BRIX vs SG in BrouwVisie

Gestart door Sander_de_Rijk, 31-07-2011 13:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sander_de_Rijk

Ik heb sinds kort een refractometer in BRIX en ik zie verschillen in online berekeningen en berekening vanuit BrouwVisie.

Ik maak standaard een uitdraai vanuit BrouwVisie voordat ik ga brouwen en ik neem deze mee naar mijn brouwruimte. Ik maak daar aantekeningen op en ik verwerk dat in mijn brouwlogboek.

Als ik vanuit het rekencentrum als waarde 10 BRIX invult maakt BrouwVisie daar 1038 SG van, terwijl de online berekeningen er 1040 van maken. Nu is dit verschil niet zo heel schokkend, maar de uitdraai van mijn recept (honing bier waarbij honing wordt toegevoegd na de hoofdvergisting) geeft het volgende aan:

Begin koken: 1,61 cm onder de rand; 25,55 liter; 1033 SG; 11,12 BRIX
Eind koken: 6,99 cm onder de rand; 20,70 liter; 1048 SG; 12,39 BRIX

Volgens de online berekeningen zou 1033 SG op 8,28 BRIX moeten zitten en 1048 op 11,90 BRIX waarbij vooral de eerste erg afwijkt. Heeft iemand hier ervaringen mee? Of wordt hierbij de temperatuurafwijking meegenomen?


Oscar

Citaat van: Sander_de_Rijk op 31-07-2011  13:50 uVolgens de online berekeningen zou 1033 SG op 8,28 BRIX moeten zitten en 1048 op 11,90 BRIX waarbij vooral de eerste erg afwijkt. Heeft iemand hier ervaringen mee? Of wordt hierbij de temperatuurafwijking meegenomen?

Je verward hier brix met Plato Daar zit een klein verschil tussen... :)


Sander_de_Rijk

Dat verklaart deze waardes nog niet


En als ik google op sg vs brix kom ik bij deze tabel uit: http://www.fermsoft.com/gravbrix.php
ook een andere online omrekentool geeft mij dezelfde resultaten als wat bij jou Plato is

Oscar

Ja er zwerven meerdere tabellen en formules rond...Ik zou zeggen meet je brix waarde en voer deze in en vergelijk de berekende SG met een meting.... :). De berekende waarden in een recept zijn benaderingen en zullen ongetwijfeld hier en daar wat afwijken. Maar het is de bedoeling dat je hier meetwaarden invult....

Sander_de_Rijk

Ah okay. Ik maak altijd een uitdraai en hou de rest op papier bij.

hansHalberstadt

De discussie over SG, Brix en Plato is al heel vaak gevoerd op dit forum, maar lijkt steeds weer helemaal vergeten door sommige ervaren forumleden.
Ik zal het nog maar eens kort samenvatten:
Brix is gedefinieerd als gram sucrose per 100g oplossing (gemeten met refractometer). Op basis daarvan krijg je bv
10 Brix=> SG=1040.0 , 15 Brix=1061.1 20 Brix=SG=1083.0
wort bestaat uit moutsuikers en wat eiwit en daarvoor moet je een correctiefactor gebruiken
Die factor is ca 1.03 , maar kan per brouwerij verschillen.
bij 1.03 krijg je dan:
10.3 Brix=> SG=1040.0 , 15.45 Brix=1061.1 20.6 Brix=SG=1083.0
HansH

Sander_de_Rijk

Hans,

Geweldig.

Dat betekent dus dat ik een correctie moet loslaten op de tabellen die ik online heb gevonden om op de correcte waardes uit te komen en dat verklaart dan ook de verschillen tussen BrouwVisie en die tabellen.

hansHalberstadt

Sander,
Die tabel klopt goed zo te zien. Je kunt dus inderdaad de correctiefactor voor wort hierop toepassen. Tijdens de gisting wordt het verband tussen SG en Brix beinvloed door alcohol.
Er is ook een tooltje daarvoor, zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=12014.0
zoals gezegd al veel op het forum aanwezig hierover, bv http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,11135.0.html
HansH

Sander_de_Rijk

Hans,

Bedankt voor die link en voor dat tooltje. Ik wist namelijk niet dat de alcohol de BRIX waarde omhoog lieten lopen. Nu weet ik dus dat mijn biertje eigenlijk al is uitvergist terwijl ik dacht dat deze gestopt was op een SG van 1023.

hansHalberstadt

Hier nog een link waar aangegeven wordt hoe je direkt via het tooltje de Brix correctiefactor kunt instellen. Dit is nu nog via een omweggetje door wat constantes in de bijbehorende data file aan te passen, maar wel goed bruikbaar denk ik. Als ik ooit nog wat meer tijd krijg zal ik dat nog wat beter oplossen in de tool.
HansH

 
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16908.msg252742.html#msg252742

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.