Bierbommen

Gestart door Barfly, 01-12-2004 20:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Barfly

Ik zit met een vervelend probleempje.
Van een brouwsel dat starte met een SG van 1096 en eindigde met een SG van 1028 weet ik niet of het helemaal uitgegist is.
De labogisting (=mengsel met weinig wort en veel gist) is gesneuveld, en heb daardoor geen controle.
Het brouwsel is gemaished met de bedoeling om veel onvergistbare suikers over te houden om een donker , zoet en sterk bier te krijgen.
Dus, dat SG 1028 kan perfect uitgegist zijn.
Op welke mannier kan ik te weten komen of het brouwsel inderdaad uitgegist is, en dus veilig kan bottelen. Of neem ik gewoon het risico en bottel ik potentiele bierbommen.

Graag jullie mening!


Caspar

Hey Barfly,

Kan je niet alsnog een kleine hoeveelheid apart nemen, evt flink beluchten en lekker warm wegzetten? Of, is er nog activiteit in het waterslot?

Mijn mening: 1028 is geen abnormaal eind SG, voor een brouwsel met relatief veel onvergistbare suikers en een begin SG van 1096... alleen weet ik niet hoelang je brouwt natuurlijk ;).

Groetjes Cas

Barfly

Bedankt voor je mening Cas.

Het brouwsel is al uit de gisttank geheveld en is nu al een paar dagen aan het lageren. Ik vrees dat de er niet genoeg gisten meer inzitten. Normaal was mijn planning om begin volgende week dit te bottelen.

misschien iets minder suiker toevoegen voor de hergisting op fles?


MO

Is het bier al helder dan? Als het nog troebel is, dan is er gist zat. Ik zou gewoon die test doen die Casper aanraadt: een monster nemen, beluchten en warm wegezetten. Maar volgens mij is het bier wel uitgegist (wat ik zo op kan maken uit de scheutige informatie, wat was bv je maischschema?)

Barfly

Maishschema:

Storten op 50°c
10 min. rusten op 62°c
70 min. rusten op 72°c
3 min. rusten op 78°c

recept voor 25 l
--------------------

Pilsmout (3)        5,5 kg
Muncherner (20) 1,25kg
Cara (120)  750gr
Mais 750 gr
Choco (800) 250gr

80 min koken

750gr donker candy suiker na 75 min koken toegevoegd

MO

Bij opwarmtijden van ca 1 gr/min (niet langzamer) is je bier helemaal uitvergist. Met welke gist heb je deze prachtige vergisting verkregen, een korrelgist?

Barfly

Deze is vergist met de (vloeibare) Westmalle gist, bij een temp van 25°C.
De opwarmtijden zijn inderdaad vrij naukeurig 1°c/min.

Dan ga ik zoals normaal 8gr suiker per liter bier toevoegen voor de hergisting op fles

Mijn plan was om een Rochefort 10 na te brouwen (qua stijl dan toch) vrij zoet en sterk ! :nut:

Henk oet Paiz

Hoi Barfly,

Als je met de Westmalle gist hebt vergist, is de hoge einddichtheid wel zorgelijk. Weliswaar heb je een korte 62 gr. rust toegepast, maar je hebt ingemaischt bij 50 gr. en vervolgens opgewarmd naar 62. Je moet er vanuit gaan dat in die periode ook vergistbare suikers zijn gevormd en dan vind ik 1028 wel een erg hoge einddichtheid. 25 gr. is een prima vergistingstemperatuur voor deze gist en je zou dus een redelijk lage einddichtheid mogen verwachten.

Ik zou zeker niet bottelen en een proef doen met een deel van het jongbier. Het depot van een Westmalle Tripel toevoegen, goed warm wegzetten en volledig laten uitgisten. Eventueel een nieuwe giststarter toevoegen aan het jongbier en wachten tot er nagenoeg geen activiteit meer in het waterslot is.

Groeten,

Henk  :proost2:

MO

Yep, eens met Henk! Misschien volgende keer alle informatie in een keer plaatsen?

Barfly

Vanavond ga ik proberen wat Westmalle gist te vinden bij een collega brouwer en een deel jongbier proberen verder laten uit te gisten.
ik hou jullie op de hoogte!

Aklvast bedankt!


beerbelly

Ha brouwers,

Ik heb een vergelijkbaar probleem, maar dan anders. Mijn bier is al gebotteld, maar de koolzuurdruk valt wat tegen. Hij valt als het ware bijna dood in het glas. Is er iemand die een relatief schone manier weet om dit probleem op te lossen? Bij het bottelen was het SG 1010 en ik ben wat zuinig met suiker geweest. Als het nou een vies bier was geworden dan was de oplossing niet zo moeilijk -->wegmikken in de gootsteen. :shelp: Hoe voorkom ik bij een oplossing dat het bierbommen worden en de heleboel door mijn huis spat?

BB :leren:

Eduard

Als het nog niet zo lang geleden is geweest dat je het bier bottelde kun je de flesjes goed afkoelen, voorzichtig openen, en de resterende benodigde suiker toevoegen. Om te compenseren voor de druk die verloren gaat door dit heropenen zou ik iets meer suiker toevoegen dan je anders bij het begin zou hebben gebruikt. Ik weet niet of bier gauw de fles uitspuit bij het toevoegen van suiker, dus probeer het eens. Het is belangrijk dat het bier koud is, omdat er anders sowieso veel druk verloren gaat.

MO

Met een suikerklontje of als het moet een stukje van een suikerklontje heb je wat minder kans op bruisende biertjes.

Johannes

Citaat van: beerbelly op 02-12-2004  12:31 uBij het bottelen was het SG 1010 en ik ben wat zuinig met suiker geweest.

Hoi BB,

Hoe lang is het geleden dat je hebt gebotteld? Bij sommige bieren wil nagisting wel even duren. Met hoeveel gr. suiker/liter heb je gebotteld? Je zou kunnen overwegen om een suikeroplossing te maken en met een injektiespuit dit suikerwater toevoegen. Dan krijg je zeker geen spuiters tijdens het toevoegen.

:degroeten:

Johannes

Barfly

Vrijdag ben ik wat giststarter gaan halen en heb er deciliter jongbier bij gedaan. Twee dagen op ongeveer 25°C laten staan er de densiteit terug gemeten.
Wat blijkt! sg van 1028 ->> 1020 = 8 punten verschil. Dat is niet  weinig. Zelfs meer dan ik verwachtte (we komen van 1096!)
Ik heb hier een bedenking bij. Wat zou het SG van de giststarter geweest zijn? Heb ik hier niet gewoon met verdunning te maken.

Het jongbier is nu terug naar de warme cel verhuist en flink opgeschud. IK ga nu een aantal dagen wachten voor ik extra gist ga toevoegen.
Na die paar dagen nog eens het SG meten, en als het niet voldoende gezakt is, een beetje extra gist toevoegen.

Wat denken jullie van dit plan? is het zinnig.

Cheers,

beerbelly

Dank voor de oplossingen :hoera:

Groet,

BB

Johannes

Citaat van: Barfly op 05-12-2004  16:35 uHeb ik hier niet gewoon met verdunning te maken.

Hoi Barfly,

Ja en nee, een giststarter heeft een dichtheid van zo´n 1040-1050 waarschijnlijk heeft er wel een gisting plaatsgevonden alleen zegt dit niks over de mogelijke einddichtheid van je bier, daarvoor heb je teveel onbekenden om mee te kunnen rekenen.

Ik kan me niet voorstellen dat je bier is uitgegist ik zou toch een poging doen om met een nieuwe starter de boel aan de praat te krijgen evt. met een nieuwe giststarter of door het gistdepot te beluchten en opnieuw toe te voegen.

:degroeten:

Johannes

Glorfindel

Een oude draad, maar de titel is bijzonder toepasselijk.

Een kennis van een goede vriend van me, is metaalwerker. Hij heeft mijn maischpan van een fraai rond gat voorzien zodat ik een kraantje kan monteren. Hobbybrouwers betalen dat soort werkzaamheden doorgaans in natura. Ik dus ook. Een flesje met etiket van het eerste brouwsel uit de nieuwe pan. Het flesje heeft er twee weken over gedaan om zijn bestemming te bereiken. In die tijd is het flesje een paar maal met de fiets meegeweest en heeft het in een warme (niet heet) auto gestaan. De metaalwerker was erg in zijn nopjes met het flesje. Hij zette het in de keuken van zijn werkplaats en ging weer aan het werk. Een kwartiertje later ontplofte het flesje. :pan:
Het was weer eens een echte klapper met veel scherven die in alle uithoeken van het keukentje terug te vinden waren. Gelukkis is er niemand gewond geraakt. Uit 48 flesjes is dit het enige.

Een paar gegevens:
Maischschema: 35 min bij 60 ºC en 40 min bij 70 ºC.
Begin SG: 1065
Eind SG: 1012
Gist: 1214 Belgian Abbey. Ongeveer 1,5 week in het gistvat en toen nog 2,5 weken in de lagerfles.
Bottelsuiker: 9,4g/l Dit is wat veel. Ik had de hoeveelheid bier verkeerd ingeschat. De suiker heb ik opgelost in kokend water en in het bottelvat gemengd met de rest van het bier.
Het bomflesje was iets minder vol dan de andere. Deze had zeker 2cm ruimte tot het dopje.
Het was een gewoon 33cl statiegeld flesje. Alle flesjes zijn voor het bottelen met Chemipro Oxi gedesinfecteerd.

Het is een lekker biertje, zeker niet geïnfecteerd. Wel erg veel koolzuur, maar dat is niet zo verwonderlijk. Tot nu toe heb ik nog geen bierfontijnen gehad. Je moet het bier wel erg voorzichtig uitschenken omdat je anders alleen maar schuim hebt.
Inmiddels heb ik de mandfles gewogen. Ik kan nu in het vervolg eenvoudig wegen en uitrekenen hoeveel bier ik heb. Bottelsuikerfoutjes zouden dan tot het verleden moeten behoren...

Ik baal als een stekker dat net dit flesje geknapt is. Ook verbaast het tijdstip me. Ik had verwacht dat het in de warme auto op op de fiets wel zou klappen. Niet als het gewoon stil staat. De vorige bom ging een paar dagen na het bottelen af. Deze pas 10 weken na het bottelen! Dat verbaast me ook.
Hebben jullie nog ideeën waardoor het gekomen is? En hoe ik het in het vervolg kan voorkomen? Bommen weggeven is niet echt wat ik wil. :echtboos: Dat bezorgd hobbybrouwers alleen maar een slechte naam.  ;)


JWVG

De hoeveelheid bottelsuiker is inderdaad vrij veel, maar zou niet tot bierbommen moeten leiden. En het bier lijkt redelijk uitvergist. Zou het kunnen dat de bottelsuiker ook niet goed verdeeld is, waardoor sommige flesjes veel meer hebben gekregen dan anderen? Dit is een bekend probleem bij sommigen.

Citaat van: Glorfindel op 17-04-2009  08:50 uHet bomflesje was iets minder vol dan de andere. Deze had zeker 2cm ruimte tot het dopje.

Ai, hoor ik Edgar daar in zijn vuistje lachen?  ;) Overigens is het volgens mij zo (als ik de bijdrages van Edgar me goed herinner) dat minder vulhoogte niet zou moeten leiden tot snellere explosie, maar tot meer schade als die explosie plaatsvindt. Ik zou dus de reden voor de explosie zelf niet zoeken in de vulhoogte.

Gelukkig zijn er geen ongelukken gebeurd....

 :degroeten: JW.

MO

Ik vermoed dat het flesje op de een of andere manier beschadigd is geweest.

Glorfindel

Het recept is afgeleid van een van jouw recepten.  :) link

Citaat van: JWVG op 17-04-2009  09:00 uOverigens is het volgens mij zo (als ik de bijdrages van Edgar me goed herinner) dat minder vulhoogte niet zou moeten leiden tot snellere explosie, maar tot meer schade als die explosie plaatsvindt.

Mee eens, lucht zet veel meer uit dan bier. Al heb ik werkelijk geen idee wat het volume van de CO2 is die bij de klap vrijkomt.


Glorfindel

Citaat van: MO op 17-04-2009  09:10 uIk vermoed dat het flesje op de een of andere manier beschadigd is geweest.

En denk je dan dat het flesje tijdens het bottelen of transport beschadigd is, of dat het gewoon een zwak flesje was dat wel geschikt is voor een pilsje mijn overdosis bottelsuiker niet aankon?

Albertus


De hoeveelheid bottelsuiker lijkt mij niet de oorzaak. Ik heb wel meer (11g/l) suiker gebruikt en dit leidde zelfs niet tot "spuiters" en dergelijke verschijnselen. Ik ben het eens met MO dat het flesje beschadigd moet zijn geweest, wellicht tijdens het meerdere malen vervoeren per fiets.

Bert

Muldermans

Met wat voor apparaat bottel jij? Ik heb een bottelapparaat met 2 armpjes (Die van een Brewferm startkit) Mijn ervaring is dat deze makkelijk flesjes kan beschadigen, afgelopen drie weken heb ik elke week wel een flesje waar de hals van brak bij het openen. Wellicht is dit ook de oorzaak van jouw bom. Een verzwakte flessenhals met wat extra druk.....

groeten
Muldermans

Glorfindel

Citaat van: Muldermans op 17-04-2009  09:25 uMet wat voor apparaat bottel jij?

Ik gebruik deze van Brouwland:



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.