Weld-be-gone hoe anders?

Gestart door John, 07-09-2011 22:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

12345

Citaat van: Cristijn op 01-11-2011  13:23 ugaat lekken langs de draad......je enige oplossing is een beetje teflon op de draad en daar de moer overheen. misschien dat je 'm dan dicht krijgt. En je moer moet 100% vlak zijn.

Nee hoor, Cristijn: het gaat echt niet lekken via de draad! De dichtingsring zit tussen de moer en de ketelwand geperst.

12345

Deze stralende middag besteed aan het boren van het eerste gat in mijn RVS spoelwater ketel. Gelukkig had ik een scherp hardmetalen boortje om het eerste gaatje te maken. Verder een platenboor en een spuitbus snij-olie. Het gat 20 mm geboord en met de vijl handmatig naar 21. Netjes alles ontbraamd.

Kraan erin gezet als boven aangegeven. De insluitring om de O-ring bleek beslist noodzakelijk. Zonder die insluitring kun je de moer niet vast genoeg aandraaien, anders pers je de O-ring eruit. Ik had geen insluitring en heb iets geknutseld met een ijzerdraadje. Is onhandig maar werkt goed. De O-ring blijft nu "binnen" en ik kon de zaak stevig aandraaien.

Geen lekkage geconstateerd, ook niet als ik enigszins stevig aan de kraan jutterde (in het echt moet je er ook een slang op/af kunnen zetten, de handel kunnen bedienen etc zonder lekkage te veroorzaken)



Door de spiegeling lijkt het alsof er twee zeskantmoeren (en kranen) zijn.



De "insluitring" staat hier nog niet op.

Prima. One down, two to go. Maar nu eerst ...

Cristijn


12345

Het bevalt erg goed zonder dat kamertje. Maar ik miste nog de 3 insluitringen. Omdat ik tòch al een platenboor had om gaten in mijn ketels te boren, heb ik ze maar zelf gemaakt van een stuk messing dat ik nog had liggen. 1 mm dik.

\

Ze zijn wat meegebogen met de ketel




12345

Zo! En nu is het af en het werkt en lekt niet. Even wachten tot de pijn in mijn rug over is en dan maar eens brouwen.



Gebogen pijpje tot haast op de bodem van de spoelwaterketel. Slechts 250 ml blijft achter.



Gleufjesfilter in de maischketel aangesloten via een gebogen pijpje. 400 ml blijft achter, maar daar zit natuurlijk ook mout bij.



Dubbel hopfilter in de kookketel, aangesloten via een gesoldeerde verbinding. Buigen ging niet want dan zou de radius te klein zijn. Als ik de ketel op het einde een beetje schuin houdt, blijft er maar 100 ml achter.



Situatie buiten de ketel.


orangeloo

Prachtig vakwerk.  :duimop: :duimop: :duimop:

Ik zit mij de laatste tijd ook een beetje te verdiepen in een HERMS.
Niet dat ik al besloten heb er een te maken, het is meer de vraag wil ik dit en is dit voor mij wel de moeite.
Ik brouw namelijk maar 15 liter per keer.
Maar als ik dit zo zie denk ik dat mij dat ook wel moet lukken.
Maar het is toch vlug weer een hoop geld wat er in ga zitten.

Maar nogmaals prachtig stukje vakwerk.

12345

Dank je, Orangeloo. Maar dit wordt geen Herms. Ik wil ook nog een rek bouwen van drie verdiepingen, bovenaan de spoelwaterketel, een verdieping lager de maischketel en nog een verdieping lager (65 cm boven de grond) de kookketel. Een 1200 Watts CV brander moet onder de Maischketel en de kookketel kunnen. 'All gravity' noemen de Amerikanen het, geloof ik.

Wat mij opvalt, is het volgende: hoe gemakkelijker je het brouwproces maakt (Een Herms heeft er waarschijnlijk ook nog pompen bij en een roerwerk, en allerlei automatiek) dus daar kun je, bij wijze van spreken, bij in de leunstoel gaan zitten; hoe gemakkelijker het brouwen, hoe zwaarder de brouwer daarvoor gestraft wordt door meer schoonmaakwerk naderhand. Dat is nu eenmaal de orde van het universum  >:D.

Ieder moet voor zichzelf bepalen waar voor hem (of Antoinette) het beste punt ligt. Ieder zijn eigen hobby. Deze installatie "is" het voor mij, een ander wil verder gaan en weer een ander wil minder ver gaan.

En ja, het is inderdaad allemaal duur. De ketels komen van het Amerikaantje (waar ik wel eens in de buurt moet zijn) en kosten 125 Euro per stuk van 50 liter. De kranen komen van het RVS paleis in Geleen voor 25 Euro per stuk. De schotdoorvoer en de plastic haakse slangpilaar is van Mattech in Lelystad. De schotdoorvoer (met vaste en losse moer) moest 12 (!) Euro kosten. Het zit niet altijd mee. De wartelaansluiting achteraan komt van de Gamma en kostte slechts 1.60. De siliconenringen voor een prikkie van Jasper overgenomen. Buiten zit nu een zelfgeknipte sliconenring. De insluitring is self-made.

Natuurlijk is messing niet het beste materiaal: dat is RVS. Maar de onderdelen die ik nu van messing heb, waren als RVS-uitvoering in Nederland ofwel niet te krijgen ofwel gigantisch duur. Bargain-fittings in de USA heeft bijzonder goedkope en zeer bruikbare RVS onderdelen (een RVS schotdoorvoer van $22,- bijv.) maar stuurt ze niet op en beantwoordt niet eens mail, dan moet je wat. Bovendien is messing met de nodige volharding nog wel zelf te bewerken. Bij RVS wordt dat meteen een stuk lastiger.

Maar nu het rek nog: dat gaat mij een hoop geld kosten, ik ken niemand in die hoek, op de sloop ben ik bijna weggejaagd toen ik om de RVS vierkante profielen vroeg die daar gewoon lagen te wachten tot ze verschredderd of samengeperst zouden worden. Tja. Het kost wat en het kost ook vooral erg veel tijd. Soms wordt je er horendol van. Maar fijn dat je op het forum vaak steun en ideeën vindt.

orangeloo

Citaat van: 12345 op 03-11-2011  21:06 uDank je, Orangeloo. Maar dit wordt geen Herms.

Oh, door het eerste bericht in deze topic was ik ff op het verkeerde been gebracht.

Citaat van: John op 07-09-2011  22:12 uIk ben toe aan de doorvoeren van de gamellen voor mijn HERMS.

Maar wat wordt het dan wel?
Ik vind het prachtig,
maar wat een moeite terwijl je filters er ook gewoon in kan hangen.
En hoeveel ketels heb je dan. 3? Had ook met 2 gelukt. 

Maar zoals je zelf al zegt:

Citaat van: 12345 op 03-11-2011  21:06 uIeder moet voor zichzelf bepalen waar voor hem (of Antoinette) het beste punt ligt. Ieder zijn eigen hobby. Deze installatie "is" het voor mij, een ander wil verder gaan en weer een ander wil minder ver gaan.

John

Mijn lasser heeft rubberen 0-ringen (1/2") gebruikt voor de doorvoeren in mijn ketels; heeft iemand nog silliconen exemplaren liggen die ze (uiteraard tegen betaling) naar me op kan sturen?

John

Nou met enige moeite 3 Viton ringen kunnen krijgen (!). Nu het moeilijkste nog...:de sluitringen! De leverancier van de ringen heeft de maat opgeschreven: 18,64 x 3,53. De doorvoer in de ketel is 1/2". Iemand idee wat voor sluitring/revet ik nodig heb?

Begin er een beetje een sik van te krijgen...!!! (Maar ja het is ook bijna Sinterklaas...)

12345

Als dat klopt zou je revetten met een gat van 25 (liever 26) nodig hebben.
want 18,64 + 2x 3,53 = 25,7
Beter is het om eerst de O-ringen te plaatsen en dan de buitendiameter op te meten. Wie weet rekken de ringen wat op? Eerst zien en dan pas geloven.

De insluitring zou ik niet dikker dan 1 mm nemen.

Wat je ook zou kunnen doen, want een dergelijke insluitring is in RVS moeilijk te krijgen, is dat je een kamertje laat draaien in de moer waarmee je de O-ring aandraait. 1 mm dik en de gewenste diameter. Op een van de foto's van EBC hierboven is het goed te zien.

En ja, het is ofwel duur en/of heel veel werk.

John

Over die maten; 18,64 is buitenmaat en 3,53 is dikte. Dan kan ik toch volstaan met een sluitring van 19 x 3 of zeg ik nu iets heeeeel gevaarlijks?

12345

Nee hoor, maar het is gebruikelijk dat men binnenmaat en dikte opgeeft. John, wacht nou even tot je die dingen hebt en zeker weet dat ze passen en meet dan nog eens de buitenmaat op.

Hierbij nog een schets voor het geval je geen insluitring kunt krijgen en jouw lasser een draaibankje heeft staan:



Zie je? De moer is tevens insluitring. Dat kamertje maken lijkt mij eenvoudiger dan een ring te maken.

PS: het RVS paleis in Geleen heeft wel RVS ringen maar die zijn veel te dik. Ik weet het want ik heb ze gehad en mocht ze gelukkig terugbrengen.

Ik heb overigens wel eens geëxperimenteerd met een ijzerdraadje dat ik tot een mooi oog had gebogen om iets heen. Is niet wat het wezen moet maar werkte wel.

John

Viton ringen reeds in huis; net gekregen...

Nou snap ik wat je laatst vertelde over RVS huis; ik heb daar net navraag gedaan voor ringen van 19 x 3. Begrijp van je dat die dus andere afmetingen hebben dan wordt gezegd? Zou een metaalbewerker niet een wat kleinere diameter van een RVS revet kunnen uitboren zodat de Viton ring er in past? Het is dat in mijn boormachine niet zo'n grote boor past maar anders... Of kijk ik er nou (voor de verandering) te makkelijk tegenaan?

12345

Helaas kan ik je niet altijd volgen. Ik denk dat je een aantal werktuigbouwkundige afspraken niet kent. Dat is niet erg maar daardoor kan ik je niet meer volgen.  :'(

Zou je svp de Viton-ringen eens willen plaatsen met de aandraaimoer er los tegenaan en dan

1) een fotootje maken?
2) de buitendiameter van de Vitonring op dat moment opmeten met een schuifmaat? Als je er geen hebt, probeer er dan een te lenen. Het heeft geen zin om de buitendiameter van de ring met een lineaal op te meten terwijl hij op tafel ligt! Niet de ring met de schuifmaat samenknijpen!  >:D

De RVS-ringen van het RVS paleis hadden (voor mij) de juiste maten maar waren te dik, ik geloof 3 mm. En je moet juist die O-ringen samenpersen tot iets van 1,5 mm dik.

12345

Citaat van: John op 09-11-2011  10:44 uZou een metaalbewerker niet een wat kleinere diameter van een RVS revet kunnen uitboren zodat de Viton ring er in past? Het is dat in mijn boormachine niet zo'n grote boor past maar anders... Of kijk ik er nou (voor de verandering) te makkelijk tegenaan?

Nee John, denk ik niet, want dat kan hij niet goed inspannen.

woutcorridor

Kan elke silliconen afdichtingsring gebruikt worden bij weld-be gone?
Bijvoorbeeld dat tijdens het koken geen giftige stoffen vrijkomen alsook smaak.
En waar kan ik zo een afdichtingsring kopen liefst ergens België of Nederland.

Alvast bedankt Wout

Jacques

Ik zag overigens onlangs dat het RVS Paleis nu ook huiddoorvoeren verkoopt. Die zouden wel eens heel handig kunnen zijn.

PS
Ik heb geen belangen bij deze club. Wel ben ik tevreden over de goede service.

12345

Citaat van: Jacques op 16-12-2011  16:15 uHet beste doe je er aan om een siliconen ring te kopen. Die zijn voedselveilig.

klopt. Er zitten geen weekmakers in of andere stoffen die vrijkomen. Bovendien zijn ze bestand tegen temperaturen tot 230 ºC.
Ik weet maar één adresje om ze te kopen, maar daar vragen ze gerust € 3,- voor één ring. Dus eerst heel goed de maat opmeten voor je bestelt! En je moet ze bellen of mailen want die ringen bestellen ze zelf ergens anders ...

12345

Citaat van: Jacques op 16-12-2011  16:19 uIk zag overigens onlangs dat het RVS Paleis nu ook huiddoorvoeren verkoopt. Die zouden wel eens heel handig kunnen zijn.

PS
Ik heb geen belangen bij deze club. Wel ben ik tevreden over de goede service.

Goede service, zeker! En aardige mensen. Maar deze huiddoorvoeren heb ik toentertijd toch maar niet genomen. Je hebt buiten de ketel draad nodig om de kraan op te schroeven, dan zit dat andere deel binnen de ketel waar je niets 'op' en niets 'in' kunt schroeven.
Misschien dat een ander dit kan oplossen? Jammer is het wel, want het is RVS.

Ik zie nu dat er daar aan de binnenzijde twee palletjes naar binnen steken en dit maakt de zaak stellig geschikt om iets aan vast te koppelen, misschien iets dat op een bajonetsluiting lijkt? Maar dan zou je een hoop spullen moeten aanschaffen om daarmee verder te werken.

cow

Citaat van: 12345 op 16-12-2011  16:27 uIk zie nu dat er daar aan de binnenzijde twee palletjes naar binnen steken en dit maakt de zaak stellig geschikt om iets aan vast te koppelen, misschien iets dat op een bajonetsluiting lijkt? Maar dan zou je een hoop spullen moeten aanschaffen om daarmee verder te werken.

Ik denk dat die nokjes zijn om de doorvoer vast te kunnen zetten: speciale sleutel er op en op de moer een sleutel en vastzetten maar.  Zo werkt het ook bij sommige cv-aansluitingen.

Mvg,
Co

12345

Citaat van: cow op 16-12-2011  21:35 uIk denk dat die nokjes zijn om de doorvoer vast te kunnen zetten: speciale sleutel er op en op de moer een sleutel en vastzetten maar.  Zo werkt het ook bij sommige cv-aansluitingen.

Mvg,
Co

Dat is goed mogelijk. Maar hoe moet je dan aan de binnenkant van de ketel iets monteren? Een filter of een pijpje? Ik bedoel: de schroefdraad zal toch wel aan de buitenkant van de ketel komen? Want daar moet je de kraan aanschroeven. Dus ik weet niet wat je met deze doorvoer aan moet ...

woutcorridor

Voor doorvoeren zijn er verschillende opties.
Je kan een buisje lassen en op beide uiteinden een koppeling voorzien.
Of doorvoer koppelingen lassen of met blijkbaar een siliconen o-ring.
Een goede kameraad van mij is inox lasser vandaag ga ik langs in de hoop dat hij kan lassen. Anders zal het met een oring moeten gebeuren.

woutcorridor

Ik heb net voedselveilige o-ringen ontvangen. Heb het net getest en ik heb geen lek  :proost:
Ik heb de moeren wel handvast aangedraaid. Als je ze harder aandraait dan worden ze platgedrukt en blijven ze niet goed zitten.

Mvg Wouter

John

Kun je een foto plaatsen van hoe het er nu uitziet?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.