"Bierbrood"

Gestart door Hans VH, 07-11-2011 12:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans VH

Ooit heb ik ergens een boterham met hesp of kaas gegeten die gemaakt was (het brood) met de draf van het bierbrouwen. Ik kan niet meer herinneren waar dat ook weer was. Kan iemand mijn geheugen bijschaven?

En nog belangrijker: ik zou ook eens zo'n brood willen bakken met mijn eigen draf. Heeft daar iemand ervaring mee? Recepten?

Edgar

Misschien de herberg van Achel?

Liemingbrouwer heeft trouwens al brood gebakken met draf. Zoek maar op het forum. Persoonlijk vind ik dat je er niet teveel van moet gebruiken, zeker niet als je klam schroot en veel grote kafjes in het draf hebt. Dat voelt nogal stug in de mond. Maar er zijn vele liefhebbers.

*edit* ik zie dat 't Jessenhofke ook brood bakt met draf.

RGeraads

O.a. La Trappe verkoopt zogenaamd bierbostelbrood. Zie hiervoor hun site http://www.koningshoeven.nl/nl/abdij/kloosterwinkel.php. Er zullen ongetwijfeld meerdere brouwerijen en dan denk ik met name aan de Trappisten brouwerijen die brood bakken van de bostel.

Fons

Zelf bak ik elke dag mijn eigen brood.
Na het brouwen bewaar ik wat bostel en vries een paar zakjes in om aan de broodmix die ik ook zelf maak toe te voegen.
Gebruik tot 10 % van het meel voor het brood en het zal prima lukken.

Hans VH

Citaat van: Fons op 08-11-2011  11:48 uZelf bak ik elke dag mijn eigen brood.
Na het brouwen bewaar ik wat bostel en vries een paar zakjes in om aan de broodmix die ik ook zelf maak toe te voegen.
Gebruik tot 10 % van het meel voor het brood en het zal prima lukken.
Bedankt. Zal ik volgende keer proberen.

HuygenMeester

Citaat van: Hans VH op 07-11-2011  12:55 uEn nog belangrijker: ik zou ook eens zo'n brood willen bakken met mijn eigen draf. Heeft daar iemand ervaring mee? Recepten?

Ja daar heb ik ervaring mee: het was niet te eten,  :huilen:   
Ik had bij elke hap een grote hoeveelheid vliesjes/kaf in de mond.  >:(  Fijn voor de filtering maar niet in je mond. Ik denk dat ik iets fundamenteels fout deed door half bostel half meel te gebruiken, ik paste een bestaand recept voor brood aan.  :weetniet: Het enige positieve is dat het lekker rook...maar ja daar vul je de maag niet mee. Een leuk bieretiket vraagt ook om te proeven van hetgeen in de fles zit....  :proost:
Ik ben benieuwd of er recepten loskomen.

Jacques

3 tot 5 procent is zo een beetje het maximale. Daarboven gaan de kafjes overheersen.

Fons

Wat ook een leuk experiment is is om een handje mout bij het broodmeel te gooien.
Het brood bakt dan prima, ziet er in eerste intantie goed uit, ruikt goed, maar bij het uitstorten van het brood uit het blik kan je het brood gewoon laten leeglopen.  Dat was lachen, maar natuurlijk geen brood voor de eerste 3 uur.

Oscar

Citaat van: Jacques op 08-11-2011  22:37 u3 tot 5 procent is zo een beetje het maximale. Daarboven gaan de kafjes overheersen.

De welbekende kafsmaak.... ;D ;D ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 08-11-2011  22:54 uDe welbekende kafsmaak... ;D ;D ;)

Niet zozeer in de smaak als wel in de structuur. Dat kauwt echt niet lekker weg.

Oscar

Citaat van: Jacques op 08-11-2011  22:37 u3 tot 5 procent is zo een beetje het maximale. Daarboven gaan de kafjes overheersen.

Even een ervaring delen. IK zit zojuist aan mijn laatste sneetjes van mijn eerste bostelbrood. Hierbij heb ik 16% (100 gram bostel en 500 gram brood meel) bostel gebruikt. De kafjes overheersen zeker niet en ik denk dat je zeker tot 20% bostel kunt gaan.  De smaak is prima. Het brood is natuurlijk wel wat zwaarder, het vult goed !

Jacques

Citaat van: Oscar op 29-12-2011  13:21 uEven een ervaring delen. IK zit zojuist aan mijn laatste sneetjes van mijn eerste bostelbrood. Hierbij heb ik 16% (100 gram bostel en 500 gram brood meel) bostel gebruikt. De kafjes overheersen zeker niet en ik denk dat je zeker tot 20% bostel kunt gaan.  De smaak is prima. Het brood is natuurlijk wel wat zwaarder, het vult goed !

In het verleden heb ik brood gebakken met 10% bostel en dat vond ik al te veel. Smaken verschillen.

Hans VH

Gisteren kocht ik een receptenboek van de bekende Gentse bakkerij Bloch, die enkele jaren geleden is gesloten.
Daarin staat een recept voor moutbrood. Men voegt 50 g mout (24 u geweekt in bruin bier) toe aan 420 g brooddeeg.

Rekening houdend dat brooddeeg ongeveer 60% granen bevat, is die 50 g ongeveer 20% van de gebruikte granen.

KC

Iemand al eens brood gebakken met soorten korrelgist voor bier?

Jacques

Citaat van: Hans VH op 29-12-2011  14:10 uGisteren kocht ik een receptenboek van de bekende Gentse bakkerij Bloch, die enkele jaren geleden is gesloten.
Daarin staat een recept voor moutbrood. Men voegt 50 g mout (24 u geweekt in bruin bier) toe aan 420 g brooddeeg.

Rekening houdend dat brooddeeg ongeveer 60% granen bevat, is die 50 g ongeveer 20% van de gebruikte granen.

Moutextract wordt door bakkers veel gebruikt als broodverbeteraar. Staat er ook bij hoe de mout gemalen is?

Zelf vind ik een groot aandeel aan bostel (en dat is dus geen mout) niet prettig vanwege de taaie structuur van de kafjes. Als je wat fijner schroot heb je daar wat minder last van.

Kleine_Schriek

Citaat van: KC op 29-12-2011  14:29 uIemand al eens brood gebakken met soorten korrelgist voor bier?

Veel te duur.

Liemingbrouwer

Ah; een nieuw topic over brood!!!

Persoonlijk vind ik brood bakken met bostel geen verbetering aan een "normaal" brood.
Ook de gistkoek toevoegen is geen grote verbetering.

Brood is nog altijd het lekkerst als je het zo natuurlijk mogelijk laat, dus meel of bloem (liefst zelf gemalen en vers), water, verse gist, en een klein beetje zout en als het mag van de dokter een beetje smout!!!
Wat ik wel een grote verbetering van de smaak van pistoleetjes vind is de toevoeging van moutextract (maar dan wel de dikke stroperige soort en niet de moutextract zoals wij die kennen in poedervorm).

Maar laat de recepten maar rollen, voor wie het ooit al eens geprobeerd heeft.

By the way: voor de echte bakkers onder ons; sedert een paar maand ben ik de trotse bezitter van een "Rofco" oven. Voor wie nog moest twijfelen om er ook zo eentje te kopen; die oven bakt formidabel brood...(ik wil er gerust een boompje over opzetten)

ale-x

Na de hoofdvergisting van een almerikaanse IPA heb ik het gist residu gebruikt om een brood te bakken. Volkorenmeel met het gist gemengd en een deeg bal gekneed, daarna laten rijzen, na verdrubbeling nog maals gekneed en weer warm weggezet, daarna gebakken. Eigenlijk ging alles gewoon zoals bij normaal brood bakken.Het is een prima brood geworden.

Maar... De nasmaak van dit brood was flink bitter.
(Ik had voor het eerst hoppellets gebruikt en die waren natuurlijk ook in de gistkoek terecht gekomen.) maar het brood was erg lekker met een frisse tonijn salade maar ook met romige kaasjes.
Volgende keer ga ik het proberen met een wat zoeter bier.

RobinB

Gist neemt veel bitterstoffen op uit het wort, vandaar dat je bier nooit zo bitter is als het wort. :)

Oscar

Citaat van: ale-x op 29-09-2012  19:51 uMaar... De nasmaak van dit brood was flink bitter.

Heeft niets te maken met de zoetigheid van het bier. Je moet dan gewoon de gist uit een giststarter gebruiken, daar zitten nog geen hop bitterstoffen aan/in.

fransfilius

Gisteren een heerlijk bierbrood gemaakt.

500 gram volkorenmeel
150 gram vochtige draf
250 ml water
gist
zout

Mengen, 15 min rijzen afgedekt met folie, uit elkaar trekken, bolletje maken, 45 min rijzen met theedoek erover, en dan in een voorverwarmde oven. (ik gebruik een gietijzeren braadpan waar ik het brood in stop)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.