Trap je te moutpletter™

Gestart door Adrie, 04-07-2011 15:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Afvallen bij het brouwen. Je een wielerheld wanen tijdens het schroten. Het kan. Met de Trap je te moutpletter™.

Nooit meer schroten met de hand of met een energievretende electromotor, maar eerlijk op beenspierkracht. Weg met het sportschoolabonnement! Gewoon meer brouwen voor een respectabele kuitomvang.



De Trap je te moutpletter™ heeft een graanbak waar gemakkelijk 10 kg mout in kan, zodat je niet hoeft af te stappen tijdens het schroten. Het verzet is iets meer dan 1:1, voor een snelle schroting zonder een te zware inspanning en met een optimale rotatie. De Trap je te moutpletter™ is demontabel en kan eenvoudig tegen een muur worden weggezet.

Als schrootmolen kan elke walsen- of schijvenmolen worden gebruikt. In het hierboven getoonde voorbeeld is een Maltmill™ gebruikt. Op de as is een kettingblad gemonteerd.











Afgelopen weekend heb ik lekker aan dit ding zitten sleutelen bij mijn schoonouders. Hij moet nog worden afgewerkt en een mooi kleurtje krijgen (en nog naar mij toe komen). Nog even wachten dus voordat ik hem echt kan gebruiken.  ;D

En een schoonvader met een lasapparaat en een werktuigbouwkunde achtergrond is goud waard.  :groots:

Cees


MO


Tsjerk

Is er ook een uitvoering met versnellingen? Koga Miyata of zo?  ;D

basterd-brewer

Leuk idee,

is 1:1 echt een fijne verhouding?
bij het zitten op een fiets en stevig kracht zetten wil je vaak ook iets om je aan vast te houden maar bij dit model is het stuur verwijderd, heb je daar geen last van of komt dat nog?

Oscar

Super !!!  :duimop:  Ik zou patent aanvragen en deze in productie nemen. Ook voor de (kleine) professionele brouwerijen is dit een leuke milieu bewuste optie.... :)

En als ie af is... verwachten we natuurlijk wel ff een (Promo) filmpje, dat zou super zijn !!!

Adrie

Citaat van: basterd-brewer op 04-07-2011  16:02 uLeuk idee,

is 1:1 echt een fijne verhouding?
bij het zitten op een fiets en stevig kracht zetten wil je vaak ook iets om je aan vast te houden maar bij dit model is het stuur verwijderd, heb je daar geen last van of komt dat nog?

Dit is een vrij optimale verhouding en kost niet teveel kracht. Met een handje proefmout ging het in ieder geval prima (ook zonder stuur). Er kan desgewenst altijd nog iets op. Eerst maar eens kijken hoe het in de praktijk gaat.

dennis

Een erg leuk idee! Lijkt me ook wat voor kleine milieubewuste brouwerijen.

jpt

Prachtig hoor, er mist alleen een stuur om op te leunen  ;D

Laat ik trouwens maar de azijnzeiker zijn om te melden dat DMS een van de ergste broeikasgassen is. Wat nou milieuvriendelijk?

Adrie

Citaat van: jpt op 04-07-2011  16:36 uPrachtig hoor, er mist alleen een stuur om op te leunen  ;D

Er komt nog een bierglashouder op.  ;D

Oscar

Citaat van: Adrie op 04-07-2011  16:37 uEr komt nog een bierglashouder op.  ;D

Zoiets als een kwak glas o.i.d.  ;D ;D ;D  Een stuur lijkt mijn inderdaad wel prettig...

Hopmans

Citaat van: MO op 04-07-2011  15:46 uMeer dan geniaal.
Mee eensch.


Caspar

Geweldig, dat is wel wat voor mij... er af fietsen die bierpens ;) .

basterd-brewer

Het lijkt mij ook heel gaaf om fietsend mout te schroten dat noem je dan een combinatie van twee hobby's.

Zou het niet iets zijn om ook een vliegwiel te monteren en gebruik te maken van een naaf-versnelling om het geheel meer een natuurlijke fiets ervaring te laten zijn? Ik ben ook wel benieuwd hoe lang je op die manier doet over een 50kg mout lading zoals we voor de 250L duvel batch hebben gebruikt.

Cisdevésser

Leuk gevonden!
Voor de echte wielrenners misschien een roerwerk of een generator om de elektriciteitsvoorziening van je installatie te verzorgen?

Oscar

Citaat van: Cisdevésser op 04-07-2011  17:07 uVoor de echte wielrenners misschien een roerwerk of een generator om de elektriciteitsvoorziening van je installatie te verzorgen ?

Haha...een brouwerij op mankracht:
* Schroten? --> Fietsen
* Roeren tijdens het maischen? --> Fietsen
* Overpompen --> Fietsen

 ;D ;D

William

Geweldig. Dan wil ik ook nog wel een Tour de Trappist fietsen!

Nerro

Citaat van: Oscar op 04-07-2011  17:45 uhaha...een brouwerij op mankracht :
* Schroten ? --> Fietsen
* Roeren tijdens het maischen ? --> Fietsen
* Overpompen --> Fietsen

 ;D ;D
Je zou het bíjna doen... :P

erikgroothuis


Albertus

Nu nog een schermpje tegen de moutkast waarop je alle col's voorbij ziet komen, natuurlijk gekoppeld een een derailleur zodat je zwaarder trapt tegen de helling op.  ;D

Bert

basterd-brewer

Er bestaan elektronische rollenbanken waarmee je in huis inderdaad op een scherm door Frankrijk kan rijden. Die apparaten sturen een hydraulisch weerstand systeem aan om je te laten voelen dat je heuvel op gaat. Misschien zijn die dingen wel zodanig te tweaken dat je er ook echt iets mee kan aandrijven: ze geven ook netjes aan hoeveel kW max je hebt geleverd en hoeveel kWh in totaal -> om je verbranding weer te geven (Ws = J)

Albertus

Citaat van: basterd-brewer op 04-07-2011  18:40 uEr bestaan elektronische rollenbanken waarmee je in huis inderdaad op een scherm door Frankrijk kan rijden. Die apparaten sturen een hydraulisch weerstand systeem aan om je te laten voelen dat je heuvel op gaat. Misschien zijn die dingen wel zodanig te tweaken dat je er ook echt iets mee kan aandrijven: ze geven ook netjes aan hoeveel kW max je hebt geleverd en hoeveel kWh in totaal -> om je verbranding weer te geven (Ws = J)

Verrek, dus er bestaat al zoiets?

Bert

basterd-brewer

http://www.tacxvr.com/en/products/menu-products

overigens lees ik hier dat het tegenwoordig een elektromagnetische rem is om tegenkracht te leveren.
CiteerPower Back
The brake also features the Power Back system that converts the heat from the brake released during cycling into current that is then fed back to the mains. This means that you generate your own power!

Het is wel duidelijk dat ik niet zo'n ding heb he; daarvoor is buiten fietsen namelijk veel te leuk :-D

Henielma

Geweldig idee Adrie!  :groots:

Ik zou op de mouthopper nog een spiegel maken, dan kan je al fietsend zien of de hopper al bijna leeg is.

Oscar

Citaat van: Adrie op 04-07-2011  15:38 u




Heeft die zwarte schroef nog nut in het geheel ? Dat is mij niet helemaal duidelijk  :weetniet:

William

Ik zie op het ONK 2012 een nieuwe wedstrijd komen: wie trapt de meeste kg mout weg in 15 minuten (natuurlijk wel klam hè :o)

Oscar

Citaat van: William op 04-07-2011  19:23 uwie trapt de meeste kg mout weg in 15 minuten (natuurlijk wel klam hè :o)

Ik doe mee !!   ;D ;D ;D

Johannes

Citaat van: Albertus op 04-07-2011  18:41 uVerrek, dus er bestaat al zoiets?

Bert

Bij de sportschool bij mij op het werk ben ik al eens de Mont Ventoux op gefietst  :D

Citaat van: Oscar op 04-07-2011  19:26 uIk doe mee !!   ;D ;D ;D

Ik ook  8)

Jacques

Fantastisch!

Ik zal bij de sportschool in Den Bosch waar ik regelmatig kom vragen om zo'n apparaat neer te zetten.

Anton

Citaat van: Adrie op 04-07-2011  15:38 uHet verzet is iets meer dan 1:1

Citaat van: basterd-brewer op 04-07-2011  16:02 uis 1:1 echt een fijne verhouding?

Dit zal mede afhangen van de diameter van de walsen.
Ik heb al diverse soorten gezien. Wat is de diameter Adrie?

Overigens, ik vind het een beregoed idee, klasse Adrie. :groots:

Oscar

Citaat van: Jacques op 04-07-2011  20:43 uIk zal bij de sportschool in Den Bosch waar ik regelmatig kom vragen om zo'n apparaat neer te zetten.

Het is dat Martin Brozius niet meer leeft, maar als ie dit zou lezen zou ie zeggen :



Schrrrrrrroohoot juhuuu Fiiiit !!   ;D ;D ;D ;D ;D

Anton

Citaat van: Oscar op 04-07-2011  20:49 uSchoohoot juhuuu Fiiiit !!   ;D ;D ;D ;D ;D

RRRRRRRRRR?  ;D

Oscar

 ;D ;D  Inderdaad....aangepast

Hopmans

Nostalgie.
Je wordt weer bedankt. Nu zit ik Titatovenaar te kijken...


Kleine_Schriek

Erg leuk idee! Straks staan ze in de sportschool en moeten wij maar brouwen om het te verwerken  ;D

jtdaling

Ik wacht nog even totdat de elektrische fiets versie uitkomt!   :nut:

Adrie

Citaat van: Oscar op 04-07-2011  19:15 uHeeft die zwarte schroef nog nut in het geheel ? Dat is mij niet helemaal duidelijk  :weetniet:

Om het tandwiel vast te zetten op de as natuurlijk. De as is aan een kant afgeplat, zodat het tandwiel niet kan draaien ten opzichte van de as. Net zoals bij het oorspronkelijke handvat.

Adrie

Citaat van: Anton op 04-07-2011  20:45 uDit zal mede afhangen van de diameter van de walsen.
Ik heb al diverse soorten gezien. Wat is de diameter Adrie?

Het is een standaard Maltmill, die je normaal met de hand draait. De diameter is een cm of 7 à 8, schat ik zo.

Jacques

Citaat van: Kleine_Schriek op 04-07-2011  21:16 uErg leuk idee! Straks staan ze in de sportschool en moeten wij maar brouwen om het te verwerken  ;D

In Den Bosch staat ook een Heineken brouwerij. Die kunnen heel wat geschroot mout gebruiken...

MM


Herman

Leuk idee! Hetzelfde principe van fietsen kun je natuurlijk ook toepassen op een pomp, dan moet je gewoon fietsen tijdens het maischen e.d. >:D

Hopmans

Als je heel erg goed je best doet, dan krijg je misschien
nog wel een verwarmings-element aan de praat.
Misschien wel een hele HERMS.

 :D

Oscar

Citaat van: Hopmans op 04-07-2011  21:46 uMisschien wel een hele HERMS.

Ja, de term zegt het natuurlijk al...Heat Exchange Re Cycling Mash System   ;D ;D ;D

Johannes

Citaat van: Hopmans op 04-07-2011  21:46 uAls je heel erg goed je best doet, dan krijg je misschien
nog wel een verwarmings-element aan de praat.

Een beetje fietser zou zo'n 300 watt weg moeten kunnen trappen. Net een beetje krap om je maisch mee te verwarmen ben ik bang.  ;)

davadox

Haha je kan wel merken dat de Tour De France is begonnen.
Ben benieuwd waar je mee aan komt als over 3 weken het voetbal weer begint.

EBC

Prachtig Adrie.

Nu wacht ik op hulpstukken... iets om een lege CO2 fles mee op luchtdruk te zetten, waarmee je dan kan drukhevelen. Of een dynamootje voor de oplaadbare batterijen voor je digitale thermometer, of een pomp erop om je wort na koken over te pompen...
Wat denk je van een beluchtingspompadapter, lekker bruisen  ;D

Uiteindelijk kan de tjtmp ook elders in het huishouden worden ingezet. En op de camping!

Hmm, nog even en we krijgen dopingschandalen in de hobbybrouwwereld  :biersmile:

René K

Mooi idee Adrie!

En eigenlijk ben jij de eerste die een originele TRAPpist kan maken  ;)

RobinB

Supermooi!

Nog wel een stuur en kettingbeschermer, anders zie ik de vingers al vliegen... ;)

Adrie

De moutpletter is geschilderd, gemonteerd (foto volgt) en zojuist getest. Hij doet het als een zonnetje. In een minuut tijd haal ik bijna twee kilo. Dat is sneller en kost minder moeite dan met de hand. Broeva, haro!

Oscar

Citaat van: Adrie op 15-07-2011  21:40 uDe moutpletter is geschilderd, gemonteerd (foto volgt) en zojuist getest.

Fimpje?  :)

hansm

Lees ik hier dat er een speciale BrouwTV-aflevering komt?  ;D ;D ;D

Oscar

Op de een of andere manier als ik "filmpje" roep, denkt iedereen meteen aan een brouw-TV aflevering... :weetniet: :weetniet: Op zich wel goed natuurlijk, betekent wel dat iedereen weer naar een volgende aflevering zit uit te kijken.. :duimop:
Maar niet altijd reëel. ;)

jtdaling

Ik ben een grote fan van brouwtv en zit dan ook met smart te wachten op nieuwe afleveringen Oscar!
En zoals ik uit diverse topics begrijp, vele met mij!  :biersmile: :biersmile: :proost:

Adrie

Niet afdwalen, jongens.


Hier nog een foto van de vers geschilderde Trap je te moutpletter™:



En na het uitproberen kan ik zeggen dat een stuur niet nodig is. Veel kracht is er niet nodig. Het verzet had nog wel wat zwaarder gekund voor een nog snellere schroting. Maar dit is ook wel goed. Een spiegeltje om te kijken wanneer de moutsilo leeg is, is wel handig, al merk je dat vanzelf omdat het trappen lichter wordt.

Het enige dat er nog echt op moet is een slurf of zak waardoorheen de mout naar de opvangbak kan vallen. Voor de test had ik een emmer verhoogd en tegen de onderkant van de molen gedrukt, maar dat is niet ideaal.

Nou snel weer eens brouwen.

RobinB


Adrie

Zojuist heb ik 6 kg mout geschroot met de Trap je te moutpletter™ en dat ging fantastisch. Binnen 4 minuten was de mout geschroot zonder veel moeite eigenlijk. Het verzet had nog best wat zwaarder gekund. Ook heb ik het stuur niet gemist. Met de armen over elkaar schroot het prima. Super! Ik wil niet meer zonder.  ;)

Oscar

Citaat van: Adrie op 26-07-2011  11:03 uMet de armen over elkaar schroot het prima. Super! Ik wil niet meer zonder.  ;)

We wachten in spanning het filmpje af..... ;)

Adrie

Citaat van: Oscar op 26-07-2011  11:11 uWe wachten in spanning het filmpje af..... ;)

Ik wilde een filmpje maken, maar het regende. Het plan was om buiten te schroten, zodat het goed te filmen was. De brouwerij is te krap om het goed op de film te zetten. Misschien volgende keer.

Drents Hopbier

Citaat van: Adrie op 26-07-2011  11:55 uIk wilde een filmpje maken, maar het regende. Het plan was om buiten te schroten, zodat het goed te filmen was.

Was mooie gelegenheid geweest om nat/klam schroten te demonstreren.

Hopbier

Johannes

Hier nog een voorbeeld voor brouwers met een schijvenmolen:


Oscar

Filmpje!   (Ja ik blijf erom zeuren  ;D ;D ) of moet ik ergens langs komen om zelf ff te filmen.... :)

Adrie

Op veler verzoek van Oscar, hier dan een filmpje.


William

Citaat van: Adrie op 06-11-2011  20:51 uOp veler verzoek van Oscar, hier dan een filmpje.

Leuk! Aan de ontspannen David te zien leek het mout niet bevochtigd, of toch wel?

Adrie

Citaat van: William op 06-11-2011  20:59 uLeuk! Aan de ontspannen David te zien leek het mout niet bevochtigd, of toch wel?

We hebben klam geschroot. Maar met de benen schroten gaat een stuk beter dan met de hand, vergeet dat niet.

Oscar

Citaat van: Adrie op 06-11-2011  20:51 uOp veler verzoek van Oscar, hier dan een filmpje.

SUPER!  :groots: :groots: :dansen: :dansen: :hoera: :hoera: :hoera:

Goede reclame voor dit product!

Edgar

Geinig zeg. En het gaat vooruit ook, zo te zien. Nou ja, ik bedoel, je begrijpt. Top!

Henielma

Het mout gaat er snel door. De basis is een Maltmill dacht ik, toch? Dat ziet er goed uit.

Het lijkt gemakkelijk te gaan.

Met de kinderen in de buurt is een kettingkast om het grote tandwiel misschien geen overbodige luxe.

Het blijft een originele oplossing.  :duimop:

Johannes

Citaat van: Henielma op 06-11-2011  21:36 uMet de kinderen in de buurt is een kettingkast om het grote tandwiel misschien geen overbodige luxe.

Ik vreesde ook voor de kindervingertjes... ::)

Een Hebie Chainglider is een makkelijk te monteren beschermer. Ik weet alleen niet of die wel past.

Herman

2 stuks met de 2e omgekeerd gemonteerd? Ik was ook al bang voor de kindervingers...

arluijen

Heel gaaf. Vorig weekend nog gebrouwen en al draaiende vaak gedacht aan de Trap je te moutpletter™. Is ie te koop ?

Oscar

Citaat van: arluijen op 07-11-2011  10:00 uIs ie te koop ?

Dat denk ik niet, maar het concept is, denk ik, niet beschermd dus je mag het nabouwen... :)

Edgar

Zo te horen waarschuwt David de kleine voor het gevaar. En ik vermoed dat het bij uitzondering is dat er kids in de brouwerij rondlopen.

arluijen

Citaat van: Oscar op 07-11-2011  10:41 uDat denk ik niet, maar het concept is, denk ik, niet beschermd dus je mag het nabouwen... :)

...is dat zo ? Ik zie steeds dat - ™ - tekentje. Overigens heb ik iemand in mijn directe omgeving hier ook al op geattendeerd om een moutmolen te combineren met een roeiapparaat....

LRFokken

Citaat van: arluijen op 07-11-2011  12:35 u...is dat zo ? Ik zie steeds dat - ™ - tekentje. Overigens heb ik iemand in mijn directe omgeving hier ook al op geattendeerd om een moutmolen te combineren met een roeiapparaat....

TM dingetje heeft sowieso in Nederland geen waarde en ik denk dat het hier meer van toepassing is op de naam Trap je te moutpletter (wat natuurlijk erg origineel is!) dan op het ontwerp zelf.

Adrie

Iedereen mag het apparaat naar eigen inzicht nabouwen, natuurlijk. Ik heb geen plannen om het op de markt te brengen en het ™ is een grapje. Maar je mag me natuurlijk altijd op een biertje trakteren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.