Alfazuur berekenen van eigen hopteelt

Gestart door orangeloo, 06-10-2011 20:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

orangeloo

Na het beginnen met brouwen en het opkweken van gist.
Ben ik weer toe aan een nieuwe uitdaging binnen onze hobby. Hop kweken.
Ik heb nog een pergola achtige overkapping op mijn terras waar nu nog twee druivelaars tegen staan.
Hier zouden mooi 4 hopplanten tegen kunnen groeien. Lijkt mij. 2 meter omhoog en 4 meter opzij.



Nu zit ik mij al een paar uur in te lezen en kan niks vinden over het bepalen van de alfazuren van de eigen oogst.
Is dit echt schatten of kijken op de site van Brouwland wat zij aangeven? Of is hier ondertussen al meer over bekend.

( wordt er nu door de beheerders een topic aan een tag toebedeeld?)

Oscar

Citaat van: orangeloo op 06-10-2011  20:12 uNu zit ik mij al een paar uur in te lezen en kan niks vinden over het bepalen van de alfazuren van de eigen oogst.

Simpelweg om dat technisch voor een hobbybrouwer niet mogelijk is. Dus het blijft gokken en/of schatten, maar datis ook wel weer leuk en kan zekker lekkere bieren opleveren  :biersmile: 
Het Alfazuur% kun je redelijk schatten aan de hand van het ras... Ieder ras heeft (als het ware, is geen gouden regel) een soort range van alfazuur% waartussen de oogst zal vallen. Bijv : een Saaz hop uit eigen tijd zal tussen de 2% en 3,5% alfzuuur bevatten. Hoger dan 5% zal onwaarschijnlijk zijn voor deze hop.
een magnum tuinhop zal weer wat hoger uitvallern en ergens tussen de 8% en 10% vallen....daar zal een % van 4% weer niet reëel zijn....

 :brouwen:

Jacques

Citaat van: orangeloo op 06-10-2011  20:12 uNu zit ik mij al een paar uur in te lezen en kan niks vinden over het bepalen van de alfazuren van de eigen oogst.
Is dit echt schatten of kijken op de site van Brouwland wat zij aangeven? Of is hier ondertussen al meer over bekend.

( wordt er nu door de beheerders een topic aan een tag toebedeeld?)

Heb je tag alfazuurgehalte al geprobeerd?

orangeloo

Ik heb wel een stuk gevonden op de site van 't wort wat.
http://www.twortwat.nl/t-4/nieuws.detail?item_id=1149417293&type=4&back=1&page=/artikelen

Maar kwam er achter dat dat inderdaad niet zo gemakkelijk is.

orangeloo

Citaat van: Jacques op 06-10-2011  22:56 uHeb je tag alfazuurgehalte al geprobeerd?

Nee de vraag was meer als ik een nieuwe topic start kon ik zelf tag woorden toevoegen,
zodat andere ze later onder de tags terug konden vinden.
Maar deze regel waar ik dat in kon vullen vond ik niet meer.

en inderdaad bij alfazuurgehalte staat een topic. :brouwen:

Jacques

Alleen beheerders kunnen tags toevoegen. Dat is om een wildgroei aan tags te voorkomen. Want dan vind je ook niets meer. Vooral als voor soortgelijke begrippen alternatieve termen gebruikt worden wordt het lastig terugzoeken.

Herman

Wat mij het beste bevalt is de bitterheid te schatten als het gemiddelde alfazuur van bijv. 2 jaren. Hier een klein recept (bijv. 10 liter) mee brouwen. Het recept qua bitterheid mikken op een bier met 'bekende' bitterheid, bijv. Grolsch (30 ibu) of Amstel (20 ibu) en dan vergelijken of ie bitterder of minder bitter is.

De volgende recepten met dezelfde hop zullen je dan in ieder geval niet zo verrassen.

orangeloo

Citaat van: Jacques op 06-10-2011  23:02 uAlleen beheerders kunnen tags toevoegen. Dat is om een wildgroei aan tags te voorkomen. Want dan vind je ook niets meer. Vooral als voor soortgelijke begrippen alternatieve termen gebruikt worden wordt het lastig terugzoeken.
.

OK dat is dan verandert eind vorig jaar kon je dat nog zelf doen.
Maar zo is inderdaad beter, wist toen ook niet goed wat altijd allemaal moest invullen.
Dus deed het dan maar niet meer.

dennis

Af en toe kauw ik wel eens op een hopbel. Soms op een wilde hop in het veld. Na de eerste beet is vaak al duidelijk of het een erg bittere bel is of dat ie gematigd bitter is.

Wscherphof

Citaat van: dennis op 07-10-2011  11:13 uSoms op een wilde hop in het veld.

In hoeverre is zo'n wilde hop eigenlijk überhaupt bruikbaar in een recept? Zijn er hobbybrouwers die het toepassen? Ik heb hopbellen gezien in mijn eigen tuin, maar ik heb nooit hopplanten geplant. Vraag me dus af of ik er ooit iets mee zou kunnen...

Oscar

Citaat van: Wscherphof op 07-10-2011  11:22 uIn hoeverre is zo'n wilde hop eigenlijk überhaupt bruikbaar in een recept?

Altijd, maar dan weer je vaak niet het ras en blijft het gokken naar het alfazuur %...wel spannend natuurlijk  :brouwen:

dennis

Ik heb net een brouwsel gebotteld waar een onbekende hop in zit. Hop speelt geen hoofdrol in dit bier en volgens mij proef ik ook niets vreemds.

Adrie

Citaat van: Wscherphof op 07-10-2011  11:22 uIn hoeverre is zo'n wilde hop eigenlijk überhaupt bruikbaar in een recept? Zijn er hobbybrouwers die het toepassen? Ik heb hopbellen gezien in mijn eigen tuin, maar ik heb nooit hopplanten geplant. Vraag me dus af of ik er ooit iets mee zou kunnen...

Anton, van onze brouwclub en ook hier actief op het forum, brouwt regelmatig met wilde hop. Het alfazuurpercentage is meestal laag bij wilde hop (2 à 3%). Je kunt de hop bijvoorbeeld alleen als aromahop gebruiken. Maar ruik eerst even goed of de hop wel een aangenaam aroma heeft. Sommige wilde hoppen ruiken naar knoflook of nog erger.

Oscar

Citaat van: Adrie op 07-10-2011  11:54 uSommige wilde hoppen ruiken naar knoflook of nog erger.

Autogassen?  ;D

hansHalberstadt

De link van 't wort wat geeft bij mij errors, zodat ik de inhoud niet kan scrollen.
Er is ook een methode waarbij je be bitterheid afschat dmv toevoegen van suiker aan een soort thee extract van de te bepalen hop.
HansH

William

Citaat van: Adrie op 07-10-2011  11:54 uMaar ruik eerst even goed of de hop wel een aangenaam aroma heeft. Sommige wilde hoppen ruiken naar knoflook of nog erger.

Ook Dracula lust wel een biertje >:D

weed

Als ik zo lees over theemengsels en dan proeven dan vrees ik dat de uitkomst beroeder is als een aanname dat het de kerk in het midden staat.

Het gaat om het alfazuurgehalte ik vraag me af of een zuur meting enig soelaas zou kunnen bieden.
Bijvoorbeeld door een x aantal grammen hop in 100 ml demi water met x gram suiker een uur te laten staan op pakweg 30 graden.
Daarna doe je een pH meting.
Als je dit met een verse hop doet waarvan het alfazuurgehalte en isomerisatie rendement bekend zijn heb je een referentiepunt.

Mogelijk dat er een verband is te ontdekken tussen meerdere metingen met dezelfde hopsoort.

Of schrijf ik nu heel domme dingen?

Hieronymus


hansHalberstadt

Als je dit probeert te vertalen naar een uitvoerbaar nivo voor de amateur brouwer, dan zie ik de volgende issues:

Bittereenheid (EBU) = 50 * Absorbantie (bij 272 nm)
zou je een UV led voor kunnen gebruiken, bv
http://www.roithner-laser.com/datasheets/led_deepuv/uvtop_%20summary.pdf
UV fotodiodes zijn ook wel verkrijgbaar.

De bepaling van de bitterwaarde van bier komt neer op:
-    isoleren van iso-humolon uit bier
-    bepalen van de absorbantie van het iso-humulon extract

De uitvoering
-    isoleren van de iso-humulon uit bier
-    meet 50 ml bier af en ontgas dit door te filteren over een vouwfilter
-    pipetteer 10 ml van het filtraat in een schei-trechter
-    voeg 0,5 ml  6 M HCl-opl. toe en 20 ml iso-octaan (p.a.)
Hoe kom je aan iso-oktaan en is dit echt nodig? wat is de functie? oplossen van iso_humulon? en kun je dat ook oplossen in iets wat wel verkrijgbaar is?
-    schud goed gedurende 10 min. (denk aan het ontluchten van de schei-trechter)
-    breng het geheel over in een centrifugebuis
is er iets anders mogelijk dan centrifugeren? zou dit ook in een standaard centrifuge kunnen voor de was?
De bovenliggende laag is nu de iso-octaan met daarin opgelost de iso-humulon
-    bepaling van de absorbantie van het extract
-    vul een cuvet met het iso-octaan / humulon extract en meet de absorbantie bij 272 nm.
-    Bereken de bitterwaarde middels de formule.

lijkt me niet onoverkomelijk om deze problemen op te lossen.
HansH


hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 08-10-2011  09:44 ulijkt me niet onoverkomelijk om deze problemen op te lossen.
HansH
Alleen de prijs is een beetje problematisch vrees ik: ca 300 euro per led

Herman

Alleen de prijs van een led? ;) Volgens mij zijn de meeste zaken die je noemde voor de gemiddelde amateurbrouwer buiten bereik. Ik zou er in ieder geval niets van bakken ;)

orangeloo

Citaat van: Herman op 08-10-2011  10:42 uIk zou er in ieder geval niets van bakken ;)

Ik eigenlijk ook niet ,dus ik hou het maar bij brouwen :brouwen:

jpt

Er is bij onze brouwerij wel eens enthousiaste vent langsgekomen die het volgende had bedacht:

Je neemt 2 commerciële hopsoorten met verschillende alfazuurpercentages. Je neemt van elke soort een gelijke hoeveelheid en laat dat trekken, zoals thee. Dan voeg je net zoveel suiker toe aan de vloeistof, totdat je het bitter niet meer proeft. Op dat moment heb je een index van een bittersmaakwaarde. Dan doe je met je onbekende hop hetzelfde en kan je bij benadering het alfazuur vinden.

hansHalberstadt

Citaat van: Herman op 08-10-2011  10:42 uAlleen de prijs van een led? ;) Volgens mij zijn de meeste zaken die je noemde voor de gemiddelde amateurbrouwer buiten bereik. Ik zou er in ieder geval niets van bakken ;)

Als dit makkelijk was dan was het er al. Het idee is dat iemend die daartoe in staat is zo'n apparaat bedenkt en de methode vertaalt naar iets wat wel door de gemiddelde amateurbrouwer of vereniging gebruikt kan worden.
   Neemt naar mijn mening niet weg dat je moet blijven zoeken naar oplossingen en niet naar problemen, ookal lijkt het lastig (als je ooit ergens wilt komen tenminste). 300 euro voor een ledje geeft aan dat die techniek nog erg duur is, hoewel ook dat maar relatief is. Als je per vereniging van 50 leden zo'n apparaat zou kunnen bouwen of bv een 2e hands fotospectrum meter zou kunnen aanschaffen, dan is de prijs per lid nog maar 6 euro, dus mogelijk wel acceptabel. 
HansH

hansHalberstadt

Citaat van: jpt op 08-10-2011  13:26 uEr is bij onze brouwerij wel eens enthousiaste vent langsgekomen die het volgende had bedacht:
Deze methode is binnen het forum al vaker besproken: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,4095.msg45508.html#msg45508
Lijkt me een mooi onderwerp om op een gildeavond eens uit te proberen, ieder voor zich en dan de resultaten centraal vergelijken. dan weet je meteen hoe nauwkeurig deze methode werkt.
HansH

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.