ATC Refractometer

Gestart door RGeraads, 20-11-2011 22:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RGeraads

Goedenavond,

Gezocht middels de zoekfunctie van dit forum, maar kon zo snel geen antwoord vinden op mijn vraag. Ik wil de volgende refractometer gaan bestellen op ebay: link

Nu geeft de verkoper aan dat dit apparaatje een Automatic Temperature Compensation heeft met een effectieve compensatie range van 0 tot 30 graden celsius. Nu zie ik af en toe dat mensen hun SG willen bepalen vlak voor het wort kookt en de temperatuur dus ver buiten deze 30 graden ligt.

Is dit apparaatje dan nog wel betrouwbaar en hoe werkt dat precies? Of kan ik alleen een meting doen wanneer het wort tussen deze twee waardes is?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes,
Raymond

Henielma

Een prima standaard meter zo te zien.

Als je een druppel heet wort op de meter legt koelt die druppel onmiddelijk af tot binnen het ATC bereik.

Niks mis mee dus.

EBC

ATC voor een refractometer gaat om de de temperatuur van de meter zelf, niet om die van de druppel die je meet.

goom

Citaat van: RGeraads op 20-11-2011  22:57 uGoedenavond,

Gezocht middels de zoekfunctie van dit forum, maar kon zo snel geen antwoord vinden op mijn vraag. Ik wil de volgende refractometer gaan bestellen op ebay: link

Nu geeft de verkoper aan dat dit apparaatje een Automatic Temperature Compensation heeft met een effectieve compensatie range van 0 tot 30 graden celsius. Nu zie ik af en toe dat mensen hun SG willen bepalen vlak voor het wort kookt en de temperatuur dus ver buiten deze 30 graden ligt.

Is dit apparaatje dan nog wel betrouwbaar en hoe werkt dat precies? Of kan ik alleen een meting doen wanneer het wort tussen deze twee waardes is?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes,
Raymond

Ik heb dezelfde, prima ding.
Ik zeg.... doen

De Bie

Ik zou dan wel die van € 13 nemen i.p.v € 23.
Die is identiek het zelfde ;), hopelijk nog niet te laat

Ik doe het meestal zo met heet wort: Ik doe het wort in het pipetje en zet het even weg, dan hou ik het pipetje tegen mijn onderlip ::) en dan moet het ietsje koud aan voelen en dan heb je ongeveer 30 °C.

Eigenlijk zoals je bij chocolade bewerkingen zou doen  :biersmile:

Cristijn

Citaat van: De Bie op 06-12-2011  21:21 uIk zou dan wel die van € 13 nemen i.p.v € 23.
Die is identiek het zelfde ;), hopelijk nog niet te laat

Ik doe het meestal zo met heet wort: Ik doe het wort in het pipetje en zet het even weg, dan hou ik het pipetje tegen mijn onderlip ::) en dan moet het ietsje koud aan voelen en dan heb je ongeveer 30 °C.

Eigenlijk zoals je bij chocolade bewerkingen zou doen  :biersmile:

Kan je er voor mij ook 1 bestellen? Haal ik 'm bij je af!

groet,
Cristijn

De Bie

 :o
Ik ga niets bestellen, ik heb er al zo eentje hier is de link.
http://www.ebay.nl/itm/RSG-100ATC-Black-rubber-strip-Brix-Beer-Sugar-Wine-Wort-SG-0-32-Refractometer-/300614108662?pt=BI_Cellular_Optical_Television_Test_Equipment&hash=item4
+ verzendingskosten rond de 18 dat is nog altijd beter als 28 dacht ik  :nut:

Cristijn

Citaat van: De Bie op 06-12-2011  21:51 u:o
Ik ga niets bestellen, ik heb er al zo eentje hier is de link.
http://www.ebay.nl/itm/RSG-100ATC-Black-rubber-strip-Brix-Beer-Sugar-Wine-Wort-SG-0-32-Refractometer-/300614108662?pt=BI_Cellular_Optical_Television_Test_Equipment&hash=item4
+ verzendingskosten rond de 18 dat is nog altijd beter als 28 dacht ik  :nut:

Sorry, was ook niet aan jou bedoeld, maar aan de starter van dit topic  :-[

RGeraads

Dank voor de reacties. Ik moet hem nog bestellen. Waar kom je vandaan Cristijn? Is het dan handig om hem bij mij af te halen of is het dan voordeliger om zelf een te bestellen. Hoor het wel!

John

Ik heb al zoveel slechte bevindingen gelezen over allerlei refractometers. Ik vraag me af of er een beetje een betrouwbare te koop is voor een redelijk bedrag voor ons als (semi-)hobbyisten. Ik vind het trouwens geen probleem als zo'n apparaat 1, 2 of 3 punten afwijkt maar dat moet dan wel het maximum zijn lijkt me. Iemand ervaring met een refractometer en voorkeur t.o.v. een gewone "dobber" als check voor het SG?

Cristijn

Citaat van: RGeraads op 07-12-2011  13:32 uDank voor de reacties. Ik moet hem nog bestellen. Waar kom je vandaan Cristijn? Is het dan handig om hem bij mij af te halen of is het dan voordeliger om zelf een te bestellen. Hoor het wel!

Ik woon in Friesland, maar kom vaak langs Almere. komt goed. Als je wil tenminste. Zal ik je anders een PM sturen?

RGeraads

Doe maar even ja, daarin kunnen we wat meer details bespreken ;)

RGeraads

Ok, dat was snel. Afgelopen donderdag besteld en vanochtend binnen gekomen uit China (wat komt tegenwoordig niet meer uit China?). De refractometer ziet er degelijk uit en voelt ook degelijk aan. Binnenkort maar eens uitproberen als ons bier klaar is om te bottelen. Eindelijk wordt er niet zoveel bier meer verspild voor het meten van het SG!

koffie

Citaat van: De Bie op 06-12-2011  21:51 u:o
Ik ga niets bestellen, ik heb er al zo eentje hier is de link.
http://www.ebay.nl/itm/RSG-100ATC-Black-rubber-strip-Brix-Beer-Sugar-Wine-Wort-SG-0-32-Refractometer-/300614108662?pt=BI_Cellular_Optical_Television_Test_Equipment&hash=item4
+ verzendingskosten rond de 18 dat is nog altijd beter als 28 dacht ik  :nut:
Als ik deze zou bestellen, kan ik mijn SG meter dan aan de wilgen hangen, of zal ik tijdens de vergisting alsnog met de SG-meter moeten meten?
Of kan ik tijdens vergisten de brix aflezen en deze makkelijk 1 op 1 omrekenen naar SG?

Albertus

Citaat van: koffie op 12-12-2011  18:23 uAls ik deze zou bestellen, kan ik mijn SG meter dan aan de wilgen hangen, of zal ik tijdens de vergisting alsnog met de SG-meter moeten meten?
Of kan ik tijdens vergisten de brix aflezen en deze makkelijk 1 op 1 omrekenen naar SG?

Het is het laatste. Onder meer in BrouwHulp staat een tooltje daarvoor.

Bert

RobinB

Het is ook interessant om je jongbier te proeven tijdens de vergisting. Ik meet mijn SG monsters in een 100 ml maatcilinder, daar verlies je ook niet veel mee! :)

RGeraads

Citaat van: RobinB op 15-12-2011  20:53 uHet is ook interessant om je jongbier te proeven tijdens de vergisting. Ik meet mijn SG monsters in een 100 ml maatcilinder, daar verlies je ook niet veel mee! :)

Dat is zeker waar, je gooit het nooit helemaal weg. Ik vind het alleen telkens zo'n geknoei met die maatcilinder en de SG-meter. Proef jij het bier ook tijdens het overhevelen?

RobinB

Yep!
Vind het lekker/leuk om de ontwikkeling te volgen. Mocht het mis gaan (zie mijn palm/na-palm) dan ben je dr ook snel bij.

Hoewel infecties zich vaak later openbaren.

HuygenMeester

Citaat van: RobinB op 15-12-2011  20:53 uHet is ook interessant om je jongbier te proeven tijdens de vergisting. Ik meet mijn SG monsters in een 100 ml maatcilinder, daar verlies je ook niet veel mee! :)
Doe ik net als Robin. Het is heel aardig om je "bier"op verschillende momenten te proeven. Met een pipet van 100 ml gaat het zonder geknoei in een maatcilinder  van 100 cilinder. Wil niet zeggen dat ik om de haverklap sta te meten, da's ook weer niet nodig. Overigens denk ik ook vaak na om toch een refractometer te kopen.
 :degroeten:
Auke

koffie

Voor dit geld vond ik het 't proberen wel waard, kun je 't bijna niet voor laten liggen :) (OK, toch weer bijna 25 kilo mout).

RobinB

Tijdens het brouwen gebruik ik overigens wel de refractometer. Dan hoef je ook niet om te rekenen, of in ieder geval stuk makkelijker dan tijdens de vergisting (ca. x4).

goom

Citaat van: RobinB op 16-12-2011  00:16 uTijdens het brouwen gebruik ik overigens wel de refractometer. Dan hoef je ook niet om te rekenen, of in ieder geval stuk makkelijker dan tijdens de vergisting (ca. x4).
Deze techniek pas ik ook toe, gaat heel goed.

Cristijn

Deze refractometer meet Brix en SG. Werkt erg fraai.

Cristijn

Ik zit toch met iets vreemds;

net met mijn hydrometer mijn jongbiertje van afgelopen zaterdag gemeten, SG=1015 (was 1048). Vervolgens mijn refractometer gebruikt en deze meet een SG van 1024. Beide meettoestellen zijn geijkt, dwz, geven bij hetzelfde leidingwater van 20 graden een SG van 1000 aan.

Iemand een verklaring?

hansm

Citaat van: Cristijn op 16-12-2011  11:38 uIk zit toch met iets vreemds;

net met mijn hydrometer mijn jongbiertje van afgelopen zaterdag gemeten, SG=1015 (was 1048). Vervolgens mijn refractometer gebruikt en deze meet een SG van 1024. Beide meettoestellen zijn geijkt, dwz, geven bij hetzelfde leidingwater van 20 graden een SG van 1000 aan.

Iemand een verklaring?

Ja  ;D

Zoek maar eens op het forum. Bijvoorbeeld met de tag refractometer  ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.