Lekkend kraantje startpakket

Gestart door Lorejas, 10-01-2012 22:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lorejas

Morgen wil ik bottelen, dus ik ging mijn emmer alvast op tafel zetten. Is van het startpakket.

Tot mijn ontsteltenis zie ik dat er iets gelekt is door het kraantje heen.





Het kraantje was schoon toen het bier in dit vat werd geheveld en is niet gebruikt om monsters te nemen oid. Ondanks dat het kraantje dus altijd dicht was, is dit toch erlangs gelekt.

Het is absoluut niet veel, maar dit heeft ruim een week stroperig en plakkerig kunnen zijn aan de buitenkant van het kraantje. Ik neem aan dat ik morgen niet via het kraantje kan bottelen ivm infectiegevaar en dat het met een stuk siliconeslang aan het bottelpijpje provisorisch moet worden geheveld. Wat vinden jullie?

Kraantje kan ik weggooien denk ik?

Oscar

Citaat van: Lorejas op 10-01-2012  22:17 uIk neem aan dat ik morgen niet via het kraantje kan bottelen ivm infectiegevaar en dat het met een stuk siliconeslang aan het bottelpijpje provisorisch moet worden geheveld. Wat vinden jullie?

Even schoonmaken met heet water en er is niets aan de hand. Wat alcohol (als je dat hebt) doet ook wonderen. Paniek i.v.m. infectie gevaar is wat overdreven. Wel even je bier bemonsteren en proeven/ruiken  :)


Citaat van: Lorejas op 10-01-2012  22:17 uKraantje kan ik weggooien denk ik?

Dat kan....maar zou ik niet doen. Kijken of je er iets van tape o.i.d tussen kunt krijgen om het goed af te sluiten.

RobinB

Ik doe dat anders.
Ik hevel naar een bottelvat (brouwpan), om aldaar te mengen met bottelsuiker. Vanuit het bottelvat bottel ik, wederom met de hevel.

Het hele kraantje gebruik ik niet, mijn vaten hebben niet eens een kraantje meer. Ook simpeler met schoonmaken.

Oscar

Ik ben het eens met RobinB  :) :)   ;)

aldo

Kraantje omhoog draaien doet ook wonderen!


verder ben ik het ook met Robin eens...waarom zit dat kraantje er nog op? tja anders zou me gistvat een groot gat hebben 8) 8)

Jacques

Het is voor mij ook een compleet raadsel waarom bij die vaak slecht sluitende vergistingsemmers voorzien worden van een kraantje. Nee, het wordt echt tijd dat deze emmers niet meer geleverd worden bij de starterspakketten.

Een hevel met een hevelclip is veel betere keuze.

Overigens kun je de de kraan natuurlijk vervangen. Het mooiste is deze te vervangen door een 3-delige rvs kraan. Maar dan moet je wel heel diep in de portemonnee. Je hebt dan wel een hele duurzame oplossing en een kraan die echt goed kunt schoonmaken.

George81

Vreemd, ik heb nooit deze lekkage gehad. Ik zou 'm inderdaad gewoon desinfecteren en gebruiken.
Als je klaar bent met bottelen kan je 'm testen met water.

Joost81

Ik heb twee van deze emmers met zo'n kraantje. één van die twee lekt ook. Laatst zelfs een halve liter per dag terwijl er gistend bier in zat. Ik heb toen de emmer schuin gehouden zodat het kraantje vrijkwam en er toen het rode en witte binnenwerk uitgetrokken en die van het andere kraantje terug geplaatst. Lekkage was gelukkig voorbij.
Ik heb ook een hevel dus gebruik het kraantje toch al niet. Weet iemand of er kunststof afsluit doppen (met schroefdraad en wartel) zijn voor zo'n gat? Ik heb ze nog niet gevonden.

Ronald_

Zo te zien zit het rode onderdeel van de kraan niet diep genoeg in het kraantje gedrukt.. Er zit een klein randje boven je lek, volgens mij moet je hem tot daar doordrukken..

Jacques

Citaat van: Joost81 op 11-01-2012  07:37 uWeet iemand of er kunststof afsluit doppen (met schroefdraad en wartel) zijn voor zo'n gat? Ik heb ze nog niet gevonden.

Is het niet handiger om een nieuw vat te komen, eentje met een schroefdeksel en een rubberen ring in de deksel. Een kleine investering waar je jarenlang plezier van kunt hebben. Bij de Boerenbond en andere dergelijke bedrijven verkopen die naast de Brouwlandverdelers. En bij Van der Kooy kun je een Curver vat kopen van 20 liter al dan niet voorzien van een waterslot of gevuld met pilsmout. Zie hier.

RobinB

De grap is dat het vat zonder dat kraantje ook veel goedkoper is, € 4,- .
Waterslot +rubbertje erbij zit je op ca. € 6.
:)

Joost81

Citaat van: Jacques op 11-01-2012  08:02 uIs het niet handiger om een nieuw vat te komen, eentje met een schroefdeksel en een rubberen ring in de deksel. Een kleine investering waar je jarenlang plezier van kunt hebben. Bij de Boerenbond en andere dergelijke bedrijven verkopen die naast de Brouwlandverdelers. En bij Van der Kooy kun je een Curver vat kopen van 20 liter al dan niet voorzien van een waterslot of gevuld met pilsmout. Zie hier.

Ik vind de emmer die ik heb wel handig omdat daar al een maataanduiding in liters op staat en precies in mijn gistkast past. Die met schroefdeksel van 20 L zijn te klein, het moet er wel één van 30 L zijn. En de meeste met schroefdeksel van 30 L zijn te hoog voor in mijn gistkast. Die van Brouwland zou wel kunnen maar heeft ook zo'n kraantje: zie hier

BBA

Dat vat van Brouwland wordt geleverd met een afsluitdop die je in plaats van het kraantje in het vat kunt schroeven. Eigenlijk zoals je al vroeg, maar dan zonder wartel aangezien er gewoon schroefdraad in het vat zit. Natuurlijk kan het hier ook langs lekken, maar ik denk dat de kans daarop kleiner is dan bij een kraantje.

Joost81

Citaat van: BBA op 11-01-2012  10:20 uDat vat van Brouwland wordt geleverd met een afsluitdop die je in plaats van het kraantje in het vat kunt schroeven.

Bedankt voor de tip! Dat had ik niet uit de beschrijving gehaald.
Ik begon net te twijfelen over de afmetingen van mijn gistkast en hij is toch groter dan ik gedacht had :) Deze 42L van Curtec zou er ook nog in passen: zie hier Weet iemand waar deze vaten wel te betalen zijn? Ik zag ze bij overtoom voor EUR 29 maar daar kan ik als particulier niet bestellen.

Ronald_

Toch leuk dat de discussie meteen over de inferieure kwaliteit van de Brouwland emmers gaat :)

Naast mijn eerdere opmerking over het kraantje..

Brouwmarkt heeft een goed alternatief voor de Brouwland emmer. Ik heb deze emmer laatste aangeschaft:
http://www.Brouwmarkt.nl/brouwemmer-deksel-metalen-hengsel-liter-p-2713.html

En die is echt heel goed! Geen kraantje, de afsluiting van de deksel is fantastisch, gaatje in de deksel boren ze er voor je in als je dat wilt.. En met een zeer stevig hengsel!

RobinB

Citaat van: Ronald_ op 11-01-2012  11:08 uToch leuk dat de discussie meteen over de inferieure kwaliteit van de Brouwland emmers gaat :)

Naast mijn eerdere opmerking over het kraantje..

Brouwmarkt heeft een goed alternatief voor de brouland emmer. Ik heb deze emmer laatste aangeschaft:
http://www.Brouwmarkt.nl/brouwemmer-deksel-metalen-hengsel-liter-p-2713.html

En die is echt heel goed! Geen kraantje, de afsluiting van de deskel is fantastisch, gaatje in de desksel boren ze er voor je in als je dat wilt.. En met een zeer stevig hengsel!

Diezelfde emmer is bij van der Kooy slechts € 3,95.
Ik heb er ook een paar naar tevredenheid. :)

Ronald_

Dus laten we stoppen met alle emmers afkraken en deze emmers als prima te beschouwen..

Lorejas

Hulde voor alle reacties, ik wilde gaan hevelen met een slang maar omdat ik ondertussen ook aan het brouwen was en zo heb ik toch maar risico'tje genomen. Waterkoker gevuld en langzaam over het kraantje leeggegoten (halverwege het kraantje omgedraaid).

Alle zooi was aan de buitenkant in elk geval weg.

Citaat van: Ronald_ op 11-01-2012  07:51 uZo te zien zit het rode onderdeel van de kraan niet diep genoeg in het kraantje gedrukt.. Er zit een klein randje boven je lek, volgens mij moet je hem tot daar doordrukken..

Daar zal ik vanavond even naar kijken. Dank voor de tip.

Verder wordt het inderdaad gewoon tijd voor een vat met een schroefdeksel en zonder kraantje.


Leeghwater

Die kraantjes zijn niet van hele beste kwaliteit. bij mij is er ooit eens eentje geheel uit de houder gesprongen. Resultaat: 30 liter bier over de vloer... een grote stinkende plakzooi in de gang. Godzeidank lag daar zeil, en waren de drempels hoog genoeg om het bier niet de woon kamer in te laten stromen. Ik denk dat ik vermoord was als dat was gebeurd.

Lorejas

Citaat van: Leeghwater op 11-01-2012  16:30 uDie kraantjes zijn niet van hele beste kwaliteit. bij mij is er ooit eens eentje geheel uit de houder gesprongen. Resultaat: 30 liter bier over de vloer... een grote stinkende plakzooi in de gang. Godzeidank lag daar zeil, en waren de drempels hoog genoeg om het bier niet de woon kamer in te laten stromen. Ik denk dat ik vermoord was als dat was gebeurd.
Des te meer een reden om gauw over te stappen op een fatsoenlijke hevel met antidroesem en geen kraantjes meer te gebruiken! Bij mij staat het vat bovenaan de met tapijt beklede zoldertrap. Het zou 2 verdiepingen naar beneden lopen....

hansHalberstadt

Citaat van: Leeghwater op 11-01-2012  16:30 uDie kraantjes zijn niet van hele beste kwaliteit.
Ik zou zeggen: terugbrengen die rommel naar de leverancier en je geld terugvragen, anders blijven ze die rommel leveren. Kraantjes horen af te sluiten en betrouwbaar te zijn. Door lekken kan veel schade ontstaan waar je niet om gevraagd hebt. Ik heb ook wel eens van iemand gehoord waarbij zo'n kraanje is gaan lekken in de achterbak van de auto toen hij van een brouwsessie terugkwam. Loopt tussen alle kieren van de auto en zo. Heel fijn.
HansH

Jacques

Citaat van: Ronald_ op 11-01-2012  13:10 uDus laten we stoppen met alle emmers afkraken en deze emmers als prima te beschouwen..

Daarmee is het probleem van de inferieure emmers die bij de starterspakketten zitten niet mee opgelost. Daar zitten die mindere emmers nog steeds bij.

Ronald_

Citaat van: Jacques op 11-01-2012  23:41 uDaarmee is het probleem van de inferieure emmers die bij de starterspakketten zitten niet mee opgelost. Daar zitten die mindere emmers nog steeds bij.

Zullen we het anders over die inferieure emmers hebben? Die bij de startpakketten zitten? Voeg het meteen ff toe aan de cursussen!

Wacht ik zet het op de wiki.. oh nee, toch niet.

Lorejas

Leverancier stuurt me een nieuw kraantje op! Dus wat mij betreft is het opgelost. Over een tijdje ga ik wel eens zoeken naar een nieuw vat met schroefdeksel.

Jacques

Citaat van: Ronald_ op 12-01-2012  15:10 uZullen we het anders over die inferieure emmers hebben? Die bij de startpakketten zitten? Voeg het meteen ff toe aan de cursussen!

Wacht ik zet het op de wiki.. oh nee, toch niet.

Het staat al op de wiki.

Het lastige is dat dit probleem steeds weer opduikt bij beginnende brouwers. Als we het niet meer over die emmers kunnen hebben kunnen we net zo goed beginnende brouwers de toegang tot dit forum weigeren.

Maar ik zou maar wat blij zijn als de vervelende emmers niet meer verkocht worden... Dat zou veel irritatie voorkomen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.