12-05-2012 PINT/Brand PILS wedstrijd voor hobbybrouwers

Gestart door JeroenCV, 16-11-2011 11:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henielma

Het was een leuke goed verzorgde middag. Helaas geen prijs maar wel een `Certificate of Analysis`.

Original extract 12,97 plato
Specific gravity 1.00910
EBC 13.7

Ik had 1051 gemeten als start SG (12.94 plato)
Eind SG 1010
EBC met BrouwHulp Morey 11

Het zit er allemaal niet zo ver af. Jammer dat het meten van de EBU veel werk was want die was ook nog wel interessant geweest.

Albertus


Henielma

Citaat van: Jacques op 28-04-2012  16:51 uNog een artikel in een regionaal weekblad. Deze keer de Tilburgs Koerier.

http://www.tilburgsekoerier.nl/scripts/edoris/edoris.dll?tem=TBK_TEXT_VIEW&doc_id=287904&dept=1

In mijn ogen is Marc Vriens een serieuze concurrent. Hij weet wat koken is en en bierbrouwen gaat hem ook goed af. Daarnaast heeft hij een wat meer traditionele pils gemaakt.

Jacques had hierboven een vooruitziende blik. Marc Vriens heeft gewonnen.

heijligers

Mijn certificaat ook gehad.
Probleem was de stamwort. Die was te laag. Hier was ik al bang voor, toen ik afgelopen week ontdekte dat mijn nieuwe hydrometer wat afwijkt naar boven.




Hopmans


Raymond293

Was een leuke wedstrijd, en goed verzorgd door Brand, mijn complimenten daarvoor!
Helaas niet gewonnen door iemand van het forum, maar dat kan de pret niet drukken :)

Ben erg blij met het keuringsrapport, dat is toch een mooie prijs an sich.
Kan iemand mij het verschil uitleggen van de waarde Alcohol en Alcohol by volume? De ene is 4.1 en de ander is 5.6 ... ?

heijligers

Citaat van: Raymond293 op 12-05-2012  20:41 uKan iemand mij het verschil uitleggen van de waarde Alcohol en Alcohol by volume? De ene is 4.1 en de ander is 5.6 ... ?
De ene is het massapercentage en de andere het volumepercentage.

Raymond293

Dan weet ik het wel, maar begrijp het nog steeds niet :D
Ik had dan een te hoog alcoholpercentage?

heijligers

Ja, het volumepercentage moest tussen 4,5 en 5 zijn.

Pils is niet voor niks het moeilijkste bier om te brouwen  :police:

davadox

Hoe kunnen ze berekenen hoeveel alcohol erin zat dan als ze het begin sg niet weten ?

RobinB

Gefeliciteerd Marc!

Ik ben erg benieuwd naar je bier en wanneer het in de winkel staat!
:duimop:

heijligers

Citaat van: davadox op 12-05-2012  21:01 uHoe kunnen ze berekenen hoeveel alcohol erin zat dan als ze het begin sg niet weten ?
Daar hebben ze daar een heel laboratorium voor tot hun beschikking.
Waarschijnlijk gemeten met een gas-chromatograaf.

RobinB

Citaat van: davadox op 12-05-2012  21:01 uHoe kunnen ze berekenen hoeveel alcohol erin zat dan als ze het begin sg niet weten ?

Op verschillende manieren, één is aan de hand van de brix meting vergeleken met het SG.
Alcohol is grotendeels verantwoordelijk voor de "afwijking" die we bemerken bij vergist bier.
Een andere methode is de verdampmethode.
Citaat van: heijligers op 12-05-2012  21:16 uWaarschijnlijk gemeten met een gas-chromatograaf.

Zou ook kunnnen, maar ik denk dat ze "gewoon" een alcolyzer van Anton Paar hebben.

Drents Hopbier

Citaat van: RobinB op 12-05-2012  21:19 uOp verschillende manieren, één is aan de hand van de brix meting vergeleken met het SG.
Alcohol is grotendeels verantwoordelijk voor de "afwijking" die we bemerken bij vergist bier.
Een andere methode is de verdampmethode.
Zou ook kunnnen, maar ik denk dat ze "gewoon" een alcolyzer van Anton Paar hebben.

Coen Dekker schreef:  Anton Paar DMA 4500 uitgevoerd op ons Lab Star System gecertificeerd laboratorium.

Gefeliciteerd Marc!

Ook ik ben erg benieuwd naar je bier en wanneer het in de winkel staat!

Hopbier

William

Ik constateer dat de analytical services afdeling van Brandbier Brouwerij een kwalitatief goed lab heeft: ze hebben mijn resultaten netjes gereproduceerd ;D.

MO

Was het een leuke dag verder? Was er genoeg te doen?

William

Er was genoeg te doen. Muziek, rondleiding, eten, drinken, pilsje tappen, pils vergelijken, brouwdemo etc. maar net zoals bij de hobbybrouwendag ben je vooral aan het kletsen met iedereen. Er valt vast wel iets te verbeteren maar voor iedereen was dit de eerste keer. Voordeel is dat we niet niet veel hobbybieren hebben gedronken, dus wat minder kans op een duffe kop.

Erik de Zwart was er uiteindelijk niet omdat z'n vader de nacht ervoor was overleden.

Zelf vond ik het niet superdruk. Ik had het idee dat een aantal mensen niet gekomen was.

Al met al, heel goed gedaan door de organisatie.

EBC

Prachtige dag. Prima geregeld. Nou ja,het is me niet gelukt met de rondleiding mee te gaan. Dat doe ik dan nog wel eens, ik woon immers om de hoek.

Ik ben vooral content met het analyse formulier. Het laat maar zien hoe nauwkeurig we als amateurs kunnen zijn. Hieronder mijn Promash overzicht en een scan van de analyse. Dat wijkt dus eigenlijk niet af, sterker nog, ik vind het spot on, bangelijk precies.

Maar tegelijkertijd bekruipt mij de vrees dat ik te hoog in alcohol zat en daarom niet ben meegekeurd.
77% svg, geen bottelsuiker, want geconditioneerd in vat. Misschien een te efficiente vergisting. Volgende een lager start SG plannen.
Jammer, ik ben er nog steeds van overtuigd dat ik een foutloze en zeer smakelijk pils heb gebrouwen. Ik ga het brouwsel met plezier opdrinken  :brouwen:.
Hoe dan ook, het was een leuke dag. We hebben ons vermaakt.

We zullen zien hoe het bier het op het ONK doet, want daar heb ik hem ook maar ingezonden. Daar zal hij in ieder geval niet voor het alcohol % afvallen. Ik ben nog in de race!  ;D






RobinB

Worden de certificaten ook opgestuurd naar wie er niet was? ::)

JeroenCV

Ja Robin die worden opgestuurd.

En voor wie het wil weten: Zo heb ik vandaag geproefd:

JeroenCV

En voor het ook willen weten:

Ik heb vandaag een prima dag gehad. Het even spannend in de camper, maar ook dat hebben we overleefd :-)
Verder vond ik het mogen juryeren erg leuk. Wat een bijzondere diverse pilseners zijn er gemaakt!!!

Alle aanwezigen bedankt voor de aandacht, en een speciale dank voor onze mee lezende organisatie, Coen!!!

Jacques

De organisatie was super! De deelnemers kregen een shirtje, consumptiebonnen voor bier en een zeer goed belegd broodje. Verder leuke muziek maar dat had voor mij een wat lager geluidniveau mogen hebben. Diverse activiteiten die William al genoemd had.
Na afloop een grote zak met 3 glazen, een drupmatje, een boek en een Panorama met een artikel over de wedstrijd.

En natuurlijk het certificate of Analysis. Ik zat dus net onder de 5 %.

Voor de recepten en de resultaten van de analyses zal ik een nieuw topic openen.


En degenen die willen weten of ze wat gemist hebben hier een paar foto's.



















Voor alle foto's klik hier.

Drents Hopbier

Citaat van: EBC op 12-05-2012  22:02 uIk ben vooral content met het analyse formulier. Het laat maar zien hoe nauwkeurig we als amateurs kunnen zijn. Hieronder mijn Promash overzicht en een scan van de analyse. Dat wijkt dus eigenlijk niet af, sterker nog, ik vind het spot on, bangelijk precies.

Welke methode heb je met ProMash gebruikt voor de kleur?

Hopbier

davadox

Ziet er leuk uit allemaal.
Bij de volgende wedstrijd toch maar eens een keer meedoen, al is het maar om andere forumleden te ontmoeten.

Oscar

Citaat van: davadox op 12-05-2012  22:26 uBij de volgende wedstrijd toch maar eens een keer meedoen, al is het maar om andere forumleden te ontmoeten.

Je hoeft niet mee te doen om aanwezig te zijn... ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.