Temperatuursensor redden van (Ikea) thermometer

Gestart door orangeloo, 14-11-2011 13:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

orangeloo

Het is al vaker verteld dat de sensor niet tegen vocht kan.
Een goede bescherming is insmeren met siliconenkit.
Maar wat als je dit niet hebt gedaan en dus nu een defecte sensor hebt.
Vandaag heb ik  mijn tweede sensor gemold, stom. >:D
( ff vlug met een sensor die ik nog niet had beschermd met siliconen)

Ik heb de stoute schoenen aan getrokken en de sensor open gemaakt.
Gewoon de sensor met de bovenkant( waar hij is samen geknepen) voorzichtig in de bankschroef gezet.
Vervolgens heel voorzichtig de draad er uit getrokken.
Dit alles op de verwarming (cv) laten drogen.
Het buisje waar de sensor / draad in zit nog ff uitgespoten met een compressor,
zodat ook daar al het vocht uit is.
Daarna alles weer in elkaar gezet en klaar is Orangeloo.
Een goed werkende sensor. :biersmile:




HenkV

Hoi Orangeloo,

Goede tip, maar wat voor siliconen gebruik je daarvoor en is deze voedselveilig?
ik wil namelijk ook nog een DS18B20 sensor waterdicht maken door deze in een koperbuisje/hulsje te steken en af te dichten met met siliconen.
Groet,
Henk

LRFokken

Ach, als het helemaal niet meer werkt liggen ze nu voor maar 6,95 ipv 9,95 bij de IKEA.

Bedoel je met defect trouwens dat hij geen metingen meer doet of de verkeerde? bij mij is hij namelijk ook in de kookpan verdwenen in een moment van onoplettendheid.

orangeloo

Citaat van: HenkV op 14-11-2011  13:46 uHoi Orangeloo,

Goede tip, maar wat voor siliconen gebruik je daarvoor en is deze voedselveilig ?
ik wil namelijk ook nog een DS18B20 sensor waterdicht maken door deze in een koperbuisje/hulsje te steken en af te dichten met met siliconen.
Groet,
Henk
Als het goed is komt de siliconen niet in je wort, dus hoeft voor mij niet voedselveilig te zijn.
Ik heb gewoon de karwei siliconenkit gebruikt. Temp. bestendig van - 60 gr tot + 180 graden.

Als je een buisje maakt kan je er ook voor zorgen dat de opening boven het vochtniveau blijft.
Komt deze dus ook niet in je wort. :biersmile:

HenkV

Daar heb je inderdaad gelijk in en het koperen buisje kan ik aan de onderzijde dicht solderen, nu alleeen nog een  koper buisje zoeken die strak om de sensor past om een niet teveel afwijkende meting te krijgen, misschien hebben ze bij een modelbouw winkel wel zoiets.
bedankt voor je tip.

weed

Citaat van: HenkV op 14-11-2011  13:46 uik wil namelijk ook nog een DS18B20 sensor waterdicht maken door deze in een koperbuisje/hulsje te steken en af te dichten met met siliconen.

Pak een lengte van laten we zeggen 60 cm in elk geval 1.5 maal de diepte van je maischketel. Soldeer de onderzijde dicht met loodvrije soldeertin.
Doe een tube warmtegeleidende pasta, verkrijgbaar bij elke PC winkel, in de buis en druk dit met een staaf die net in de buispast in de dichtgesoldeerde punt.
Daarna druk je de DS18B20 zo diep mogelijk in de warmte geleidende pasta met een dunne staaldraad.
Koop een klem om je buis vast te maken aan de rand zodat je gesoldeerde tip boven de bodem en los van de wand hangt.
Het uiteinde waar de draad uit komt afsluiten met krimpkous.

Door de lengte kan er geen vloeistof meer in de buis komen en de pasta zorgt voor een goed warmte geleiding.
Ook een nauwe buis zal lucht als isolator bevatten.

Altijd de vertraging vaststellen van je probe zodat je kan tijdig kan corrigeren
 

HenkV

Dankjewel Weed, dit is ook een heel bruikbare tip.

orangeloo



Ook ik heb nu een rvs buisje waar mijn recht gebogen  (Ikea) sensor net in past.
Aan de onderkant gewoon dicht geknepen, en aan de bovenkant gewoon open.
Zodat de sensor er in en er uit kan. Niks geen geleidende pasta of zo.
Vanmiddag dus getest met een tweede (Ikea) thermometer + sensor  en geen verschil in graden gemeten.
Wel is de sensor in het buisje iets langzamer geworden. Maar daar kan je rekening mee houden.

(en toen zakte de tweede sensor in het wort en was het klaar met meten  >:D
Vandaar deze topic: Temperatuursensor redden van (Ikea) thermometer.


orangeloo

Citaat van: LRFokken op 14-11-2011  13:51 uAch, als het helemaal niet meer werkt liggen ze nu voor maar 6,95 ipv 9,95 bij de IKEA.
Na de tweede aankoop wordt ook €6,95 per X  keer een dure.
Citaat van: LRFokken op 14-11-2011  13:51 uBedoel je met defect trouwens dat hij geen metingen meer doet of de verkeerde?
Ik bedoel inderdaad dat hij een verkeerde meting aangeeft.

LRFokken

Hmm, dan moet ik de mijne ook maar eens in de gaten gaan houden. En je hebt gelijk, beter repareren dan een nieuwe kopen.

Jacques

Citaat van: HenkV op 14-11-2011  13:46 uGoede tip, maar wat voor siliconen gebruik je daarvoor en is deze voedselveilig?

Silicone is toch altijd voedselveilig?

Maar ook ik gebruik voor dit soort klussen altijd silisconenkit voor aquaria. Vissen zijn gevoelig voor veel stoffen. Als die beestjes er tegen kunnen dan kunnen wij dat ook.

weed

Citaat van: orangeloo op 14-11-2011  15:13 uNiks geen geleidende pasta of zo.

.....
Wel is de sensor in het buisje iets langzamer geworden. Maar daar kan je rekening mee houden.


Een goeie brouwer is eigenwijs, jij bent een goeie brouwer.

Doe er pasta in en je merkt nauwelijks verschil.

McMelloW

Je kunt een nat geworden sensor 'redden' door hem een half uurtje of zo in een oven op 70 graden te drogen. Eventueel het plugeje buiten de oven houden.

Ronnie

Citaat van: McMelloW op 02-05-2012  18:56 uJe kunt een nat geworden sensor 'redden' door hem een half uurtje of zo in een oven op 70 graden te drogen. Eventueel het plugje buiten de oven houden.

Ook al voorgehad.
Beter is eerst helemaal een uurtje in ontsmettings alcohol te laten weken (middels een buis met weerszijden een stop of een fles).
Af en toe flink schudden.
Op deze manier raak je water en wortresten makkelijker kwijt van rond de sensor en z'n draden.
Er uit nemen en dan 1 dag op de radiator laten drogen.
Vervolgens kan je McMellow z'n droogoperatie uitvoeren.

ale-x

Is bij mijn aller eerste brouwsessie overkomen. 2 sensors gemold (halve brouwsessie onder'water' gelegen) verklaarde ook mijn constante tempratuur!

Ik heb ze (na deze website geraadpleegd te hebben) op 150 graden in de oven gelegd, 15 minuten. StekkertJe natuurlIjk buiten de oven. En daarna deden ze het weer.

Ik heb ze nu beschermt door er een stukje silecone beluchtingsslang overheen te schuiven en aan beide kanten vastbte zetten met een ty-ripje. Zodat als ze er nu weer eens invallen dat er geen vocht meer in kan.

Succes, groet.

Timonneke

Is de DS18B20 sensor waterdicht uitgevoerd? Ik wil hem zo in het maischbeslag hangen. Zorgt dat voor problemen?

Pim

Citaat van: Timonneke op 23-12-2013  12:03 uIs de DS18B20 sensor waterdicht uitgevoerd? Ik wil hem zo in de maischbeslag hangen. Zorgt dat voor problemen?
Leveranciers geven aan dat die uitvoeringen van de DS18B20 (in rvs buisje) waterdicht zijn. Vervolgens moet je je wel afvragen of je dat snoertje wat er aan zit ook wilt "uitkoken" (geen idee wat daar uit zou kunnen komen maar is vast niet voedselveilig).

Ik heb dat opgelost door de sensor te verlengen met een 8 mm rvs buisje. Deze heeft een binnendiameter van 6 mm en dat is ook de diameter van genoemde DS18B20 uitvoering. Dat zit er dus klem in en heb ik ook nog afgesloten met silikonenkit.
Nu worden dus zowel de reeds gesealde achterkant van de Ds18B20 als het snoertje beschermd tegen het hete beslag en kan je ook geen verontreiniging in je bier krijgen.

Hier een plaatje van de verlengde sensors:

Timonneke

Maar is er iemand die de sensor gewoon in de ketel laat hangen tijdens het maischen zonder er eerst mee geknutseld te hebben?

ciesvandekwis

Jep: ik steek hem door een net passend gaatje door het deksel in de maisch. Aangezien ik een roersysteem heb, is de temperatuursverdeling vrij goed zowel onder en boven in de ketel.

wimwo

Ik gebruik hem ook zonder beschermmiddelen. Ik hou de sensor op zijn plaats dmv een stugge draad zodat ik die kan ombuigen en de sensor op de juiste hoogte in de ketel kan hangen.

zeebrew

Na een kopje onder, is mijn Zweedse fantast aan het fantaseren geslagen, even de punt in de gasvlam gehouden, stoomwolkje eruit, toe deed ie het weer. Heb hierna een stuk krimpkous er over de aansluiting van de draad aan het rvs buisje gemaakt. Gekrompen, en sindsdien geen problemen meer.

Anton

Citaat van: zeebrew op 23-12-2013  19:29 uNa een kopje onder, is mijn Zweedse fantast aan het fantaseren geslagen, even de punt in de gasvlam gehouden, stoomwolkje eruit, toe deed ie het weer. Heb hierna een stuk krimpkous er over de aansluiting van de draad aan het rvs buisje gemaakt. Gekrompen, en sindsdien geen problemen meer.

Zo deed ik het ook, maar voor dat ik de krimpkous er over schoof heb ik het kabeltje ingesmeerd met kit.
Werkt tot op heden perfect, al jaren, ondanks enkele onderdompelingen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.