpan met filterbodem tov een losse filterbodem en uitgang met pompje onder in de ketel eigenlijk?

Mvg, Co

Bezie de binnenketel als een maischzak.
Er zit geen uitgang met pompje in de ketel. Het wort circuleert door een "inwendige" pomp.

 :degroeten:
Anton

dennis

Citaat van: Anton op 15-02-2013  01:11 u... Het wort circuleert door een "inwendige" pomp.

Je bedoelt dat door de verwarming onder de buitenste ketel er een stroming ontstaat die uiteindelijk ook door de 'maischzak' gaat?

Homme

Het voordeel van de binnenpan zie ik in de mogelijkheid van het eruit hijzen: dit kan mij mijn rug sparen (en ja, zelfs bij weinig gewicht is dat voor mij persoonlijk belangrijk).

Helaas heb ik geen oudijzerbak bij mijn werk staan; zal hiervoor eens rondinformeren. Ik had al zoiets verwacht. Anton, bedankt voor deze informatie. Als ik iets heb gevonden en nog een vraag heb zal ik er graag op terugkomen.

Overigens meen ik ergens gelezen te hebben, maar weet niet meer waar, dat een rvs afvalbak (keukenprullenbak) van bijvoorbeeld Blokker of Xenos niet te gebruiken is. Weet iemand daar de reden van?
Is de kwaliteit rvs niet goed, of is het behandeld met iets om hem te laten glimmen? In geval van het laatste: is iets dergelijks ook te herstellen?

Anton

Citaat van: dennis op 15-02-2013  08:32 uJe bedoelt dat door de verwarming onder de buitenste ketel er een stroming ontstaat die uiteindelijk ook door de 'maischzak' gaat?

Nee Dennis, het is een unieke inwendige pomp, zelf gebouwd naar een idee van Hopmans.
Er is toen een draad aan gewijd, zoek maar eens naar Zelfbouwpomp op dit forum. Er is zelfs een youtube filmpje.

Anton

Citaat van: Homme op 15-02-2013  12:50 uOverigens meen ik ergens gelezen te hebben, maar weet niet meer waar, dat een rvs afvalbak (keukenprullenbak) van bijvoorbeeld Blokker of Xenos niet te gebruiken is. Weet iemand daar de reden van?
Is de kwaliteit rvs niet goed, of is het behandeld met iets om hem te laten glimmen? In geval van het laatste: is iets dergelijks ook te herstellen?

Ik zou niet weten waarom je zulk een RVS afvalbak niet zou kunnen gebruiken. Zelfs RVS van mindere kwaliteit is niet slecht voor bier. Gewoon ijzer, wat roesten kan, is niet goed om mee te brouwen.
Als hij glimt is hij waarschijnlijk van chroomstaal en dat is geen probleem. Als hij verchroomd is dan zou je door hem te bewerken ijzer bloot kunnen leggen wat minder gunstig is voor het bier in wording.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.