Orange Red kersenbier

Gestart door orangeloo, 20-07-2011 21:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

orangeloo

Vandaag poging 3 om een kriekenbiertje te maken.
Deze keer ga ik i.p.v hele krieken alleen sap van krieken  toevoegen.
Ik heb het sap verkregen door krieken te ontsappen in een sapextractor.
Voor de rest laat ik het recept ongewijzigd om zo het verschil te kunnen zien tussen de kriek met hele kersen.
Het idee is dat ik een normale vergisting kan aanhouden i.p.v 3 maanden lageren. (om het sap uit de hele krieken te krijgen)

orangeloo

Even een vraagje aan de geleerden...  :weetbeter:
Ik wil in BrouwVisie bij de kruiden een nieuw product aan maken: kersensap.
Nu kan ik ook SG toename invullen. g/l per gram.
Als het suikergehalte van kersen nu (gemiddeld) tussen de 110 en 165 gram per liter is wat vul ik dan in?
Ik snap namelijk niet wat er bedoeld wordt met SG toename g/l per gram
Moet ik dat dan door 1000 delen, dus 0,11 / 0,165

RobinB

Dat kan alleen Oscar exact beantwoorden, hij weet immers wat hij met dat veld bedoelt.
Misschien even PB-en?

Graag wel het antwoord ook hier terugkoppelen!
Altijd handig. :)

orangeloo

Brouwdag is weer goed verlopen, met een brouwzaalrendement van 81,8 % ben meer dan tevreden. Normaal zit ik op een gemiddelde van 71 %.
Wat mij wel opviel was dat de pH waarde gezakt is naar 4.03 nadat ik het kriekensap erbij had gedaan.
Hier nog wat fotootjes van de dag.

Brambo

Leuk experiment!

Wanneer heb je het sap toegevoegd? direct tijdens koken?
Is dit de manier die commerciele brouwerijen toepassen met kriekbier?

orangeloo

Citaat van: Brambo op 24-11-2013  20:27 uWanneer heb je het sap toegevoegd? direct tijdens koken?
Ik heb het sap de laatste 10 minuten meegekookt om een infectie uit te sluiten.
Ook al was dat niet nodig omdat het sap door de sapextractor al gepasteuriseerd is.

 
Citaat van: Brambo op 24-11-2013  20:27 uIs dit de manier die commerciële brouwerijen toepassen met kriekbier?

Geen idee, maar ik vind het leuk om te experimenteren met krieken.

RobinB

Citaat van: orangeloo op 24-11-2013  20:50 uIk heb het sap de laatste 10 minuten meegekookt om een infectie uit te sluiten.
Ook al was dat niet nodig omdat het sap door de sapextractor al gepasteuriseerd is.

Ben je niet bang dat je daarmee (teveel) aroma's verloren hebt?
Vooral omdat het, zoals je zelf ook aangeeft, niet nodig was.

orangeloo

Citaat van: RobinB op 24-11-2013  22:09 uBen je niet bang dat je daarmee (teveel) aroma's verloren hebt?
Vooral omdat het, zoals je zelf ook aangeeft, niet nodig was.

Ik denk het niet maar de tijd zal het leren. :weetniet:
Van de andere kant denk ik dat ik op deze manier meer aroma's uit de krieken heb verkregen dan dat ik 3 maanden krieken in het wort / jong bier laat dobberen.

Verder is het een behoorlijke tijdwinst, maar of het ook gaat werken  :weetniet: Dat is nu juist het experiment.

Oscar

Citaat van: RobinB op 24-11-2013  16:05 uGraag wel het antwoord ook hier terugkoppelen!
Altijd handig. :)

Er gebeurt nog niets met dat veld, wordt niet mee gerekend. Is puur voor eigen indicatie. Maar daar wordt nog naar gekeken. :)

orangeloo

De vergisting verloopt iets te geweldig.
En 19 liter wort in een 30 liter vat is dan toch net te veel.  ^-^


Jacques

Puur nieuwsgierigheid om te acherhalen waarom je zoveel schuimvorming hebt.

Heb je voor deze versie ook de Brewferm Blanche gebruikt? En bij welke temperatuur staat het bier te gisten?

orangeloo

Citaat van: Jacques op 26-11-2013  21:04 uPuur nieuwsgierigheid om te acherhalen waarom je zoveel schuimvorming hebt.

Heb je voor deze versie ook de Brewferm Blanche gebruikt? En bij welke temperatuur staat het bier te gisten?

Ik heb inderdaad weer Brewfem Blanche gebruikt, en net als vorige keer staat de hoofdvergisting op 19  ºC .

Om een zo goed mogelijke vergelijking te maken met mijn vorige kriek, met hele krieken, en deze met kriekensap wil ik de werkwijze zo gelijk mogelijk houden.

Zelf denk ik dat het te maken heeft met mijn nieuwe gistvat, hier zat geen gat in voor een waterslot.
Ik heb een gat geboord en er een silicone stop met 9 millimeter gat in gedaan met daarop een waterslot.
In een gistvat met zo'n groot waterslot met rode dop is dit gat een stuk groter dan die 9 millimeter nu.

Jacques

Misschien een idee om een groter waterslot te plaatsen?

orangeloo

Citaat van: Jacques op 26-11-2013  22:40 uMisschien een idee om een groter waterslot te plaatsen?
De blow off werkt nu prima.



Ik denk overigens niet dat alleen een groter waterslot afdoende is.
Ik denk ook dat het gat onderaan het waterslot bepalend is.
En zoals je ziet op deze foto zijn de onderkanten van deze watersloten allemaal hetzelfde, namelijk een buisje van 9 millimeter.


RobinB

Bij een echte blow off zou je inderdaad ook een (veel) groter gat moeten nemen om verstoppingen te voorkomen.
In een mandfles zou je bijvoorbeeld de stop kunnen verwijderen en een passende slang in de hals plaatsen. Ook de vaten zoals via Brouwland met draaideksel hebben de mogelijkheid de uitgang te vergroten.

Jacques

Citaat van: orangeloo op 27-11-2013  07:00 uIk denk overigens niet dat alleen een groter waterslot afdoende is.
Ik denk ook dat het gat onderaan het waterslot bepalend is.
En zoals je ziet op deze foto zijn de onderkanten van deze watersloten allemaal hetzelfde, namelijk een buisje van 9 millimeter.



Niet alle watersloten hebben aan de onderkant een buisje van 9 milimeter. Op mijn CCT heb ik een groot waterslot met een groter buisje.

En als ik naar de afbeelding kijk zie ik ook verschillende doorsneden van het buisje.

orangeloo

Citaat van: Jacques op 27-11-2013  20:40 uNiet alle watersloten hebben aan de onderkant een buisje van 9 millimeter. Op mijn CCT heb ik een groot waterslot met een groter buisje.

Als ik nog eens in "de winkel" ben zal ik eens kijken. Soms is het toch net iets prettiger als je de producten ziet, dan als je iets via internet bestel. Maar bedankt voor de tip.  :duimop:

orangeloo

De Kriek na 1 week vergisting, kersengeur goed ruikbaar, de kersen smaak ook goed aanwezig. En lekker zuur, zoals een oude kriek moet zijn.
Vergisting zit nu op 71% van een SG van 1055 naar 1016.
Mijn experiment is in zoverre al geslaagd. De vergisting / lagertijd is terug gebracht van 3 maanden naar een paar weken met behoud van kleur,
verwacht namelijk niet dat deze nog terug zakt. Van geur en smaak valt natuurlijk na 1 week nog niks te zeggen, hopelijk blijft deze wel aanwezig zoals hij nu is.


orangeloo

Citaat van: Jacques op 27-11-2013  20:40 uNiet alle watersloten hebben aan de onderkant een buisje van 9 milimeter. Op mijn CCT heb ik een groot waterslot met een groter buisje.

En als ik naar de afbeelding kijk zie ik ook verschillende doorsneden van het buisje.

Maar alle Silicone stoppen bij Brouwland hebben een gat van 9 mm. Lijkt mij dat de onderkant van de watersloten ook 9 mm is.  :weetniet:

Edit: In het rubber hebben ze inderdaad wel stoppen met een gat van 17 mm, en inderdaad ook watersloten met een"buisje"van 17 mm.

Jacques

Citaat van: orangeloo op 01-12-2013  11:47 uMaar alle Silicone stoppen bij Brouwland hebben een gat van 9 mm. Lijkt mij dat de onderkant van de watersloten ook 9 mm is.  :weetniet:

Als ik mij niet vergis kunnen ze op verzoek ook een gat maken van 17 mm in een grote siliconen stop.

Brambo

Ik ben wel eens nieuwsgierig hoe het nu staat met je laatste kriekbier dat je gemaakt hebt?
Smaakverschillen tussen de 2 methodes?

orangeloo

Citaat van: Brambo op 10-05-2014  22:39 uIk ben wel eens nieuwsgierig hoe het nu staat met je laatste kriekbier dat je gemaakt hebt?
Smaakverschillen tussen de 2 methodes?

Deze staat nog steeds in de mandfles, helaas zeer troebel.
Vandaag een recept gekregen om een poging te wagen hem helder te krijgen met bananen sap.
Zo maken ze ook wel eens wijn helder.
Dus wordt nog vervolgd.  :brouwen:

EBC

Ik denk dat je het kriekensap de volgende keer zal moeten voorklaren. Het zal waarschijnlijk pectine zijn die de troebeling veroorzaakt. Wijnmakers gebruiken daarvoor Zymex. Daarna kan je nog een klaring proberen met bijvoorbeeld biersol of vislijm.

Wat bananen daaraan kunnen doen weet ik niet...  ;)

RienP

Vorig jaar heb ik voor het eerst een kersenmede gemaakt. Ik had "val"kersen gekocht in de Betuwe en die wilde ik niet zo in het gistvat gooien, dus heb ik er sap van gemaakt  via de sappan. Ik gooi altijd wat pecto enzymen door het verkregen sap, omdat ik wil voorkomen dat de pectine invloed heeft op het eindproduct.

Een mooi voorbeeld van de invloed van pectine in sap is als je zelf appelsap maakt. Dit geeft een heel ander mondgevoel dan het sap uit de winkel.

homoeccentricus

Inderdaad, normaal wordt pecto-enzyme toegevoegd bij het koken van het wort. Hier is een handleiding voor troebele wijn, ik weet niet of dat voor bier ook werkt: http://www.ehow.com/how_6008468_clear-pectin-haze.html

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.