Kunstmatige overjarige hop

Gestart door Hoppie, 17-12-2004 19:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

Mijn volgende Lowbach batch wordt hopelijk gebrouwen met overjarige hop.
Helaas heb ik aleen maar verse hop liggen.
Weet iemand een truc om hop snel overjarig te krijgen ?  :merlin:
Dus dat er zo'n lekkere gore zweetvoeten geur aan komt te zitten. 8)
Dat als je het iemand laat ruiken die persoon onmiddelijk onpasselijk wordt? :-\
Dat het braken je nader staat dan het lachen? :-X
Moet ik verder gaan?  :ziek:

Groetjes,

Hoppie

Edgar

Vraag me niet hoe ik het weet, maar je kunt de langzame fermentatieprocessen zoals die plaatsvinden in het bruinen van bladeren simuleren door onder stricte controle in aanwezigheid van een vochtbron zoals aardappelschillen, in een half open papieren zak (een hopverpakking voldoet niet wegens een te grote kans op condens) de boel wat te laten 'broeien'. Het is een delicate balans, het moet nét niet gaan schimmelen. Afkoelen is dus taboe, want dan heb je condens en in no time schimmel. Constante vrij hoge temperatuur dus. Je bent dan eigenlijk de hop aan het 'curen'. Steeds blijven ruiken en voelen en het vochtgehalte regelen met verwijderen/toevoegen van schillen en de mate van opening van de zak. De hop regelmatig omschudden. Tijdens het curen moet de hop zachter worden, duidelijk vochtiger. Zodra het muf of naar ammoniak ruikt, ventileren. Succes.

Hopmans

Hoi Edgar,

Bedankt voor de tip !    :proost2:

Ik ga hier direct mee aan de slag.

Groetjes,

Hoppie  :degroeten:


Gio

Jammer, ik heb vorige week een paar zakken poperingen-hop weggegooid
lag al 4,5 jaar in mijn vriezer.

wist dan ook niet dat er freaks zijn die dit nog gebruiken :clownsmile:
 
 hoewel een stinkend Frans schimmelkaasje kan ik wel waarderen,
maar dan naast mijn glas en niet erin ;D

gr Gio

Hopmans

Hoi Edgar,

Volgens mij gaat het lukken ! :hoera:
Ben nu een week bezig, en zie nu zowaar wat meer herfstkleur in mijn papieren zak.
De geur is ook meer richting tabak ipv groene thee op het begin.
Morgen even neuwe aardappelschilletjes er in, en oude er uit.

Groetjes,

Hoppie


Edgar

Hoi Hoppie,

Leuk dat het lukt. Inderdaad kan je al heel snel een duidelijke verandering in kleur en geur zien als je het zo doet. Maar pas op, zeker vlak na het toevoegen van nieuwe schillen, het is snel beschimmeld. Je moet nu ook veel minder schil toevoegen, want de hop zal al wel praktisch 'verzadigd' zijn met vocht. Een onderhoudsdosis dus.


Groeten,


Edgar

Hopmans

Hoi Edgar,

Wedermaal bedankt !  :proost2:
Ik zal er morgen rekening mee houden.
Nog geen biertje gebrouwen, en toch bezig zijn; met de voorbereiding van de hop.
Heeft ook wel weer wat.
Even niets te doen?; De boel omhusselen.
Houdt je toch weer van de straat zoals we dat hier zeggen.  ;)
Ik heb de zak trouwens in een grote kartonnen doos met een lampje er in.
Als ik de deksel open doe, dan komt er een aangename warme lucht uit.
Weer een interessant proces dus: Het curen van hop.  :duimop:

Volgende week breng ik weer verslag uit.
Groetjes,

Hoppie



Edgar

Klinkt als een goeie setup Hoppie. Ik ben eerlijk gezegd vreselijk benieuwd wat het resultaat zal zijn, zowel van hop als brouwsel. Als het tegenzit, heb je straks lekker ruikende 'oude' hop. Dat was natuurlijk ook weer niet de bedoeling. In dat geval mijn excuses.

Hopmans

Hoi Edgar,

Tja........... Wie niet waagt, wie niet wint.  :)
Overjarige hop heeft de eigenschap dat de bitterheid verdwijnt, maar de desinfecterende eigenschappen behoudt. Het moet dus wel oud worden.
Ik heb wel eens oude hop gehad.
Dat rook dus wel heftig naar zweetvoetjes.
Dit valt nog wel mee eigenlijk. (Beetje tabak of zo)
We proberen het gewoon.  ;)
Feit is: het wordt al wat geeliger/bruiner.
Het hele biertje is toch een groot experiment. ( Houdt me bezig )
Het is alleen de vraag of de aardappels niet te veel smaak afgeven.
misschien de boel later even wassen in koud water?
Kan er nog geen zinnig woord over zeggen  :D

Groetjes,

Hoppie

Edgar

Op deze manier versnel je gegarandeerd die verouderingsprocessen, dus die bitterheid zal veel minder zijn. Wat de smaak van de schillen betreft; dat zal wel meevallen. Ze hoeven geen contact te maken met de hop. Liever niet zelfs. Apart in een... hopzakje leggen bijvoorbeeld! Dan zal het met de smaak wel meevallen.

Bon. Houd ons op de hoogte.

Hopmans

Hoi Edgar,

Het lijkt wel hoe ouder het wordt, hoe meer vocht er in moet.
Ik zelfs een plantenspuit aangeschaft. De aardappelschillen trekken het gewoon niet meer.
Maar ik heb het vanavond denk ik voor het laatst bevochtigd.
Het is nu heel lichtgroen gemengd met geel en sommige zijn bruin. En het ruikt gewoon oud.
Ik denk dat ik het nu gewoon op laat drogen en dan vervolgens in een boterhamzakje ga bewaren.
Daar zitten ook kleine porien in om nog wat na te cureren.

De bitterheid heb ik getest met een zeef met een beetje hop er in. (Een hopbed dus)
Daarover kokend water gegoten.
Het resultaat was een soort jasmijn ruikende hopthee.
Maar met een niet te onderschatten hopbitterheid. Zeer effectief dus; dit systeem !
Even de zeef volknikkeren met hop is er dus niet bij. De hoeveelheid hop die ik in de zeef ga doen is dus gewoon conform de berekeningen. Anders loop ik het risico dat mijn brouwsel na 9 uur keihard werken naar de bliksem gaat. De bitterheid is er dus nog, alleen ik weet niet hoeveel procent dat van het origineel is. Maar het gaat om de andere componenten in de hop voor de desinfecterende werking. Die zijn er als het goed is nog vol op.

De Jasmijn geur hoort niet thuis in mijn bier, dus gebruik ik in dit geval geen hop backsysteem, maar gewoon een open filter.

Oh Sorry Edgar, dit laatse verhaal was eigenlijk offtopic Hi hi.
Zadel ik je daar weer mee op.  :bijdrage_forum:

Groetjes,

Hoppie

Edgar

Spannend Hoppie. Als je maar oppast voor het schimmelmonster.

Bedenk ik me ineens, dat het zelfs nog denkbaar is, dat door al die onnavolgbare chemische processen alfazuren juist zouden isomeriseren! Je weet wel, wat ze commercieel doen door reactie met (of katalysatie door) magnesiumoxide. Als dat gebeurt, ga je zelfs méér bitterheid krijgen! Misschien een litertje gehopt moutextract proefkoken?

Pas op: In hop zitten stengeltjes. Als je de hop hebt gedroogd, en hij voelt volkomen droog aan, en je bergt hem op in plastic boterhamzakjes, dan is 'ie een dag later weer kletsnat. Dat is het vocht dat uit de stengels komt. Die stengeltjes geven hun vocht langzamer af dan de blaadjes. Ook daar loert dus nog het schimmelmonster. Na drogen dus nog een paar dagen nadrogen!

Hopmans

Oops,

I'll get the point.... ???
Anderzijds heb ik een paar blaadjes in de mond genomen.
En daar kon ik redelijk tegen, in tegenstelling tot het begin dat het nog groen was. Dat was dus heeeeeel snel een schep honing soldaat maken.
Dus ik denk dat het wel los loopt.

Woow, goed dat je dat even zegt van de stengeltjes.
Ga ik dus rekening mee houden.
Ik hou je op de hoogte.

Groetjes,

Hoppie   :degroeten:

Hopmans

Hoi Edgar,

Deze methode is 100% geslaagd !
Geen hopsmaak ( Pilserig ), en geen bitterheid, maar wel hopharsen ( En die zijn weer gunstig meen ik ).
Kortom een hele mooie neutrale melange  ;)

Perfect voor in een Vlaams bruin.

Groetjes,

Hoppie

Edgar

Goed nieuws Hoppie! Maar begrijp ik dat je er al mee hebt gebrouwen?

Hopmans

Yep,

Mijn tweede Lowbach batch.
Die heb ik net ge-edit.

Heb nog 3 zakjes over. Perfecte hop!

Groetjes,

Hoppie

Edgar

Ahja natuurlijk. Die thread had ik niet zo goed gevolgd. Ben blij dat het goed aan het lukken is. Zeer benieuwd naar hoe dat zou smaken!

Adrie

Ha Hoppie,

Bravo met al dat geëxperimenteer! En nog meer bravo dat je het allemaal op het forum meldt.  :elifant: Ga vooral zo door.

Groeten,

A3

Hopmans

Hoi Adrie,

Bedankt voor de motiverende woorden.   :proost2: .
Maar dit experiment is natuurlijk wel geslaagt dankzij Edgar.
Het is een goede beslissing geweest om Edgar in het beheerders-team te verwelkomen.
Als ik inlog op een willekeurig moment is Edgar ook op het forum.
M.a.w. : Wat een drive !

Uiteraard plaats ik ieder dingetje of ideetje op het forum. Je weet maar nooit.
Bovendien ben ik geen lid van een gilde. Ik ben niet zo'n "Club mens".
Op vrijdag avond zit ik liever thuis dan op een bijeenkomst.

Eigenlijk zie ik dit als een gilde. Waarom is dit geen gilde ?  :weetniet:
Dit is het grootste en modernste gilde van Nederland.  :)
Lekker op je luie stoel op het on-line biergilde.  :bijdrage_forum:
Bijna 700 man. Op iedere vraag is een antwoord !  :lessmile:

Eigenlijk moet ik de boel ophemelen.  ???

Bravo voor het Gilde der Gilden    :elifant:    :hoera:

Groetjes,

Hoppie

Edwin

Ha Hoppie :proost:

Welkom bij het virtuele gilde der hobbybrouwers. Ik zie net dat we met zijn 700-den zijn!
We hebben wel wat onderzoek verricht naar het oprichten van een vereniging of stichting, maar dat heeft toch wel wat nadelen. Er moet een 'dagelijks bestuur' zijn, met statuten en de hele reutemeteut (dat was nodig voor het receptenboek). Vooralsnog zijn we gwoon een stel (jonge) brouwers die ook nog de PC kunnen bedienen (zo blijkt uit de poll). Ik hou wel van dit laagdrempelige, gratis 'gilde'.

Edwin

Edgar

Neeeeh, vereniging, allemaal gedoe. Dit is veel dynamischer. Af en toe een samenkomstje zou leuk zijn, dat wel.

Enne, Hoppie, dat is echt teveel eer. Vaak staat mijn browser nog gewoon open en kijk ik niet of nauwelijks naar de pagina.

Edwin

Precies! :proost:

Deze dynamiek bevalt me wel. Ach, we ontwikkelen gewoon verder. Ik merk dat ik daar als individu niet heel veel invloed op heb (maar 1/700 deel)

Edwin

Caspar

Dit is ook de enige "gilde" waarbij ik aangesloten ben... het is ideaal zo, geen verplichtingen, geen formeel gehannes waar niemand zin in heeft. Enige nadeel is dat ik wel wat meer fysiek wil zien, proeven en vergelijken... aangezien ik nog een (zelfs jongere dan Edwin ;)) onervaren brouwer ben.

Maar goed, ooit komt ie... de Hobbybrouwen.nl-dag  :elifant:

Groetjes Cas

Caspar

Maar goed.. voor de verandering wijken we wel weer af van het onderwerp hahaha.

Hoppie, Ik volg je projecten vol interesse!! Het is dat ik bijv. best veel over de Lambiekbrouwers heb gelezen... als ik onwetend was, zou ik denken dat je het bier aan het vernaggelen was  ;) hahaha.

Azijn in bier, hop expres verouderen... om een bepaald bier te klonen wat normaal jaren moet rijpen, versneden wordt enz. Dit is experimentele materie, echt top man! Wil je je brouwsel laten keuren op ONK?

Groetjes Cas

Hopmans

Hey Caspar,   :proost2:

Tja, tegen het echte rijpingsproces kan je natuurlijk niet op.
Maar ik vertik het om 1-2 jaar te wachten voor een zuur bier.

Jan van Schaik zegt : Het leven is te kort om een slecht bier te drinken.
Ik zeg : Het leven van een hobbybrouwer is te kort om 1-2 jaar te wachten op een zuur bacterie.

Dus dit is een mooi compromis voor de hobbyist.
Gewoon een weekje hoofdgisting, een weekje lageren en 2-3 maandjes rijpen op fles.

Ik zit er wel aan te denken om het biertje op te sturen.
Het eerste brouwsel is niet een goede kloon, maar het is wel een mooi bier volgens mij.

Dus heel misschien treffen we elkaar wel  :)

Groetjes,

Hoppie

Caspar

Waarschijnlijk treffen we elkaar dan wel ;)...

Hopmans

Hoi Edgar,

Was weer wat aan het surfen op het net, en daar zag ik ook een truukje.
Die gaat wel heel snel. Weet niet of dat wel zo goed is, maar zou als backup kunnen worden gebruikt.

Hop de oven in.   :pasop: :echtboos: :pasop:

Groetjes,

Hoppie




Edgar

Nope, dat droogt wel, maar geeft geen oude smaak.

Hopmans

Hoi Edgar,

Laten we dat dan maar snel vergeten.

Het idee "Hop de oven in" beviel mij eigenlijk niet zo  ;D

Groetjes,

Hop


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.