Nieuw soort hopfilter

Gestart door Broeder Tuk, 07-01-2012 23:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Broeder Tuk

http://billybrew.com/hop-filter-build

Zon ding lijkt me wel heel handig. Maar ik weet niet hoe ik aan die zakken komen. Want volgens mij worden die paint strainer bags in Nederland niet gebruikt.

Herman

Gebruik anders gewoon een waszak of een stuk vitrage?

nembrionic

Ik ken iemand die gewoon vliegengaas gebruikt.

Broeder Tuk

Vitrage moet ik nog wel ergens hebben.

Is vliegengaas wel hitte bestendig dan?


 

cyrus

Deze zou het goed doen, 220 micron.
http://www.wackywillysweb.com/proddetail.php?prod=5gallonallmeshsingle

Voor $25 Ben je het baasje!

groetjes Cyrus

aldo

Je kunt ze ook kant en klaar kopen! namelijk een rijstkoker, een soort mega thee-ei





Heb er zelf ooit een uit de inbreng gehaald en het werkt stukken beter als zo'n hopzak: hij zinkt door zijn eigen gewicht, heeft een handig haakje om hem aan de rand van de pan te hangen en is meerdere keren bruikbaar voor een brouwsel, iets wat mij bij hopzakken geheid gekliedder oplevert

Broeder Tuk

Citaat van: aldo op 08-01-2012  00:52 uHeb er zelf ooit een uit de inbreng gehaald en het werkt stukken beter als zo'n hopzak: hij zinkt door zijn eigen gewicht, heeft een handig haakje om hem aan de rand van de pan te hangen en is meerdere keren bruikbaar voor een brouwsel, iets wat mij bij hopzakken geheid gekliedder oplevert

Is dat niet lastig werken voor een 2e en 3e hopgift? En ik vraag me af of de hop wel lekker veel ruimte heeft in zo'n ding.

Broeder Tuk

Citaat van: cyrus op 08-01-2012  00:29 uDeze zou het goed doen, 220 micron.
http://www.wackywillysweb.com/proddetail.php?prod=5gallonallmeshsingle

Voor $25 Ben je het baasje!

groetjes Cyrus

Dat zijn van die hasjbags ja. Denk dat vitrage dan wat goedkoper is.

dennis

Een dunne theedoek van de wibra kan ook. Op de markt is wel kaasdoek te koop of dunne ongbleekte katoen, zou ook een mooie optie zijn.

EBC

Ik heb nooit begrepen waarom hop niet gewoon los in de kookketel kan.

Kan iemand eens uitleggen waar het probleem zit? Misschien is er dan een een gemakkelijker oplossing te bedenken...

jelle

Citaat van: dennis op 08-01-2012  06:36 uEen dunne theedoek van de wibra kan ook. Op de markt is wel kaasdoek te koop of dunne ongbleekte katoen, zou ook een mooie optie zijn.
Wanneer je toch naar de wibra gaat kun je net zo goed zoals herman zei,
waszakken halen die gebruikt worden voor ondergoed
Zijn hittebestendig en groot genoeg om zo`n filter van te maken

orangeloo

Citaat van: EBC op 08-01-2012  09:22 uIk heb nooit begrepen waarom hop niet gewoon los in de kookketel kan.

Kan iemand eens uitleggen waar het probleem zit? Misschien is er dan een een gemakkelijker oplossing te bedenken...

Dat vroeg ik mij ook al af... :weetniet:
En dan filteren met een JAVAL filter, Vlechtbuisfilter, gewapende hevelfilter of hoe de filter ook in 2012 mag gaan heten. ^-^

HuygenMeester

Citaat van: EBC op 08-01-2012  09:22 uIk heb nooit begrepen waarom hop niet gewoon los in de kookketel kan.

Kan iemand eens uitleggen waar het probleem zit? Misschien is er dan een een gemakkelijker oplossing te bedenken...
Dat kan natuurlijk best wel, alleen is het met schoonmaken een geklieder en heb je met koelen last van al die hopblaadjes die je leiding willen verstoppen  :-[ . Daarom werk ik liever met hopzakken  :)
 :degroeten:
Auke

Jacques

Citaat van: HuygenMeester op 08-01-2012  10:24 uDat kan natuurlijk best wel, alleen is het met schoonmaken een geklieder en heb je met koelen last van al die hopblaadjes die je leiding willen verstoppen  :-[ . Daarom werk ik liever met hopzakken  :)
 :degroeten:
Auke

Uit ervaring weet ik dat het uitspoelen van zo'n zak ook heel veel geklieder is. De hopblaadjes blijven maar vastplakken aan de binnenkant. En als je gaat schudden met zo'n zak vliegen de hopblaadjes je om de oren en moet je ze van de muren af plukken.

Een Javal-filter is wat dat betreft ideaal. Even afspoelen en een borsteltje gebruiken. Omdat het allemaal stevig materiaal is werkt dat prima. Even doorspoelen en daarna in een bad met oxi gedurende 10 tot 15 minuten. Nog een keer naspoelen en klaar.

Herman

Citaat van: EBC op 08-01-2012  09:22 uIk heb nooit begrepen waarom hop niet gewoon los in de kookketel kan.

Tja, ik heb ook geen problemen met hop los in de ketel. Onderaan in mijn ketel heb ik een kraan met korffilter, die filtert perfect door de bloemen heen.



Zo'n ding dus:

EBC

Citaat van: HuygenMeester op 08-01-2012  10:24 uDat kan natuurlijk best wel, alleen is het met schoonmaken een geklieder en heb je met koelen last van al die hopblaadjes die je leiding willen verstoppen  :-[ . Daarom werk ik liever met hopzakken  :)
 :degroeten:
Auke

Geklieder met schoonmaken?
Al die hopblaadjes die je leiding willen verstoppen?

Ik herken geen van beide en heb nog nooit een hopzak gebruikt.

Hoe werk je dan zodat je hier last van hebt?
Begrijp me niet verkeerd, ik wil je echt helpen het gemakkelijker te doen.

HuygenMeester

Citaat van: EBC op 08-01-2012  11:03 uGeklieder met schoonmaken?
Al die hopblaadjes die je leiding willen verstoppen?

Ik herken geen van beide en heb nog nooit een hopzak gebruikt.

Hoe werk je dan zodat je hier last van hebt?
Begrijp me niet verkeerd, ik wil je echt helpen het gemakkelijker te doen.
Ik begrijp je niet verkeerd hoor  ;)  maar als ik de hopzak eruit haal ben ik in één keer klaar, voorheen moest ik die prut er los uitscheppen.   >:( Tijdens het hevelen naar de koeler gingen er wel eens bloemblaadjes voor de inlaatopeningen zitten waardoor de uitstroomsnelheid beïnvloed werd.
 :degroeten:

HuygenMeester

Citaat van: Herman op 08-01-2012  10:55 uTja, ik heb ook geen problemen met hop los in de ketel. Onderaan in mijn ketel heb ik een kraan met korffilter, die filtert perfect door de bloemen heen.



Zo'n ding dus:

Waar koop je zo'n ding Herman?
 :degroeten:
Auke

HuygenMeester

Citaat van: Jacques op 08-01-2012  10:36 uUit ervaring weet ik dat het uitspoelen van zo'n zak ook heel veel geklieder is.

Dat is zeker waar, dus gooi ik de zak met hop en al weg. Dat is wel een kostenpost maar a la. Overigens word ik steeds nieuwsgieriger naar je voorgestelde RVSvlechtwerk filter. Ik heb nog wat van dat spul liggen en ga het eens uitproberen.
 :degroeten:
Auke

Broeder Tuk

Op ebay verkopen ze ook dit http://www.ebay.nl/itm/Viking-Home-Brew-Ball-Valve-Tap-and-Hop-Filter-/230717645123?pt=Home_Brew&var=&hash=item7b68e1c20a

Maar het geeft mij te veel rommel, das de enige reden. Mijn pannen zijn te groot om onder de wasbak schoon te spoelen. Dus dat moet in de douche.Uiteindelijk heb ik de hopbellen aan de muur in de douche zitten.
En ik kan niet overal met de hand bij op mijn dompelkoeler. Dus als ik het er niet af kan spoelen en er blijft wat op zitten, dan word het lastig schoonmaken. Dus die rommel wil ik daar gewoon niet op hebben.

orangeloo

Citaat van: HuygenMeester op 08-01-2012  11:17 uDat is zeker waar, dus gooi ik de zak met hop en al weg. Dat is wel een kostenpost maar a la. Overigens word ik steeds nieuwsgieriger naar je voorgestelde RVSvlechtwerk filter. Ik heb nog wat van dat spul liggen en ga het eens uitproberen.
 :degroeten:
Auke

hier is er van alles over te lezen.  :brouwen:

HuygenMeester

Citaat van: orangeloo op 08-01-2012  11:43 uhier is er van alles over te lezen.  :brouwen:

Dank je,  :groots:  ik had 't overigens al hier en daar gevolgd op 't forum maar nu heb ik het bij elkaar.
 :degroeten:

Herman

Citaat van: HuygenMeester op 08-01-2012  11:13 uWaar koop je zo'n ding Herman?
O.a. bij Brouwland. Ik heb de mijne via via bij een Boerenbond/Welkoop vandaan. Ze schijnen ook voor vijvers toegepast worden.

HuygenMeester

Citaat van: Herman op 08-01-2012  11:57 uO.a. bij Brouwland. Ik heb de mijne via via bij een Boerenbond/Welkoop vandaan. Ze schijnen ook voor vijvers toegepast worden.
Dank je . Boerenbond /CAF/ Welkoop ken ik.
 :degroeten:

Jacques

Citaat van: HuygenMeester op 08-01-2012  11:10 uIk begrijp je niet verkeerd hoor  ;)  maar als ik de hopzak eruit haal ben ik in één keer klaar, voorheen moest ik die prut er los uitscheppen.   >:( Tijdens het hevelen naar de koeler gingen er wel eens bloemblaadjes voor de inlaatopeningen zitten waardoor de uitstroomsnelheid beïnvloed werd.

Dat heb ik opgelost met een twee emmers waarbij bij één allemaal gaatjes gemaakt zijn (is in het grijze verleden door mij gemaakt om het beslag mee te filteren). Ik spoel mijn ketel uit met water na het koken en giet het schoonmaakwater met de hopdelen in de bovenste emmer met de gaatjes. Nog een keer spoelen en at borstelen en de ketel is schoon. Het water wederom in de ketel.

Na alles te hebben laten uitdruppen gaat er een vuilinszak om de emmers. Omdraaien en bijna alle hop zit in de zak. De emmer nog een keer naspoelen en alle hop is keurig opgeruimd. De blaadjes die nog uit de emmer gekomen spoel ik door het afvoerpijpje. Even naspoelen om verstoppingen te voorkomen is een handeling die ik standaard uitvoer.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.