Alternatieve manier voor verwarmen HERMS

Gestart door Tom den Hollander, 06-10-2011 09:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tom den Hollander

Beste allemaal, ik zat eens te denken of je niet ipv een warmtewisselaar in een heetwater tank te hebben gewoon de betreffende buis elektrisch kan verwarmen.
Zodoende kwam ik bij REF.nl uit, zij maken vewarmings elementen.
Zij zouden buis kunnen maken van 1,5m lang in een M-vorm met daarlangs 2 verwarmings elementen gesoldeerd.

Kort rekenvoorbeeld qua vermogen.
 Stel een brouwsel van 25 Liter welke ik met een snelheid van 2 graden Celsius per minuut zou willen verhogen.
 Dan heb ik 4180 (J/kgK) x 25 (L=kg) x 2 (C)   / 60 (sec) =  3,5KW
 
Dit is volgens hen mogelijk, echter is de prijs zo'n €150,- euro.

Nu zit ik te denken over de voor en nadelen van zo'n system.
Voordelen:
1. Geen Heetwater tank nodig
2. Geen extra brander nodig
3. Geen gas nodig

Nadelen:
1. De elementen zitten aan de buis gesoldeerd, en buis is derhalve lastig te vervangen.
2. Prijs
3. Vermogen regeling is wellicht lastiger.

Hoe kijken jullie er tegenaan?



Adrie

Jij beschrijft hier een RIMS. Kijk maar eens HIER. Het is een bekend systeem dat al vaker wordt gebruikt.

Tom den Hollander

Ah natuurlijk.. mijn idee is niet nieuw.. heb ik dat weer..  ;D
Is er toevallig ook een discussie te lezen mbt RIMS vs HERMS?

Edgar

Citaat van: Tom den Hollander op 06-10-2011  11:34 uAh natuurlijk.. mijn idee is niet nieuw.. heb ik dat weer..  ;D
Is er toevallig ook een discussie te lezen mbt RIMS vs HERMS?

En daarvoor hebben we nu die zoekfunctie!   :hoera:  (antwoord: ja!)

JAVAL

Ik heb hier ook wel eens naar gezocht. Toen kwam ik ook verwarmingselementen voor vaatwassers etc. tegen. Kijk maar eens op bv. Digisellers.nl. Hierbij een voorbeeld http://www.digisellers.nl/acatalog/Vaatwasser_verwarmingselementen.html.

hans100w

Ik gebruik een goedkoop koffiezetapparaat waarvan ik alleen het verwarmingselement van 1000 W gebruik. Dit is het plaatje waar de kan op komt te staan, daar loopt een buis doorheen waarin het water aan de kook gebracht wordt. Het terugslagventieltje zit in de siliconen slang die aan de buis is bevestigd, die moet je dus verwijderen. De Iwaki pompt het wort er doorheen met een behoorlijk debiet. Ik haal bij 20 liter 0,5 graden per minuut temperatuurverhoging. Voor mij voldoende omdat ik eigenlijk voornamelijk éénstaps maisch zonder afmaischen. Voor een snellere verwarming zou je 2 koffiezetapparaten in serie kunnen zetten   ;D :brouwen:

Ik zal even kijken of ik nog foto's kan posten.

hans100w



Bovenkant van apparaat afgezaagd. De rode siliconenslang is origineel gekoppeld aan het waterreservoir en de "waterspuwer" boven de koffiefilter.

John

En gaat de uitgang van de koffiezetter weer bovenin het maischvat? Regel je de temperatuur door alleen het element aan of uit te zetten? Of stop je ook de pomp? Zit er trouwens geen thermostaatje in de koffiezetter?

Edgar

Citaat van: hans100w op 06-10-2011  22:16 uIk gebruik een goedkoop koffiezetapparaat waarvan ik alleen het verwarmingselement van 1000W gebruik. Dit is het plaatje waar de kan op komt te staan, daar loopt een buis doorheen waarin het water aan de kook gebracht wordt. Het terugslagventieltje zit in de siliconen slang die aan de buis is bevestigd, die moet je dus verwijderen. De Iwaki pompt het wort er doorheen met een behoorlijk debiet. Ik haal bij 20 liter 0,5 graden per minuut temperatuurverhoging. Voor mij voldoende omdat ik eigenlijk voornamelijk éénstaps maisch zonder afmaischen. Voor een snellere verwarming zou je 2 koffiezetapparaten in serie kunnen zetten   ;D :brouwen:

Wat een geinig idee. Zo'n buisje is vrij dun, je krijgt geen aankoeksels binnen aan het element? Lastig vast te stellen natuurlijk, maar goed.

Mooie oplossing!

Herman

Leuk idee zeg! Zo te zien ook heel makkelijk toepasbaar. Ik zat al te denken aan het inschakelen van een waterkoker, maar dit is ook een heel praktische oplossing.


Dit is ook een leuke voor het tips onderdeel.

hans100w

Citaat van: John op 06-10-2011  22:39 uEn gaat de uitgang van de koffiezetter weer bovenin het maischvat? Regel je de temperatuur door alleen het element aan of uit te zetten? Of stop je ook de pomp? Zit er trouwens geen thermostaatje in de koffiezetter?

Hiervoor had ik een echte HERMS, ik heb alleen het warmwatervat en warmtewisselaar (spiraal van 10 meter koperbuis van 12 mm) vervangen door de koffiezetter. Mijn spoelwater verwarm ik in een jerrycan met verwarmingselement uit een waterkoker. De temperatuur wordt geregeld door een Arduino processor (aan/uit), maar dat kan net zo goed door een UT-200 of een TC-10 gebeuren. De pomp moet wel aan staan als de koffiezetter verwarmd, anders gaat het wort in de koffiezetter koken, en dan krijg je wel aankoeksel. De thermostaat van de koffiezetter slaat alleen af als de temp hoger wordt dan het kookpunt.
Overigens kost zo'n ding nieuw hooguit 18 euro, dus als hij dicht slibt, koop ik een nieuwe  >:D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.