Cool koelen

Gestart door Adrie, 16-02-2012 12:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

In het laatste nummer van Zymurgy magazine staat een artikel met berekeningen aan dompelkoelers. Heel interessant. Al ziet de auteur een paar praktische zaken over het hoofd...

Daarom heb ik die omissie maar opgevuld: zie HIER. Overigens is deze kennis ook prima te gebruiken bij het ontwerpen van je HERMS.

Raymond293

Wellicht handig om de gehele tekst hier naartoe te kopiëren, ben niet zo'n fan van hotlinken ivm gebroken links ;)

Adrie

Citaat van: Raymond293 op 16-02-2012  12:58 uWellicht handig om de gehele tekst hier naartoe te kopiëren, ben niet zo'n fan van hotlinken ivm gebroken links ;)

Nope. Bovendien gaat deze link niet verloren.

William

Leuke sommetjes Adrie!

Misschien is het leuk om ook het geval van een tegenstroomkoeler mee te nemen om te zien of je nog meer water kunt besparen. Ik heb ooit in dit topic een excel-file gepost waarmee je kunt uitrekenen hoe lang een tegenstroomkoeler moet zijn om het wort van T1 naar T2 te koelen als functie van de buisdiameter en als functie van koelwaterdebiet en wortdebiet.

Vul ik een lengte van 10 meter met een interne diameter van 15 mm, een externe diameter van 30 mm, een starttemperatuur van 100 ºC, een koelwatertemperatuur van 15  ºC en een doeltemperatuur na 10 meter buis van 18 ºC dan kom ik bij een wortdebiet van 1 liter/minuut op een koelwaterdebiet uit van 1,7 liter/minuut. Om 25 liter te koelen heb je dan 42 liter water nodig.

Dit is wel sterk afhankelijk van de buisdimensies. Bij een lengte van 6 meter buis heb je al 252 liter koelwater nodig.

Let wel dat roeren in het vat bij een koelspiraal of turbulentie in de pijp bij zowel de koelspiraal als de tegenstroomkoeler veel effecten zal hebben op de koelefficientie.


Adrie

Citaat van: William op 16-02-2012  20:36 uLeuke sommetjes Adrie!

Misschien is het leuk om ook het geval van een tegenstroomkoeler mee te nemen om te zien of je nog meer water kunt besparen. Ik heb ooit in dit topic een excel-file gepost waarmee je kunt uitrekenen hoe lang een tegenstroomkoeler moet zijn om het wort van T1 naar T2 te koelen als functie van de buisdiameter en als functie van koelwaterdebiet en wortdebiet.

Vul ik een lengte van 10 meter met een interne diameter van 15 mm, een externe diameter van 30 mm, een starttemperatuur van 100 ºC, een koelwatertemperatuur van 15  ºC en een doeltemperatuur na 10 meter buis van 18 ºC dan kom ik bij een wortdebiet van 1 liter/minuut op een koelwaterdebiet uit van 1,7 liter/minuut. Om 25 liter te koelen heb je dan 42 liter water nodig.

Dit is wel sterk afhankelijk van de buisdimensies. Bij een lengte van 6 meter buis heb je al 252 liter koelwater nodig.

Let wel dat roeren in het vat bij een koelspiraal of turbulentie in de pijp bij zowel de koelspiraal als de tegenstroomkoeler veel effecten zal hebben op de koelefficientie.

Goed idee, William. Volgens mij heb ik ook nog ooit een spreadsheetmodel gemaakt van de tegenstroomkoeler. Ik kijk eens even naar jouw model.

Roeren helpt inderdaad sterk. In het artikel in Zymurgy wordt daar ook op ingegaan en berekeningen aan uitgevoerd. Alleen zijn die een stuk lastiger te vertalen naar de praktijk, omdat de een sneller of vaker roert dan de ander.

PietO

Citaat van: William op 16-02-2012  20:36 uLet wel dat roeren in het vat bij een koelspiraal of turbulentie in de pijp bij zowel de koelspiraal als de tegenstroomkoeler veel effecten zal hebben op de koelefficientie.

Precies en dat is NIET meegenomen in het artikel!  :huilen: :huilen:

Adrie

Citaat van: PietO op 17-02-2012  12:53 uPrecies en dat is NIET meegenomen in het artikel!  :huilen: :huilen:

Citaat van: Adrie op 17-02-2012  09:43 uRoeren helpt inderdaad sterk. In het artikel in Zymurgy wordt daar ook op ingegaan en berekeningen aan uitgevoerd. Alleen zijn die een stuk lastiger te vertalen naar de praktijk, omdat de een sneller of vaker roert dan de ander.

William

Citaat van: PietO op 17-02-2012  12:53 uPrecies en dat is NIET meegenomen in het artikel!  :huilen: :huilen:

Absolute tijden, snelheden en liters zullen niet meer kloppen maar waarschijnlijk gaan de trends nog wel steeds op dus je kunt er nog zeker iets van leren.

PietO

Citaat van: Adrie op 16-02-2012  12:14 uAl ziet de auteur een paar praktische zaken over het hoofd...

Daarom heb ik die omissie maar opgevuld: zie HIER. Overigens is deze kennis ook prima te gebruiken bij het ontwerpen van je HERMS.

Mogelijk dat ik het niet juist zie, maar het artikel onder de link op "de roodetoren" gaat niet in op het effect van roeren terwijl dat juist "een paar praktische zaken" zou opnemen (zoals waterverbruik en volume). Het originele artikel gaat daar mogelijk wel op in (William in ieder geval wel in deze draad).

Als ik het gemist heb: mijn excuses daarvoor.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.