Heeft emand ervaring met de polyethylene CCT van Hobbyquip?

Gestart door Slim3, 28-09-2011 00:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Slim3

Heeft er iemand ervaring met de polyethylene CCT zoals hobbyquip hier reclame maakt op deze website? Is de meerprijs van inox echt zoveel waard?

assebasie

Citaat van: Slim3 op 28-09-2011  00:37 uHeeft er iemand ervaring met de polyethylene CCT zoals hobbyquip hier reclame maakt op deze website? Is de meerprijs van inox echt zoveel waard?

Voordelen:
-lichtdicht
-niet zuurstofdoorlatend
-robuuster wat handig is met schrobben -> krassen treden minder makkelijk op welke altijd weer kan leiden tot infectieplaatsen

Of dit het prijsverschil rechtvaardigt weet ik niet. RVS is voor mij de gekozen voorkeur.

Albertus

Citaat van: Slim3 op 28-09-2011  00:37 uHeeft er iemand ervaring met de polyethylene CCT zoals hobbyquip hier reclame maakt op deze website? Is de meerprijs van inox echt zoveel waard?

Hier staan mijn eerste ervaringen met deze CCT.

Bert

Edgar

Een zoektochtje op het forum doet in dit geval ook wonderen, Slim3.  ;)

krek zat

Wat betreft Albertus ben ik het helemaal met zijn verhaal eens.
Inwendig super; afwerking waardeloos. Ook bij mij was de schroefdraad slecht met veel happen eruit en het gat in de deksel voor het waterslot was gemaakt door een amateur.
Ook de ringen voor steunen van CCT was slordig, maar dat is verder geen probleem.
Ik heb daarom geklaagd bij hobbyquip, maar hun reactie was in ieder geval zeer hoopvol. Ik mag voor de batch die ik nu gemaakt heb deze CCT gebruiken en kan vervolgens de CCT retour sturen en krijg er een netjes afgewerkt exemplaar voor terug.

Slim3

Deze reacties klinken dan toch hoopvol.

De vroegere opmerking ivm het ontbreken van een mangat zijn verholpen. Als ze nu wat oog hebben voor de afwerking, zie ik het wel zitten.
Toch het overwegen waard om de stap (naar gecontroleerd vergisten) te wagen. Ik vrees dat ik een aankoop van inox cct voor 50 ltr bier hier thuis niet aan het vrouwke verkocht krijg. :-\

Bedankt voor de reacties!

Dirk

orangeloo

Weet iemand hoeveel "volume"er achter blijft als je het jong bier afgetapt hebt via de bovenste kraan?
Lijk mij vlug een paar liter. Op een batch van 15 liter niet echt interessant volgens mij.
Ik zie veel voordeel in het niet meer overhevelen en zo,
maar ben bang dat ik naar een paar X toch terug val op een vat, mandfles ...en overhevelen door te grote verliezen.

Is zo'n CCT eigenlijk wel iets voor iemand die nooit meer als 15 liter brouwt?



Albertus

In de kegel blijft bijna twee liter achter (slurry en bier). In een gewoon gistvat plus de mandfles blijft bij elkaar ook wel zo"n hoeveelheid achter, het is dus niet echt dramatisch.
Het zou minder kunnen zijn wanneer er een gebogen pijpje (dat naar de punt van de kegel "wijst") gemonteerd was.

Bert

orangeloo

Citaat van: Albertus op 29-09-2011  10:12 uIn de kegel blijft bijna twee liter achter (slurry en bier). In een gewoon gistvat plus de mandfles blijft bij elkaar ook wel zo"n hoeveelheid achter, het is dus niet echt dramatisch.
Bert

Dus bijna 2 liter blijft achter + de al eerder afgetapte gist/wort.
Ik hevel met een automatische hevel met antidroesem + 1.7m slang    018.031.5.
dan valt het verlies uit vat + fles reuze mee. Is volgens mij geen liter per X.
Maar zal het eens kunnen opvangen en meten volgende X.

Verder vraag ik mij af als je het SG wilt bepalen tap je dat dan gewoon af via de bovenste kraan?

Albertus

Citaat van: orangeloo op 29-09-2011  10:30 uVerder vraag ik mij af als je het SG wilt bepalen tap je dat dan gewoon af via de bovenste kraan?

Ja. Vooraf de kraan ontsmetten met wat alcohol en na afloop de kraan goed schoonmaken.

Bert

orangeloo

Citaat van: Albertus op 29-09-2011  10:56 uJa. Vooraf de kraan ontsmetten met wat alcohol en na afloop de kraan goed schoonmaken.
Weer een voordeel, want op mijn mandflessen zitten geen kraantjes.  :nut:

Albertus

Citaat van: orangeloo op 29-09-2011  11:04 uWeer een voordeel, want op mijn mandflessen zitten geen kraantjes.  :nut:

Dat is ook niet nodig voor het bepalen van de dichtheid. Ik gebruik een ontsmet staafje rvs (4 mm, 40 cm lang) om één druppel uit de mandfles te halen. Op de refractometer en klaar.

Bert

orangeloo

Citaat van: Albertus op 29-09-2011  11:33 uDat is ook niet nodig voor het bepalen van de dichtheid. Ik gebruik een ontsmet staafje rvs (4 mm, 40 cm lang) om één druppel uit de mandfles te halen. Op de refractometer en klaar.
Ik weet is een andere discussie maar hier is al veel over geschreven dat een refractometer toch niet zo nauwkeurig is als de vergisting is begonnen.
Er zijn omreken tools maar ik heb nog niet de indruk dat de meerderheid hier tevreden over is dus gebruik nog steeds een hydrometer.

Albertus

Citaat van: orangeloo op 29-09-2011  12:10 uEr zijn omreken tools maar ik heb nog niet de indruk dat de meerderheid hier tevreden over is dus gebruik nog steeds een hydrometer.

Dan is zo'n monsterkraantje aan een CCT echt handig.

Bert

Slim3

Ik heb een 14-tal dagen geleden voor het eerst vergist in deze CCT. Ik moet zeggen dat het een stuk vlotter gaat dan in een glazen mandfles van 60 ltr. Onze tripel is doorggegist tot 1008 (met de Wyeast Belgian Ardennes).

Wel een probleem:
Als de cct gevuld was met 50 liter wort begon deze door de ring te zakken! Niet razend snel, maar na een week was hij toch zo'n 10 cm lager komen hangen. ik heb dan maar een blok onder de onderste kraan gestoken zodat hij niet verder kon zakken.

Heeft er iemand van jullie diezelfde ervaring met deze cct?

(Ik heb dit gemeld aan Hobbyquip. Kreeg een heel vriendelijke mail terug dat dit de eerste maal was dat ze dit probleem gemeld kregen. Ze gaan het onderzoeken.)

JAVAL

Ik heb ook een PE CCT aangeschaft bij Hobbyquip en er nu 2 x een 20 liter brouwsel mee vergist. Daarvoor heb ik altijd naar genoegen gewerkt met cylindrische PE vergistingsvaten met een kraantje net boven de bodem. Ik onderschrijf de ervaringen van anderen v.w.b. de afwerking; de schroefdraad voor de kranen had rechter gekund. De CCT zelf is prima en zeer glad van binnen. Het frame is van universeel constructiemateriaal; aluminium buis. En de steunringen lijken gemaakt van ringen van een groot formaat kunststof water- of rioleringsbuis. Het deksel sluit goed af maar de opening voor het waterslot was niet netjes rond, leek met de hand gemaakt. Het sluit echter wel goed af door een rubber tule tussen waterslot en deksel. Samenvattend: CCT prima, afwerking "hobby".

Belangrijker vind ik de ervaringen met de eerste brouwsels. De belangrijkste reden waarvoor ik met een CCT wilde werken was de hemelse verwachting dat de gist onderin zou zakken en een massieve kegel zou vormen die ik in één keer zou kunnen purgeren zonder veel jongbier te verspillen. En vervolgens zou ik de verdere vergisting en klaring in dezelfde CCT kunnen voortzetten. Daarin ben ik voorlopig nog teleurgesteld. Het blijkt dat de gist weliswaar naar beneden zakt maar géén massieve kegel vormt. Het plakt voornamelijk aan de wand van het onderste gedeelte van de kegel en er staat ook jongbier in die "holle" gistkegel. Bij de eerste aflaat van de gist waren er enkele liters jongbier nodig om alle gist uit de kegel te spoelen. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik heb mijn ervaringen gedeeld op de clubavond van De Roerstok en kreeg daar het advies om regelmatig de gist "naar beneden te trillen" door er iets trillends tegen aan te houden, bv. een schuurmachine. Daardoor zou de gist inderdaad een massieve kegel gaan vormen die in één keer af te tappen is zonder verspilling van jongbier.

Samenvattend: CCT zelf is OK, afwerking zou beter moeten. En die ingetrilde gistkegel gaat ook wel lukken. Voordeel van de iets doorzichtige CCT is dat je mooi het niveau kunt zien (zie foto): onderin de gistkegel, daarbovenop het jongbier en daarboven de schuimresten van de hoofdvergisting.


krek zat

Nadat ik geklaagd had over de afwerking van mijn eerste bestelde CCT is iemand van hobyequip de CCT om komen ruilen. Ik moet zeggen dat de afwerking wel wat beter was, maar nog zeker niet goed. De beste man van hobbyequip wist mij te melden dat dit te maken had met het procedé om de schroefdraad te maken. Dus toch maar de CCT geaccepteerd.
Het vergisten in de CCT is wel een hele vooruitgang vergeleken met een 60 l vat en vervolgens overhevelen in mandfles. Het gist was makkelijk at te tappen en err bleef slechts weinig aan de wand kleven (misschien heeft dat ook met de gistsoort te maken). Ook het reinigen was een verademing. Bij het reinigen als een soort automatisme eerst de flessenborstel gebruikt, maar dat bleek helemaal niet nodig, want je kan overal goed bij. Behalve onderste 10 cm, maar daar is de flessenborstel dus alsnog goed voor.
Kortom ondanks de matige afwerking ben ik toch heel tevreden over de polyethylene CCT.

Adrie

Mijn eerste bier staat nu in zo'n CCT. Aftappen van gist gaat prima als je een dag voor het aftappen een paar keer met een tang of iets dergelijks tegen de kegel tikt om de gist los te maken zodat het naar de punt kan zakken. Vrijdag ga ik het bier bottelen en dan weet ik meer over de smaak. Het monster smaakte echter heel goed.

De afwerking kan inderdaad beter. Ik heb trouwens het waterslot vervangen door een slangnippel. Daarop komt een slang die naar een waterslot buiten de klimaatkast gaat. Dat sluit goed af. Verder moest ik de opening aan de bovenkant eerst goed glad schuren voordat het schroefdeksel luchtdicht wilde afsluiten.


Adrie

Citaat van: Slim3 op 22-11-2011  08:40 uWel een probleem:
Als de cct gevuld was met 50 liter wort begon deze door de ring te zakken! Niet razend snel, maar na een week was hij toch zo'n 10 cm lager komen hangen. ik heb dan maar een blok onder de onderste kraan gestoken zodat hij niet verder kon zakken.

Heeft er iemand van jullie diezelfde ervaring met deze cct?

Naar aanleiding van jouw ervaring ben ik net nog even naar mijn CCT gaan kijken. Die van mij zakt ook door de ring en blijft hangen op de schroeven door de poten en de ring! Lastig, want nu zit de aftapkraan net boven de onderste ring en kan ik daar geen koppeling meer op maken om bier af te tappen om te bottelen.  :-\

Raymond293

Kan je hem van onder de ring niet extra laten knellen met bijvoorbeeld siliconen stripjes?
De ring is voor het mooie iets te groot?

JAVAL

Hoi Adrie,
ik zie dat jij je CCT in een koelkast hebt geplaatst. Staat ie daar in op zijn eigen frame of heb je hem opgehangen op een andere wijze? Heb je daar ook een foto van? Als je temperatuur-gecontroleerd vergist meet je dan de temperatuur van het jongbier in de CCT of meet je de omgevingstemperatuur in de koelkast? En als je verwarmt verwarm je dan de wand van de CCT of de ruimte in de koelkast?

Adrie

Citaat van: JAVAL op 23-11-2011  11:36 uHoi Adrie,
ik zie dat jij je CCT in een koelkast hebt geplaatst. Staat ie daar in op zijn eigen frame of heb je hem opgehangen op een andere wijze? Heb je daar ook een foto van? Als je temperatuur-gecontroleerd vergist meet je dan de temperatuur van het jongbier in de CCT of meet je de omgevingstemperatuur in de koelkast? En als je verwarmt verwarm je dan de wand van de CCT of de ruimte in de koelkast?

Oorspronkelijk zitten er drie poten aan de ringen en dan past het geheel niet in de koelkast. Ik heb er een extra poot aangezet en de andere poten iets verplaatst, zodat er nu in elke hoek in de koelkast een poot staat. De achterste twee poten zijn ingekort, zodat deze op de uitsparing in de koelkast kunnen staan.

De temperatuursensor zit op de buitenkant van de CCT geplakt onder het vloeistofniveau en is afgedekt met een paar keer dubbel gevouwen handdoek ter isolatie. Verwarmen gebeurt met twee gloeilampen, dus de lucht in de koelkast wordt verwarmd net zoals deze wordt gekoeld als de koelkast aanslaat.


Albertus

Citaat van: krek zat op 22-11-2011  21:56 uDe beste man van hobbyequip wist mij te melden dat dit te maken had met het procedé om de schroefdraad te maken.

Zoals ik al eerder opmerkte bij een bespreking van deze CCT ze gebruiken de verkeerde snijgereedschappen, waarschijnlijk die voor metaal i.p.v. voor kunststof.  Dat wordt door deze opmerking nog eens bevestigd.
Wat ontzettend zonde van alle tijd en materiaal, voor (bijna) hetzelfde geld was het een prima ding.

Bert

Edgar

Citaat van: Albertus op 23-11-2011  12:02 uZoals ik al eerder opmerkte bij een bespreking van deze CCT ze gebruiken de verkeerde snijgereedschappen, waarschijnlijk die voor metaal i.p.v. voor kunststof.  Dat wordt door deze opmerking nog eens bevestigd.
Wat ontzettend zonde van alle tijd en materiaal, voor (bijna) hetzelfde geld was het een prima ding.

Misschien is het onwetendheid. Zo te horen zijn ze niet onwillig, misschien kan je ze adviseren?

Slim3

Citaat van: Adrie op 23-11-2011  10:18 uNaar aanleiding van jouw ervaring ben ik net nog even naar mijn CCT gaan kijken. Die van mij zakt ook door de ring en blijft hangen op de schroeven door de poten en de ring! Lastig, want nu zit de aftapkraan net boven de onderste ring en kan ik daar geen koppeling meer op maken om bier af te tappen om te bottelen.  :-\

Ik vroeg me dus af of nog iemand dit probleem heeft?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.