Nog een omgebouwde koelkast

Gestart door NewLine, 26-06-2011 15:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NewLine

Dit weekend eindelijk tijd gevonden om verder te werken aan het ombouwen van mijn koelkast naar een controleerbare vergistingskast.

Verwarmingsmatjes op een alu plaatje, gecombineerd met een frame en 2 kleine ventilatortjes:



Na montage:



Mijn CCT past maar net in de koelkast waardoor ik de handvaten moet demonteren om te passen. Om die er toch op een makkelijke manier in te krijgen heb ik een soort verrijdbaare plaat gemaakt en een extra platform dat ik voor de koelkast kan zetten. Bedoeling is de CCT hierop te zetten met de handvaten:



Dan in de koelkast rijden, en extern platform verwijderen. Past net.



Het mechanische werk is gedaan, nu nog het elektrische.


William

Dat ziet er heel netjes uit!

Wat is het volume van jouw Blichmann?

NewLine

Citaat van: William op 26-06-2011  15:41 uDat ziet er heel netjes uit!

Wat is het volume van jouw Blichmann?

14.5 US Gallon. Eigenlijk iets te groot voor mijn brouwsels van 18 a 20 liter, hopelijk valt dat een beetje mee want ik heb hem nog niet gebruikt.

Nerro

Dat is dan 55 liter. Dan heb je gewoon lekker de ruimte voor het schuim, niets mis mee toch?

Ziet er erg strak uit!

Kleine_Schriek

Erg mooi kluswerk. Ziet er strak uit inderdaad!

NewLine

Citaat van: Nerro op 26-06-2011  16:03 uDat is dan 55 liter. Dan heb je gewoon lekker de ruimte voor het schuim, niets mis mee toch?

Ja is ook mijn redenering, maar op de Blichmann site staat:

CiteerCan I Ferment Smaller Batches in My Conical?

YES - you can ferment, say, a 5 gal batch in your 14.5 gal conical. The CO2 gas from fermentation will fill the head space and protect your beer from oxidation. The only drawback is that you'll have less head pressure available to push out your yeast. Dumping more frequently will resolve that issue. Or you can simply use the pressurization feature to push it out.

Eigenlijk snap ik dat niet, misschien is dat in de veronderstelling dat je bovenaan geen lucht inlaat, wat ik wel van plan was.

Nerro

Volgens mij gaan ze er bij blichmann vanuit dat je onder een bepaalde druk vergist. Vandaar ook de vorm van het deksel. Er valt wat voor te zeggen afhankelijk van het bier dat je aan het maken bent. Een hogere druk geeft geloof ik een wat "cleanere" vergisting. Hoewel de rationale daarachter me ontgaat.

Lucht erbij laten kan natuurlijk ook gewoon maar dan heb je alleen de druk van het bier bovenop je gistprop om die eruit te drukken.

Jacques

Ziet er allemaal goed uit. Volgens mij zijn dit de goede investeringen!

jtdaling

Ziet er heel mooi uit zeg!
Wat kost zo'n conisch lagervat eigenlijk en waar zijn deze te koop?

Oscar

Citaat van: jtdaling op 26-06-2011  21:54 uWat kost zo'n conisch lagervat eigenlijk en waar zijn deze te koop?

http://www.blichmannengineering.com/fermentor/fermentor.html

 :)

NewLine

Citaat van: jtdaling op 26-06-2011  21:54 uZiet er heel mooi uit zeg!
Wat kost zo'n conisch lagervat eigenlijk en waar zijn deze te koop?

Ik heb de mijne bij Hop & Grape gekocht (uk). Goedkoop zijn deze zeker niet maar het is zeker wel een hele mooie en goed uitgedachte CCT.
Zonder tri-clamp is het al wel iets goedkoper.

jtdaling

Waarom zijn alle leuke brouwspeeltjes zo duur? ???  :weetniet:

EBC

Citaat van: Nerro op 26-06-2011  17:20 uVolgens mij gaan ze er bij blichmann vanuit dat je onder een bepaalde druk vergist.

Nee hoor.

NewLine

Citaat van: EBC op 26-06-2011  22:33 uNee hoor.

Heb jij een idee wat ze bij Blichmann bedoelden? 

RobinB

Misschien dat ze bedoelen dat je er met CO2 wel druk op kàn zetten om makkelijker gist te purgeren...?

gezien:
CiteerOr you can simply use the pressurization feature to push it out.

hansm

Volgens mij bedoelen ze dat je er druk op kan zetten om het bier eruit te persen. Kan handig zijn als je  je soda-keg of bottelemmer is hoger dan de hoogte van de aftapkraan van je gistvat.

 :degroeten:

RobinB

Nee, het bier gaat er wel uit (tenzij je naar hoger moet). Hier staat dat minder bier in je vat ervoor zorgt dat je een kleinere waterkolom hebt (logisch) en hiermee minder druk om de gist te purgeren:
CiteerThe only drawback is that you'll have less head pressure available to push out your yeast.

hansm

Citaat van: RobinB op 16-07-2011  15:40 uNee, het bier gaat er wel uit (tenzij je naar hoger moet). Hier staat dat minder bier in je vat ervoor zorgt dat je een kleinere waterkolom hebt (logisch) en hiermee minder druk om de gist te purgeren:

In  de handleiding van Blichmann staat niets over het onder CO2-druk purgeren van gist. Wel over het onder druk leegpompen van het vat. "Racking finised beer - CO2 pressure pomping" heet de paragraaf.

Ik dacht dat het daarover ging... :weetniet:

Herstel. Je kan CO2-druk ook gebruiken voor het purgeren van gist als het er niet uitkomt. Zelfde procedure (het staat er toch in!)

EBC

Je kan een geringe overdruk op een Fermenator zetten om het bier naar een hoger gelegen vat te hevelen.
Daarnaast kan dat beetje druk helpen om de gist eruit te duwen. Soms wordt dat echt een brok klei.

Ik heb verlengde poten gekocht en dan kan het gewoon op zwaartekracht.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.