Infectie vraag

Gestart door MM, 27-08-2011 14:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MM

Een tijdje terug heb ik mijn RIS gebotteld. Hierbij ziet het bier in de meeste flessen er goed uit. Maar drie 75cl-flessen laten wat vreemde lichte korreltjes op de fles zien. Weet iemand wat dit kan zijn?







Vanmiddag zal ik één van de drie flessen opmaken en kijken of er iets vreemds mee aan de hand is.

RobinB

Vlokjes gist?
Misschien een andere gist, kaam oid. Kan je zo niet zoveel van zeggen denk ik.

Jacques

Ook ik denk dat het vlokjes gist zijn.

MM

Robin en Jacques, allebei bedankt voor jullie antwoorden.

Kan het zijn dat deze flessen nog aan het hergisten zijn?

Citaat van: RobinB op 27-08-2011  14:54 uVlokjes gist?
Misschien een andere gist, kaam oid. Kan je zo niet zoveel van zeggen denk ik.

Ik vraag me af of kaam mogelijk is. Ik heb namelijk geen vliesje gezien op mijn bier toen ik het hevelde. Ook heb ik hierna nog een andere fles gevuld. De kans dat er een wilde gist in de fles zat, is wel aanwezig. Volgens mij heb ik een aantal flessen niet goed ontsmet, omdat ik er bij het vullen van de flessen achter kwam, dat ik flessen te kort had. Ik heb deze flessen wel omgespoeld met heet water. De fles die ik erna heb gevuld heeft geen zichtbare besmetting. Deze heb ik wel goed ontsmet, maar wilde ik niet gebruiken, omdat de buitenkant teveel kleefde.

Jacques

Kaam is goed mogelijk. Dat is wilde gist. Maar het kan ook een andere wilde gist zijn. Verder komt het verschijnsel ook voor terwijl er helemaal geen infectie is.

Als het alleen voorkomt in de flessen die je alleen omgespoeld hebt weet je wat je voortaan moet doen.  ;D

MM

Citaat van: Jacques op 27-08-2011  16:00 uKaam is goed mogelijk. Dat is wilde gist. Maar het kan ook een andere wilde gist zijn. Verder komt het verschijnsel ook voor terwijl er helemaal geen infectie is.

Ik heb het verschijnsel eigenlijk nooit eerder gehad. Maar als het verschijnsel ook voor kan komen als er geen infectie, is er nog hoop. Vanmiddag weet ik het hopelijk. :)

Citaat van: Jacques op 27-08-2011  16:00 uAls het alleen voorkomt in de flessen die je alleen omgespoeld hebt weet je wat je voortaan moet doen.  ;D

Inderdaad, ik weet dat ik beter moet berekenen hoeveel flessen ik nodig heb. :P

MM

Het bier ziet er zo uit in het glas:



In de smaak en geur van het bier heb ik geen infectie kunnen waarnemen. De geur was gebrand en een beetje hoppig en een beetje zoetig. De smaak was zoetig, bitter en gebrand. Het lijkt allemaal op een storm in een glas bier. :dansen:

Gerb

Zit er verschil in de hoeveelheid koolzuur? En evt in de hoeveelheid schuim? Kaam heeft de neiging om door te gisten in de fles en meer koolzuur te produceren.  Zo op het eerste oog lijkt me dit kaam.

MM

Citaat van: Gerb op 27-08-2011  22:33 uZit er verschil in de hoeveelheid koolzuur? En evt in de hoeveelheid schuim? Kaam heeft de neiging om door te gisten in de fles en meer koolzuur te produceren.  Zo op het eerste oog lijkt me dit kaam.

Hmm, dat zou nog kunnen. Ik heb de fles niet vergeleken met een andere fles van hetzelfde brouwsel. Het bier had geen lege body, wat bij kaam wel gebruikelijk is volgens mij.

Jacques

Citaat van: MM op 27-08-2011  22:35 uHmm, dat zou nog kunnen. Ik heb de fles niet vergeleken met een andere fles van hetzelfde brouwsel. Het bier had geen lege body, wat bij kaam wel gebruikelijk is volgens mij.

Daarvoor kun je het beste een vergelijking maken met een fles die het verschijnsel niet heeft. Het is niet zo dat een bier met een kaam infectie helemaal geen body heeft.

MM

Citaat van: Jacques op 27-08-2011  22:40 uDaarvoor kun je het beste een vergelijking maken met een fles die het verschijnsel niet heeft.

Ik zal ze binnenkort eens naast elkaar proeven.

Citaat van: Jacques op 27-08-2011  22:40 uHet is niet zo dat een bier met een kaam infectie helemaal geen body heeft.

Ik had ook niet het gevoel, dat het bier weinig body had voor een eind sg van 1012.

MM

Citaat van: Gerb op 27-08-2011  22:33 uZit er verschil in de hoeveelheid koolzuur? En evt in de hoeveelheid schuim? Kaam heeft de neiging om door te gisten in de fles en meer koolzuur te produceren.  Zo op het eerste oog lijkt me dit kaam.

Gisteren een vergelijkende test gedaan. Er zat een duidelijk verschil, tussen de twee bieren. Het mogelijk geïnfecteerde bier had flink meer koolzuur.

De smaken waren ook flink anders. Hierbij moet ik er wel bij vertellen, dat fles met het 'normale' bier hoger was afgevuld. En zat het in een iets andere fles.

Mogelijk geïnfecteerde bier
Geur: Fruitig/zoetig, geroosterd
Uiterlijk: Zwart, met een lichtbruine stevige schuimkraag, het schuim blijft lang staan en goed plakken
Smaak: fruitig, karamel, geroosterd, licht bitter, beetje broodkorst

Controle bier
Geur: Licht fruitig, biscuit
Uiterlijk: Zwart, bijna zonder schuimkraag (komt volgens mij door de afvulhoogte)
Smaak: karamel en een stuk bitterder dan de andere

De mogelijke infectie heeft zich nog niet laten waarnemen. Ik heb nog één fles, met een mogelijke infectie. Die wil ik over ongeveer een jaar proeven. Kijken of de infectie dan wel waar te nemen is. Ik heb het idee dat ik nu vooral het verschil, tussen de afvulhoogtes heb geproefd.


Gerb

Bij de bieren waarbij ik een kaaminfectie had, was de schuimkraag ook minimaal.

MM

Citaat van: Gerb op 08-10-2011  15:57 uBij de bieren waarbij ik een kaaminfectie had, was de schuimkraag ook minimaal.

Het grappige is dat mijn controle bier, juist een minimale schuimkraag had. Dat bier vertoonde geen enkele vorm van witte vlokken aan de binnenkant van de fles.

Edgar

Terzijde: de afvulhoogte heeft volgens mij niet de door jou gesuggereerde invloed op de schuimkraag. Ik kan daar althans geen verband tussen zien, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Twee flessen met verschillende afvulhoogte zullen wel kunnen verschillen in smaak, naar niet zodanig dat de hoogst gevulde minder schuim produceert. Eerder integendeel, maar dat zal een vrij marginaal verschil zijn.

Oscar

Citaat van: Edgar op 08-10-2011  16:48 uTwee flessen met verschillende afvulhoogte zullen wel kunnen verschillen in smaak,

Als je dat soort mogelijke verschillen kunt proeven, ben je voor mij een zeer goede proever..... :)

Edgar

Citaat van: Oscar op 08-10-2011  17:59 uAls je dat soort mogelijke verschillen kunt proeven, ben je voor mij een zeer goede proever..... :)

Ik was theoretisch bezig. In theorie:

flink grotere kopruimte: meer zuurstof, daardoor meer oxidatie maar ook meer gistgroei, daardoor mogelijk meer gistsmaak, alsook minder koolzuur wegens zowel de extra gistgroei alsook meer gasverlies bij openen.

Moet te proeven zijn, zeker na enkele maanden. Maar ik beweer niet het verschil tussen 1 en 2 cm te kunnen proeven.

MM

Citaat van: Edgar op 08-10-2011  19:09 uIk was theoretisch bezig. Het Robin-effect zeg maar. In theorie:

flink grotere kopruimte: meer zuurstof, daardoor meer oxidatie maar ook meer gistgroei, daardoor mogelijk meer gistsmaak, alsook minder koolzuur wegens zowel de extra gistgroei alsook meer gasverlies bij openen.

Moet te proeven zijn, zeker na enkele maanden. Maar ik beweer niet het verschil tussen 1 en 2 cm te kunnen proeven.

Zou de vorm van de fles ook nog een verschil kunnen maken? Die was namelijk ook anders.

Oscar

Citaat van: MM op 09-10-2011  17:10 uZou de vorm van de fles ook nog een verschil kunnen maken?

Bier afgevuld in verschillende flessen (v.w.b volumes) is te proeven, maar het verschil is pas echt goed duidelijk tussen 0,3 liter en 9 liter (of groter). Daar onder is het verschil kleiner en dus lastiger te proeven. Het verschil tussen 2 flesjes met verschillende afvulhoogtes zal er wel zijn, maar vrijwel niet te proeven. Verschillen in vorm zul je ook niet proeven....

EBC

Het allergrootste verschil met proeven zit tussen je oren. Daarom zou je de twee bieren blind moeten proeven. Heb je dat gedaan? Dus dat iemand anders ze voor je inschenkt en je niet weet welke welke is?

MM

Citaat van: EBC op 09-10-2011  18:02 uHet allergrootste verschil met proeven zit tussen je oren. Daarom zou je de twee bieren blind moeten proeven. Heb je dat gedaan? Dus dat iemand anders ze voor je inschenkt en je niet weet welke welke is?

We hebben ze niet blind geproefd. Maar dit verschil was te groot om tussen de oren te zitten. Daarnaast had het mogelijk geïnfecteerde bier, meer de smaak die ik in gedachte had, toen ik het recept aan het brouwen was. Ik was op zoek naar een infectie in het ene bier en vond het niet. Dat lijkt me dat dat niet tussen mijn oren kan zitten.

Ik ben het wel met je eens, dat je sommige smaken tussen je oren zitten. Maar dit weekend heb ik me laten verbazen door mijn eigen bier. :)


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.