Geen CO2 - Schudden helpt

Gestart door Albertus, 22-01-2012 12:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Albertus

Op 1 december heb ik een bier gebotteld. Het was een Scotch Ale, gebrouwen met Whiskymout en gelagerd op hout van Whiskyvaten. Na drie weken warm wegzetten was er bij het openen een zuchtje, maar in het bier geen spoor van CO2.
Een experiment met het alsnog toevoegen van bottelgist, in het verleden heeft dat me nog wel eens geholpen, mislukte.

Oorzaak leek mij de waanzinnig flocculente gist (1728 - Scottish Ale). Deze gist vormde een kauwgom-achtige substantie onderin de CCT en liet zich niet aftappen. Mijn vermoeden was dat deze gist bij hergisting op fles, wanneer er weinig beweging is, zichzelf "smoort".

Begin deze maand ben ik begonnen elke dag alle flesjes te schudden waarbij ik er op lette dat het bezinksel loskwam van de bodem. Met na drie weken resultaat, een gisteren geopend flesje gaf een degelijke "plop" en een goede schuimlaag. Er zat, zo te proeven, nog wat bottelsuiker in, maar het bier smaakte al uitstekend. Nog een weekje schudden en dan moet het genoeg zijn.

Mijn probleem is al heel vaak aan de orde geweest op het forum. Voor iedereen die de wanhoop nabij is: kennelijk is volhouden een manier om toch de gist zijn werk te laten doen.

Bert

Jacques

Schudden kan inderdaad helpen. Maar ook heel veel geduld hebben en wat warmer wegzetten.

Albertus

Citaat van: Jacques op 22-01-2012  13:21 uSchudden kan inderdaad helpen. Maar ook heel veel geduld hebben en wat warmer wegzetten.

Volkomen juist. Maar in dit geval hielpen warmte en geduld, de flesjes stonden meer dan een maand bij 23 ºC, niet.

Bert

Oxhead

Wat ook nog helpt is om de flessen na het schudden horizontaal weg te leggen.
Gewoon het krat op zijn kant zetten.
Dan is er een groter kontakt oppervlakte met het bier er boven. Onder andere Dupont past dit toe met de 75cl flessen.
Als er genoeg druk is kan je de gist nog eens losschudden en de flessen gewoon rechtop zetten. (en koeler natuurlijk)

Jacques

Citaat van: Albertus op 22-01-2012  13:45 uMaar in dit geval hielpen warmte en geduld, de flesjes stonden meer dan een maand bij 23 ºC, niet.

Dat kan gebeuren. Ook ik ben in het verleden ten einde raad geweest. Toch kwam er na zo'n 6 tot 8 weken eindelijk koolzuur in de fles. Veel geduld dus. De truc van het schudden was toen nog niet zo bekend. In de blikcursus wordt deze truc ook genoemd.

Albertus

Citaat van: Oxhead op 22-01-2012  14:10 uWat ook nog helpt is om de flessen na het schudden horizontaal weg te leggen.
Gewoon het krat op zijn kant zetten.
Dan is er een groter kontakt oppervlakte met het bier er boven. Onder andere Dupont past dit toe met de 75cl flessen.
Als er genoeg druk is kan je de gist nog eens losschudden en de flessen gewoon rechtop zetten. (en koeler natuurlijk)

Als het me weer een keer overkomt ga ik dat zeker proberen.
Ik zal de huidige batch (ik verwacht nog een week te moeten schudden) splitsen en kijken of het verschil maakt.

Bert

Alard

Citaat van: Oxhead op 22-01-2012  14:10 uWat ook nog helpt is om de flessen na het schudden horizontaal weg te leggen.
Gewoon het krat op zijn kant zetten.

Wat in ieder geval geen goed plan is: de flesjes omgekeerd zetten. Dat heb ik een keertje gedaan toen het niet zo wou vlotten met de hergisting, in de hoop dat de gist dan wat meer door het bier verspreid zou worden, en het resultaat was aangekoekte gist in elk dopje...

Jorre

Met mijn eigen hobbybrouwsels schudde ik mijn flesjes tijdens het begin van de hergisting geregeld eens door elkaar, gewoon voor de fun eigenlijk omdat ik wel een vermoeden had dat de gist beter zou werken dan dat het de hele tijd op de bodem gestapeld ligt. MAAR ik vroeg me tegelijk ook af of dit geen slecht effect geeft?
Bijvoorbeeld troebelvorming of zo? Of verspreiden dode gistcellen die slechte smaak geven aan het bier? ik zou eens in de boeken moeten duiken maar misschien weet iemand van jullie het?

Cheers
Jorre

(Momenteel aan het koken in mijn stage brouwerij, na 8 uur wachten op een trage filtratie :p )

BierHenk

Citaat van: Jorre op 17-05-2012  00:52 uMet mijn eigen hobbybrouwsels schudde ik mijn flesjes tijdens het begin van de hergisting geregeld eens door elkaar, gewoon voor de fun eigenlijk omdat ik wel een vermoeden had dat de gist beter zou werken dan dat het de hele tijd op de bodem gestapeld ligt. MAAR ik vroeg me tegelijk ook af of dit geen slecht effect geeft?
Bijvoorbeeld troebelvorming of zo? Of verspreiden dode gistcellen die slechte smaak geven aan het bier? ik zou eens in de boeken moeten duiken maar misschien weet iemand van jullie het?

Cheers
Jorre

(Momenteel aan het koken in mijn stage brouwerij, na 8 uur wachten op een trage filtratie :p )

(momenteel aan het koken in mijn stage brouwerij, na 8 uur wachten op een trage filtratie :p )
Zonder betweterig te willen zijn, ik doe dit 'remureren' altijd!.
Elke dag zoals de methode champenoise een slagje draaien.
(Soms helemaal omschudden) Geeft een prima resultaat.

snowdog2006

Sorry voor de kick, maar ik had een vraag over het schudden.

Kan het zijn dat je een infectie of een gusher kunt krijgen omdat je door het schudden het bier in aanraking laat komen met de binnenkant van de dop? Ik desinfecteer mijn kroonkurken niet voor de duidelijkheid.

tdp

Ik kan het niet op basis van kennis uitsluiten, maar dat lijkt me echt heel sterk. Die doppen worden schoon en droog aangeleverd, daar gaat echt niet ineens een infectie in nestelen. Mocht dat al zijn, dan zou dit ook een infectie opleveren zonder te schudden.

snowdog2006

Dat dacht ik ook @ TDP. Had laatst alleen mijn flessen geschud (omgekeerd en weer terug) en opeens kreeg ik bij het openen van 1 flesje heel langzaam dat het schuim zich uit de fles kwam zetten. Niet stromend, maar heel langzaam ophoog kruipend tot het zicht een witte pluim van schuim vormt die boven de opening vd fles uit steekt. Daarvoor dus nog niet gehad.
Had er juist voor gezorgd voor weinig nucleatiepunten (alle hopdeeltjes - was een IPA- gefilterd met 100 micron zak).

Jacques

Citaat van: snowdog2006 op 27-07-2018  11:43 uDat dacht ik ook @ TDP. Had laatst alleen mijn flessen geschud (omgekeerd en weer terug) en opeens kreeg ik bij het openen van 1 flesje heel langzaam dat het schuim zich uit de fles kwam zetten. Niet stromend, maar heel langzaam ophoog kruipend tot het zicht een witte pluim van schuim vormt die boven de opening vd fles uit steekt. Daarvoor dus nog niet gehad.
Had er juist voor gezorgd voor weinig nucleatiepunten (alle hopdeeltjes - was een IPA- gefilterd met 100 micron zak).

Met het hete weer van de laatste tijd kan het zijn dat het bier meer koolzuur heeft. En ook dat je bier net wat verder uitgist.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.