Philchill Phittings

Gestart door Edgar, 30-11-2004 21:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

Ik zou graag een tegenstroomkoeler maken, maar ik vind in de hardwarestores alhier niet wat ik zoek aan koppelingen. In de US is voor relatief weinig geld een setje aansluitstukken te koop, gemaakt door Listermann, waarmee je op eenvoudige manier een tegenstroomkoeler kunt maken. Het heeft aansluitingen voor 3/8 inch koper en 5/8 inch tuinslang. Weet iemand hier, of die maten (toevallig) overeenkomen met, of toch zouden passen op, hier gangbare maten? Dit is het setje à $ 16,-:



Eduard

Als ik het plaatje zo zie dan zou de koperen buis in het uitstekende stukje buis moeten zitten, en de tuinslang eromheen.

Dan lijkt het erop dat je een koperen buis moet vinden met een buitendiameter van 3/8" = 9,5 mm en een tuinslang met een binnendiameter van 5/8" = 15 à 16 mm. Een zo dunne koperen buis heb ik bij de praxis niet gezien maar ze bestaan vast wel. En als deze buis wat te dik is dan kun je de uiteinden vast wat afschuren en vijlen zodat deze 9,5 mm bedraagt. De doorsnee van de tuinslang komt niet zo nauw. Tenminste, die kan ook best wat groter zijn, als je de boel maar goed afsluit met slangenklemmen. Mijn tuinslang had een diameter van iets van 21 mm terwijl de aansluiting 18 mm was. Dit geeft geen problemen.

Toch lijkt het erop dat je aan het solderen moet slaan om die koperen buis aan te sluiten. Ik had hiervoor wel een vlam nodig, met een soldeerbout kom je er niet. Ook WD-40 (vloeimiddel) en zilvertin (foodgrade) heb ik daarvoor gebruikt.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Johannes

Hallo Edgar,

Zie bijgaande opmerking van Adrie:
CiteerIk hoop dat je een beetje Duits kunt lezen, hier vind je onder Bauanleitung, Gegenstromwürzekühler een prima overzicht met duidelijke plaatjes. Op deze pagina heb ik gekeken voordat ik begon. Het bouwen viel me reuze mee, solderen is niet zo moeilijk, zeker niet als je soldeerringetjes gebruikt die tegenwoordig te koop zijn. Dit zijn ringetjes van soldeermateriaal die je in de koppelingen legt. Je schuift de buis erin en verhitten maar. Het is minder gekl*** dan met soldeerdraad. Gebruik wel loodvrij, KIWA goedgekeurd, speciaal voor waterleidingen geschikt soldeermateriaal.

groet Johannes

Eduard

Kijk eens aan, die Bauanleitung heb ik ook gevolgd. Er was alleen 1 probleempje: die tussenmaat 15 mm vond ik niet in de winkel, maar met een beetje puzzelen bij de Gamma, met hopen koppelstukjes en buizen kom je er wel.

Succes alvast!

MO

De Gamma, daar hebben ze ook niks niet (dit is Brabants). De betere installateur heeft zeker koper van 15 mm.

Adrie

Ik heb mijn tegenstroomkoeler gemaakt met Praxis spul: gewoon 12 mm buizen en T-stukken van 12 naar 20 mm. Om de 20 mm einden heb ik de slang geklemd. Werkt perfect en is gemakkelijk te maken.

Groeten,

A3

Edgar

Dank jullie wel voor de reacties,

Het is die bauanleitung waar Adrie naar verwees waardoor ik lang dacht dat ik te stom was om het concept van een tegenstroomkoeler te vatten. Zie het plaatje hieronder.

Ik zie daar, zie rode cirkel, een splitsing die ik ook na lang turen niet kan thuisbrengen. Als iemand snapt hoe dat in elkaar zit, hoor ik het graag.






Ondertussen moest ik vandaag voor mijn zerk werk in een ijzerwinkel zijn en heb ik daar :hoera: waarschijnlijk gevonden wat ik zocht. Voornamelijk bronzen koppelingen zonder solderen. Ik zal er vanavond wat plaatjes van posten. Het wordt, als alles meezit, een koeler van een meter of 7. In feite is dit bericht dus alweer verouderd. Het kan snel gaan.

*plaatjes pas later, ik wil nog iets aanpassen

Adrie

Dat ziet er raar uit. De slangen die hier (schijnbaar?) samenkomen zijn de aan- en afvoer van het koelwater. Aan de ene kant is dat heet water en aan de andere kant koud. Deze moet je dus vooral niet verbinden. Ik denk dat het gezichtsbedrog is.

Groeten,

A3

p.s. misschien heb je nog wat aan mijn foto:


Eduard



En hier is de mijne. Hij lijkt veel op die van Adrie maar die van mij is maar 5 meter lang en heeft Gardena-koppelingen voor zowel koelwater als wort in/uit. De slang lijkt van hetzelfde merk te zijn en ik heb deze bij Praxis niet in zelf-afsnijdbare maat gezien. Voor mijn brouwsels van tot 30 liter volstaat deze lengte van 5 meter, andere brouwers hebben liever koelers van tot 10 meter. Ik heb zelf gewoon zilvertinsoldeer gebruikt en het viel me best mee. En dan te bedenken dat ik een bunzenbrander op het gasnet (!) had aangesloten en voor het eerst vlamsoldeerde :D

Edgar

Citaat van: Adrie op 01-12-2004  14:26 uDat ziet er raar uit. De slangen die hier (schijnbaar?) samenkomen zijn de aan- en afvoer van het koelwater. Aan de ene kant is dat heet water en aan de andere kant koud. Deze moet je dus vooral niet verbinden. Ik denk dat het gezichtsbedrog is.

Ik dacht dat ook uiteindelijk, gezichtsbedrog. Toch ziet het er echt uit. Het blijft raadselachtig. Dank voor de foto's! Zo'n thermometer is ideaal. Daar moet ik ook nog iets op verzinnen. Hoewel door foto's onwikkelen krijg je een goed gevoel voor water(buis)temperatuur. In de range 18-30 zit ik er zelden 2° naast.

Eduard: Gardena-koppelingen voor het wort? Dan moet je die wel goed schoonmaken. Ik heb geleerd dat je alle rubbertjes moet verwijderen voor het ontsmetten. Lukt dat met die kleine rubbertjes?

Eduard

Ik denk dat die 'spitsing' gewoon twee aanelkaar geknoopte leidingen voorstelt, zodat hij die twee leidingen als 1 naar zijn wortketel kan leggen. En wat betreft dat schoonmaken: Na elke brouwdag spoel ik alle slangen die ik heb gebruikt door en spoel ik de rubbertjes en Gardena-stukken goed af onder de lauwe kraan. Dit volstaat mijns inziens en ik heb er dan ook geen problemen mee gehad. De Gardena-stukken heb ik eigenlijk vrijwel nooit van het geheel afgedraaid, laat ik dat nu eens gaan doen...


De rubbertjes waren schoon maar ik ontdekte wel een soort donker poeder in de uitgaande leiding. Naja, is ook niet erg, voor het volgende gebruik spoel ik 'm toch nog door.

Edgar

Ik volg niet helemaal wat je bedoelt met die geknoopte leidingen, ik denk er nog eens over.

Er zitten toch van die klein rubber o-ringetjes ín de koppelingen zelf? Het klinkt me een beetje risky, als je niet elk onderdeel kunt losmaken.

Edgar

Ah! Het kan een 'blind' stuk zijn om één geheel te maken van het geheel? Om er wat verband in te brengen? Is dat wat je bedoelt? Dat zou de enige mogelijkheid zijn...

Eduard

Het rubberen ringetje in het Gardenastuk kun je wel verwijderen. Maar je kunt er ook voor kiezen om een andersoortig koppelsysteem te gebruiken. Het ligt er maar net aan waar je al mee werkt en waar je aan kunt komen.

En die twee slangen die lijken te splitsen, dat lijkt maar zo. De maker van de foto heeft ze gewoon met een strap naast elkaar aanelkaar geknoopt zodat ze niet alle kanten op gaan. Volgens mij gaan die twee slangen gewoon afzonderlijk door naar de kraan en de spoelbak.

Edgar

Yes. Ik zie het. Eindelijk. :groots:

Brewzilla

Misschien heb ik iets gemist, maar... willen jullie persé een tegenstroomkoeler maken van een tuinslang?


Zelf heb ik ooit iets dergelijks gebouwd, maar dan van twee koperen buizen (12 en 22 mm) in elkaar. De 'wokkel' (zoals ik hem liefkozend noemde ;-) werkte goed maar nam wel veel ruimte in. Zie ook: www.barleys.nl/?tegenstroomkoeler.


Later ben ik overgestapt op een kunststof warmtewisselaar uit een Vaillant-ketel (of vergelijkbaar). Lekker compact en er zit al schroefdraad aan, dus je kunt hem zo monteren. Die dingen zijn tweedehands te krijgen voor nog geen 15 euri. Vaak zijn ze dan afgekeurd en vervangen als ze bij hogere druk gingen lekken, maar daar heb je als wortkoeler geen last van.

Tegenwoordig zit er in verwarminginstallaties een kleine, metalen platenkoeler. Dat is helemaal een mooie oplossing want die zijn echt heel compact (zeg maar een kleine broodtrommel). Ze zijn alleen nog niet tweedehands te krijgen en kosten nieuw ongeveer 80 euri. Desondanks heb ik er één aangeschaft en hij werkt perfect.

Just my €0,02...

Grtz, JW

Edgar

De reden dat ik niet voor zo'n Vaillant warmtewisselaar heb gekozen is dat ik niet zeker was of er geen loodsolderingen in zouden zitten. Nu ga jij me natuurlijk, nu ik net mijn koeler in elkaar heb zitten, vertellen dat dat inderdaad niet het geval is? Argh!

Nico

Ik neem aan dat dat compacte broodtrommel platenwarmtewisselaartje gelast is.
Als beginnen amateurbrouwertje vraag ik me af hoe je zo'n ww schoonmaakt en ontsmet.  ???

Nico

jean

Brouwzilla,

Ik ben onder de indruk,Kurkentreker? mooi  goed bruikbaar . Koper is mooier dan de tuinslang.
Jou brouwzilla 1,4 werkt OK.Goed en goedkoop,
Veel plezier met de 2.1.

Groetjes  Jean

 

Edgar

Zoals gezegd plaatjes van het eindresultaat: 7 meter koeler. De buis 10 mm, de slang ongeveer 20 mm. Aanvankelijk had ik een dikkere slang (1 inch), maar ik twijfelde of de stroomsnelheid voldoende zou zijn voor de broodnodige wervelingen. De dunne buis is gekozen met als idee dat er nu voor een gelijk volume wort, meer buisoppervlak beschikbaar is. Er is wel minder contacttijd, maar daartegenover ook weer meer werveling in de dunne buis. Niet-lineaire dynamica is niet mijn forté, dus het was een beetje giswerk. Wervelingen en contactoppervlak zijn in ieder geval cruciaal voor beide vloeistoffen (vandaar de efficientie van platenkoelers). Wervelingen nemen toe naarmate de stroomsnelheid toeneemt.  Maar dit alles terzijde.







Zoals te zien: geen soldeerwerk.

De transparante slang vind ik er leuk uitzien.

Tenslotte heb ik een Wortwizard besteld in plaats van een dure pomp. Het is een vacuumpompje (waterstraalpomp) dat je wort door de koeler zuigt, en als klap op de vuurpijl nog belucht ook in de venturi van de uitstroomopening. En dat alles met de energie van de stroming van het koelwater. Als het werkt, is het een elegante oplossing.

Eduard

't Ziet er netjes uit, Edgar! Maar ik vraag me wel af hoe je nu die binnenste buis (10 mm) hebt kunnen monteren zonder te solderen. Kun je ons dat vertellen?

Dat venturi-pompje is ook een leuke accessoire, je koppelt je koelwater gewoon aan dat pompje voordat je de uitgang ervan door het koellichaam van je tegenstroomkoeler laat vloeien. Ik hoop alleen niet dat het pompje zo sterk pompt dat er allerlei hopresten door je wortverzamelpijp (daarmee hevel ik mijn gekookte wort af naar de tegenstroomkoeler en vervolgens het gistingsvat) heen worden getrokken. Maar da's vast een kwestie van proberen...

Eduard  samenvol

Edgar

Citaat van: Eduard Möllenkamp op 05-12-2004  09:37 uIk vraag me wel af hoe je nu die binnenste buis (10 mm) hebt kunnen monteren zonder te solderen. Kun je ons dat vertellen?

De eerste moer die je tegenkomt als je begint bij het uiteinde van de koperen buis, is van een knelkoppeling van 10 mm naar 1/2".

Wat het vastzuigen van de hevel betreft, dat zal moeten blijken. Ik moet nog wat experimenteren. In elk geval is de uitstroom van het wort regebaar met het kraantje; te hard zuigen kan worden voorkomen. Verder gebruik ik geen kaasdoek of neteldoek (het eerste is sowieso veel te fijnmazig), maar een roestvrijstaal sponsje als filter, en dat slaat niet snel dicht.

Herman

Hoi Edgar,

Ik ben reuze benieuwd naar het wort wizard. Ik heb het enthousiaste verhaal van Denny Conn gelezen, iemand waar ik wel es ervaringen mee uitwissel op een Amerikaans forum.

Ik heb er zelf ook al es over gedacht, pompen en beluchten in een keer! Zie ook dit artikeltje. Klik ook op de daar getoonde link met diagrammen.

Herman

Edgar

Ha die Herman,


Ik ben ook zeer benieuwd. Een paar dagen geleden kreeg ik een mailtje dat de pomp onderweg was, dus lang zal het niet meer duren.

De link die je geeft is precies de review op basis waarvan ik de beslissing heb genomen om het ding te bestellen. Ik heb dan ook beide formaten stopper besteld.

Ik weet dat brouwerijen (o.a., daar ben ik weer, 't IJ...) in-line beluchters gebruiken net na de koeling; dit is hetzelfde principe. Geen gedoe met beluchtingssteentjes en luchtpompjes die altijd een infectiezorg geven. Plus dat zo'n pomp daadwerkelijk zelf aanzuigt, zonder eerst vloeistof te moeten pakken. Dat laatste is meen ik bij veel van de meer gebruikelijke magneetpompen het geval, en dat is niet handig. Je hebt daarnaast niet het probleem dat alleen de duurste pompen zeer hete vloeistoffen (100°+) kunnen verpompen. Sterker nog, als je naar de prijs kijkt, is het op alle fronten een winnend concept. Op voorwaarde dat het werkt zoals aangekondigd...

Twee Drie punten van zorg zijn:

1) de capaciteit (Pompt hij snel genoeg? Volgens de verscheidene posts in nieuwsgroepen wel.)
2) houdt mijn kunststof gistingsvat het (of wordt het samengedrukt door het drukverschil?)
*edit*
3) wordt er wel echt "belucht" in het aanzuigvat? Er is daar een onderdruk, en de lucht wordt niet ververst tijdens het proces. Over die onderdruk maak ik me minder zorgen; die is beperkt, zodat er niet veel minder lucht in de ruimte aanwezig zal zijn dan bij atmosferische druk. Maar als de zuurstof grotendeels is opgelost, en een groter deel van het aanwezige gas in die ruimte is verdrongen door waterdamp, dan valt er niet zoveel meer te beluchten. Het wort kan mooi opschuimen, maar dat bewijst niet dat er daadwerkelijk zuurstof is opgelost. Hmmmm.... Misschien zuivere zuurstof toevoegen tijdens het proces... Hoewel SiriS zou zeggen dat je je over dat hele beluchten, als je voldoende actieve gist pitcht, geen zorgen over hoeft te maken... Waarop ik zou zeggen: Leen mij die O2-electrode van je, dan weten we het zeker ;)

Als het straks een half uur duurt om een ketel te legen, schiet ik er niet veel mee op. Gelukkig heb ik hier een flinke waterdruk, dus dat is alvast geen beperking. Als mijn gistvat plooit, zal ik een glazen of metalen vat moeten gebruiken. Dat zal dan wel een groot Engels rvs biervat worden. Of, bedenk ik me nu, één van mijn 25l mandflessen, en dan gelijk overgieten (probleem opgelost).

Ik zal hier wel posten hoe het ding de testen zal doorstaan.

Ik vond hier nog een doe-het-zelf versie van de Wortwizard.

Vrolijk Kerstfeest en zo (kom er net vandaan...)


Cisdevésser

hallo allemaal,

Ik heb mijn koeler geheel van standaard verkrijgbare koperdelen gemaaakt.
Buitenmantel 22mm pijp, binnenin 12mm pijp.
Werkwijze :
zaag enkele centimeters van de 12mm pijp af, deze moet iets korter zijn dan de 22mm pijp.
sla één zijde van de 12mm pijp dicht met een hamer over een lengte van enkele centimeters en vouw dan één centimeter om.
vul de pijp met KEUKENZOUT met behulp van een trechtertje, en zorg dat het zout goed "verdicht"  word door met het dicht gevouwen stuk op de grond te blijven kloppen.
Als de pijp helemaal vol zit en goed "aangeklopt" dan sla je het uiteinde dicht met een hamer.
Bewerk vervolgens één zijde van de 22mm pijp op dezelde manier als met de 12mm pijp.
Schuif vervolgens de gevulde 12mm pijp in de 22mm pijp, hij moet er helemaal inpassen zodat er bovenin de 22mm pijp enkele centimeters vrije ruimte is.
zet nu deze pijp wederom rechtop en vul de tussenruimte met KEUKENZOUT op dezelfde manier als de 12mm pijp.
Als deze helemaal gevuld en aangeklopt is sla je ook hiervan het uiteinde dicht met een hamer.
Zorg voor enkele "potige"mannekes en een stevig rond voorwerp van de gewenste diameter, zelf heb ik een gasfles van een CO2 lasapparaat gebruikt... ;)
buig de pijp nu om de gasfles, hiervoor is best veel kracht nodig, gebruik bij het naderen van het einde van de spiraal een paar stukken dikwandige pvc afvoerpijp van 40mm als hefboom.
als de spiraal klaar is meteen de uiteinden afzagen en het zout eruit halen, als het te lang in de koperen pijpen zit tast het zout het koper aan.
Nu het voordeel van het zout, als je eerst met kloppen,draaien enzv. het meeste zout eruit hebt gehaald kun je vervolgens met de tuinslang de leidingen doorspoelen zodat al het zout weg is.
Neem 2 T-verloopstukken 22X15X15 mm en tap in de zij-aansluiting 3/8 draad, dit gaat perfect in een 15mm aansluiting.
Vervolgens neem je twee verloop-ringetjes 12X15mm en boor je het "stootrandje" eruit met een 12mm boortje.
Monteer het geheel en soldeer vervolgens alles vast met loodvrij soldeertin.
het resultaat is een mooie spiraal waar je het koelwater met normaal fitmateriaal kunt aansluiten en met de binnenpijp kun je naar keuze verder met knelkoppelingen of solderen.
Ik hoop dat deze info nuttig is voor al de medebrouwers.

Groetjes.......Cisdevésser




Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.