Nadelen van Star San

Gestart door RobinB, 16-07-2011 00:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobinB

Star San wordt (misschien niet geheel onterecht?) door de gebruikers ervan gepromoot als het beste/handigste middel voor desinfectie. Zoals het wordt aangeprezen door de fabrikant klinkt sowieso al te goed om waar te zijn, er zouden nagenoeg geen nadelen zitten aan Star San. Het zou niet schadelijk/toxisch zijn, contactijd is kort en je hoeft niet na te spoelen.

Star San zal z'n werk zeker wel goed doen, dat trek ik niet in twijfel. Het is mijns inziens alleen niet zo heilig als dat het gepresenteerd werd?

Oke, daar gaan we dan:
Ik werk nu een klein half jaar met Star San, maar gezien mijn geringe brouwactiviteit is dat niet heel erg veel geweest, ca 6x of zo.
Elke keer dat ik er nu mee gewerkt heb, bemerk ik achteraf een sterk uitgedroogde huid van mijn handen, meer dan me opgevallen is bij het gebruik van Oxi. Dat is 1

2)
Een veel gehoorde klacht van Oxi, is de waas die het kan achterlaten door carbonaat-neerslag oid. In mijn ervaring is dit vrij makkelijk weg te spoelen en evt restjes verdwijnen als sneeuw voor de zon met een scheutje zoutzuur.
Laatst kwam ik erachter dat ook Starsan een waas achterlaat wanneer je het meer dan een dag (ca 36 uur in mijn geval) in een fles laat staan. In tegenstelling tot de Oxi waas, spoelde deze niet makkelijk weg, maar zat als een soort film over het glas.
Met nauwkeurig borstelen heb ik het grootste deel kunnen verwijderen, de rest ga ik nog te lijf met zoutzuur, resultaten volgen.
Mijn water is iets aan de harde kant, 10-11 ºD
Wie heeft er nog meer onverwachte "bijwerkingen" gevonden?

Dit topic is niet bedoeld om het product af te kraken oid, slechts om ook de keerzijde van de medaille te zien, aangezien tot nog toe er alleen positieve verhalen te lezen waren. Zo hoop ik dat er een evenwichtiger beeld tot stand komt. Door de enkel positieve verhalen hebben de bovenstaande ervaringen mij namelijk wat verrast.
Niet zozeer omdat het niet te verwachten zou zijn van een product met desinfecterende werking, maar meer omdat niemand er eerder over gerept had.
:brouwen:

JWVG

Schande! Dit hoort het kortste draadje van het forum ooit te worden (oei, daar help ik nu niet mee....) Beheerders, grijp in!  ;).

Nee hoor, goed onderwerp. Maar ik deel je ervaringen niet. Dat met die handen heb ik niet, en die waas ook niet, maar misschien komt dat beiden door het feit dat ik altijd wel alles nog even naspoel. De fabrikanten kunnen nl wel claimen dat je niet hoeft na te spoelen, maar dat vind ik een onprettig idee. Misschien ook een idee voor jou? Het kost wel wat meer tijd, natuurlijk.

Verder geen nadelen ontdekt, behalve dat je het niet mee mag nemen in een vliegtuig  :P.

 :degroeten: JW.

EBC

Droge handen? Zit jij met je blote handen in StarSan water? Dat is niet slim, altijd handschoenen aan.

Als iets wat langer in StarSan ligt, krijgt het een glibberig laagje. De leverancier geeft aan dat dit een bescherming geeft voor langere tijd...
Ik spoel alles na en heb er eigenlijk geen last van. Voor de binnenkant van slangen lijkt het me wel ok overigens.

Een waas...nooit gezien. Gebruik je de juiste dosering?

Niet naspoelen vind ik overigens niet verstandig. Dat dat niet zou hoeven is wat mij betreft slechs zo voor mensen die geen zuiver water uit de kraan krijgen zoals wij hier in NL/BE. Als je regenwater gebruikt, of water uit eigen bron, dan kan je niet naspoelen. Met ons leidingwater...waarom zou je het niet doen?

Ik blijf het super vinden, superieur aan oxi, dat spul heb ik verbannen en komt er nooit meer in.

NewLine

Vorige week wou ik een spuitbus gebruiken waar sinds een paar maand starsan oplossing inzat. Het is zo een model met flexibele slang met gewichtje en filter aan zodat je de spuitbus ook ondersteboven kan gebruiken. Bleek dat de slang waar het aan het gewichtje zat door de StarSan aangetast was en er dus afviel.

Hierbij vroeg ik me dan ook af of je StarSan oplossing in eender welke plastic spuitbus kan doen.

Zelf spoel ik niet na. Waar ik brouw heb ik geen stromend water, dus dat is wel zo makkelijk en geeft me ook wel een veiliger gevoel.

Oscar

Citaat van: NewLine op 16-07-2011  09:13 uZelf spoel ik niet na.

Dus er zit starsan in jou bier  ;)  Als je kijkt op de fles wat er o.a. in zit (15% Dodecylbenzenesulfonic acid) lijkt naspoelen wel verstandig

EBC

Citaat van: Oscar op 16-07-2011  09:25 uDus er zit starsan in jou bier  ;)  Als je kijkt op de fles wat er o.a. in zit (15% Dodecylbenzenesulfonic acid) lijkt naspoelen wel verstandig

Tja, het is natuurlijk wel ontsmettingsmiddel, bedoeld om te doden...
Maar in de juiste! concentratie en daarna dat ene druppeltje weer in x liter bier, dan blijft er niks over.

Drents Hopbier

Citaat van: EBC op 16-07-2011  08:45 uDroge handen? Zit jij met je blote handen in StarSan water? Dat is niet slim, altijd handschoenen aan.

Op http://www.sciencelab.com/msds.php?msdsId=9923881 wordt ook gewaarschuwd voor huidcontact. Maar dat geldt (denk ik) wel voor de onverdunde stof.
Contact met de huid:
 Na contact met de huid onmiddellijk wassen met veel water. Zacht en grondig wassen van de verontreinigde huid met stromend water en niet-schurende zeep. Wees vooral voorzichtig te reinigen vouwen, scheuren, vouwen en lies. Koud water kan gebruikt worden.
 Bedek de geirriteerde huid met een verzachtend middel. Als de irritatie aanhoudt, een arts raadplegen. Was verontreinigde kleding alvorens hergebruiken.
 Ernstige Contact met de huid:
Wassen met een desinfecterende zeep en bedek de verontreinigde huid met een anti-bacteriële crème. Raadpleeg onmiddellijk een arts.

Hopbier

De-Geert

Citaat van: Oscar op 16-07-2011  09:25 uDus er zit starsan in jou bier  ;)  Als je kijkt op de fles wat er o.a. in zit (15% Dodecylbenzenesulfonic acid) lijkt naspoelen wel verstandig
Is dit serieus bedoelt, Oscar?
Echt waar?

Zoek dit ook eens op voor azijnzuur, melkzuur, phenol, ethylacetaat of de andere honderden stoffen in je bier.
Jij zou toch beter moeten weten.  :nut:

Het desinfecterende middel in Starsan is fosforzuur. Sommige mensen stoppen dat zelfs bewust in hun bier. Hoe durven ze!  >:D
De rest (glycerol en DBSA) zorgt alleen maar dat het de cel in komt.

RobinB

Citaat van: EBC op 16-07-2011  08:45 uDroge handen? Zit jij met je blote handen in StarSan water? Dat is niet slim, altijd handschoenen aan.

Zoals gezegd was ik gewend aan Oxi. Bij zwaardere middelen om te reinigen (loog) doe ik uiteraard altijd handschoenen aan. Oxi om te desinfecteren is "slechts" soda+peroxide. Dat gebruikte ik om mandflessen en gistvaten mee om te spoelen, daarbij heb je maar een korte contacttijd met een niet zo aggressief middel (ik zit dus niet met mijn handen erin, slechts spoel/mors-contact). Ik ondervond er in ieder geval nooit duidelijk merkbare hinder van.
Gezien het algemeen gepropageerde "veilige en niet toxische" karakter van starsan heb ik dezelfde voorzorgsmaatregelen getroffen als met Oxi.

CiteerAls iets wat langer in StarSan ligt, krijgt het een glibberig laagje. De leverancier geeft aan dat dit een bescherming geeft voor langere tijd...
Een waas...nooit gezien. Gebruik je de juiste dosering?

Het glibberige laagje zou (gezien in glazen voorwerp) best hetzelfde kunnen zijn als de waas die ik zie. Ik gebruik de dosering zoals vermeld op de fles.
Zojuist heb ik een fles met waas-resten ff omgespoeld en het water begon meteen te schuimen. Dit duidt inderdaad op achterblijvend Starsan in de vorm van dat laagje/waas.

CiteerNiet naspoelen vind ik overigens niet verstandig.
Het gistvat heb ik wel nagespoeld en dat doe ik normaal ook altijd, wat er ook op de verpakking staat. Nu wilde ik wat Starsan bewaren om later te gebruiken. Bij het uischenken van die flessen, viel me de waas op.
Overigens staat op de verpakking:
"For all applications, allow to air dry, DO NOT RINSE after application"

Dat lijkt me luid en duidelijk. Het is niet eens "naspoelen niet nodig", maar "niet naspoelen" gebiedender wijs...

CiteerIk blijf het super vinden, superieur aan oxi

Dit topic is niet bedoeld voor een  "ik vind A beter dan B" discussie. De enige reden waarom ik Oxi erbij haal, is om mijn handelswijze te illustreren.

De-Geert

Wel naspoelen vind ik niet verstandig.
Kraanwater is inderdaad nauwelijks een risico, maar waarom zou je het doen? Je wint er niets mee. Het is een extra handeling en zolang je materiaal in contact is met starsan is het beschermt tegen stof, fruitvliegjes en andere meuk.

Overigens heb ik ook wel eens droge huid gemerkt, maar niet dat ik er last van had. Een waas heb ik met kraanwater ook altijd, maar de pH is in orde (2.5 geloof ik). Met gedestilleerd water heb nooit waas. Heeft niets met dosering te maken.
Neerslag heb ik nooit gehad, maar ik bewaar het alleen als het met gedestilleerd water is gemaakt. Met kraanwater gebruik ik alleen op de dag zelf.

RobinB

Het idee van zeepresten (met evt onvermoedde smaakeffecten) in je bier staat mij niet zo aan. Vandaar het omspoelen direct voor het gebruik.

hansm

Ik heb nog geen last gehad van een waas, maar ik spoel altijd alles na.

Wat ik wel gemerkt heb is dat bij harder water de oplossing veel eerder troebel wordt. Een oplossing met zacht leidingwater blijft heel lang goed, met harder water wordt het na een aantal uren al troebel.

(Hier in Utrecht-Zuid zitten we in een zogenaamd "pendelgebied". De hardheid van het leidingwater varieert tussen 5,5 en 11 graden Duitse Hardheid)


Jacques

Ook ik heb nog nooit iets gemerkt van een waas of droge handen. Een waas kan misschien samenhangen met het gehalte aan opgeloste zouten. Heb jij vrij hard water?

RobinB

Niet meer, het wordt hier onthard. De hardheid is nu ca 10-11  ºD.

EBC

Citaat van: RobinB op 16-07-2011  12:44 u"For all applications, allow to air dry, DO NOT RINSE after application"

Dat lijkt me luid en duidelijk. Het is niet eens "naspoelen niet nodig", maar "niet naspoelen" gebiedender wijs...

This is America...

EBC

Citaat van: De-Geert op 16-07-2011  13:32 uWel naspoelen vind ik niet verstandig.
Kraanwater is inderdaad nauwelijks een risico, maar waarom zou je het doen? Je wint er niets mee.
...

Ik win dat er geen 'chemie' in mijn bier zit, of toch zo min mogelijk en dat is voor mij erg belangrijk.
Maar...we dwalen weer af  :D

RobinB

Citaat van: EBC op 16-07-2011  18:47 uThis is America...
Dan nog is de instructie duidelijk om niet na te spoelen. :)

Hopmans

Ik hoor het alweer...

Terug naar het Oer-Hollandse pakje Sulfiet.

 ;) :duimop:


RobinB

Hahaha, rest wel de vraag of dat überhaupt wel zo Oer-Hollands is, maar das iets voor een ander topic!
Productvergelijkingen (ik vind A beter dan B) overigens ook. :)

EBC

Citaat van: RobinB op 16-07-2011  19:03 uDan nog is de instructie duidelijk om niet na te spoelen. :)

Als ze het er niet opzetten, dan krijgen ze gedonder. Zo gaat dat nu eenmaal aan de andere kant van de plas.

RobinB

Huh?
Hoezo?

Als je wel naspoelt werkt het niet oid?
Het lijkt me met een contacttijd van 1 minuut onwaarschijnlijk dat dat de reden is.

hansm

Citaat van: RobinB op 16-07-2011  20:48 uHuh?
Hoezo?

Als je wel naspoelt werkt het niet oid?
Het lijkt me met een contacttijd van 1 minuut onwaarschijnlijk dat dat de reden is.

Het werkt natuurlijk wel, maar daar in Amerika zitten er hier en daar wat meer bacteriën in het tapwater.

JWVG

Ik ben het eens met Jasper. Instructies in Amerika staan er soms op om de belachelijkste redenen. Bovendien zijn ze daar werkelijk geobsedeerd door hygiene. Ik vind afspoelen een prettig idee, en ik stop er pas mee als ik last van infecties krijg.

 :degroeten: JW.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.