Het officiële SPEIDEL Braumeister topic

Gestart door Ernstig, 12-10-2011 22:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: 12345 op 23-07-2017  16:42 uWaarschijnlijk gaan het gewoon 2 stukjes koperen pijp en een soldeerknietje worden, samen met een passend stukje siliconenslang.

Hallo 12345,

Ik heb een rvs knietje dat gelast is door het plaatselijke metaalbewerkingsbedrijf. Kostte mij € 40. Silicone slang had ik nog liggen. Daarvan een stukje afgesneden en om het uiteinde van het knietje gedaan. Past perfect in de opening van de kraan. Misschien is dit ook de oplossing voor jou.

William

Hoi Ed,

Mijn knietje zonder solderen. Gewoon koper spul.
De rvs-mantel was geen succes want dat slibte dicht.

Siliconen gewoon in de opening drukken. Alles past precies achter de spiraal.




12345

Citaat van: Jacques op 23-07-2017  20:39 uHallo 12345,

Ik heb een rvs knietje dat gelast is door het plaatselijke metaalbewerkingsbedrijf. Kostte mij € 40. Silicone slang had ik nog liggen. Daarvan een stukje afgesneden en om het uiteinde van het knietje gedaan. Past perfect in de opening van de kraan. Misschien is dit ook de oplossing voor jou.

Hallo Jacques. Iemand die RVS kan lassen, en dat ook voor een particulier wil doen, ja, daar bof je mee. Maar als ik een mooi ontwerp heb, ga ik hem misschien ook ooit bezoeken ...

12345

Citaat van: William op 23-07-2017  21:51 uHoi Ed,

Mijn knietje zonder solderen. Gewoon koper spul.
De rvs-mantel was geen succes want dat slibte dicht.

Siliconen gewoon in de opening drukken. Alles past precies achter de spiraal.

Hoi William, is dat een 15x15 knietje? Zoiets heb ik ook, alleen anders  :)
Maar ik zie zeker iets interessants in je oplossing.



Ik heb nogal wat filters uitgeprobeerd, Javal-achtige circulaire filters, H-vormige spleetjes-filters of met gaatjes, korf-filters, maar het liep allemaal dicht. En liefst op het meest ongelukkige moment, dat het vloeistofniveau net onderhet hoogste punt van de hevel de hevel was gekomen, zodat de hevel leeg liep en het einde verhaal was.
Dit soort simpele knietjes met verder niets, die eindigen zo'n 2 a 3 mm boven de bodem, bevalt me prima. Vooral in combinatie met whirlpoolen en hopzakjes.

Jacques

Citaat van: 12345 op 23-07-2017  22:39 uHallo Jacques. Iemand die RVS kan lassen, en dat ook voor een particulier wil doen, ja, daar bof je mee. Maar als ik een mooi ontwerp heb, ga ik hem misschien ook ooit bezoeken ...

Het ontwerp is simpel. De benodigde spullen hebben ze op voorraad. Het knietje dat ze voor mij gemaakt hebben kan als voorbeeld dienen.

12345

Een heel ander idee, van een vriend en mede-brouwer": de nieuwe Braumeister heeft een tweede kraan onder de bodem om het schoonmaken te vergemakkelijken. De doorvoer zit aan de rand, juist binnen de verwarmingsspiraal. Zet daar een passend pijpje in dat net een mm of 2 tot 3 boven de bodem uitsteekt. Job done.
Hoewel deze kraan wat moeizaam te bedienen is omdat hij een beetje in een hoekje zit.

12345

Citaat van: Jacques op 23-07-2017  23:54 uHet ontwerp is simpel. De benodigde spullen hebben ze op voorraad. Het knietje dat ze voor mij gemaakt hebben kan als voorbeeld dienen.

Jacques, kun je misschien een foto laten zien? Alvast bedankt.

Jacques

Citaat van: 12345 op 24-07-2017  10:22 uJacques, kun je misschien een foto laten zien? Alvast bedankt.





De filterheks die je ziet gebruik ik niet meer. Die heeft een paar keer in de weg gezeten bij het plaatsen van de moutkorf. Heel vervelend als een filmploeg je juist dan aan het filmen is.

12345

Dank je Jacques, maar ik had hem al klaar.

Dit is hem geworden. Zo gaat hij een tijd mee. Dat hij van koper is, vind ik niet zo erg. Hij is zó simpel, dat ik hem over een jaar (of twee) wel weer eens opnieuw maak als dat nodig is.

Het is een roodkoperen knietje 12x12. Dat de bocht wat flauw is, is geen bezwaar want die valt helemaal in de doorvoer van de ketel.

Aan de ene kant zit een pijpje 12 mm. Dat hoeft niet gesoldeerd te worden (dat kán ook nauwelijks). Even goed heet stoken en het zit vast.

Aan de andere kant zit er een stukje siliconen-slang om het knietje: 18 mm uitwendig en 12 mm inwendig.







Het past perfect, alleen even het pijpje aan de andere kant even afronden waar het in conflict dreigt de komen met de afronding tussen bodem en ketelwand.

ceasar

Jacques, je schrijft dat je de filter er niet meer tussen hebt ivm geklungel vd moutkorf, Hij werkte wel? Die van bacbrewing slibt namelijk direct dicht. Ik zit eraan te denken om hem wat in te korten zodat er iets meer opening in de filter zit. Gebruik jij nog een andere filter? Want met dat knietje zuig je wel heel je pan leeg inclusief de eiwitten.

12345

@ Caesar, Ik doe de hop in zakjes en na het koelen draai ik met een ontsmette lepel het wort rond. Dat laat ik ongeveer 10 minuten staan totdat het niet meer draait en dan liggen de eiwitten mooi in een kegel in het midden. Als je dan gaat afpompen, blijft het eiwit netjes liggen tot helemaal op het laatst. Je kunt het bij lichte bieren goed zien en bij donkere bieren kun je er met een lampje op schijnen. Op het laatst zie je wat eiwit naar de hevel glippen. Het ligt er maar aan hoe rekkelijk of precies je bent wanneer je de kraan dichtdraait. Ik sta zelf altijd toe dat zo'n 1 tot 2% van de eiwitten mee komt. Dan blijft er zo'n 0,3 tot 0,4 liter wort achter in de ketel. Ik ben er zeer tevreden over. Nooit meer verstopping en een kleinere afwas.

Jacques

Citaat van: ceasar op 24-07-2017  13:21 uJacques, je schrijft dat je de filter er niet meer tussen hebt ivm geklungel vd moutkorf, Hij werkte wel? Die van bacbrewing slibt namelijk direct dicht. Ik zit eraan te denken om hem wat in te korten zodat er iets meer opening in de filter zit. Gebruik jij nog een andere filter? Want met dat knietje zuig je wel heel je pan leeg inclusief de eiwitten.

Bij mij slibte hij aanvankelijk ook dicht. Door er aan te trekken en lichtjes te forceren heb ik ruimte gecreëerd tussen de wendingen. Hij werkte wel. Waarschijnlijk door het forceren bleef hij echter niet goed langs de wand liggen waardoor hij problemen gaf bij het plaatsen van de korf.

De eiwitten gaan mee mijn CCT in. Na een paar uur tap ik wat wort af met veel eiwitten. Er zijn meer wegen die bewandeld kunnen worden. En iedereen heeft andere apparatuur...

ceasar

Jacques, duidelijk antwoord. De CCT staat op mijn lijstje voor de volgende aanschaf.

brouwmus

Citaat van: 12345 op 24-07-2017  12:37 uDank je Jacques, maar ik had hem al klaar.

Dit is hem geworden. Zo gaat hij een tijd mee. Dat hij van koper is, vind ik niet zo erg. Hij is zó simpel, dat ik hem over een jaar (of twee) wel weer eens opnieuw maak als dat nodig is.

Het is een roodkoperen knietje 12x12. Dat de bocht wat flauw is, is geen bezwaar want die valt helemaal in de doorvoer van de ketel.

Aan de ene kant zit een pijpje 12 mm. Dat hoeft niet gesoldeerd te worden (dat kán ook nauwelijks). Even goed heet stoken en het zit vast.

Aan de andere kant zit er een stukje siliconen-slang om het knietje: 18 mm uitwendig en 12 mm inwendig.







Het past perfect, alleen even het pijpje aan de andere kant even afronden waar het in conflict dreigt de komen met de afronding tussen bodem en ketelwand.

Hartelijk dank voor deze instructies en duidelijke foto's! Ik ga binnenkort ook maar eens aan de knutsel :)

Johnny Stardust

Citaat van: brouwmus op 25-07-2017  13:51 uHartelijk dank voor deze instructies en duidelijke foto's! Ik ga binnenkort ook maar eens aan de knutsel :)

Mocht je geen zin hebben in geknutsel, dan kun je ook dit alternatief bestellen: https://homebrewshop.be/nl/bacbrewing-accessoires/1436-spiraalfilter-voor-braumeister-20-l.html?

12345

Hum. Na 1x proefbrouwen met water (alles werkt fantastisch) heeft helaas de siliconen afsluitring onderaan de moutkorf plaatselijk losgelaten en staat nu "open".
Is dat normaal?
Is er iets aan te doen?


Basje42

Citaat van: 12345 op 28-07-2017  13:42 uHum. Na 1x proefbrouwen met water (alles werkt fantastisch) heeft helaas de siliconen afsluitring onderaan de moutkorf plaatselijk losgelaten en staat nu "open".
Is dat normaal?
Is er iets aan te doen?



Dat vind ik persoonlijk een zwakke plek van de Braumeister, ik ben er altijd super voorzichtig mee.
Ook tijdens het plaatsen van de korf doe ik niet al teveel schuiven (voor zover dat mogelijk is).
Zodat de ring niet half/verkeerd dus tussen korf en bodem geklemd zit.

Normaal moet je deze tijdens het schoonmaken met warm water wel weer in de vorm kunnen krijgen.

12345

Citaat van: Basje42 op 28-07-2017  13:47 uDat vind ik persoonlijk een zwakke plek van de Braumeister, ik ben er altijd super voorzichtig mee.
Ook tijdens het plaatsen van de korf doe ik niet al teveel schuiven (voorzover dat mogelijk is).
Zodat de ring niet half/verkeerd dus tussen korf en bodem geklemd zit.

Normaal moet je deze tijdens het schoonmaken met warm water wel weer in de vorm kunnen krijgen.

Dank je, Basje42. Warm maken hielp niet, wat wél hielp, was om hem er helemaal af te halen en er weer op te zetten.
Maar echt helemaal 100% sluiten doet hij niet (meer?)
Misschien is het het beste om hem na een paar keer brouwen er van af te halen en de zaak schoon te maken.

Ik denk dat het probleem ontstaat door de vleugelmoer bovenaan te hard aan te draaien ... en natuurlijk door zijwaartse verplaatsingen of druk  ...  :denken:

Brambo

Citaat van: 12345 op 28-07-2017  14:22 uMisschien is het het beste om hem na een paar keer brouwen er van af te halen en de zaak schoon te maken.

Ik doe die ring er telkens af na het brouwen en kuis hem zo goed af en leg hem op een plaats waar geen brouwspullen liggen want op de één of andere manier ruikt die ring toch nog altijd een beetje hoe goed ik hem ook afkuis en afdroog

William

Citaat van: Johnny Stardust op 25-07-2017  19:24 uMocht je geen zin hebben in geknutsel, dan kun je ook dit alternatief bestellen: https://homebrewshop.be/nl/bacbrewing-accessoires/1436-spiraalfilter-voor-braumeister-20-l.html?

Werkt deze goed of slaat het ook snel dicht met trub zoals bij veel andere getoonde oplossingen?

Jacques

Citaat van: 12345 op 28-07-2017  13:42 uHum. Na 1x proefbrouwen met water (alles werkt fantastisch) heeft helaas de siliconen afsluitring onderaan de moutkorf plaatselijk losgelaten en staat nu "open".
Is dat normaal?
Is er iets aan te doen?



Ik druk de siliconen ring altijd goed aan voordat ik de moutkorf plaatst. Verder de korf niet te vast aandraaien met de vleugelmoer. Vast is vast heb ik steeds van mijn vader geleerd.

12345

Citaat van: Jacques op 28-07-2017  20:45 uVast is vast heb ik steeds van mijn vader geleerd.
Klopt helemaal. Het aandrukken moet alleen verhinderen dat de vloeistof onder de ring door loopt.

Ik was trouwens ontevreden over het aangeven van het aantal liters in de Braumeister door op de middenkolom elke 5 liter een gravering af te lezen. Ik vond het niet erg precies, en niet makkelijk af te lezen. En het kán voorkomen dat je vóór koken 26 liter donker wort hebt. Dat is niet af te lezen want de laatste markering is 25 liter.
Vandaar dat ik maar een lineaal geknutseld heb. Graveermachientjes hebben ze heel goedkoop bij de Little of de Aldi.


bierfan

De bovenste markering is volgens mij meer dan 25 liter.
Als ik de moutkorf er in zet, en hem dan vul dan is het wel 25 liter.

hans_nwk

Citaat van: William op 28-07-2017  14:47 uWerkt deze goed of slaat het ook snel dicht met trub zoals bij veel andere getoonde oplossingen?
Dit is degene waar veel over geschreven wordt en die niet vaak maar altijd dicht slaat.
Ik gebruik hem niet meer. Het knietje en de spiraal waren toen ik ze bestelde lost verkrijgbaar, het knietje gebruik ik nog wel.

Groet,
Hans

Edit: Ze waren los verkrijgbaar bij BacBrewing zelf, de homebrewshop had ze toen nog niet.

William

Citaat van: hans_nwk op 29-07-2017  12:58 uDit is degene waar veel over geschreven wordt en die niet vaak maar altijd dicht slaat.

 :duimop: Dan laat ik het maar bij schuin houden van de ketel.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.