Orange Pearl (Karmelietachtige)

Gestart door orangeloo, 20-09-2011 19:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobinB

Heb je de gist nu uitgeplaat?

orangeloo

Citaat van: RobinB op 28-12-2011  22:45 uHeb je de gist nu uitgeplaat?

Nee zover ben ik (nog) niet. :nut: Ik heb geen labo achtergrond.
Ik heb gewoon weer 2 flesjes Karmeliet leeg gedronken en de gist opgekweekt.
Dat leeg drinken vond ik wel vervelend, maar ala. Maar deze keer wel alle zorg besteed aan de hygiëne.  :gistsmile:

orangeloo

Citaat van: RobinB op 28-12-2011  22:45 uHeb je de gist nu uitgeplaat?

Een cursus over gist opkweek zou mij nog wel wat lijken trouwens. :brouwen:

RobinB

Staat al best veel van hier op het forum, techniek en zo.

Gist is vrij makkelijk herkenbaar als romige, crèmekleurige kolonies. Zal eens een plaatje posten.

orangeloo

Citaat van: RobinB op 28-12-2011  22:57 uStaat al best veel van hier op het forum, techniek en zo.

Gist is vrij makkelijk herkenbaar als romige, crèmekleurige kolonies. Zal eens een plaatje posten.

Ik heb wel het boekje "De eerste stappen in gist kweken (deel 1)gekocht via de Roerstok maar lezen is toch net iet anders als doen.



(off topic, de site van de roerstok ligt er uit trouwens, iets met een Gerapporteerde aanvalpagina! De pagina op www.roerstok.nl is gerapporteerd als een aanvalpagina en is geblokkeerd op basis van uw beveiligingsinstellingen.

orangeloo

Zo de boel is weer opgeruimd, Rendement viel wat tegen 71 % maar goed toch nog een SG van 1071.
Ik vind het wel ok zo. Als ik een hoge vergistingsgraat haal ben ik ook tevreden. :brouwen:

George81

Ik ben benieuwd!
Ik ben een Karmeliet recept aan het zoeken en deze is voor mij te doen qua verkrijgbare ingrediënten.
Deze heb ik eerder gevonden maar er wordt eigen kweek hop gebruikt dus dan houdt het recept voor mij al op:
http://ododo.nl/beersmith/recipes_2010-12-27_Karmeliet_Kloon_IV.htm

Overigens zie ik bij meerdere recepten de T-58 gist gebruikt worden en die hebben kloon-prijzen gewonnen. Ik twijfel dan ook nog.

Heb jij de haver verstijfselt? Lees soms dat het nodig is en elders weer dat het onzin is.

Gerb

De Karmeliet moet het niet hebben van de hop en mout en hopstort kunnen prima los gezien worden. Als je zegt wat je in huis hebt, kan iemand daar wel een advies over geven. Dit geldt ook voor het totale recept. Maak een nieuw onderwerp aan en je krijgt hulp. De T-58 zou best wel eens een goed gelijkend bier kunnen opleveren. Als dat voor jou makkelijker is, zou ik dat gewoon doen.
Haver kun je het best verstijfselen als je ruwe haver gebruikt. Bij het gebruik van havervlokken of gemoute haver kun je dit gewoon mee maischen en is verstijfselen niet nodig.

orangeloo

Citaat van: George81 op 05-01-2012  13:10 uHeb jij de haver verstijfselt? Lees soms dat het nodig is en elders weer dat het onzin is.

Ik heb gewoon havermout gebruikt, je weet wel waar je die pap van kookt  :nut:, maar ik verdenk deze er wel van dat ik een wat laag rendement had.  :weetniet:

Jacques

Citaat van: orangeloo op 05-01-2012  23:33 uIk heb gewoon havermout gebruikt, je weet wel waar je die pap van kookt  :nut:, maar ik verdenk deze er wel van dat ik een wat laag rendement had.  :weetniet:

Dat is dus geen gemout haver maar geplette haver. Of deze gestoomd worden voor het pletten weet ik niet. Voor de zekerheid kun je volgens mij het beste verstijfselen.

Gerb

Vlokken zijn bij mijn weten altijd gestoomd, dus die kun je gewoon meemaischen. Het lage rendement kan verklaart worden door een te kort maischschemam voor de (relatief grote) vlokken. Voordat alle zetmeel is afgebroken duurt een tijdje. Of had je ze gemalen vlokken gebruikt?

ernie_

Verstijfselen is van het zetmeel een pap maken bij het verwarmen ervan. Dit gebeurt dan toch ook bij maischen?

Adrie

Citaat van: ernie_ op 06-01-2012  11:35 uverstijfselen is van het zetmeel een pap maken bij het verwarmen ervan. Dit gebeurt dan toch ook bij maischen?

Ja, maar elk graan heeft zijn eigen verstijfselingstemperatuur. Zetmeel in haver verstijfselt rond 85 graden en je maischt normaal natuurlijk niet bij zo'n hoge temperatuur, want dan gaan de enzymen kapot.

ernie_


orangeloo

Nieuwe poging om een Karmelietachtige te brouwen.
Ik heb nog niet veel goede ervaringen met opkweek uit een flesje, maar toch maar weer eens een poging ondernomen.
Recept iets aangepast:
Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptOrange Pearl III
Kenmerknr 055 13/06
Brouwdatum5/1/2013
BiertypeTripel
Aantal liters15
Gewenst begin SG1075 (8.2 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement71.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater28.8 liter
Maischdikte3.2 l/kg
Maischwater16.5 liter
Spoelwater12.3 liter
Kooktijd75 minuten
Berekende kleur11 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid23 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC60.0 %3.370 kg3 EBC
Tarwemout16.0 %0.899 kg3 EBC
Havermout16.0 %0.899 kg3 EBC
Basterdsuiker (geel)8.0 %0.449 kg10 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Target11.5 %12 gr75 minuten20 EBU
Saaz (USA) vers3.3 %15 gr20 minuten4 EBU
Saaz (USA) vers3.3 %15 gr10 minuten2 EBU

Opmerkingen

Kruiden
head]Toevoegen[/head]
Naam kruidMassaKooktijd
SinaasappelschillenTijdens koken3 gr10 Min.
KorianderzaadTijdens koken3 gr10 Min.

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter3000 ml
Beluchtingstijd24 uur
Temperatuur giststarter20°C
GistvoedingWyeast gistvoedingcomplex
Hoeveelheid3 gram
OpmerkingenDepot van 3 flesjes Tripel Karmeliet

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
162°C45 minuten3.2 l/kg
273°C30 minuten3.2 l/kg
378°C5 minuten3.2 l/kg


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.