Zoethoutsmaak in bier

Gestart door Huub Krekels, 14-12-2004 23:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Huub Krekels

Hallo medebrouwers,

Wie kan mij vertellen (verklaren) hoe het komt dat diverse,  met name donkere bieren, vaak een zoethoutsmaak hebben. Heeft dit mogelijk te maken met de toevoeging van donkere mout. Chocolademout bijvoorbeeld.????? :weetniet:

Gr.

Huub.

Edgar

Het was opvallend dat het hete wort dat bij mijn laatste brouwsel tot schuim was geslagen in de Brouwland boorpomp, naar zoethout smaakte. Dat was dus heet geoxideerde wort zonder kleurmout, mogelijk dat gelijkaardige produkten worden gevormd bij het heet eesten danwel roosteren van mout. Het zou me niet verbazen. Overigens zijn er natuurlijk ook brouwers die zoethout gebruiken als smaakmaker.

Huub Krekels

Hallo Edgar,

Toevoeging van zoethout is mij bekend. Ik heb dat echter niet toegevoegd. Als je de Rochefort 10 of Bush drinkt proef je ook een zoethoutsmaak. Ik heb een bier gebrouwen waarin gebrande mout zit (chocolademout.) Ik vind deze nogal iets te sterk naar zoethout smaken, doch enkele medebrouwers van ons gilde vinden dat de smaak net goed is. Nu wil ik de zoethoutsmaak iets verminderen om deze aan mijn smaak aan te passen. Het is namelijk een heerlijk biertje   :proost:   en wil dit bier vaker brouwen. Als ik nou zeker weet dat dit aan de chocolademout zou kunnen liggen kan ik daar wat minder van toevoegen.    :lekkerbier:

Gr.

Huub.

Eduard

In het bier 'Naober' van Grolsch zat zoethoutwortel, en ik meen ook in het Deense Kerstbier van Tuborg. Het wordt dus wel actief als ingrediënt gebruikt. Over het ontstaan van deze smaak zonder de daadwerkelijke toevoeging van zoethoutwortel(extract) kan ik helaas niets zinnigs zeggen.

Edgar

Als mijn suggestie van één of ander oxidatieproduct als bron van de zoethoutsmaak (zoet)hout zou snijden, dan moet je waarschijnlijk een donkere mout zoeken als bron van die smaak. Chocolademout zou dus kunnen. Het zou dan handig zijn als je alle mouten in je bier noemt.

Jacques

Hoi Huub,

In veel Belgische commerciële donkere bieren wordt inderdaad zoethoutextract gebruikt. Door omstandigheden (ernstige ziekte van mijn vrouw) kom ik nu niet tot brouwen toe. Eén van de laatste bieren die ik heb gebrouwen was een lichtgekleurd dropbier. Een heel bijzonder bier vind ik zelf.

 :degroeten: Jacques

Huub Krekels

Vandaag gebrouwen en wat minder chocolademout erin gedaan. De kleur is hetzelfde gebleven. Nu maar afwachten of de zoethoutsmaak iets minder geworden is. Was eigenlijk toch wel lekker, doch overheerste een beetje. Naar mijn smaak was het net niet in evenwicht. Al doende leert men.      :lessmile:

Gr.

Huub

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.