Koninginnentripel

Gestart door Ronnie, 04-11-2011 19:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronnie

Mijn hoppen en brouwzouten zijn binnen bij De HOPDUVEL (Gent)
dus ergens eind volgende week doe ik een poging om iets als de koningin aller tripels te maken!

BROUWPLANNER RAPPORT

ALGEMEEN

Naam van het bier : Koninginnetripel

Type van het bier            : Koningin der tripels!
Brouwvolume                  : 45 l
Extractie-efficiëntie        : 78%
Voorspelling begindensiteit  : 1077, 19 °P
Voorspelling einddensiteit   : 1009, 2 °P
Voorspelling alcoholgehalte
voor bottelen                : 9,0%
Voorspelling IBU totaal      : 41IBU
Voorspelling EBCtotaal       : 13EBC
Gewenst Stamwort             : 1077 SG, 19,0 °P, 19,0 Brix

MOUTSTORT

Moutsoort                         kg         %
Pilsmout                          8,00      61%
Tarwemout                         1,00      8%
Munchener                         2,25      17%
Bruine rijst (** zie opm.)        0,075      1%
Witte kandijbrokken               1,75      13%


MAISCHEN EN SPOELEN

Te storten maischwater : 40l aan 64 °C

62°C; 40 min;
67 °C°C; 15 min;
72°C; 20 min;

Totaal spoelwater : 44l aan Max.80°
Spoelen tot : 1014 SG (Of 4 °P of 4 Brix)


HOPPEN

Totale kooktijd : 80 min

hop                                    alfazuur  gram      na...min  Hopibu
Hallertau Perle (univ.)                6,3%      60,0      5         21
SpaltSelect + Tettnang 50/50           3,2%      60,0      5         9
Styrian Goldings (aroma)               4,4%      45,0      50        7
Fuggles (aroma)                        4,2%      40,0      70        2
Saaz (aroma)                           3,2%      35,0      70        2


KRUIDEN SPECERIJEN & mineralen

Kruid / mineraal          Aantal    Eenheid   Tijdstip (min)
Zinksulfaat (*)              0,5         g          1
Calciumsulfaat (***) zie opm.


VERGISTING

Gistnaam           : KweekWestmalle(Fl)
Gistsoort          : Gekend, krachtig, gisting kan fruitig ruiken.
Volume giststarter : 3,10 liter
Of
Gram korrelgist    : 36g

BROUWRAPPORT

Bekomen stamwort : nog niet gebrouwen
Bekomen Einddensiteit : nog niet gebrouwen
Gebotteld alcohol vol% :nog niet gebrouwen

Opmerkingen:

Hop Fuggles vervangt Spaltbloemen

(*): Het zinksulfaat is giststimulator
(**): De bruine rijst zorgt voor het sporenelement Mangaan als gist stimulator: 0,04 mg /liter mijn: molmassa MnSO4*H2O is ± 25% mijn, dus 400mg/10000liter. Voor dit brouwsel dus ± 1,6mg = ongev 50...75 g bruine rijst in de maischketel. Bron: Edgar.

(***): Wie zacht, kalkarm water heeft voegt best per liter in het kookvat 0,25 g Calcium-sulfaat (CaSO4) toe. Dit ter bevordering van de isomerisatie van de hop lupuline. Men doet die tovoeging vóór de pH aanpassing met melkzuur.


Herman

Fuggles ipv Spalt? Dit hoprecept doet me in ieder geval denken aan de koningin der Tripels, klinkt lekker!

Ronnie

Toelichting aan de moutstort:
De tarwemout is er omdat ik in combinatie met de hoeveelheid Munchener bij een ander triple recept eens goud gewonnen heb. Weliswaar met een heel andere, eerder simpele hopkeuze, alsook met een andere gist: die van Rochefort.

Maar een bier kan je niet klonen, een gist wel.
en je kan proberen een bier te maken met hetzelfde karakter als die Tripel.
Het oorspronkelijke bier wordt gebrouwen ergens in een abdij in Vlaanderen.
Als ik identiek hetzelfde bier wil brouwen kan ik er evengoed gaan kopen vind ik.
Diegene die er ooit es het dichtst tegen zat is Edgar met een "tripartite" ;)

Ik hoop dat ik er dicht tegenzit, na veel corresponderen, vergelijken, berekenen, de moutstort is niet gelijk, maar ik probeer een eigen accent te leggen.
 :degroeten:

Edgar

Hmm, ik ga deze draad in de gaten houden, prijswinnaar in wording...

Herman

Citaat van: Ronnie op 05-11-2011  09:37 uMaar een bier kan je niet klonen, een gist wel.
en je kan proberen een bier te maken met hetzelfde karakter als die Tripel.
Het oorspronkelijke bier wordt gebrouwen ergens in een abdij in Vlaanderen.
Als ik identiek hetzelfde bier wil brouwen kan ik er evengoed gaan kopen vind ik.
Diegene die er ooit es het dichtst tegen zat is Edgar met een "tripartite" ;)

Ik hoop dat ik er dicht tegenzit, na veel corresponderen, vergelijken, berekenen, de moutstort is niet gelijk, maar ik probeer een eigen accent te leggen.
 :degroeten:
Hmmm. Je wilt niet klonen, maar plaatst wel een recept bij kloonbrouwsels? ???

Edgar

Ach, kloon met een twist. Ik begrijp Ronnie wel. Klonen is onzin, leve het klonen.

Herman

Ik ben het daar eigenlijk wel mee eens, mijn best gelijkende klonen hebben over het algemeen ingrediënten die van het origineel afwijken ;)

Ronnie

Nog iets: om het bier met meer perfectie na te bootsen zou ik wel water van bij die trappisten nodig hebben. Ze hebben heel zacht water.
Ik niet, hier heeft het meer Ca, zeer veel SO4, HCO3, Cl en Na.
Ik zou bijna moeten vertrekken van 90% Osmosewater en dan aanpassen met zouten.

Door de Na en Cl zijn mijn bieren altijd iets zachter, dat heeft ook zijn positieve kanten.

Ronnie

Gisteren deze tripel gebrouwen.  :D

- 'k heb 5 liters meer (!) en iets minder stamwortSG: 18,3 Brix. Dit komt door fout ingeschatte verdamping (verkook% per uur) Ik had van een vorige notitie 2 keer zoveel door een optel fout van een aantal cm vanaf de top van mijn kookketel (heb zo een tabel hangen: x cm tot rand = y liter)...
Maar geen nood, mijn brouwzaalrendement was uitstekend, waardoor ik een volgende keer mijn efficientie terug op 80% mag instellen, zoals het normaal was.
Op alleen mout was mijn brouwzaalrendement (enige officiele formule en niet de BrouwVisie berekening) 65,1% en met de suiker kwam dat op ongev 70,2 %.
heb nu ook ten behoeve van correcties op de brouwplanner:

- perfecte data voor verkook% per uur voor wie in een 50liter ombouwvat werkt.
- idem voor hopverlies en voor vast verlies: hopverlies afhankelijk van x gram hopbloemen, vast verlies is afhankelijk van installatie en een beetje van n kg granen > geeft x kg vuile trub met eiwitten, onafhankelijk van hop. dat vast verlies kan lichtjes variëren met brouwsel maar scheelt niet zo veel. Mocht je in een heel andere verhouding van ketel brouwen, bijv. zeer smal en dus heel hoog, zal je inderdaad wat minder vast verlies hebben finaal, maar da's niet realistisch.
- Die verliezen in hop en vuile trub is moeilijk te meten via volume's, heb gewogen dus. En als je weet dat 1kg trub wort van SG 1,077 bevat is het simpel om te zetten in liters, je kan ook n grammen hop (droog) aftrekken en je weet hoeveel er achterblijft door de hop en hoeveel als vuile trub. Die 2 waren schoon in emmertjes te scheiden en apart te wegen.

mijn brouwmaat begreep er op den duur niks meer van, al dat noteren, telkens niveau hoogte met meetlat meten, alsmaar de rekenM/c erbij... enz..
Gelukkig dat ik hem had om de klok en de ketel te watchen, zodat ik me tenvolle aan de correctheid van de berekeningen kon weiden.

Al bij al uitstekend verlopen!

ho ja nog iets: voor mij was het een reuze ervaring kennis te maken met die geuren van sommige van die hoppen, vooral de hopbloemen! die Styrian, die Tettenhanger, die Spalt ! jongens wat een rijke hopsoorten! Het was echt een gat in mijn ciltuur nog nooit met een van die 3 gewerkt te hebben! Styrian heb ik vroeger al es gehad, maar dat waren pellets. Nee, geef mij maar Hopbloemen!

Hopelijk vinden we nu nog wat van die overheerlijke aroma's terug in het bier!

ik ben benieuwd.
 :degroeten:


Edgar

Het klinkt inderdaad redelijk bewerkelijk Ronnie. Mooi dat het goed verliep. En een klein beetje minder alcohol kan vast geen kwaad.

(lekker he, hopbloemen? Ik ben en blijf ook een bloemenman.)

Herman

Citaat van: Edgar op 15-11-2011  13:44 u(lekker he, hopbloemen? Ik ben en blijf ook een bloemenman.)
Ik zeg maar zo: Bloemen houden van mensen, haal ze in huis! Korrels zijn voor de konijnen >:D (maar die lezen gelukkig niet mee).

Ik ga binnenkort ook weer met deze hopcombi aan de gang, ik had laatste geen Spalt meer voorradig, dat heb ik inmiddels hersteld.  Ook een tripel, met vergelijkbare hoppen.

Ronnie

Nog even rapporteren:
Donderdag  15/12, dus na precies één maand, gebotteld.
Gebotteld met dextrose, gewichtsequivalent voor 8,5g/l kristalsuiker. Alsookeen snuifje S-04 korrel, want was koud gelagerd.
Na lageren zat het op SG 1010.
De kleur zit goed, de smaak zeer hoppig, nu nog enkele weken geduld (of minstens 10 weken om evenwichtig te zijn?).

Ronnie

Zopas een koninginnentripel vergeleken naast een Westmalle tripel.
Geur/aroma: quasi identisch!
Bitterheid: weinig verschil te proeven.
Smaak: je proeft dat mijn tripel een ietsje minder alcohol heeft, maar da's geen bezwaar.
Koolzuurdruk: mag een peulschil meer zijn, dus volgende keer 0,4 gram suiker/liter meer geven bij bottelen.
Schuim en schuimhoudbaarheid: quasi identisch ondanks ietsje lagere koolzuurdruk.
Kleur: dat is de grootste afwijking! Het moet een kleinigheid minder amber.
Dus ik zal de Munchen halveren en dat verschil aanvullen met Pilsmout. Hiermee zakt de kookkleur met 2,4 EBC eenheden.
Helderheid: geen verschil.
Afdronk en mondgevoel. Moeilijk verschillen waar te nemen.

Ik ben echt verrast. De 3de week van januari doe ik een nieuwe poging met mijn brouwmaats. Aan de hopstort ga ik geen haar veranderen! Op dat gebied een schot in de roos!  :groots:
 :brouwen: :proost:

Jacques

Volgens mij heb je een behoorlijk goed recept te pakken. Die munich verminderen lijkt mij een goed idee.
Westmalle wordt vooral met aromahop gebrouwen. De laatste keer dat ik er was heb ik er blikken met mouthopextract gezien. In het verleden werd er gebrouwen met uitsluitend hopbloemen. Dit zou een verfijnder hoparoma geven zei de brouwmeester destijds.

Ronnie

Citaat van: Jacques op 27-12-2011  22:06 uVolgens mij heb je een behoorlijk goed recept te pakken. Die munich verminderen lijkt mij een goed idee. Westmalle wordt vooral met aromahop gebrouwen. De laatste keer dat ik er was heb ik er blikken met moutextract gezien. In het verleden werd er gebrouwen met uitsluitend hopbloemen. Dit zou een verfijnder hoparoma geven zei de brouwmeester destijds.

Inderdaad, daar zweren ze bij hopbloemen. Van bepaalde hopsoorten heb ik geen bloemen meer kunnen krijgen en heb dus pellets moeten gebruiken.
Hun hopbitter wordt na analyse in het labo wel lot per lot bijgestuurd via een beetje hopconcentraat, dat kunnen ze omdat er of bij gisting of bij lagering samengevoegd wordt.

Zij gebruiken uitsluitend Pilsmout. De tarwe heb ik om smaakredenen erbij gestopt, voor mij hoeft het niet identiek te zijn, ik heb zelfs liever iets minder alcohol, maar nu wil ik dat toch es uitproberen. De munichmout deed ik om kleur te doen uitkomen, maar blijkbaar was de bron waar ik de EBC-kleur van Westmalle tripel had, fout.

Die moutextraxt:  ??? ben ik toch wel verwonderd over, misschien om verse gistculturen op te starten in hun propagator?  :weetniet:

Gerb

Ik denk dat Jacques hopextract bedoeld.

Ronnie

Citaat van: Gerb op 28-12-2011  11:37 uIk denk dat Jacques hopextract bedoeld.

Ha, ja! 't zal dat zijn  ;)

Jacques

Citaat van: Gerb op 28-12-2011  11:37 uIk denk dat Jacques hopextract bedoeld.

Inderdaad. Een slip van het toetsenbord.

orangeloo

Op welke temperatuur is er vergist?

Ronnie

Citaat van: Orangeloo op 12-01-2017  22:45 uOp welke temperatuur is er vergist?
Heb je daarnet geantwoord op een ander forum:

Citaat van: RonnieIs die vraag aan mij?
Ho, dat is zowat standaard 19 a 20°C en indien hij hevig tekeer gaat, wat koelen dat het op 19°C blijft.
Pas als het stil begint te vallen effe 22° tweetal dagen en dan indien geen beweging meer enSG laag genoeg is, koel en al naargelang installatie gist afleten of hevelen naar lagertank en zeker 14 dagen lageren.
succes

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.