Het officiële SPEIDEL Braumeister topic

Gestart door Ernstig, 12-10-2011 22:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jacques

Vandaag de filterheks uitgeprobeerd bij mijn Braumeister Speidel. Jammer genoeg geen succes. De filterheks liep vast. Doordat de filterheks de wand van de Braumeister moet volgen zijn de openingen in de spiraal klein.

Het plaatselijke metaalbedrijf heeft een rvs knie gelast die ik met een stukje siliconen slang lekvrij in de opening van de kraan kan plaatsen. Deze knie zal ik de volgende keer weer gebruiken om zo de ketel helemaal leeg te krijgen.









goom

Citaat van: RobinB op 20-09-2013  19:20 uMag ik daaruit concluderen dat jij geen verdere info hieromtrent hebt?
Je kunt een telefoonnummer en mail adres van iemand krijgen die heel goed werk kan verrichten.
En die plaats ik niet op het forum ivm privacy.
De rest moet je zelf doen.

HermanH

Zou het geen oplossing zijn Jacques om voor de bodemomtrek een klein staafje (of buisje) te plooien waarover je de filterheks schuift en dan de filterheks iets in te korten zodat je ze wat moet uitrekken om de omtrek volledig dicht te maken waardoor er gleufjes ontstaan in de spiraal doordat je ze moet uitrekken?
Grtz, Herman.

bierhenkie

Citaat van: HermanH op 21-09-2013  09:52 uZou het geen oplossing zijn Jacques om voor de bodemomtrek een klein staafje (of buisje) te plooien waarover je de filterheks schuift en dan de filterheks iets in te korten zodat je ze wat moet uitrekken om de omtrek volledig dicht te maken waardoor er gleufjes ontstaan in de spiraal doordat je ze moet uitrekken?
Grtz, Herman.
Da's dus een omgekeerd JAVAL.  ;)

- Hoe filter je normaliter eigenlijk de hop en eiwitten met een Speidel?

Jacques

Citaat van: HermanH op 21-09-2013  09:52 uZou het geen oplossing zijn Jacques om voor de bodemomtrek een klein staafje (of buisje) te plooien waarover je de filterheks schuift en dan de filterheks iets in te korten zodat je ze wat moet uitrekken om de omtrek volledig dicht te maken waardoor er gleufjes ontstaan in de spiraal doordat je ze moet uitrekken?
Grtz, Herman.

Lijkt mij wat te omslachtig. Daarnaast gaat daarmee ook afvoercapaciteit verloren...


Citaat van: bierhenkie op 21-09-2013  09:55 uHoe filter je normaliter eigenlijk de hop en eiwitten met een Speidel?

Voor de hop gebruik je hopzakjes. (Dat had ik deze keer niet gedaan omdat ik veel vertrouwen had in het werken van de spiraalfilter.)
Om de eiwitten kwijt te raken gebruik je het principe van een whirlpool. Roeren dus en via de kraan het wort laten aflopen.

Twonky

Citaat van: RobinB op 20-09-2013  19:20 uMag ik daaruit concluderen dat jij geen verdere info hieromtrent hebt?

Misschien zou je kunnen concluderen dat Goom het op het forum er niet over wil / kan hebben, hij had denk ik niet voor niets aangegeven dat meer info per PB beschikbaar was.

Zwaai
 :degroeten:


aangepast na post.... ik zie nu dat goom inmiddels ook al gereageerd had

RobinB

Citaat van: goom op 21-09-2013  09:33 uJe kunt een telefoonnummer en mail adres van iemand krijgen die heel goed werk kan verrichten.

Maar wat voor werk is dat dan?
Kan hij een korf maken of past hij die alleen aan?
Jij kent de persoon en zijn situatie, dus je kan daar best een antwoord op geven.
Het is maar een simpele vraag, echter al meermaals onbeantwoord gebleven.

Niemand vraagt je om privé gegevens hier te plaatsen.

Hai

Citaat van: RobinB op 21-09-2013  19:30 uMaar wat voor werk is dat dan?
Kan hij een korf maken of past hij die alleen aan?
Jij kent de persoon en zijn situatie, dus je kan daar best een antwoord op geven.
Het is maar een simpele vraag, echter al meermaals onbeantwoord gebleven.

Niemand vraagt je om privé gegevens hier te plaatsen.
Precies, zo denk ik er ook over. Ik wil wel informeren maar ik wil wel weten welke vraag ik kan stellen.
Voor een hele korf moet ik de maten doorgeven, ook de plek van de nokjes en de silicone ring moet passen.

RobinB

Sterker nog; ik ben alleen geïnteresseerd in zijn gegevens als hij voor minder dan € 90 een complete kleinere korf kan maken. :)

Aanpassen van een gekochte korf vind ik nog wel leuk om zelf te doen.

Hai

Citaat van: RobinB op 21-09-2013  22:09 uSterker nog; ik ben alleen geïnteresseerd in zijn gegevens als hij voor minder dan € 90 een complete kleinere korf kan maken. :)

Aanpassen van een gekochte korf vind ik nog wel leuk om zelf te doen.
Robin ik ben het wederom met je eens :degroeten:

Hai

Citaat van: RobinB op 11-09-2013  22:38 uIk heb even wat quick&dirty meting en berekeningen gedaan aan mijn Braumeister en kom tot de volgende waarden:

Braumeister 20 liter

Keteldiameter: 35 cm
Ketelhoogte: 42,5 cm

Moutkorf diameter: 27 cm
Moutkorf hoogte: 36,5 cm

Hoogte spiralen in de ketel: <8 cm

Inhoud ketel: 40,9 liter
962 ml/cm

Inhoud moutkorf: 20,9 liter
573 ml/cm

Minimum brouwvolume:
8 cm + korf
= ((962-573)ml x 8 ) + 20,9 = 24 liter
-------------------------

Door het verkorten van de moutkorf, doe je (uiteraard) alleen wat aan die 20,9 liter. De 3,1 liter op de bodem van de ketel rondom de korf is een vast gegeven, aangezien de spiralen ten allen tijde onder het vloeistofniveau moeten blijven.

Afhankelijk van je brouwmethode, met name het wel/niet spoelen, kan je dan kiezen hoever je de korf wilt inkorten.
In de standaard situatie kom ik bij een medium-zwaar bier (1050, volmout) op een minimaal effectief wortvolume in het gistvat van ca. 15 liter.
Dit is 5 liter meer dan ik wens.
Bij mij zou ik dus volstaan door de korf met: 5000/573= 8,7 ~ 9 cm in te korten (evt 10cm al je ook rekening houdt met lichtere bieren).
Er dient wel rekening gehouden te worden dat er hierdoor ook minder mout in de korf past, wat gevolgen heeft voor de maximale zwaarte.
Bij 10 cm van de korf af dan is het volume van de korf 15,17 liter. Om te berekenen hoeveel mout er dan minder in kan, dan kom ik= 10:36.5 is 27,4% minder mout, dus 0,726 x wat je eerst gebruikte.  Ik start altijd met 23 liter water, hier gaat dan ook 6,3 liter vanaf, dus ik moet starten met 16,7 liter.

Klopt dit?

RobinB

Als je de korf altijd maximaal vult met mout wel. Er kan inderdaad bij inkorten maar zo'n 73% van de originele situatie in.

Ik heb de korf nog nooit maximaal gevuld, wat is ongeveer het maximum?

Hai

Citaat van: RobinB op 22-09-2013 &nbsp;12:40 uAls je de korf altijd maximaal vult met mout wel. Er kan inderdaad bij inkorten maar zo'n 73% van de originele situatie in.

Ik heb de korf nog nooit maximaal gevuld, wat is ongeveer het maximum?
Tot heden max 6 kg gebruik, prima gelukt.

RobinB

Dan kan je in de gereduceerde korf dus max 4,3 kg kwijt.
Vandaag gebrouwen, een stort van 3,5 kg voor een bier van 1060.
Voor mij is een dergelijke limiet geen probleem. :)

zeebrew

Hoelang duurt een Speidel brouwdag vergeleken met losse pannen en filter?

Hai

Citaat van: zeebrew op 22-09-2013 &nbsp;20:05 uHoelang duurt een Speidel brouwdag vergeleken met losse pannen en filter?
met de Speidel 5 uur, gewoon brouwen 6-7 uur.  inclusief schoonmaken en opruimen :degroeten:
De tijd is belang maar het gemak is nog prettiger :groots:

RobinB

Yep, grosso modo bestaat het brouwen uit 2 blokken van ruim een uur waarin je iets anders kan doen.
De zogenoemde "hands-on" tijd van brouwen met een Braumeister is dan maar ca 2-3 uur. :)

bierfan

Is er dan echt niemand ontevreden over zijn Speidel?
Ze worden veel te weinig tweedehands aangeboden... :)

RobinB

Hij heeft wel beperkingen, vandaar dat je je daar goed over moet inlezen en afwegen of je dat wilt.
Daarna kan je een wel overwogen beslissing maken.
Met in acht name van de beperkingen zal hij niet teleurstellen. :)

zeebrew

Mooi, iets om voor te sparen ;D nu eerst maar eens wat kleine batches maken van 10 liter om wat meer ervaring op te doen en te variëren op een simpel recept en de invloed van methode en ingredienten te leren kennen. Al ik nu meteen met een Speidel thuis kom ben ik thuis mijn krediet ook snel kwijt :-[

RobinB

Ja, investeer eerst in de vergisting (koelkast + STC-1000), de brouwinstallatie komt niet zo nauw.

bierfan

Koelkast is hier al aanwezig.
Speidel is inderdaad niet nodig, maar lijkt me wel makkelijk.

Maar eigenlijk vind ik m wel te duur.

Hai

Citaat van: bierfan op 22-09-2013 &nbsp;21:09 uKoelkast is hier al aanwezig.
Speidel is inderdaad niet nodig, maar lijkt me wel makkelijk.

Maar eigenlijk vind ik m wel te duur.
Eerst een paar jaar in potten en pannen roeren, dan verder kijken.

Hai

Citaat van: bierhenkie op 04-09-2013 &nbsp;11:37 uZijn siliconendopjes geen optie om te gaatjes af te dichten (van binnenuit in de korf steken, zodat ze door de druk er niet uit geduwd worden maar juist er in)

Ben toch serieus aan het overwegen om stoppen te gaan gebruiken, deze af te snijden zodat de filterplaats er nog langs kan. voordeel: goedkoop, bespaar ruimte want ik heb geen tweede pan nodig. Ik ga het eerst wel op hout proberen.

Hoeveel gaten en hoe groot zou er in de ketel moeten?

RobinB

Ik zou 4 gaten rondom doen, 10 mm of zo?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.