Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: CV gasbrander met gasblok  (gelezen 10012 keer)

Offline 12345

• Super lid
  • Land: nl
CV gasbrander met gasblok
« Gepost op: 30-10-2011 10:24 u »
Ik heb een CV gasbrander met gasblok weten te bemachtigen. Het ding heeft een waakvlam die (denk ik) elektrisch ontstoken kan worden en een taster die het gas afsluit als de vlam uitwaait (vlambeveiliging).

In het gasblok zit volgens mij een soort kraan of membraan die je elektrisch kunt regelen. Er zitten 3 elektrische aansluitingen op het blok.

Als ik het goed zie, zit er in een CV ketel een taster die de maximale keteltemperatuur regelt. Wordt die overschreden, dan gaat de vlam uit. Verder zitten er nog tasters in het rookkanaal en in de kamerthermostaat. Die zullen allemaal in een regelkastje uitkomen en vandaar met het gasblok verbonden zijn.

Dat opent perspectieven want je zou de ketelthermostaat in je maischketel kunnen hangen en dan een stuk gemakkelijker je maischtemperaturen bereiken en vasthouden.

De vraag is natuurlijk, hoe je (tweedehands) aan zo'n regelkastje moet komen. Ik weet niet eens hoe zo'n ding heet. Het zou al leuk zijn als ik wist hoe het heette en hoe het aangesloten moet worden. Ik kan me voorstellen dat er op dit forum niet zoveel mensen hier wat vanaf weten maar is er iemand die weet of er de een of andere blog bestaat waar je dit soort vragen kunt stellen?

Het gasblok is een Honeywell V8800C

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online bob

• Senior lid
Re: CV gasbrander met gasblok
« Reactie #1 Gepost op: 30-10-2011 10:52 u »

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 30-10-2011 11:47 u »
Heb je dit http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5847.0.html al doorgespit?

Dank je, Bob. Dat wordt inderdaad doorspitten! Het gaat hier om een zelfgemaakte interface. Solderen is mijn sterkste punt niet, hoor! Maar als het niet anders kan, is het natuurlijk een optie. Ik ga er eens een uurje of zo aan besteden.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #3 Gepost op: 30-10-2011 12:03 u »
Bedankt voor de foto's dat maakt het een stuk duidelijker. Zo'n gasklep had ik in mijn oude gasboiler. Die kan je denk ik goed gebruiken. Dit is op basis van een waakvlam en dat is ideaal voor onze toepassing.

Met google kan ik het volgende vinden van deze klep:
Citaat
V8800C 1127U

Honeywell TRADELINE servo-gasregelcombinatie

Met thermo-elektrische beveiliging en drukknopregelaar. Standaarduitvoering: (aan/uit) met Softlite. CE-gekeurd.
Aansluitmaat: 3/4"
Softlite step: 4mbar
Uitvoering: met Softlite-membraan

Voeding: 24V;50Hz
Instelbereik: 2,5...20mbar

Ik heb toen zelf een besturing gemaakt maar je kan beter met Tcontrol de brander aan een uit schakelen tijdens het maischen. De vlamgrote kan je instellen met een gaskraan.

Waarschijnlijk zitten op dat gasblok twee kleppen. Twee stuks die je parallel kan schakelen. Dat zijn de aan/uit kleppen. Er zitten er vanwege de veiligheid twee op.

Je hebt nog een 24 Vac trafo nodig om die kleppen in te schakelen en deze kan je in serie schakelen met een relaiscontact van Tcontrol.

Let op dat je die kleppen met wisselspanning schakelt. Met gelijkspanning branden deze kleppen door. Of je moet een veel lagere gelijkspanning nemen.

Kan je met het bovenstaande iets of is het abracadabra voor je?

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 30-10-2011 12:14 u »
Hoi, nee, geen abacadabra! Dat het wisselspanning moet zijn, staat er gewoon op, 24V en 0,2A dus kan met een kleine omvormer. Dat er twee kleppen inzitten dacht ik ook, want de vlambeveiliger heeft volgens mij een onafhankelijke klep want dat buisje loopt rechtstreeks het blok in en is onafhankelijk van de elektriek. Logisch ook eigenlijk, anders zou bij een elektrische storing je vlambeveiliger niet werken.

Als je geen spanning op dat ding zet, doet de ontsteking het waarschijnlijk ook niet?

T-control, maar moet dan de hele tijd mijn computer aanstaan tijdens de vergisting? En als mijn vriendin dan binnenkomt en ik ben er niet en ze gaat leuk een spelletje spelen? Misschien wel met T-control?*

Ik heb eerlijk gezegd het liefst een eigen interface. Heet zo'n ding niet brain-box??? Zou je dat niet tweedehands kunnen kopen? Samen met een sensor? Nieuw is dat spul zo duur als de neten!

De vlam regelen met een gaskraan, zet je die dan vr het gasblok?

Ik begrijp overigens ook dat T-control dan de interface vervangt en inderdaad voor de kleppen geschakeld wordt. Maar hoe zet je dan de sensor aan T-control vast? Bij een materiele interface gewoon met een schroefje maar bij de computer zal het toch allemaal wel wat fijngevoeliger zijn ????

*Hier was ik even de weg kwijt. :-X

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #5 Gepost op: 30-10-2011 12:17 u »
Je gaat toch niet met dit gasblok de temperatuur van de vergisting regelen? Want dan haak ik af.

Voor de vergisting heb je maar een paar tiental Watt nodig en geen 10 kiloWatt.

Met zo'n gasvlam ga je koken en eventueel maischen.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 30-10-2011 12:19 u »
Je gaat toch niet met dit gasblok de temperatuur van de vergisting regelen? Want dan haak ik af.

Voor de vergisting heb je maar een paar tiental Watt nodig en geen 10 kiloWatt.

Met zo'n gasvlam ga je koken en eventueel maischen.

Nee, sorry, je hebt gelijk, haak niet af! Let even niet op mij, ik raak soms van het pad af!!!
Nee, ik wil hiermee gaan maischen. Verder blijven mijn vragen wel staan.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #7 Gepost op: 30-10-2011 13:06 u »
Die 24 V wisselspanning daarvoor heb je alleen een 24 V trafo nodig. Dan heb je 24 V wisselspanning.

De vlambewaking gebeurd bij dit soort blokken zonder dat je elektriciteit hoeft toe te voegen zoals je al aangeeft. Daar hoef je dus niet naar te kijken.

De ontsteking daarvoor is een handmatige piezo aanwezig. Zeg maar zo'n sigarettenaansteker zonder een vuursteentje. Deze kan je niet met een computer aansturen. Maar dat is het leuke van zo'n klep. Die hoef je ook niet aan te sturen. Die waakvlam maak je gewoon met een lucifer aan het begin van de brouwdag aan. Hierna hoef je alleen nog maar aan/uit te regelen. De vlamgrote kan je met een normale gaskraan voor het gasblok doen die je tijdens het koken volledig open zet en mogelijk tijdens het maischen op iets van een kwart of halverwege.

Met een TC10 of de chineese variant of een UT200 of een andere temperatuur regelaar kan je het aan/uit sturen. Let wel op dat je niet iedere seconde in- en uitschakelt. Dan ploft waarschijnlijk de waakvlam uit en houd het op.
Als temperatuur sensor gebruik je die bij de regelaar hoort.

Voor Tcontrol ben ik bezig met eigen hardware die straks stand alone een met Tcontrol ingestelde temperatuur vast kan houden. Maar dat is vooral voor vergisting interessant en minder relevant tijdens het maischen.
Als temperatuursensor wordt voor Tcontrol een DS1820 gebruikt.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 30-10-2011 17:56 u »
Prachtig idee! Bedankt!  :groots: De sensor van een TC-10 (of beter nog een ETC-200 van dezelfde fabrikant want die is enkel verwarmen of koelen en daarom goedkoper) in het wort steken, temperatuur instellen met een ruime hysteresis van 1 graad. De klep is (als ik het goed begrijp) niet proportioneel maar alleen aan/uit. De ETC-200 de 24 V ~ van een kleine trafo laten schakelen. Dus dat gaat werken!

Wat dat aansteken betreft: ik dacht dat er een bougie in zat of een pizzo-elektrische ontsteking maar die zie ik nergens. Dan moet ik hem dus inderdaad met een lucifer aansteken? Maar hoe werken die twee knoppen op dat ding dan? Normaal gesproken geeft het indrukken van de rode knop toch een vonk? Misschien heeft hij daar toch spanning voor nodig?

Nog een probleem: ik zie 3 elektrische aansluitpunten op het gasblok, tussen de twee die boven elkaar staan, meet ik een weerstand dus daar zit de spoel van de klep tussen. De derde geeft met alles (ook met het huis) een oneindig hoge weerstand dus waar die voor dient, weet ik niet. Misschien toch voor de aansteker? sprak hij hoopvol ...

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #9 Gepost op: 30-10-2011 18:56 u »
Volgens mij is het aansteken als volgt gedacht. Druk de witte knop volledig in en houd deze ingedrukt. Iedere keer als je dan de rode knop indrukt geeft de piezo onsteking een vonkje zoals een sigarettenaansteker. Maar een lucifer of een normale gasaansteker werkt waarschijnlijk eenvoudiger. De waakvlam hoef je maar 1 keer aan te steken tijdens een brouwdag.

Als de waakvlam aan gaat moet je de witte knop nog een 20 seconden ingedrukt houden. Hierna kan je de witte knop langzaam terug laten komen. En als het thermokoppel van de vlambewaking voldoende warm is en niet defect is dan blijft de waakvlam aan.

Hierna kan je de 24 Vac kleppen inschakelen en gaat de hoofdbrander aan.

Kan je een foto posten van de elektrische aansluitingen?
Mogelijk heb je deze drie aansluitingen:
Klep aansluiting A
Klep aansluiting B
Lichtnetaarde

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #10 Gepost op: 30-10-2011 19:35 u »
Mooie brander :-)

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 30-10-2011 19:39 u »
Mooie brander :-)
Zeker, John, van jou gehad!

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 30-10-2011 19:44 u »
Volgens mij is het aansteken als volgt gedacht. Druk de witte knop volledig in en houd deze ingedrukt. Iedere keer als je dan de rode knop indrukt geeft de piezo onsteking een vonkje zoals een sigarettenaansteker. Maar een lucifer of een normale gasaansteker werkt waarschijnlijk eenvoudiger. De waakvlam hoef je maar 1 keer aan te steken tijdens een brouwdag.

Als de waakvlam aan gaat moet je de witte knop nog een 20 seconden ingedrukt houden. Hierna kan je de witte knop langzaam terug laten komen. En als het thermokoppel van de vlambewaking voldoende warm is en niet defect is dan blijft de waakvlam aan.

Hierna kan je de 24 Vac kleppen inschakelen en gaat de hoofdbrander aan.

Kan je een foto posten van de elektrische aansluitingen?
Mogelijk heb je deze drie aansluitingen:
Klep aansluiting A
Klep aansluiting B
Lichtnetaarde

Net een mooie trafo van een ex-printer (30 V =) met grof geweld uit zijn plastic huis getrokken en de gelijkrichter en (grote) electrolytische condensator verwijderd. Ik hield bijna 28 V ~ over en heb die over de kleppen gezet. Ik weet dat dat 4 volt teveel is maar daar moet hij maar even tegen kunnen. Ik hoorde een klik in het gasblok en heb geprobeerd door de pijp te blazen om te kijken of de klep open stond, maar ik kreeg er geen lucht doorheen. Logisch want de vlambeveiligersklep zit in serie met de andere klep en blijft gesloten totdat de sensor heet is.

Ach, maar als ik dan ook nog op de witte knop druk, kan ik er een heel klein beetje lucht doorheen krijgen, waarschijnlijk is dat de leiding naar de waakvlam die dan open gaat.

Morgen dus een gasslang aansluiten en proberen de zaak aan te steken met die twee knoppen zoals jij aangaf. Ik hoop zeer dat de ontsteking nog werkt.

Die derde aansluiting zou inderdaad aarde kunnen zijn, dat lijkt logisch, maar hij maakt geen contact met het huis: dat zou je dan toch verwachten. Maar goed, wie weet kom ik er nog eens achter. Nu lukt het even allemaal heel goed zonder.

En als het allemaal goed lukt, een ETC-200 kopen en dan is het ding operationeel.
http://www.forttex.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1_7_15&products_id=78

Bedankt voor je hulp, Henielma!!

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #13 Gepost op: 30-10-2011 20:09 u »
Ik heb ook nog een voeding in de aanbieding. Ken geen Voltages of Amperes maar wellicht dat jullie iets met de nrs. op de foto kunnen...

en

Wie weet past hij bij de brander (eerder niet aan gedacht...)

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #14 Gepost op: 30-10-2011 20:33 u »
Morgen dus een gasslang aansluiten en proberen de zaak aan te steken met die twee knoppen zoals jij aangaf. Ik hoop zeer dat de ontsteking nog werkt.

Kan je uitleggen waarom je echt hoopt dat de ontsteking werkt. Ik zie die toegevoegde waarde niet echt bij een brander met waakvlam.

Die 28 Vac lijkt me geen probleem, dat blijft wel werken denk ik.

Met zo'n regelaar (ETC-200) lukt het wel denk ik. De temperatuursensor zou ik niet direct in het wort hangen maar zodanig plaatsen dat deze niet nat word anders werkt deze misschien niet lang. Je kan 'm plaatsen in een RVS zakbuis of een stuks koperpijp die aan de onderzijde dicht is. Of een stuk siliconenslang die aan 1 zijde dicht is.

Succes, gaat wel lukken denk ik.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 30-10-2011 21:01 u »
Kan je uitleggen waarom je echt hoopt dat de ontsteking werkt. Ik zie die toegevoegde waarde niet echt bij een brander met waakvlam.

Die 28 Vac lijkt me geen probleem, dat blijft wel werken denk ik.

Met zo'n regelaar (ETC-200) lukt het wel denk ik. De temperatuursensor zou ik niet direct in het wort hangen maar zodanig plaatsen dat deze niet nat word anders werkt deze misschien niet lang. Je kan 'm plaatsen in een RVS zakbuis of een stuks koperpijp die aan de onderzijde dicht is. Of een stuk siliconenslang die aan 1 zijde dicht is.

Succes, gaat wel lukken denk ik.

Ach dat van die ontsteking weet ik niet hoor, lijkt me gewoon leuk. Dan kun je de vlam makkelijker aansteken met de gevulde ketel erop. Ik ben een dagje ouder en kan niet meer zo goed zwaar tillen. Ik ben nl bang dat de plaats waar ik de waakvlam aan moet steken op een beetje ongelukkige, moeilijk bereikbare plaats in de constructie terecht gaat komen. De ketel moet ook gedragen worden ...

Ja, die 28 V lijkt mij ook wel okay. Aangesloten aan de spoel zakt hij al naar 27,2 V. Als ik het echt heel erg mooi wil doen, zet ik er een weerstand van 15 Ohm en 1 Watt tussen. Maar het is waarschijnlijk overbodig.

Bedankt voor je tip aangaande de sensor: ik zat er al aan te denken. Dunne, juist passende, sliconenslang lijkt me wel wat. Enig idee hoe je dat van onder dicht krijgt? Koper is wat dat betreft eenvoudiger maar als de pijp te wijd wordt, krijg je een erg trage sensor, vrees ik.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 30-10-2011 21:04 u »
Beste John, de voeding is wel erg groot en ook is voltage en amperage onbekend. Het lijkt mij een tamelijk zware omvormer te zijn. Ik heb nu een klein trafootje 28V 400mA en dat is meer dan genoeg. En het is een mooi klein dingetje wat ik samen met de ETC-200 in een behuizing zal proberen te krijgen. Lekker compact! Maar bedankt voor het aanbod.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 30-10-2011 22:28 u »
Net een proefopstelling gemaakt.
1) de witte knop moet je zeker 30 sec ingedrukt houden voordat je kunt ontsteken
2) de pizzo-elektrische ontsteking lijkt niet te werken
3) nadat de waakvlam brandt, moet je zeker nog 30 sec de witte knop ingedrukt houden
4) tussen 2 pogingen kun je beter een paar minuten wachten
5) maar wat een hitte komt er van dat ding af! Ik schat wel 10 - 12 kWatt!
6) ik had er een kraan tussen gezet, waarmee je de vlam inderdaad redelijk kunt temperen maar je moet niet te ver gaan, want de waakvlam gaat ook zachter branden en op een gegeven moment treedt de vlambeveiliging in werking en gaat de zaak uit.
7) na een paar minuten hoorde ik een onheilspellend gebrom. Ik werd bang en heb de zaak uitgezet. Bij de tweede poging hoorde ik dat gebrom niet meer. Geen idee wat dat was?

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #18 Gepost op: 31-10-2011 07:37 u »
Fijn dat die lijkt te werken!

Dat gebrom weet ik niet wat dat geweest is.

Mogelijk is de derde aansluiting van de ontsteker.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 31-10-2011 10:49 u »
Fijn dat die lijkt te werken!

Dat gebrom weet ik niet wat dat geweest is.

Mogelijk is de derde aansluiting van de ontsteker.

Dat moet haast wel. Ik zie nu ook dat er naast de waakvlam een gat zit: daar zat hoogstwaarschijnlijk de bougie. De bougie is dus weg maar ik heb zelf iets geknutseld om te kijken of het kristal nog een vonk gaf, maar dat is ook ter ziele. Je hoort ook nog maar een zacht klikje als je op de rode knop drukt en daarna moet je 5 minuten wachten. Dus het frame ge-aard en een kabel vlak bij het frame gehouden: geen vonk. Dat is niet zo'n ramp want een losse onsteker met knop, kabel en bougie is al voor 4,95 of 6,95? te krijgen.

gaswinkel

Het gaat dus goed komen. Bedankt voor je hulp!

Tags: brander