PBW ervaringen

Gestart door NewLine, 12-09-2011 21:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NewLine

Ik ben uitermate tevreden van StarSan. PBW lijkt me ook  zo een aanlokkelijk schoonmaakmiddel.
Voorlopig vind ik enkel positieve ervaringen. Heeft dit echt echt geen nadeel (buiten moeilijker aan te raken) ?
Het lijkt qua beschrijving veel op Chemipro Oxi. Hoe vergelijken beide?

Welke dosering is hiervoor nodig? De datasheet link op FiveStarChemicals blijkt niet meer te werken.

Edit: de tech sheet blijkt nu te staan op http://www.fivestarchemicals.com/wp-content/uploads/PBWTech2.pdf met doseringen.

RobinB

Gezien de techsheet, lijkt het wel Oxi? ???

Oscar

Citaat van: NewLine op 12-09-2011  21:09 uIk ben uitermate tevreden van StarSan. PBW lijkt me ook  zo een aanlokkelijk schoonmaakmiddel.

Als je tevreden bent met Starsan, waarom dan die zoektocht naar wat anders?   :weetniet:

RobinB

Starsan is voor desinfectie, geen (super) reiniger.

EBC

Ik gebruik al jaren PBW. Het is perfect spul en niet te vergelijken met Oxi (dat komt er bij mij niet meer in). Alleen staat sinds kort op het etiket dat het niet goed is voor teflon... dat is dan weer jammer.

hansm

Citaat van: EBC op 12-09-2011  22:49 u...  Oxi (dat komt er bij mij niet meer in)....

Waarom niet?

EBC

Citaat van: hansm op 12-09-2011  22:59 uWaarom niet?

Daar mag ik in deze draad niet op antwoorden  ;D.

12345

Maar Jasper, mag je dan wel zeggen waar je het kopen kunt?  :-X

NewLine

Citaat van: 12345 op 13-09-2011  00:03 uMaar Jasper, mag je dan wel zeggen waar je het kopen kunt?  :-X

Ik weet niet waar EBC het vandaan haalt, ik was van plan te kopen bij http://www.the-home-brew-shop.co.uk/. Daar heb ik ook mijn Star San vandaan.

NewLine

Citaat van: EBC op 12-09-2011  22:49 uAlleen staat sinds kort op het etiket dat het niet goed is voor teflon...dat is dan weer jammer.

Inderdaad... mijn Blichmann kranen hebben teflon delen. Dus toch een nadeel ontdekt (al is dat voor andere producten misschien gewoon ongeweten)

Ik heb ook nog een interview gevonden van Jamil and Palmer met iemand van 5-star over reiniging waarin ook de teflon ter sprake zou komen (heb zelf nog niet geluisterd) : http://thebrewingnetwork.com/shows/Brew-Strong/Brew-Strong-11-10-08-Cleaning

NewLine

Citaat van: EBC op 12-09-2011  23:05 uDaar mag ik in deze draad niet op antwoorden  ;D.

Nu wel... originele vraag aangepast :-)

EBC

Ik heb altijd de teflon dichtingen van de kranen in de PBW gedaan, zo ook mijn roervlooien. Ik kan er geen schade aan ontdekken...

Ik koop het in grotere hoeveelheden zodra ik Amerka ben... daarbij is Northern Brewer veruit de goedkoopste en levert aan hotel.

Oxi laat een waas achter, dat is in mijn ogen niet reinigen, maar het ene vuil vervangen door het ander. Indien je vergeet iets uit Oxi te halen en het ligt er langere tijd in, dan is de waas veranderd in een glasachtige laag, die je niet meer weg krijgt.

RobinB

Hoe lang leg je het dan in de oxi, dat er een glasachtige laag gevormd wordt? ???
Ik heb zelf nooit meer gemerkt dan een waas (na langere tijd staan in de vloeistof), die makkelijk te reinigen is.
Maar daar hebben wel meer middelen last van! ;)

Wanneer je je spullen niet meerdere uren/dagen in de oxi laat staan, is er geen waas.

[ontopic]
We weten gewoon niet ui wat voor stoffen PBW bestaat en komen er obv de tech sheet ook niet achter (jammer! ook wel raar eigenlijk ??? ).
Wel is duidelijk dat de werking berust op de vorming van actief zuurstof/peroxides en een mild alkalische vloeistof. Dàt doet oxi ook.

hansm

Citaat van: EBC op 13-09-2011  07:09 uOxi laat een waas achter, dat is in mijn ogen niet reinigen, maar het ene vuil vervangen door het ander. Indien je vergeet iets uit Oxi te halen en het ligt er langere tijd in, dan is de waas veranderd in een glasachtige laag, die je niet meer weg krijgt.

Die waas verdwijnt als sneeuw voor de zon als je het "iets"even in de caustic legt. Natuurlijk geen goede oplossing voor metalen, maar wel voor allerlei kunststof materialen.

Albertus

Na de oxi even afspoelen, je krijgt dan geen waas.
Leidingwater mag je als niet besmet beschouwen.

Bert

Albertus

Deze draad is al wat gedateerd, maar daarom niet minder actueel.

PBW is sinds enige tijd verkrijgbaar bij Brouw..., ik heb daar een potje meegenomen.
Enige tijd geleden heb ik mijn HERMS met loog en zuur doorgespoeld waarmee ik dacht de boel schoon te hebben. Vandaag de kraan gedemonteerd om dat te controleren. maar die zat vol met bruine, nauwelijks te verwijderen, rommel.
Kraan in de PBW en in een kwartier alle bruine aanslag weg.
Daarna mijn HERMS met PBW doorgespoeld waarbij er een ongelofelijke hoeveelheid bruine vliezen en korsten meekwamen.

Dit is echt een middel waarmee je alle organische vervuiling mee te lijf kunt gaan. Aanbevolen.
Let wel, ik heb geen aandelen in deze firma (noch bij Brouw...). ;D

Bert

homoeccentricus

Ik ben ook een grote PBW fan, maar het is inderdaad duur. Volgens deze link http://tucsonhomebrewclub.com/index.php?option=com_kunena&Itemid=34&func=view&id=1139&catid=2 zou PBW een mengeling zijn van natriummetasalicaat en natriumbicarbonaat/percarbonaat (het hoofdingredient van Oxiclean). Natriummetasalicaat is blijkbaar een fosfaatvrij alternatief voor TSP. Does that ring a bell? Zijn er producten in de handel verkrijgbaar die deze twee ingredienten (apart) bevatten?

RobinB

Citaat van: homoeccentricus op 26-03-2014  19:39 uPBW een mengeling zijn van natriummetasalicaat en natriumbicarbonaat/percarbonaat (het hoofdingredient van Oxiclean). Natriummetasalicaat is blijkbaar een fosfaatvrij alternatief voor TSP.
Das wel grappig, aangezien PBW ook fosfaten bevat. :)
Een alternatief voor PBW, maar dan wel fosfaatvrij, kan Sodasan zijn. Bevat ook een mengeling zijn van natriummetasalicaat en natriumbicarbonaat/percarbonaat, maar dus geen fosfaat. Daardoor reinigt het mogelijk minder goed, maar het laat in ieder geval geen waas achter zoals de oxiproducten kunnen doen.

Het kost ook een stuk minder: € 6,45 voor 1 kg:
http://www.drogisterij.net/huishoudelijk/schoonmaakmiddelen/vaatwasmiddel/poeder/sodasan-vaatwaspoeder-1000g-4019886000246

In plaats van € 10,20 voor 450 g
http://www.vanderkooyjubbega.nl/five-star/five-star-pbw-450-gram.html

:)

homoeccentricus

Ingredientenlijst van Sodasan (van hun website geplukt):

Sodium Carbonate >30%
Silikate 15-30%
Sodium Citrate 15-30%
Sodium Percarbonate 5-15%
Sodium Polyaspartate <5%
Iminodisuccinate <5%

"Silikate" is natriummetasilicaat neem ik aan?

RobinB

Ja, dat had ik ook aangenomen. :)

Jacques

Ik heb PBW nu ook een paar maanden in huis.

Eerlijk gezegd had ik gehoopt dat je met dit middel geen witte aanslag zou krijgen op je spullen maar dat is wel het geval. Verder prima spul. Pakt organische verontreinigingen goed aan.

Superbeun

Citaat van: Jacques op 26-03-2014 &nbsp;22:33 uIk heb PBW nu ook een paar maanden in huis.

Eerlijk gezegd had ik gehoopt dat je met dit middel geen witte aanslag zou krijgen op je spullen maar dat is wel het geval. Verder prima spul. Pakt organische verontreinigingen goed aan.
In tegenstelling tot Chemipro of Puro moet je PBW na reiniging wel goed afspoelen.
Een witte aanslag heb je dan niet.
Ik gebruik sinds kort ook PBW en ben er zeer tevreden over, alles wordt goed schoon.
Alleen de prijs vind ik nogal fors en de hoeveelheid die je moet gebruiken in tegenstelling tot andere middelen.

@RobinB, bedankt voor de Sodasan tip.
Ga ik proberen.

Niels B.

Kan sodasan gebruikt worden voor een platenkoeler?

EBC

Citaat van: Jacques op 26-03-2014 &nbsp;22:33 uEerlijk gezegd had ik gehoopt dat je met dit middel geen witte aanslag zou krijgen op je spullen maar dat is wel het geval.

Hmmm daar heb ik in 10 jaar tijd niet één keer last van gehad... gebruik je de juiste dosering?

Jacques

Citaat van: EBC op 27-03-2014 &nbsp;12:49 uHmmm daar heb ik in 10 jaar tijd niet één keer last van gehad... gebruik je de juiste dosering?

Steeds keurig afgewogen.

Ik vond het ook een beetje een teleurstelling omdat steeds melde dat je er geen last van had.


Citaat van: Superbeun op 27-03-2014 &nbsp;08:49 uIn tegenstelling tot Chemipro of Puro moet je PBW na reiniging wel goed afspoelen.

Heb ik gedaan... De witte waas is behoorlijk hardnekkig en ik moet behoorlijk boenen om het er af te krijgen.


Maar de eerlijkheid gebiedt mij wel te vertellen dat het gaat om het gaat om het reinigen van mijn Braumeister waarbij zich enige kalkafzetting voordeed op het verwarmingselement. De volgende keer zal ik eerst een zuurreiniging toepassen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.