Westmalle dubbel eerste poging

Gestart door MO, 24-11-2004 21:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Wacht maar, zometeen komt de rioollucht (zwavel). Dat is normaal voor deze gist, dus schrik niet.

Jeroen - Soest

Die begint al een beetje te komen, ik had bij het Westmalle Tripel kloonrecept al gelezen dat dat zou gebeuren. Ik ben dus voorbereid.

Gr.
Jeroen  ;)

Jeroen - Soest

Zojuist overgeheveld, sg gezakt naar 1020, daar moet dus nog wat vanaf. Jongbier smaakt nog behoorlijk zoet. Ik heb de fles nog maar op een warm plekje gezet.

Hopelijk gist ie nog een beetje door.

Gr.
Jeroen  ;)

Jeroen - Soest

Vandaag gebotteld, s.g. 1011 dus niet slecht. Kleur lijkt redelijk goed, het bier is al glashelder en heeft een lichte karamelsmaak.

Er zat niet zoveel koolzuur in het bier als in mijn Oerbier van vorige week, dus het bottelen verliep supersnel en zonder knoeien. (Wat is dat flesjes spoelen toch een ..... klus!  :-\).

Ben benieuwd hoe hij uiteindelijk gaat worden, 6 standaardflesjes gebotteld om evt. in te zenden.

Gr.
Jeroen  ;)

Jeroen - Soest

Vandaag voor het eerst geproefd, naast een echte natuurlijk.

Kleur is vrijwel perfect, origineel is iets helderder.

Mijn kloon zit nu 2 weken in de fles, dus ook de koolzuur is nog iets minder dan het origineel.

In het aroma is bij het origineel iets meer hop.

Qua smaak komt ie ook aardig in de buurt, bitterheid lijkt vrijwel hetzelfde, wellicht een vleugje caramel bij de kloon die je bij het origineel minder proeft. Ook de volmondigheid is behoorlijk vergelijkbaar.

Ik ga hem insturen, kan nog net!

Volgende week nog een keertje goed proeven, geen straf!

Gr.
Jeroen

MO

1011 is hoger dan het origineel. Vind je hem niet zoeter smaken? De navergisting zou na 1 week met zo'n vrij licht bier toch wel klaar moeten zijn.

Jeroen - Soest

Echt veel zoeter was hij niet, misschien wel iets. De nagisting kwam laat op gang, pas toen ik de flesjes op een warmere plaats heb gezet. De eerste week gebeurde er eigenlijk helemaal niets, dus de nagisting heeft feitelijk nog maar een kleine week plaatsgevonden.

Gr.
Jeroen  ;)

thibolleke

Okey,eigenlijk doe ik niet mee aan klonen.Maar ik maak hier dan maar eens een uitzondering op:

Toevallig stond er op de achterkant van een kladje dat ik kreeg het "recept" van de dubbel.




Aanpassing Jacques

Van Thibolleke kreeg ik deze ochten het volgende bericht.

 - - - - - - - - - - - - - - - -

Ik heb een post gedaan bij west-malle dubbel kloon.
Hierin schrijf ik wat ik allemaal van het recept ken.
Dit is niet zo mooi van mij dat ik dat allemaal verklap.

Zou jij dat bericht kunnen verwijderen?


- - - - - - - - - - - - - - - - -

Bij dezen heb ik dus gevolg gegeven aan het verzoek van Thibolleke.

Tsjerk

Thibolleke, hoe veel liter is 1 brouw?

thibolleke

Wat de brouwer zei:
Na het wassen en het vullen van de kookketels(2) word er met water gecorigeerd naar 10.000 liter per ketel.
20.000 in totaal dus.

Groeten

Drents Hopbier

Citaat van: thibolleke op 02-12-2006  19:30 uToevallig stond er op de achterkant van een kladje dat ik kreeg het "recept" van de dubbel.
Weet je ook wat het begin-en eindvolume is per brouwsel?

Hopbier

Drents Hopbier

Citaat van: thibolleke op 02-12-2006  19:30 uah kleur:85.4-87.4 Brz

Wat voor eenheid is dat?

Hopbier

thibolleke

Nogal verwarrend die getallen zonder eenheid achter,
Ook stond er op het controlepaneel getallen waar ik niet van wist hoeveel liters dat waren.

Hoeveelheid op het blad
(ik denk dat het gaat over de gisttank)

eene brouwsel 66.2
andere          93.8

het eerste brouwsel zal dan wss overgeschuimd zijn.
Heb ik ook gezien toen ik er was, 2 dagen constant schuim verlies.

Echt duidelijke gegevens over het volume heb ik niet.
Bij de kook geraken ze niet aan de 7% verdamping. Beginnen bij 20.000 liter dus....

Groeten Thibolleke

Drents Hopbier

Citaat van: thibolleke op 02-12-2006  20:03 uEcht duidelijke gegevens over het volume heb ik niet.
Bij de kook geraken ze niet aan de 7% verdamping.Beginnen bij 20.000 liter dus....

Maar met 20000 liter eindvolume kom ik al (zonder extract) op ca. > 100 EBU bitterheid.
Jij geeft op bitterheid: normaal rond de 32 ebu voor de dubbel en maar 39 ebu voor de tripel. Uit analyses (2004) bleek de dubbel 24 EBU te hebben en de Tripel 39.

Wanneer werd de suikeroplossing toegevoegd?

Hopbier

Liemingbrouwer

Als ik zo lees wat thibolleke meegemaakt heeft in Westmalle doet mij een beetje denken wat wij gezien hebben bij Cantillon; "Het steekt allemaal niet zo nauw" manier van werken.  En ik kan daar in komen als je 20000 L maakt mag er al eens een kilootje meer in.  Zijn wij een beetje te veel "pietje precies" en liggen de antwoorden eigenlijk voor het rapen?  Kleurmout om kleur te krijgen, nergens voor nodig voeg toch gewoon E 150 toe.  Mouten dienen klaarblijkelijk alleen om de smaak te maken.  Bij Cantillon stelden wij ook de vraag; Hoe lang wordt er gefilterd?  Antwoord simpel tot we de benodigde  aantal liter wort hebben.  Op een zeker ogenblik maakten Norbert en ik ons zorgen dat de maischketel zou overlopen omdat er gespoeld werd en de brouwer nergens te bespeuren viel.  Toen hij tevoorschijn kwam was er al te veel heet water in de ketel gestroomd, dat op het einde zelfs niet alles gefilterd werd. Geen probleem!

Groetjes
Liemingbrouwer

Hans (Lagos)


In verband met het eerder aangehaalde verzoek van Thibolleke heb ik de inhoud van dit bericht verwijderd.

Jacques

Tsjerk


EBC

Thibolleke,

Heb je ook gezien of de gistingstanks gekoeld worden? Wordt de gistingstemperatuur geregeld of laten ze die maar gewoon stijgen?

thibolleke

Ja deze wordt zo goed mogelijk op 19 graden gehouden.
Vrijdag waren ze aan het proefdraaien met een nieuwe cct-tank.Wat is dat voor iets ingenieus zeg!
Hiervan zouden er meer moeten komen zodat het de gistkamer vervangt.

Groeten Thibolleke

Hans (Lagos)

Citaat van: thibolleke op 02-12-2006  19:30 uAanpassing Jacques

Van Thibolleke kreeg ik deze ochten het volgende bericht.

 - - - - - - - - - - - - - - - -

Ik heb een post gedaan bij west-malle dubbel kloon.
Hierin schrijf ik wat ik allemaal van het recept ken.
Dit is niet zo mooi van mij dat ik dat allemaal verklap.

Zou jij dat bericht kunnen verwijderen?


- - - - - - - - - - - - - - - - -

Bij dezen heb ik dus gevolg gegeven aan het verzoek van Thibolleke.


Ik vind het onze Thibolleke een manneke met een goud hart :duimop:

Batavier

Er staat bij mij nu een Westmalle Triple te vergisten(hoofdgisting) met Wyeast 3787 trappist high gravity.
Ik wil ook nog een Westmalle Dubbel brouwen.
Mijn vraag is nu : kan ik dit direct op de gistkoek doen na overhevelen of moet ik van de koek weer starter maken.




oranjeboombiertje

Houd rekening dat de Wyeast wel Westmalle gist is maar die van heel wat jaar geleden, Het is dus een andere gist geworden. Het verschilt super erg, maar er zijn verschillen. Verder kan je met een gistkoek opnieuw brouwen maar het is aan te raden gewoon een starter te maken, zeker voor een wat zwaarder bier zoals een dubbel. De gistkoek van de tripel zal er niet al te best aan toe zijn, dit komt omdat de gist al veel alcohol heeft geproduceerd en niet goed meer in staat is nog een nieuw brouwsel te vergisten.

 :degroeten:
Wesley

MO

Ik heb goede ervaringen met het gebruiken van een verse gistkoek voor een nieuw wort. Mijn beste ervaringen heb ik opgedaan met het gelijktijdig bottelen en brouwen. Met een uitgekiende planning kan je ervoor zorgen dat je bottelsessie en je brouwsessie tegelijk eindigt zodat de koek direct kan worden voorzien van een nieuw wort. Met het bewaren van gistkoeken heb ik minder goede ervaringen, toch moet dit wel mogelijk zijn. Bij bewaren kun je misschien beter een starter te maken. Bij een verse koek heb ik nooit belucht, maar dat zou natuurlijk geen kwaad kunnen. Een dubbel is niet echt een zwaar bier... Zeker het wort van de ver uitvergiste Westmalle dubbel is geen zware.

Batavier

De laatste zin begrijp ik niet goed.
Er staat nu een Westmalle Triple te gisten. Ik wil dus op deze koek een Dubbel laten vergisten direct na het brouwen van mijn dubbel. Ik ga niet bottelen maar hevel de triple over voor secundaire vergisting. Op moment dat ik klaar ben met het brouwen.


Johannes

Ondanks de goede ervaringen is het beter om te zorgen dat je -in meer of mindere mate- uitgeputte gist, weer vitaal wordt.
Dit doe je door de gist te beluchten in een starter met voeding, zo weet je zeker dat je (meer dan) genoeg vitale cellen hebt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.