Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Goedkope USB ventilator bij Action  (gelezen 15839 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Goedkope USB ventilator bij Action
« Gepost op: 24-01-2012 23:29 u »
De eer voor deze tip komt Herman toe. In het topic over zijn gistingskast maakte hij melding van een goedkope USB ventilator. Inmiddels heb ook ik een dergelijke ventilator aangeschaft voor de koelkast waarin ik mijn CCT heb staan.

De ventilator kost slecht € 2,99. Daarbij heb ik een USB kabel gekocht met een lengte van 5 meter voor € 1,49.
Via e-bay is de ventilator ook aan te schaffen maar dan ben je meer kwijt

De ventilator geeft een stevige bries en is vrij stil.

Een adapter om de ventilator zonder PC of laptop van stroom te voorzien had ik nog liggen. Maar ook die zijn goedkoop aan te schaffen via het internet. Zie hier. Nog geen € 2 inclusief verzendkosten. Hoe kan het?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline pieterwannes

• Vol lid
  • Land: be
Re: Goedkope USB ventilator bij Action
« Reactie #1 Gepost op: 25-01-2012 07:41 u »
Moet ik uit dat topic afleiden dat die ventilator dient om de warmte te verspreiden over de hele kast of kan deze ook dienen als koeling.
Ik ga namelijk een kast maken met isolatieplaten en wil hierin op basis van het chinese alternatief van de TC 10 een vorm van koeling en verwarming hebben. Kan die ventilator als optie dienen om te koelen of is dit niet effectief genoeg?

Alvast bedankt voor de post en tips...

Offline Dorstige Alexander

• Senior lid
  • op één been kan je niet staan
« Reactie #2 Gepost op: 25-01-2012 10:15 u »
Moet ik uit dat topic afleiden dat die ventilator dient om de warmte te verspreiden over de hele kast of kan deze ook dienen als koeling.
Ik ga namelijk een kast maken met isolatieplaten en wil hierin op basis van het chinese alternatief van de TC 10 een vorm van koeling en verwarming hebben. Kan die ventilator als optie dienen om te koelen of is dit niet effectief genoeg?

Alvast bedankt voor de post en tips...

Een ventilator koelt niet. Die blaast alleen de lucht rond. Je moet, als je wil gaan koelen, dus sowieso een koudebron hebben.

Offline BBA

• WHO Wageningen
  • Vol lid
  • Ik brouw al mijn bieren in de Franse stijl
« Reactie #3 Gepost op: 25-01-2012 10:44 u »
De warmteproductie zit in dit geval in het gistvat dus als je de lucht daar vandaan kunt blazen zul je je vat wel iets koelen, ervan uitgaande dat de omgevingstemperatuur lager is dan de vattemperatuur. De omgevingstemperatuur zal echter, zeker in een geisoleerde kast, ook snel oplopen waardoor het koeleffect waarschijnlijk snel weg is. Ik denk dus ook dat je een koudebron nodig hebt.

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #4 Gepost op: 25-01-2012 14:58 u »
. . .  en als je nou een VRIESkast gebruikt ipv een KOELkast.

Offline jpt

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 25-01-2012 17:15 u »
Ik heb inmiddels ook het action model (een blauwe). Het is een mooie prijs, maar hou er rekening mee dattie allerminst geruisloos is. Als je niet van een laagfrequente zoemgeluid houdt, dan is dit een hoogst onaangenaam apparaat. Evengoed, voor het geld is het een leuke alleskunner die zelfs de warmte van je kachel door de kamer kan blazen als je het daar voor wilt gebruiken. Er zit ook een handig uit knopje op.

Offline John

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 25-01-2012 19:40 u »
Hoe groot is dat apparaat eigenlijk? MORGEN wordt er hier in het dorp een Action geopend. . .  is dat niet toevallig.

Trouwens heb ik ontdekt dat de koelkast die ik hier heb staan en die ik hier in huis gereserveerd heb om er een gistingskast van te maken is te klein voor mijn gistingsvat van 30 liter. . .  Moet ik weer op zoek naar een nieuwe. Komt goed.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #7 Gepost op: 25-01-2012 19:48 u »
Zie dit plaatje voor een indicatie van de grootte.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 26-01-2012 08:33 u »
Ik heb inmiddels ook het action model (een blauwe). Het is een mooie prijs, maar hou er rekening mee dattie allerminst geruisloos is. Als je niet van een laagfrequente zoemgeluid houdt, dan is dit een hoogst onaangenaam apparaat.

In mijn koelkast heb ik nog een andere ventilator. Deze gebruik ik voor het geval de koeler werkt. Maar die ventilator maakt meer geluid. Gelukkig heb je in een gesloten koelkast daar allemaal niet zo veel last van.

Offline John

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 26-01-2012 12:23 u »
Hoe groot is dat apparaat eigenlijk? MORGEN wordt er hier in het dorp een Action geopend. . .  is dat niet toevallig.

Jaaaa ik was de 1e betalende klant die er binnen was; heb ook maar meteen die ventilator met usb kabel gekocht...

Als het goed is, is de koelkast goed geïsoleerd dus geluid zal wel meevallen lijkt me. En voor die prijs wil ik het wel proberen.

Offline j.heesters3

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 23-06-2017 13:08 u »
Bij de Action is de ventilator weer te koop. Bij ons in het dorp was hij op maar personeel verzekerde me dat hij binnenkort weer in de schappen zou liggen. Hier de link. Voor 2,49 kun je je geen buil vallen.  http://www.action.nl/100-nieuwste/maxxter-bureau-ventilator-metaal-usb-aansluiting-div-klr 

Jos

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 23-06-2017 13:41 u »
Bij de Action is de ventilator weer te koop. Bij ons in het dorp was hij op maar personeel verzekerde me dat hij binnenkort weer in de schappen zou liggen. Hier de link. Voor 2,49 kun je je geen buil vallen.  http://www.action.nl/100-nieuwste/maxxter-bureau-ventilator-metaal-usb-aansluiting-div-klr 

Jos

Ik had ze al gemist bij de Action. Goed dat ze er weer zijn. Misschien ook wat voor kantoor met warme dagen.

Offline BLUB

• Senior lid
  • zonder BLUB geen bier!
« Reactie #12 Gepost op: 23-06-2017 13:57 u »

Jos

Verleden jaar bij de Kwantum gehaald voor 1 Euro, vond het al duur zat   :nut: :nut: :biersmile: Draait nog steeds  :bijdrage_forum:

Offline breda82

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 23-06-2017 18:15 u »
Maar je hebt de ventilator dus altijd aan tijdens de vergisting of schakel je hem bij koelen en verwarmen?

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #14 Gepost op: 23-06-2017 18:55 u »
Schakelen met verwarmen vind ik het meest effectief. Voor koeling zit er soms al een ventilator in je koelkast.

Offline breda82

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 23-06-2017 20:53 u »
Ik ga morgen dan maar eens langs de Action!

Offline Erick

• Super lid
  • Land: sy
    • Erick
« Reactie #16 Gepost op: 23-06-2017 23:02 u »
Brr... Kinderhandjes. Prijs is niet altijd het belangrijkst.

Offline David Steeman

• Senior lid
« Reactie #17 Gepost op: 25-06-2017 10:44 u »
Een adapter om de ventilator zonder PC of laptop van stroom te voorzien had ik nog liggen. Maar ook die zijn goedkoop aan te schaffen via het internet. Zie hier. Nog geen € 2 inclusief verzendkosten. Hoe kan het?

Hoe kan het? Door op alles te besparen, inclusief de veiligheid. Veel van die dingen zijn niet gescheiden van het lichtnet, hebben inferieure componenten en zijn bijgevolg gevaarlijk. Ik heb nog een stekkerblok met brandplekken erin die me er regelmatig doet aan denken. Bij mij worden er geen goedkope e-Bay-spullen meer in het lichtnet geprikt!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 25-06-2017 12:23 u »
Hoe kan het? Door op alles te besparen, inclusief de veiligheid. Veel van die dingen zijn niet gescheiden van het lichtnet, hebben inferieure componenten en zijn bijgevolg gevaarlijk. Ik heb nog een stekkerblok met brandplekken erin die me er regelmatig doet aan denken. Bij mij worden er geen goedkope e-Bay-spullen meer in het lichtnet geprikt!

Het schijnt dat er meer USB adapters niet veilig zijn. Ook die niet te koop zijn bij e-bay. En ongetwijfeld zijn er via e-bay ook adapters te koop die gewoon veilig zijn. Zelf heb ik een paar e-bay adapters al jaren zonder problemen in gebruik.

Overigens bleek uit een onderzoek van de NVWA uit juli 2016 dat de adapters van Samsung, Sony en Nokia veiligheidsrisico's hadden. Deze zijn als het goed is uit de handel genomen. Uit het onderzoek bleek ook dat veel merkloze adapters niet veilig waren, maar er was ook een merkloze adapter waarmee niets mis was.

Zie https://tweakers.net/nieuws/113505/nvwa-ruim-helft-van-41-geteste-usb-laders-voldoet-niet.html
En https://www.inspectieresultaten.nvwa.nl/productonderzoek/usb-laders

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #19 Gepost op: 26-06-2017 08:28 u »
Uiteindelijk komt het overgrote deel van het kleine elektronische spul uit China of je het nu via Ebay besteld of niet. Maar als iemand het officieel importeert zal er waarschijnlijk een CE keurmerk opzitten, hoewel dat ook niet alles zegt.

Offline Rich

• Senior lid
  • Tonight let it be Schraderbräu
« Reactie #20 Gepost op: 26-06-2017 10:30 u »
Zegt inderdaad niet zoveel. Ik had laatst een schakelaar (zo'n insteekding voorzien van verlichte tuimelschakelaar) met CE keurmerk, max toegestane belasting 3500w, tussen het stopcontact en mijn verwarmingselement (2800w) van de brouwketel gezet. Na een kwartier rook ik een enorme brandlucht; schakelaar aan het smelten. Komt gewoon van de bouwmarkt.

Heb ook al eens een imitatie Macbook oplader in vlammen zien opgaan; ook gewoon gekocht in een Nederlandse winkel en (zogenaamd) voorzien van keurmerken. Levensgevaarlijk die troep.

Offline j.heesters3

• Senior lid
« Reactie #21 Gepost op: 05-07-2017 18:58 u »

Jos

Nu zelfs in de aanbieding voor € 1,89.

Jos

Tags: