Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Het officiŽle SPEIDEL Braumeister topic  (gelezen 447241 keer)

Offline Martijn0172

• Senior lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Het officiŽle SPEIDEL Braumeister topic
« Reactie #1825 Gepost op: 01-11-2017 16:05 u »
Ik moet ze nog uitproberen. Ik denk dat de fijne filters makkelijker schoon te maken zijn en niet "pluizen".
Die "high yield disc" is volgens mij niet erg veel beter dan een omgekeerde Braumeister disc.

De pijp loopt boven aan iets naar buiten, hierdoor sluit de omgekeerde standaard yield disk niet goed aan en komt er mout doorheen, dit heb ik zelf ervaren toen ik te veel mout probeerde in mijn verkorte pijp.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline David Steeman

• Senior lid
  • Land: be
« Reactie #1826 Gepost op: 02-11-2017 15:56 u »
Als je een stukje RVS buis rond de draadstang doet, tussen de omgekeerde filterplaat en de horizontale buis, dan drukt dit de omgekeerde filterplaat net diep genoeg naar beneden om in het rechte deel van de moutkorf te blijven.

Offline Dund

• Super lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
« Reactie #1827 Gepost op: 04-11-2017 22:21 u »
Net een nieuw persoonlijk record gebrouwen bijna 17 kilo in de moutpijp waarvan 5 kilo tarwemout en 3,5 kilo havervlokken voor een NEIPA. Uiteindelijk 70 liter wort met 80,7% efficiency. Zonder roeren maar wel met lang filteren. Ik heb gemaischt met 65 liter water. Na het maischen ongeveer 15 liter wort afgetapt en deze nog een keer door het wort gespoeld. Toen 25,5 liter spoelwater erdoorheen en voila 70 liter wort met 1056 sg. Alles zonder roeren ben eigenlijk best trots de pijp zat zo vol dat de laatste halve kilo niet eens meer geroerd kon worden.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #1828 Gepost op: 08-11-2017 11:24 u »
De spullen van BacBrewing nu een paar keer gebruikt.

Het whirlpool-apparaat is voor mij een uitkomst en hij werkt heel goed. Geen krassen meer op mijn ketel en een perfecte, snelle draaikolk. Makkelijk te ontsmetten. Ik spuit 2x Star San op de buitenkant en laat de binnenkant van het pijpje vol lopen met alcohol met mijn vinger er aan de onderkant op.

De yield increase disk gebruik ik nu elke keer want ik vind hem handiger in het gebruik dan de originele filter + disk van Braumeister. Zeker als je onder het maischen een paar keer wilt roeren, gaat het sneller en makkelijker met dit ding.

Overigens heeft deze Italiaan ook een heel mooi beluchtingstoestel gebouwd. Daarmee is onze 20 liter in een seconde of 45 belucht en ook dit apparaat is makkelijk te reinigen.
Het wonderlijke is dat hij de lucht niet filtert, maar daar heeft hij geen negatieve ervaringen mee gehad. De door ons gebruikte bruissteentjes zijn volgens hem bronnen van infectie want niet schoon te maken, ook niet door 20 minuten na gebruik en 20 minuten vůůr gebruik te koken.
Ikzelf kan dat beamen want ik heb ooit een RVS bruissteentje (ca 25x gebruikt) ooit per ongeluk vochtig opgeborgen en na een paar weken was hij groen. Nu zult u zeggen dat je een bruissteentje dan ook niet vochtig op moet bergen, maar het is niet het water dat groen wordt: het zijn voedingsresten en schimmels die groen worden. Het blijft in die micro-holten zitten en het overleeft langdurig koken. Strikt genomen moet je (ook RVS) bruissteentjes na een paar keer weggooien. Bewaren in alcohol zou kunnen helpen.

Het is jammer dat ik hem qua ruimte niet kan plaatsen, anders zou ik hem kopen: