Wortkoeler (spiraal)

Gestart door lotusmaikel, 27-11-2011 14:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roelof

Citaat van: dutch food geek op 27-02-2015  12:30 uBuigen ging redelijk...
Ik heb hem in een emmer gevormd en gefixeerd met tape, daarna eruit gehaald en stapje voor stapje vast gezet met rvs draad.

Hoe dik is het rvs draad en waar heb je dat gehaald?

dutch food geek

Ik heb uiteindelijk genoegen moeten nemen met 0,8 mm draad, kon geen dikker draad vinden.
Gewoon gehaald bij een goede ijzerwarenzaak, die zouden het wel moeten hebben.
Online bestellen is bijkans onmogelijk om de een of andere reden.
gebruik geen gegalvaniseerd staal of zo, je krijgt contacterosie op het gegalvaniseerde staal.
Het RVS overleeft het...

Roelof

Citaat van: dutch food geek op 27-02-2015  15:35 uIk heb uiteindelijk genoegen moeten nemen met 0,8 mm draad, kon geen dikker draad vinden.
Gewoon gehaald bij een goede ijzerwarenzaak, die zouden het wel moeten hebben.
Online bestellen is bijkans onmogelijk om de een of andere reden.
gebruik geen gegalvaniseerd staal of zo, je krijgt contacterosie op het gegalvaniseerde staal.
Het RVS overleeft het...
Oke, bedankt. Gamma kon het niet leveren. Ik probeer twee zeven op elkaar te monteren, Hopei, Dus 0,8 mm zou prima zijn.

VinMor

Ik probeer dit te bestellen, allemaal trouwens bij dezelfde verkoper en hoopte eigenlijk verzendkosten uit te sparen, maar volgens mij gaat er iets niet goed, haha!


Brouwers


VinMor

Citaat van: Brouwers op 13-10-2015  10:27 uHet wordt vrij duur als je per rol gaat bestellen  ;)

Je moet deze hebben:
http://potz-blitz.eu/Edelstahlwellrohr-Wellrohr-Edelstahl-Waermetauscher-Waermeuebertragung-flexibel-Solar-Solarrohr/Solar-Edelstahl-Wellrohr--Meterware-.html


12 rollen voor zo weinig? Haha en ik maar denken dat het per meter zou zijn :)

VinMor




Dit ziet er inderdaad een stuk beter uit  :nut:

VinMor

Heb net 12 meter buis, plus de koppelingen binnengekregen, dus kan lekker gaan klussen.
Om de spiralen aan elkaar vast te binden kan ik ook gewoon ontmantelde elektra kabels gebruiken? Die zijn helemaal van rood koper toch?

Brouwers

Citaat van: VinMor op 21-10-2015  11:54 uHeb net 12 meter buis, plus de koppelingen binnengekregen, dus kan lekker gaan klussen.
Om de spiralen aan elkaar vast te binden kan ik ook gewoon ontmantelde elektra kabels gebruiken? Die zijn helemaal van rood koper toch?
Gewoon even bij de bouwmarkt of boerenbond RVS vlechtdraad halen van 1 mm of zo. Werkt en makkelijker. De truc is dat je de eerste ronde van de koeler op maat maakt en deze vastknoopt aan het begin en dan iedere kwart cirkel de buis weer vastzet.

VinMor

Maar het zou kunnen? Het is voedselveilig?
Als dit niet werkt zoals gepland kan ik altijd nog rvs vlechtdraad kopen...

Brouwers

Volgens mij moet het wel kunnen, je moet wel altijd rekening houden met welk schoonmaakmiddel je gebruikt aangezien koper en rvs niet tegen dezelfde schoonmaakmiddelen kunnen.

VinMor

Laten we zeggen dat ik persoonlijk erg blij ben met het resultaat. 12 meter buis, testen ga ik binnenkort doen... Even die beetjes bloed eraf koken eerst  ::) ::) (het kost wat werk, maar het resultaat was het zeker waard)



Brouwers

Citaat van: VinMor op 03-11-2015  16:14 uLaten we zeggen dat ik persoonlijk erg blij ben met het resultaat. 12 meter buis, testen ga ik binnenkort doen...Even die beetjes bloed eraf koken eerst  ::) ::) (het kost wat werk, maar het resultaat was het zeker waard)

Ik denk dat je beter met de vrouw moet gaan praten, want bloed kan je er niet uitkoken  ;D

Hij ziet er goed uit. Ik ben heel erg tevreden met de mijne. Laatste keer de koeler van mijn Speidel gebruikt, daar komt eigenlijk alleen lauw water uit en koelen duurt lang. De ribbelbuis koeler komt gewoon heet water uitgestroomd. Alleen schoonmaken is wat lastiger

VinMor

Citaat van: Brouwers op 03-11-2015  16:28 uIk denk dat je beter met de vrouw moet gaan praten, want bloed kan je er niet uitkoken  ;D


Gewoon even met afwasborstel of zo dan? Zitten hier en daar wat spataderlijke bloedingen, haha. Nee het valt wel mee, maar hoe krijg ik dit het beste schoon, en bruikbaar voor het brouwen van bier?

Brouwers

Koud water en een afwasborstel werkt het beste denk ik, maar verwacht dat oxi en koud water misschien ook nog wel gaat werken.

RayVelcoro

Ik zag ook al een beetje op tegen die diepte-investering van een kant en klare koeler, daarom vanochtend even goed om me heen gekeken bij de locale oud ijzer handel en had het geluk daar een mooi stukje flexibele rvs buis aan te treffen. € 2.50 afgerekend en met behulp van koperdraad tot onderstaande creatie gekomen:



Weet iemand toevallig welke koppelingen geschikt zijn voor dit type buis?

Chilobrachys

Even een paar berichten hoger kijken  ;)

RayVelcoro

Ik had de linkjes bekeken, las dat er aanvankelijk wat onduidelijkheid was wat resulteerde in een foutieve levering. vandaar dat ik er nog even extra naar informeerde. Ik zal morgen even bij Wildkamp langsrijden, die kunnen me vast verder helpen.

Sint Maarten

Citaat van: VinMor op 03-11-2015  16:14 uLaten we zeggen dat ik persoonlijk erg blij ben met het resultaat. 12 meter buis, testen ga ik binnenkort doen... Even die beetjes bloed eraf koken eerst  ::) ::) (het kost wat werk, maar het resultaat was het zeker waard)



Prachtig

VinMor

Citaat van: Sint Maarten op 09-11-2015  14:42 uPrachtig

 :proost: sarcasme?   :weetniet:

Sint Maarten

Citaat van: VinMor op 09-11-2015  22:31 u:proost: sarcasme?   :weetniet:

Hoewel ik sarcasme regelmatig toepas is dat hier zeker niet van toepassing. Ik vind hem erg mooi uitgevoerd!

Sint Maarten

Ik weet namelijk ook hoe lastig het is die ribbelbuis goed te vormen. Wat een hel was het bij mij in ieder geval.

VinMor

Citaat van: Sint Maarten op 13-11-2015  13:54 uHoewel ik sarcasme regelmatig toepas is dat hier zeker niet van toepassing. Ik vind hem erg mooi uitgevoerd!

Bedankt voor het compliment  :biersmile:

VinMor

Citaat van: Sint Maarten op 13-11-2015  13:55 uIk weet namelijk ook hoe lastig het is die ribbelbuis goed te vormen. Wat een hel was het bij mij in ieder geval.

Ik heb hem eerst in de juiste vorm gedraaid, want hij wou werkelijk alle kanten uit in het begin.
Zo heb ik hem, onder iets zwaars, een aantal dagen laten liggen.
Toen iets verder aangedraaid, zodat de doorsnee wat kleiner werd.
Het hielp allemaal niet veel, maar zo zat de juiste vorm er wel een klein beetje in.

Daarna heb ik gewoon op elke 1/3 van de buis rvs draad geplaatst en 1/3 per 1/3 gedaan....
Helse klus, maar erg blij met het resultaat.
Bloed, zweet en tranen zijn er aan te pas gekomen :)


Edit: Die RVS draad is trouwens erg lekker in je vinger, lekker tegen het bot aan  :nut: dat gebeurde ergens op de helft, wat heb ik toen gevloekt...

Battum80

Ik heb gisteren ook alle benodigdhededen besteld en ben benieuwd hoe het zal gaan. Toen ik gisteren een post van een forumlid zag die een tegenstoomkoeler aanbood voor ongeveer dezelfde kosten baalde ik wel even... Nu mezelf maar voorhouden dat ik vast meer voldoening krijg van een zelf gemaakte koeler.  :huilen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.