Nieuw soort hopfilter

Gestart door Broeder Tuk, 07-01-2012 23:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dieter

CiteerMaar ik geef toe dat Suzan heel mooi is ...

Pssssst ... ik wil je deze mooie glimmende blondine wel eens verhuren hoor ( knipoog) ;D

Broeder Tuk

Citaat van: Dieter op 30-01-2012  18:56 uMaar ik geef toe dat Suzan heel mooi is ...


Pssssst ... ik wil je deze mooie glimmende blondine wel eens verhuren hoor ( knipoog) ;D


Maar heb jij echt 300 euro voor Suzan betaald?

Dieter

Citaat van: Broeder Tuk op 30-01-2012  18:59 uJe mist een ]
Maar heb jij echt 300 euro voor Suzan betaald?

Oeps sorry  (])..

334€  brouwlandprijs   tja .. ik weet 't het is een schande wat ze daarvoor durven vragen. Maar we hadden het echt nodig.

cyrus

Mooi filter hoor. Ziet er profi uit in ieder geval.

Vind wel dat het erg veel geld is voor zo'n filter! :nut: Of het duur is is weer wat anders. Duur
is iets wat de prijs niet waard is tov de kwaliteit. Toch? ;D

Vind het gewone hopzakje toch ook wel handig! 

in ieder geval SUCCES ermee!! :beersmiley:

Cisdevésser

CiteerJou advies is allang bekend, en daarom vergist ik alle suiker die ik uit de hop haal apart.
En het is een experiment...
En ik vind het leuk om te doen.

Tja, soms gaat proberen boven studeren...
Ook ik vind experimenteren leuk!

Oscar

Citaat van: Dieter op 30-01-2012  19:50 u€ 334  brouwlandprijs 

Dan heb je dus te veel betaald... ;D Dat moet goedkoper kunnen.... ;)

Citaat van: Dieter op 30-01-2012  19:50 utja .. ik weet 't het is een schande wat ze daarvoor durven vragen. Maar we hadden het echt nodig.

IK vraag mij dan af wat voor een brouwinstallatie jullie hebben. Als het goed is ziet ik daar een DN25 aansluiting? Dit soort filters wordt gebruikt bij klein commerciële brouwinstallaties als filter na de whirlpool.
 

Dieter

Citaat van: Oscar op 31-01-2012  00:21 uDan heb je dus te veel betaald... ;D Dat moet goedkoper kunnen.... ;)

IK vraag mij dan af wat voor een brouwinstallatie jullie hebben. Als het goed is ziet ik daar een DN25 aansluiting? Dit soort filters wordt gebruikt bij klein commerciële brouwinstallaties als filter na de whirlpool.

Hoi Oscar,
Tja, ongetwijfeld zullen er wel firma's zijn die stukken beterkoop zijn dan het dure Brouwland.
Wij hebben 2 brouwketels van elk 50 l +1extra van 100 l.
Die aansluiting is niet DN25 maar wel DN32.
Omdat wij met een nieuw roerwerk zitten in de ketel konden we de opzuigfilter niet meer plaatsen en moesten we opteren om te filteren buiten de brouwketel en om geen verstoppingsgevaar tegen te komen zijn we maar onmiddellijk gegaan voor het (goede? ) spul.
Volgende week wordt een testbrouwsel blonde gebrouwen.
Ben erg benieuwd naar de werking en de uitkomst van dit alles?

Groetjes Dieter

Broeder Tuk

Het heeft even geduurd maar het BroederTuk-filter is een feit. Het prototype deed zn werk wel maar voldeed niet aan de kwaliteitseisen. Dus heb ik een andere ring aan moeten schaffen. Volgens mij is dit een verbindingsstuk voor het riool.

De filterzak is uiteindelijk een waszak van de Marskramer geworden. Die zijn bedoeld voor gordijnen en dus groot genoeg. En laat niet heel veel blad door.



Erick

Hey, dit idee komt uit de laatste BYO...
Gaat iedereen nu met het idee van een ander aan de haal door het z'n eigen naam te geven?  ;D
http://byo.com/stories/projects-and-equipment/article/indices/20-build-it-yourself/2494-build-a-hop-spider-projects
 

Broeder Tuk

Ja, maar .......   
ik heb bepaalde aanpassingen gedaan en dan mag je je naam er aan verbinden :weetbeter:

Erick

Van mij mag je hoor, ;D
Ik ga binnenkort het, nu al legendarische, Erick's Legendary Hop Solution bouwen.
(lijkt wel een beetje op het Br. Tuk filter, maar dan anders...) ;)
 :degroeten:

Broeder Tuk

Het maakt mij niet zoveel uit hoe dat ding heet. Echt een filter zou ik het niet noemen. Het is een combinatie tussen een zak en een...........?

Rioolbuiskoppelstukdraadstaal 

Erick

Het rioolhopfilter...?

Broeder Tuk

Citaat van: Erick op 05-02-2012  19:52 uHet rioolhopfilter...?

Bijna, het woord filter moet er nog af want het is geen filter.

JAVAL

Als de waszak de hele ketel vult en er bovenaan nog een extra randje overblijft om over de rand te slaan en vast te klemmen kun je deze constructie ook gebruiken om te maischen; "Brewing in a bag".


Citaat van: Broeder Tuk op 05-02-2012  17:41 uHet heeft even geduurd maar het BroederTuk-filter is een feit. Het prototype deed zn werk wel maar voldeed niet aan de kwaliteitseisen. Dus heb ik een andere ring aan moeten schaffen. Volgens mij is dit een verbindingsstuk voor het riool.

De filterzak is uiteindelijk een waszak van de Marskramer geworden. Die zijn bedoeld voor gordijnen en dus groot genoeg. En laat niet heel veel blad door.



Dieter

Dus een hangende open hopzak :nut:
Waarom het zo moeilijk maken als dat met een koordje ook kan ?

Broeder Tuk

Citaat van: JAVAL op 05-02-2012  20:40 uAls de waszak de hele ketel vult en er bovenaan nog een extra randje overblijft om over de rand te slaan en vast te klemmen kun je deze constructie ook gebruiken om te maischen; "Brewing in a bag".

Diameter van de zak is niet groot genoeg om om te slaan. En de gaten zijn best groot dus kleine stukjes kaf zullen daar doorheen gaan.
Citaat van: Dieter op 05-02-2012  20:44 uDus een hangende open hopzak :nut:
Waarom het zo moeilijk maken als dat met een koordje ook kan ?

Had ik nog niet bedacht en vraag me af of dat wel optimaal is.

Vind je dit geen betere oplossing Dieter? Scheelt 300 euro  ;)

Dieter

Citaat van: Broeder Tuk op 05-02-2012  21:03 uDiameter van de zak is niet groot genoeg om om te slaan. En de gaten zijn best groot dus kleine stukjes kaf zullen daar doorheen gaan.
Had ik nog niet bedacht en vraag me af of dat wel optimaal is.

Vind je dit geen betere oplossing Dieter? Scheelt 300 euro  ;)

Geen idee? Filtert dit genoeg voor een platenkoeler?
Het filterelement heeft 1 mm gaatjes.
Wat zijn de gaatjes van jou megasok? :)

Broeder Tuk

Citaat van: Dieter op 05-02-2012  21:11 uGeen idee? Filtert dit genoeg voor een platenkoeler?
Het filterelement heeft 1 mm gaatjes.
Wat zijn de gaatjes van jou megasok? :)

Schoot me net te binnen dat jou wort wel eens direct de platenkoeler in zou kunnen gaan.

In dat geval zou ik het ook goed voor elkaar willen hebben.

Dieter

Citaat van: Broeder Tuk op 05-02-2012  21:18 uSchoot me net te binnen dat jou wort wel eens direct de platenkoeler in zou kunnen gaan.

In dat geval zou ik het ook goed voor elkaar willen hebben.

Ik ken natuurlijk jou installatie niet...?
Maar vermoed dat je koelt met een spiraal? Als jou hop in die zak hangt tijdens het koken...
Wanneer plaats je dan je koeler?
- Zak er terug uit.
- Koeler in de ketel plaatsen.
- Zak weer op de koeler...?  Dan kloppen je tijden van hopgift toch niet helemaal want je hopzak heb je er terug uit moeten halen om je koeler te plaatsen.

Erick

Als je die waszak nou vervangt door een maischzak:
http://www.vanderkooyjubbega.nl/maischkookzak.html
Ook geschikt voor hopkoken... lijkt mij een stuk beter.
(zo gebruik ik hem ook)

Broeder Tuk

Citaat van: Dieter op 05-02-2012  21:32 uDan kloppen je tijden van hopgift toch niet helemaal want je hopzak heb je er terug uit moeten halen om je koeler te plaatsen.

Dat is een handeling van 30 seconden en anders een minuutje meer of minder maakt ook niet uit.

10 minuten voor einde koken til ik de zak op en gaat de koeler er in en ook de hevelfilter.
Citaat van: Erick op 05-02-2012  21:50 uAls je die waszak nou vervangt door een maischzak:
http://www.vanderkooyjubbega.nl/maischkookzak.html
Ook geschikt voor hopkoken... lijkt mij een stuk beter.
(zo gebruik ik hem ook)

Dan weet je ook wat die dingen kosten.

Erick


Dieter

Citaat van: Erick op 05-02-2012  21:54 u20 euro  :weetniet:

Kijk es aan Broeder Tuk! Das geen € 300 :)
En dan ben je van dat stuk gordijn verlost  ;D ;)

Broeder Tuk

Citaat van: Erick op 05-02-2012  21:54 u20 euro  :weetniet:

Die zak van mij kost 3 euro. En ik wil graag de hop er zo in kunnen gooien en niet eerst die zak er uit moeten vissen, los halen, hop er in en weer dicht doen.
Citaat van: Dieter op 05-02-2012  22:00 uKijk es aan Broeder Tuk! Das geen € 300 :)
En dan ben je van dat stuk gordijn verlost  ;D ;)

Wat is er mis met mijn gordijn?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.