Specifieke interfaceprint (Tcontrol-IO) voor Tcontrol in ontwikkeling

Gestart door Henielma, 06-11-2011 20:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henielma

Nu meerdere mensen Tcontrol gebruiken en er dus meer gebruikerservaringen komen vind ik het tijd voor een eigen hardware in- en uitgangsinterface voor Tcontrol. Hiermee kan ik een aantal wensen invullen van gebruikers en mezelf iets dat met de huidige standaard hardware niet gaat.

Zoals al eerder gemeld ben ik al een tijdje met deze specifieke hardware met bijbehorende embedded software bezig. Zojuist het ontwerp van de kale printplaat afgerond en de productie hiervan in gang gezet.

Hieronder een CAD plaatje van de print om alvast een indruk te krijgen.



Het is een USB interface printje van 10 bij 8 cm. Hierop zit de volgende functionaliteit:
Twee aansluitingen voor de digitale DS18B20 temperatuurssensoren.
4 Relais met LED's voor de twee temperatuurskanalen (Beide kanalen verwarmen en koelen)
Twee bellenteller ingangen zodat je twee vergistingen kan volgen. (Tcontrol ondersteunt voorlopig 1 bellentelleringang)
USB aansluiting voor de interface naar de PC of laptop. De print wordt via de USB steker voorzien van de benodigde voeding. Er is dus geen extra 12 V adapter meer nodig.

Deze Tcontrol-IO heeft een microcontroller aan boord en dit geeft de volgende extra mogelijkheden:
Doorgaan met de temperatuurregelen als Tcontrol of de PC 'hangt' of herstart. De laatst ontvangen doeltemperaturen worden dan gehandhaafd.
De bellentelleringangen kunnen tot 25 pulsen (kieps) per seconde tellen.

Verder is het de bedoeling dat de bedrading en de installatie van deze interface eenvoudiger is en de deze robuuster werkt dan de huidige twee printen oplossing met een externe 12 V adapter.

Kortom ik hoop dat er behoefte is aan deze nieuwe interface.

Op dit moment werken de belangrijkste functionaliteiten van de embedded software op het printje al. De temperaturen zijn in te lezen, de USB communicatie werkt met Labview en het is lukt inmiddels om de doeltemperatuur te onthouden op het printje gedurende spanningsuitval.

Nu nog de software voor het vasthouden van de ingestelde temperatuur schrijven in de microcontroller en verder Tcontrol geschikt maken voor de Tcontrol-IO print.

Als het goed is dan is over 14 dagen de kale print binnen en kan ik een print in elkaar gaan bouwen en testen of het werkt zoals het bedacht is.

Adrie

Wow. Dat wordt helemaal super. Als ik jou was, zou ik zeker ook op de Amerikaanse markt gaan mikken. Of wil je het hobbymatig houden?

William

Dat zal de bedrading en de fouten door slechte scheiding 220 V en laagspanning ongetwijfeld verbeteren.

Zit er ook nu ook een ledje op waaraan je kunt zien of de communicatie met de USB-poort goed verloopt (dat is nu het rode flikkerende led)? Dat is nu altijd het eerste waar ik naar kijk om te zien of alles goed werkt.

Henielma

Er zit een groene en een rode led op de print (naast de vier leds voor welke relais aan staan).

De volgende functie denk ik toe te kennen aan deze twee leds:

De groene led is straks aan als alles normaal is en flitst 0,1 seconde uit als er USB communicatie is. Normaal is dat 1 maal per seconde.  De rode led is dan uit.
De rode LED knippert straks als de gemeten temperatuur meer dan 1 ºC afwijkt van de doeltemperatuur. Verder gaat de rode led continue aan als er 2 minuten de geen USB communicatie is geweest. Tcontrol-IO gaat dan zelfstandig verder de temperatuur regelen.

Verder geeft de rode LED een kort flitsje van 10 milliseconde als er een kiep van een bellenteller is gedetecteerd.

Dit is de user interface zoals ik die nu voor me zie.

@Adrie: Tcontrol is niet voor niets Engelstalig geworden. Maar eerst zorgen dat het hier goed en robuust werkt.

Muldermans

Herman, erg mooi! Als ik je kan helpen met het programmeren van pic tjes dan geef maar een brul, ik zit tegenwoordig aardig in de materie. D.m.v dit systeem zou tcontrol ook zonder pc kunnen draaien, scheelt een boel in het verbruik.

Die ds18b20's zijn geweldig, super nauwkeurig!

Ben benieuw. Vr groet

Kleine_Schriek

Citaat van: Henielma op 06-11-2011  21:27 uEr zit een groene en een rode led op de print (naast de vier leds voor welke relais aan staan).

De volgende functie denk ik toe te kennen aan deze twee leds:

De groene led is straks aan als alles normaal is en flitst 0,1 seconde uit als er USB communicatie is. Normaal is dat 1 maal per seconde.  De rode led is dan uit.
De rode LED knippert straks als de gemeten temperatuur meer dan 1 ºC afwijkt van de doeltemperatuur. Verder gaat de rode led continue aan als er 2 minuten de geen USB communicatie is geweest. Tcontrol-IO gaat dan zelfstandig verder de temperatuur regelen.

Verder geeft de rode LED een kort flitsje van 10 milliseconde als er een kiep van een bellenteller is gedetecteerd.

Dit is de user interface zoals ik die nu voor me zie.

@Adrie: Tcontrol is niet voor niets Engelstalig geworden. Maar eerst zorgen dat het hier goed en robuust werkt.
8% van de mannen is rood-groen kleurenblind. Dus als je het wil marketen, zou ik voor groen een andere kleur nemen.

Oscar

Citaat van: Kleine_Schriek op 06-11-2011  22:19 u8% van de mannen is rood-groen kleurenblind. Dus als je het wil marketen, zou ik voor groen een andere kleur nemen.

En de stoplichten in het verkeer dan?  ::) ;D

Herman

Citaat van: Oscar op 06-11-2011  22:26 uEn de stoplichten in het verkeer dan?  ::) ;D
'Wat was het onderste lichtje ook al weer?'. Oscar, gezien de door jou uitgezochte shirt en truikleuren, vermoed ik dat jij behoort tot die 8% ;)

Henielma

Op de print staat ook de kleur bij de LED geschreven dus in geval van twijfel kan daar naar gekeken worden. En anders is het te zien door de andere positie. Het gaat die 8% ook vast lukken om hiermee goed te werken.

@ Muldermans: Ik werk al geruime tijd in de elektronica en de embedded software. Mijn eerste programma voor een PIC processortje was 20 jaar geleden. Het lukt me nog steeds ondanks dat het geen dagelijks werk meer van me is.
Overigens was het koppelen van de USB tussen Labview en dit PIC processortje een hele kluif maar het is gelukt en werkt nu prima. Maar toch bedankt voor het aanbod.

Stand-alone werken ook met temperatuursprofielen kan in principe maar wijkt af van mijn ideeën met inzicht krijgen en houden in de vergisting. Een uitzondering hierop is het stand-alone vasthouden van de temperatuur dit gaat wel standaard functionaliteit worden. Wie weet denk ik er in de toekomst anders over.

Die DS18B20 sensoren zijn inderdaad erg leuk en nauwkeurig. De TL-400 print die nu gebruikt wordt door Tcontrol gebruikt deze ook. Op ebay zijn deze te koop in ingegoten vorm en met een metalen hulsje. Deze gaan er straks aan gekoppeld worden.

Muldermans

Citaat van: Henielma op 06-11-2011  22:45 uOverigens was het koppelen van de USB tussen Labview en dit PIC processortje een hele kluif maar het is gelukt en werkt nu prima. Maar toch bedankt voor het aanbod.


Ik geloof je meteen, geeft wel een energiestoot als het dan lukt. Programmeer je in asm of c / basic?

Henielma

Ik programmeer die embedded software in C. De MCC18 compiler van Microchip gebruik ik.

jurgenfd

Klinkt goed hoor Herman. Je hebt me helemaal enthousiast voor deze soldeerhobby gemaakt.

Paide

Erg stoer dat je hier mee aan de gang gaat. Ik heb er al een paar uur surfen opzitten naar een soortgelijk bordje, maar behalve superduur labview spul, heb ik het niet gecombineerd in een bordje kunnen vinden. Zorg je wel voor een relais waar een stevig verwarmingselement mee te schakelen is?

Henielma

Ik ben ook op zoek geweest of zoiets al bestond maar heb na uitgebreid zoeken niets kunnen vinden wat aan mijn eisen voldoet. Daarom zelf maar aan de slag gegaan.

De relais kunnen 230 Vac 10 A (tot 2300 Watt) schakelen. Dat is voldoende voor de meeste verwarmingselementen en koelingen. Zo niet dan moet er nog een relais achter geplaatst worden.

Afgelopen dagen de onderdelen besteld om er 10 te kunnen bouwen en testen inclusief de benodigde kabels met de temperatuursensoren en de USB kabel.

Nu weer verder met de embedded software in de processor. Nu bezig met het opslaan van data in het niet vluchtig geheugen zodat na spanningsuitval de doeltemperatuur onthouden blijft. Dit begint er al op te lijken.

William

Ga je dit straks leveren inclusief bekabeling, aangesloten op een stekkerblok en misschien zelfs wel in een deftig kastje, hoewel jezelf niet zo van de kastjes bent? Of wordt het alleen de kale print?

Henielma

Goede vraag William.

Nee dat stekkerblok of die twee verlengkabels of een behuizing lever ik er niet bij. Ik denk dat de meeste daar toch weer eigen ideeën bij hebben hoe dat moet worden. En verder is dat deel met die lichtnet stekers weer land afhankelijk en dat geeft weer een hoop gedoe.

Het wordt de print met gemonteerde onderdelen, twee kabels met aangegoten temperatuursensoren in een RVS buisje en de USB kabel.

William

Citaat van: Henielma op 10-11-2011  21:36 uHet wordt de print met gemonteerde onderdelen, twee kabels met aangegoten temperatuursensoren in een RVS buisje en de USB kabel.

Zelf zou ik in ieder geval 1 sensor niet in een rvs buisje doen zodat je die rechtstreeks via een sponsje op de wand kunt plaatsen en het niet in de vloeistof hoeft te hangen.

Muldermans

Om het spul nog wat zuiniger te krijgen kun je de PIC ook op 48khz laten draaien i.p.v de 4 mhz. Moet je natuurlijk wel rekening houden met je delays want die worden dan wel wat langer zeg maar.

 :degroeten:

Henielma

Ik zou beide sensoren niet in de vloeistof doen.

De sensoren zien er als volgt uit:


Deze kan je mooi tegen de zijkant van je gistvat maken achter een sponsje net zoals nu met de TL-400 sensoren.

Overigens werken de TL-400 sensoren ook aan de Tcontrol-IO print.

William

Citaat van: Henielma op 10-11-2011  22:17 uIk zou beide sensoren niet in de vloeistof doen.

Gelukkig maar, de foto maakt een hoop duidelijk. ;)

Herman

Goeie actie Naamgenoot!

Mogen we al een bestelling plaatsen? Bij deze ben ik geïnteresseerd!

Henielma

Naamgenoot, houd het enthousiasme nog even vast tot ik er zeker van ben dat het goed werkt.

Eind november komen pas de kale printen binnen daarna even 1 bouwen, hardware testen en de software testen. Verder nog even Tcontrol geschikt maken voor Tcontrol-IO. Dan is het al snel half december.

Maar laten weten dat je serieuze interesse hebt kan natuurlijk altijd.

Adrie


Henielma

Ik heb daar al aan gerekend en als ik de spullen kan inkopen voor de prijzen zoals ik die nu zie dan kom ik inclusief:

2 stuks DS18B20 ingegoten sensoren met 3 meter kabel en stekkertje
1 USB kabel met ontstoorferriet
Maatwerk print van 10 bij 8 cm met daarop USB aansluiting, 2 temperatuursensor ingangen, 2 bellentelleringangen en verder 4 relais uitgangen van ieder 10 A 230 Vac
Montage en testen
Verzending

In totaal uit op EUR 69,60



weed


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.