Wortkoeler (spiraal)

Gestart door lotusmaikel, 27-11-2011 14:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sint Maarten

Bloed, zweet en tranen! Maar hij is af!



Hoe kan ik dit nu eerst het beste voordat ik het ga gebruiken schoonmaken?

William

Mooi hoor, hij zou zo in een catalogus kunnen.

Gewoon even in kokend water zetten. Eventueel met een beetje schoonmaakazijn als je met soldeer aan de gang bent geweest of als je denkt dat ie nog smerig was vanuit de winkel.

Twentse Schapekop

Sint Maarten, ziet er mooi uit, twee vragen:

Hoeveel meter heb je besteld?
En hoe groet is het volume wat ja gaat koelen, berekening gemaakt of puur op de gok?

Oei zie nu dat het drie vragen zijn!  :P
Groet
Twentse Schapekop

Sint Maarten

Zojuist even een afkoeltest gedaan. Heb 20 liter water aan de kook gebracht. Eerste gedeelte koelen gaat heel snel. Resultaat:

terugkoelen naar 25 graden: 8 minuten
terugkoelen naar 20 graden: 12 minuten

Citaat van: Twentse Schapekop op 18-05-2014  12:43 uSint Maarten,ziet er mooi uit,twee vragen:

Hoeveel meter heb je besteld?
En hoe groet is het volume wat ja gaat koelen,berekening gemaakt of puur op de gok?

Oei zie nu dat het drie vragen zijn!  :P
Groet
Twentse Schapekop

Was puur een inschatting/budget dingetje. Heb 10 meter besteld. De diameter is 30 cm en zoals je wellicht ziet ben ik op 10 windingen uitgekomen.

Eric v B

Complimenten (zowel uitvoering als capaciteit)!  Da's sneller dan mijn platenkoeler!

seed7

fraai resultaat,

Ingo

Brouwers

Bedankt voor de tip. Heb meteen 10 meter besteld. Met koppelingen en verzendkosten(12,-) komt het maar op een schamele 40 euro uit. Alleen nu nog een paar garden koppelingen en wat noeste arbeid en dan is hij klaar ;D

dutch food geek

Welke slang en koppelingen hebben jullie besteld zodat je dit makkelijk op het Gardena systeem aan kunt sluiten?
Kom er even niet helemaal lekker uit met de verschillende maten...

Brouwers

Ik heb de dn12 leiding en dn12 auf 15mm koppelingen besteld. Even vanuit gaande dat er gewoon gasdraad op zit, zou deze moeten passen http://www.gardena.com/nl/watermanagement/slangkoppelingen/kraanstuk/ kraanstuk 900. Nog niks over verzenden gehoord van de winkel, hopelijk komt hui snel binnen.

Sint Maarten


dutch food geek

Dank! Hier kan ik wat mee. De prijs is dan helemaal prima :D
Wat zijn de ervaringen van jullie er tot nu toe mee?


Brouwers

Niet deze koppelingen bestellen http://potz-blitz.eu/Verschraubung-Fitting/Messing-Klemmringverschraubung-fuer-Edelstahl-Wellrohr.html
Ondanks dat de naam anders doet vermoeden passen ze niet  :huilen:
Moet dus nu nogmaals 12 euro verzendkosten betalen om de koppelingen ie sint maarten voorstelde te kopen.

Dus deze bestellen:
ttp://potz-blitz.eu/Verschraubung-Fitting/Schraubmuffen---Verschraubungsset-fuer-Edelstahl-Wellrohr.html

+ deze:

http://potz-blitz.eu/Verschraubung-Fitting/Messing-Doppelnippel-fuer-Edelstahlwellrohr.html

Brouwers

Met letterlijk bloed zweet en tranen is mijn wortkoeler nu ook klaar.


Niet het makkelijkste materiaal om mee te werken.

Ik heb nu iedere winding op 4 plaatsen vastgezet met rvs draad. Vraag me allen af of ik me hier nu zorgen moet maken om infecties en/of smaakverandering zo


Of zal het wel meevallen aangezien ik hem 20 min meekook en later met schoonmaken relatief agressief te werk kan omdat het rvs is.

Sint Maarten

Citaat van: Brouwers op 31-05-2014  19:08 uMet letterlijk bloed zweet en tranen is mijn wortkoeler nu ook klaar.


Niet het makkelijkste materiaal om mee te werken.

Ik heb nu iedere winding op 4 plaatsen vastgezet met rvs draad. Vraag me allen af of ik me hier nu zorgen moet maken om infecties en/of smaakverandering zo


Of zal het wel meevallen aangezien ik hem 20 min meekook en later met schoonmaken relatief agressief te werk kan omdat het rvs is

Gaaf. De 2e ribbelbuis koeler van het forum! Goed gedaan. Wat een rotwerk hè!? Betreft infecties hoef je je volgens mij geen zorgen te maken. Ik krijg hem in ieder geval goed schoon.

Hoe ga je je slangen aansluiten?

Brouwers

Toen ik het truukje een beetje doorhad was redelijk snel gepiept (1,5 uur). Maar heeft in eerste instantie nogal wat frustratie gekost, want die slang heeft een eigen wil ;).

Had in eerste instantie de knelkoppelingen(15 mm) erbij besteld, maar deze blijken dus niet te passen. Niet goed opgelet met bestellen. Dus nu komt er nog een pakketje uit Duitsland met dezelfde koppelingen als jou. Hier wil ik 2 gardena koppelingen op schroeven.

Wil over 2 weken mijn eerste moutbier gaan bouwen dus ik heb gelukkig nog even.

Twentse Schapekop

Goed, 20 meter slang binnen en een dubbele hoeveelheid koppelingen.
Toen ik aan een brouwcollega vertelde dat ik er een wou gaan maken wou hij er ook een!, :P scheelt weer in de verzendkosten.
Nu nog alleen ijzerdraad halen en dan kan ik ook aan de gang,hopelijk zonder bloed zweet tranen en gevl.... :proost:

Als ze klaar zijn zal ik hier ook de foto's plaatsen
Groet
Twentse Schapenkop

Sint Maarten


Citaat van: Twentse Schapekop op 01-06-2014  21:21 uGoed, 20 meter slang binnen en een dubbele hoeveelheid koppelingen.
Toen ik aan een brouwcollega vertelde dat ik er een wou gaan maken wou hij er ook een!, :P scheelt weer in de verzendkosten.
Nu nog alleen ijzerdraad halen en dan kan ik ook aan de gang,hopelijk zonder bloed zweet tranen en gevl.... :proost:

Als ze klaar zijn zal ik hier ook de foto's plaatsen
Groet
Twentse Schapenkop

Veel succes! Ik heb gisteren weer een brouwsel gekoeld en ben erg blij met het resultaat.

Vik75

Ik ben bezig om ook vanalles op te zetten voor thuis bier te brouwen. Zo je een mooie opsomming kunnen maken van de producten die je hebt gekocht en waar.

Misschien een kleine werkbeschrijving.

Handig voor diegene die ook zo'n koeler willen maken.

Brouwers

Gisteren mijn ribbelbuis koeler voor de 2e maal gebruikt. Nou ik ben er nogal onder de indruk van. Met de kraan vol open in 9 min 15 liter wort van 100 naar 22 graden.
Schoonmaken is ook goed te doen, mits je hopzakje gebruikt ;). Eerste keer niet gedaan. De hop zat overal tussen, de korrels passen precies tussen de ribbels. Nadat de afwasborstel niet werkte, maar een nachtje in de oxi gezet. Kon op het oog geen hop meer vibden.
2e maal voor gebruik in het water gezet, kwam toch nog een korreltje uit. Na gebruik weer even in de oxi en hij is weer zo goed als nieuw.

Jasper

ben bezig te zoeken naar een wortkoeler(spiraal) en de opties om deze zelf te maken. ik zie mooie exemplaren hier staan.
Heb nu een Spiraal RVS 5 meter 8,5x9,5mm op het oog, is dit om te koelen een juiste diameter?

Brouwers

CiteerHeb nu een Spiraal RVS 5 meter 8,5x9,5mm op het oog, is dit om te koelen een juiste diameter?
Ligt er maar net aan hoeveel je er mee wilt koelen en welke je precies bedoelt.

Uitgaande van de specs zal dit wel een spiraal van tapclean zijn https://tapclean.nl/index.php?action=article&aid=2203&group_id=10000245&lang=nl#.U9yzarF9mAI of van een van de concurrenten. Er zijn enkele brouwers op dit forum die deze gebruiken en er enorm tevreden mee zijn. Ik meende dat deze koeler in staat is om ~15 liter wort in 25 min terug te koelen naar 20 graden. Pin me niet vast op de getallen. Sneller is natuurlijk altijd beter, maar volgens mij is dat prima voor de beginnende hobbybrouwer. Mocht je meer brouwen dan kan het handig zijn om of een grotere of een andere koeler aan te schaffen/maken.


Sint Maarten

Citaat van: Brouwers op 21-07-2014  19:01 uGisteren mijn ribbelbuis koeler voor de 2e maal gebruikt. Nou ik ben er nogal onder de indruk van. Met de kraan vol open in 9 min 15 liter wort van 100 naar 22 graden.
Schoonmaken is ook goed te doen, mits je hopzakje gebruikt ;). Eerste keer niet gedaan. De hop zat overal tussen, de korrels passen precies tussen de ribbels. Nadat de afwasborstel niet werkte, maar een nachtje in de oxi gezet. Kon op het oog geen hop meer vibden.
2e maal voor gebruik in het water gezet, kwam toch nog een korreltje uit. Na gebruik weer even in de oxi en hij is weer zo goed als nieuw.

Echt snel koelen he!? Vandaag wederom versteld van gestaan. 22 liter in 14 minuten naar 22 graden. Ik gebruik altijd hopbellen en heb dan geen problemen met schoonmaken.

dutch food geek

Ook ik heb de mijne eindelijk in elkaar zitten :)

20 liter in 14 minuten van 100 naar 20 graden :)
Geweldig ding!



Meteen ook even snelkoppelingen eraan geknutseld zodat de slangen er makkelijk af kunnen :)

Sint Maarten

Citaat van: dutch food geek op 31-01-2015  16:00 uOok ik heb de mijne eindelijk in elkaar zitten :)

20 liter in 14 minuten van 100 naar 20 graden :)
Geweldig ding!



Meteen ook even snelkoppelingen eraan geknutseld zodat de slangen er makkelijk af kunnen :)

Ziet er ook goed uit! Kreeg je het een beetje goed gebogen?

dutch food geek

Buigen ging redelijk...
Ik heb hem in een emmer gevormd en gefixeerd met tape, daarna eruit gehaald en stapje voor stapje vast gezet met rvs draad.

Op de vrije hand vormen is geen optie kwam ik al snel tot de ontdekking...
Het spul wil graag recht zijn ;)
Ben wel benieuwd of hij in een beetje in vorm zou blijven als ik hem nu los zou halen...
Maar om hem daarvoor nu los te trekken  :nut:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.