Lekkend kraantje startpakket

Gestart door Lorejas, 10-01-2012 22:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronald_

Citaat van: Jacques op 12-01-2012  20:51 uHet staat al op de wiki.

Het lastige is dat dit probleem steeds weer opduikt bij beginnende brouwers. Als we het niet meer over die emmers kunnen hebben kunnen we net zo goed beginnende brouwers de toegang tot dit forum weigeren.

Maar ik zou maar wat blij zijn als de vervelende emmers niet meer verkocht worden... Dat zou veel irritatie voorkomen.

Schrijf dan een petitie aan Brouwmarkt, in plaats van een wiki.

Jacques

Citaat van: Ronald_ op 13-01-2012  09:11 uSchrijf dan een petitie aan Brouwmarkt, in plaats van een wiki.

Het probleem is bekend bij Brouwland. Al een hele tijd geleden zijn ze daar door mij op gewezen. Ze verkopen echter nog steeds de emmers die de problemen opleveren. Daarom komt dit onderwerp steeds weer terug in de berichten en is er ook aandacht hiervoor in de wiki.

Ronald_

Maar waarom moet er nu weer een topic over die emmers gaan? Het begint met een vraag over een kraan, iedereen begint over een emmer....
Als andere vragen worden gesteld zijn mensen er altijd als de kippen bij om linkjes te plaatsen, gebruik de zoek/tag functie te roepen.  :weetniet:

Hoe het ok zij;

Citaat van: Ronald_ op 12-01-2012  15:10 uZullen we het anders over die inferieure emmers hebben? Die bij de startpakketten zitten? Voeg het meteen ff toe aan de cursussen!

Wacht ik zet het op de wiki.. oh nee, toch niet.

Was daarom een beetje spottend bedoeld  :proost:

Jacques

Citaat van: Ronald_ op 13-01-2012  10:58 uMaar waarom moet er nu weer een topic over die emmers gaan? Het begint met een vraag over een kraan, iedereen begint over een emmer....

Die kraantjes zitten in die emmers... Als je een ander vergistingsvat koopt los je twee problemen tegelijk op.

koffie

Hier ook zo'n emmer met kraantje en nog nooit heeft de kraan gelekt of het deksel niet goed afgedicht.
Je kunt beter de energie steken in de uitleg hoe en waarom een emmer goed afgesloten moet zijn.

Wybe

Wat een ge-emmer over die...
Zelf heb ik zo'n emmer  (en twee vaten met schroefdeksels) en er heeft nog nooit iets gelekt.
Overigens vind ik wel dat de schroefdekselvaten een stuk solider zijn en dus langer meegaan. De goedkope emmer kost pakweg €13,- en het betere vat slechts €25,- Die kleine meerprijs is het echt wel waard.

Jacques

Citaat van: koffie op 13-01-2012  13:09 uHier ook zo'n emmer met kraantje en nog nooit heeft de kraan gelekt of het deksel niet goed afgedicht.
Je kunt beter de energie steken in de uitleg hoe en waarom een emmer goed afgesloten moet zijn.

Soms heb je geluk. Maar gezien de vele berichten van verontruste beginnende brouwers die denken dat bij hen de vergisting niet op gang is gekomen terwijl er flink gistdek op het bier staat, zijn er ook velen die dat geluk niet hebben. En dat is ook de reden waarom dit onderwerp steeds maar weer terug komt.

koffie

Ik denk dat het merendeel ven die mensen het deksel er gewoon niet goed op heeft zitten.

RobinB

Citaat van: Jacques op 13-01-2012  14:08 uSoms heb je geluk.

Selectie bias.
Hier komen eerder beginners met problemen dan die bij wie het allemaal super gaat.

Ik heb 3, allemaal goed. 3x slechts geluk?

hansHalberstadt

Citaat van: RobinB op 13-01-2012  22:00 uSelectie bias.
Hier komen eerder beginners met problemen dan die bij wie het allemaal super gaat.

Ik heb 3, allemaal goed. 3x slechts geluk?
Eigenlijk heb jij dus het probleem bij die beginnende brouwers veroorzaakt, want je laat voor hen de slechte spullen over in de winkel.  >:D

Jacques

Citaat van: koffie op 13-01-2012  17:39 uIk denk dat het merendeel ven die mensen het deksel er gewoon niet goed op heeft zitten.

In het grijze verleden heb ik ook zo'n emmer gehad. Sloot nooit goed af. Dus niet een kwestie van de deksel er niet goed op doen. Bij de tweede dezelfde emmer idem.

Gistvat met schroefdeksel en rubber in de deksel: altijd goed!

RobinB

Citaat van: hansHalberstadt op 14-01-2012  09:32 uEigenlijk heb jij dus het probleem bij die beginnende brouwers veroorzaakt, want je laat voor hen de slechte spullen over in de winkel.  >:D

Hahaha! Dries selecteert vast alleen de goede speciaal voor mij inderdaad! ;D

Jacques

Citaat van: RobinB op 14-01-2012  20:35 uHahaha! Dries selecteert vast alleen de goede speciaal voor mij inderdaad! ;D

Ik heb nog even gekeken op de site van Van der Kooy.
Ze hebben andere vergistingsemmers dan die bij Brouwland geleverd worden. We hebben het dus niet over dezelfde emmers.





Ik sluit niet uit dat die van Van der Kooy beter afsluiten.

RobinB

Naja, iedereen Brouwland (en alle verdelers, oa. Brouwmarkt) dan maar mijden dus? :clownsmile:

Nee, tuurlijk niet!
Hoeveel beginners zijn nu hier geweest met een lekkende emmer? 20? 30? (volgens mij eerder 10 oid maar soit!)
Den je nu echt dat er niet véééél meer dan 20-30 van die emmers verkocht en in gebruik zijn?

Dat is wat ik al eerder zei: Selectie Bias!
Doordat iedereen met een lekkende emmer het meldt en de rest die probleemloos de emmer gebruikt niet, krijg je het beeld dat er met veel emmers wat aan de hand is, terwijl het waarschijnlijk maar een klein percentage is...

Jacques

Er zullen er ook heel wat zijn geweest die niet in de gaten hebben gehad dat de vaten lekten en stevig geoxideerd bier hebben gebotteld.
Tja, of die nog steeds brouwen is maar de vraag.

En ook al zou maar 1 of 2% van de gistvaten lekken (hetgeen ik betwijfel) dan zijn er dat natuurlijk nog te veel. Ze horen gewoon niet te lekken!

RobinB

Citaat van: Jacques op 14-01-2012  23:14 uEn ook al zou maar 1 of 2% van de gistvaten lekken (hetgeen ik betwijfel) dan zijn er dat natuurlijk nog te veel.
98-99% van de vaten zijn dan dus goed!
Hoezo geen uitzondering, die lekkende vaten... ;)

Je moet het probleem niet groter maken dan het is.
Heb je wèl een lekkend vat, dan heb je pech en moet je een andere halen. De kans op een lekkend vat is echter zeer klein.

Jacques

Citaat van: RobinB op 14-01-2012  23:21 u98-99% van de vaten zijn dan dus goed!
Hoezo geen uitzondering, die lekkende vaten... ;)

Je moet het probleem niet groter maken dan het is.
Heb je wèl een lekkend vat, dan heb je pech en moet je een andere halen. De kans op een lekkend vat is echter zeer klein.

Volgens mij maak jij het probleem kleiner dan het is. Het hoort gewoon geen probleem te zijn. Beginnende hobbybrouwers moeten niet in vertwijfeling worden gebracht over de vraag of de vergisting nu wel of niet is begonnen.

Als bij bijvoorbeeld nieuwe auto's 1 tot 2% niet zou werken na aflevering worden er snel van dat merk geen auto's meer verkocht. Geen enkele consument pikt dat. Waarom zouden we dat bij gistvaten wel accepteren?

RobinB

Omdat een gistvat misschien een minder grote investering is dan een auto? ???
Ik snap wel dat ze de (prijs-)drempel laag willen houden. Upgraden kan immers altijd nog...
Zeker met zo'n kleine kans op defecten!
Uiteraard hóórt het vat niet te lekken, en verreweg de meeste doen dat waarschijnlijk ook niet.
:)

Herman

Citaat van: Jacques op 14-01-2012  23:26 uHet hoort gewoon geen probleem te zijn. Beginnende hobbybrouwers moeten niet in vertwijfeling worden gebracht over de vraag of de vergisting nu wel of niet is begonnen.

Als bij bijvoorbeeld nieuwe auto's 1 tot 2% niet zou werken na aflevering worden er snel van dat merk geen auto's meer verkocht. Geen enkele consument pikt dat. Waarom zouden we dat bij gistvaten wel accepteren?

Eens. Toen ik begon met brouwen werd algemeen gesteld dat je mandflessen moest gebruiken. Qua lekken zo'n gek advies nog niet, qua gevaarlijk zijn in gebruik is natuurlijk een ander ding. Ik zweer ook bij de schroefdeksel, hetzij de curver-achtige (rood deksel) hetzij de grote gistingsvaten van 30l-60 l etc. met kraan.

Herman

Ook al moeten de vaten niet lekken, wil ik nog wel even vermelde dat  lekken helemaal niet erg is tijdens de hoofdgisting. Het is pas bij het dalen van de gistingsactiviteit dat dit een issue wordt. Ik heb jaren vergist in een emmer met een theedoek hierover gespannen met een elastiek. Zodra de schuimberg inzakte en de gisting nagenoeg over was, hevelde ik over in een mandfles.

Dit is uiteraard geen advies, maar meer een goh-wat-was-dat-lollig-in-die-goeie-ouwe-tijd-terugblik ;)

Wat onverlet laat dat lekken in het beginstadium van gisten dus geen enkel probleem is, opdat onze beginners niet onnodig bevreesd raken.

RobinB

Citaat van: Herman op 14-01-2012  23:42 uWat onverlet laat dat lekken in het beginstadium van gisten dus geen enkel probleem is, opdat onze beginners niet onnodig bevreesd raken.
Helemaal mee eens!
:duimop:

Jacques

Citaat van: RobinB op 14-01-2012  23:30 uZeker met zo'n kleine kans op defecten!


Dat is jouw beleving op grond van het feit dat jij wel goede emmers hebt die waarschijnlijk van een andere fabrikant komen.

Maar we kunnen nog een hele tijd discussiëren over de vraag hoeveel van de emmers niet deugen. Je moet er gewoon op kunnen vertrouwen dat ze goed zijn ongeacht de prijs die ze kosten. Beginners horen niet aan de gang te gaan met spullen die mogelijk niet deugen. Grote kans dat die verloren gaan voor de hobby terwijl dat makkelijk voorkomen had kunnen worden door een starterspakket dat 10 of 15 euro duurder is.

We mogen niet vergeten dat er 2 van die emmers verkocht worden in de luxere pakketten en geen mandfles. Het idee is van de ene naar de andere emmer over te hevelen. Dan voer je dus de nagisting uit in een emmer waarvan een redelijke kans bestaat dat die niet goed afsluit. Indien dat het geval is is oxidatie gegarandeerd.

Nogmaals, je moet het probleem niet bagatelliseren.

RobinB

Citaat van: Jacques op 14-01-2012  23:48 uWe mogen niet vergeten dat er 2 van die emmers verkocht worden in de luxere pakketten en geen mandfles. Het idee is van de ene naar de andere emmer over te hevelen.

Eén van beide is dan toch een filter-emmer?
Hoedanook, van een mug een olifant maken is ook niet de manier.

(en ik lees in jouw reactie dus tòch dat "we"/"ze" Brouwland moeten boycotten? ;D )

Jacques

Citaat van: RobinB op 14-01-2012  23:51 uEén van beide is dan toch een filter-emmer?
Hoedanook, van een mug een olifant maken is ook niet de manier.

(en ik lees in jouw reactie dus tòch dat "we"/"ze" Brouwland moeten boycotten? ;D

Als die andere emmer een filteremmer is dan wordt hoofd- en nagisting in die ene emmer uitgevoerd.

Gelet op de regelmaat waarmee dit probleem gemeld wordt denk ik niet dat van een mug een olifant gemaakt wordt.

Brouwland hoeft niet geboycot te worden. Maar deze firma doet er wel beter aan de emmers te vervangen en bij hun starterpakketten gistvaten te leveren die wel gegarandeerd goed afsluiten. Want hoewel je gelijk hebt dat een lekkend gistvat tijdens de hoofdgisting geen probleem hoeft te zijn, heb je geen controle meer over het verloop van de vergisting via het waterslot. Aan de hand daarvan bepaal je of je al dan niet gaat overhevelen. Na verloop van tijd stopt de koolzuurontwikkeling en kan er zuurstof bij het bier. Dat je zou moeten overhevelen weet je niet. Geoxideerd bier met een minder smaak is het gevolg. Dat wil je een beginner toch niet aandoen? Ook al gaat het bij het merendeel (meer dan 50%) goed.

Erick

Citaat van: Jacques op 14-01-2012  23:48 uWe mogen niet vergeten dat er 2 van die emmers verkocht worden in de luxere pakketten en geen mandfles.
Gelukkig niet zou ik zeggen: Levensgevaarlijk die mandflessen.
(Heb een better bottle aangeschaft)  ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.