Het officiële SPEIDEL Braumeister topic

Gestart door Ernstig, 12-10-2011 22:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jules



Citaat van: Brouwers op 12-08-2017  16:05 uKomt ondat BrouwHulp uitgaat en rekend van een verdampingspercentage ipv liter per uur.

 Precies.
Heel handig als je een %age vastgesteld hebt maar bij vaak wisselen van brouwhoeveelheid kun je niet (zondermeer) met een percentage rekenen.

In ons geval is verdampen afhankelijk van oppervlak van de vloeistof en het toegevoerde vermogen.

Mvg J

Markiej87

Ik ga zaterdag voor het eerst brouwen met mijn Speidel 50. Wat ik eigenlijk wil weten wat de minimale en maximale hoeveelheid water is bij de start van het maischen? Als ik begin met 55 liter vind ik namelijk de beslagdikte nogal dun (ik ga een bier brouwen met een beoogd startSG van 1,050). Verder ben ik ook nieuwsgierig naar de resultaten qua rendement van een dubbelmaisch :)

Tom den Hollander

Volgens moet je in ieder geval zorgen dat de verwarming onder water staat.

Dund

Mijn ervaring met de Braumeister is dat je beter te dun dan te dik kan maischen. Met een dunne maisch haal je meer suikers uit je bostel en gaat het spoelen vele malen sneller.

hans_nwk

Citaat van: Markiej87 op 16-08-2017  22:23 uIk ga zaterdag voor het eerst brouwen met mijn Speidel 50. Wat ik eigenlijk wil weten wat de minimale en maximale hoeveelheid water is bij de start van het maischen? Als ik begin met 55 liter vind ik namelijk de beslagdikte nogal dun (ik ga een bier brouwen met een beoogd startSG van 1,050). Verder ben ik ook nieuwsgierig naar de resultaten qua rendement van een dubbelmaisch :)
Iemand heeft daar een spreadsheet voor gemaakt. Nooit gebruikt en ik heb een 20 l Braumeister maar misschien heb je er wat an:
https://forum.braumeisters.net/viewtopic.php?t=1096

Groet,
Hans

Markiej87

Bedankt Hans! Schoonmaken naderhand met Oxi kan geen kwaad neem ik aan? 😊

Jacques

Citaat van: Markiej87 op 18-08-2017  08:32 uBedankt Hans! Schoonmaken naderhand met Oxi kan geen kwaad neem ik aan? 😊

Ik gebruik PBW voor het achteraf schoonmaken van mijn Braumeister. Het voordeel daarvan is dat de aanslag op de koelspiraal makkelijk te verwijderen is.

Johnny Stardust

Citaat van: Jacques op 18-08-2017  12:22 uIk gebruik PBW voor het achteraf schoonmaken van mijn Braumeister. Het voordeel daarvan is dat de aanslag op de koelspiraal makkelijk te verwijderen is.

Wat bedoel je met PBW?

Eric v B


Markiej87

Ik ken de voordelen van PBW. Die gaat bij de volgende Brouwmarkt bestelling wel het winkelmandje in. Kan ik tot die tijd met Oxi gewoon schoonmaken? Vraag is eigenlijk, kan het kwaad? Neem aan van niet..

Jacques

Citaat van: Markiej87 op 18-08-2017  14:38 uVraag is eigenlijk, kan het kwaad? Neem aan van niet..

Ook ik neem aan van niet.

Dund

Dan doe ik kog een tip erbij. Koop een wc borstel. Ideaal om goed mee tussen de verwarmingselementen te komen. Ik heb er al jaren eentje echt perfect.

12345

Nóg een tip.
Op sommige fora zag ik dat mensen de "hoed" van de Braumeister via een (flexibele) buis verbinden met de afzuigkap. Dat scheelt weer dik 3 liter water in je huis en je hoeft niet meer alles tegen elkaar open te zetten (wat in de winter een beetje fris is)

Het is verleidelijk om die buis over de uitgang van de hoed te schuiven, want daar is hij voor gemaakt, lijkt het wel.
Maar het heeft een nadeel: in de pijp zal de damp voor een deel condenseren en terug lopen de ketel in met mede-nemen van ongerechtigheden die zich in de pijp bevinden. Dus als u geen zin hebt om deze pijp elke keer aan de binnenkant te reinigen, kunt u hem beter zodanig aan/bij de hoed bevestigen dat condenswater niet meer in de ketel terecht kom.


William

Citaat van: Dund op 19-08-2017  09:13 uDan doe ik kog een tip erbij. Koop een wc borstel. Ideaal om goed mee tussen de verwarmingselementen te komen. Ik heb er al jaren eentje echt perfect.

Ik gebruik daar zo'n raggertje voor die ik altijd bij de onderhoudsset voor de koffiezetmachine ontvang. Ze worden ook verkocht om pijpen e.d schoon te maken.
https://www.grasscompany.com/nl/pipe-cleaners-16-cm-80-pcs.html

Die kun je mooi om de spiraal vouwen en dan rondtrekken.Zo kom ik ook goed bij de moeilijke bochten.
Een sponsje werkt ook redelijk maar is vaak net wat te dik om gemakkelijk te manoeuvreren.


Markiej87

Vandaag met mijn Speidel gebrouwen. Ik moet zeggen dat het me alles is meegevallen. Een aantal zaken:

- Ik heb het filter van bac brewing en ik vind hem fantastisch, niets vastgelopen (ik denk mede dankzij de whirlpool) en filtert mooi. Er blijft slechts 750ml over in mijn 50 liter Speidel.
- Ik hoorde wat getik en ik was bang dat mijn pomp niet goed liep. Bleek het filter te zijn, na een paar liter eruit gehaald te hebben en weer terug gegooid stopte het getik.
- Ik heb zonder roeren een rendement van 80% gehaald. Ik ben begonnen met het aantal liters wat ik voor koken wilde hebben (55) en heb gespoeld met 1 liter per kilo mout koud aangezuurd water. Verder het beslag ook aangezuurd naar 5,4pH.
- Het eruit tillen van de moutkorf viel me nogal tegen, hier moet ik echt iets makkelijkers voor vinden/bedenken (takel?).

Al met al gesmeerde brouwdag op een fantastisch apparaat. Wel zou ik een handige oplossing willen voor alle hop die erin komt te zitten. Wellicht is een filterplaat een optie die er na het maischen in gezet kan worden? Ik vind al die hop tussen de verwarmingselementen weghalen best een klusje.

Dund

Ik heb ook een takel. Voor de 50 liter variant in mijn ogen een must. Ik heb mijn takel aan een 2 meter lange rails bevestigd op de manier kan ik na het liften de moutpijp van de Braumeister wegrollen.

Hop doe ik alleen nog maar in hopzakjes.

Markiej87

Heb je daar misschien een foto van?

Dund



En de foto


De Braumeister staat op het aanrecht tijdens het brouwen. Daarnaast een weckpan met spoelwater op een inductieplaatje. Zodra het spoelen klaar is gaat de moutpijp naar het midden van de schuur en deze laat ik dan in de weckpan zakken die dan leeg is. Dat past precies.

Markiej87

Ziet er netjes uit, volgens mij heb ik net dezelfde takel voorbij zien komen voor 80 euro. De komende weken brouw ik met de korte moutpijp, dus het bestellen kan nog even wachten, maar goed te zien dat dit voor jou ook goed werkt. Hoe heb je hem precies aan het plafond bevestigd?

Dund

Die balk zit met 30 schroeven vast. Dat is eigenlijk een schuifdeur systeem voor kasten. Die takel heb ik bij cranebroek gehaald. Zonder die takel is het onmogelijk om in je eentje die moutpijp eruit te halen als de braumeister op het aanrecht staat.

Bij die roede zitten een paar rollertjes die heb ik aan de takel gemaakt. Werkt echt perfect.

Het is misschien niet goed gezien maar de staalkabel heb ik 1x naarboven gelusd. Hierdoor heb ik 2x meer trekkracht. Maar het belangrijkst is dat de takel 2x zo langzaam gaat. In het begin had ik dat zo niet en dan rukte de takel zo hard aan de moutpijp dat het wort uit de ketel kwam. Nu gaat het wat soepeler.

RGeraads

Aankomende zondag wil ik in de 50 liter Speidel een bier brouwen met een begin SG van 1,060. Om op 50 liter bier uit te komen zou ik 13,91 kilogram mout uitkomen, dit is teveel voor de korf. Wanneer ik de hoeveelheid mout opsplits in een dubbele maisch dan zou elke ronde 6,95 kilo mout hebben. Is dit niet te weinig voor de korf en kan dit uitmaken voor de body van het bier? Het is een volmout bier en ik ga denk ik voor wat body op 68 graden maischen.

Alvast bedankt voor je reactie!

Vriendelijke groet,
Raymond Geraads

Brambo

Citaat van: RGeraads op 08-09-2017  00:22 uOm op 50 liter bier uit te komen zou ik 13,91 kilogram mout uitkomen, dit is teveel voor de korf.

Neen dat zal wel lukken hoor. in een 20 liter versie mag je voorgeschreven max 6 kg instoppen en ik heb er reeds 7 ingekregen dus die ene kilo op een 50 liter versie zal ook wel lukken.

brouwmus

Wat ik wel heb gemerkt, is dat het beter is voor het rendement om geregeld te roeren als de moutpijp zo vol zit.

Overigens zit bij mij de pijp van het 20-litermodel echt stampvol bij 6300 gram, ik probeer tot max. 6kg te gaan.

Markiej87

Ik kom met 13,5kg in een Speidel al op 1,067 uit..

Brambo

Citaat van: brouwmus op 08-09-2017  11:08 uWat ik wel heb gemerkt, is dat het beter is voor het rendement om geregeld te roeren als de moutpijp zo vol zit.

Overigens zit bij mij de pijp van het 20-litermodel echt stampvol bij 6300 gram, ik probeer tot max. 6kg te gaan.

2-3 maal roeren is zeer goed voor je rendement. Bij 7 kg stort plaats ik de bovenste filter ondersteboven en na 5 min pauzeer ik en draai ze dan terug normaal, mout is dan wat gezakt en dat gaat dit prima.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.