Klimaatkast

Gestart door jtdaling, 24-06-2011 09:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jtdaling

Hallo,

Gezien problemen in eerdere zomers met fruitige bijsmaken in mijn bier ben ik op onderzoek uitgegaan hoe ik, met lage kosten, mijn vergistingstemperatuur en lagertemperatuur beter kan bijsturen.
Vooral nadat ik het artikel "vergist gecontroleerd" van de roode toren had gelezen besloot ik een klimaatkast te gaan bouwen om zo de kwaliteit van mijn bier een boost te geven.

In mijn (brouw) garage heb ik een werkbank staan waarvan het tafelblad uit 18mm MDF bestaat. De plaat is 2.00m bij 1.80m.
De werkbank is aan de achter- en linkerzijde tegen een buitenmuur gebouwd.
De bedoeling is om de ruimte onder deze werkbank te benutten als klimaatkast.
Aan de voorkant wilde ik een randje van een cm of 10 naar binnen overhouden als voetruimte wanneer ik achter mijn werkbank bezig ben.

Allereerst heb ik de frames van 5.5 cm balken gebouwd waar ik MDF tegenaan kan schroeven.
De buitenwand aan de rechterkant heb ik gemaakt van 9 mm MDF.
De ruimtes tussen het frame heb ik opgevuld met 5mm tempex.
Op de garagevloer heb ik ook een frame gebouwd van 5.5 cm hoge balken, met 2 extra balken om de bodemplaat te ondersteunen. Ook de vloer is bedekt met 5 cm tempex.
Als bodemplaat heb ik 12 mm MDF gebruikt.
De zijkanten heb ik afgedekt met 9mm MDF. Ook de bovenkant is geïsoleerd met tempex maar daar heb ik geen 9 mm MDF op aangebracht.

In de voorkant heb ik een deur gemaakt van 70 cm breed en 77 cm hoog (de volledige hoogte van de wand).
Aangezien de voorwand ook bestaat uit een sandwichpaneel van 9 mm MDF - 5 cm tempex en 9 mm MDF, moest ik een grote kier aanbrengen zodat de deur kan openen en sluiten. De kier is ongeveer 1 cm breed aan beide zijden. De kier aan de scharnierkant heb ik geïsoleerd met twee dubbele tochtstrips, aan de boven en onderkant met een rubberen strip en aan de sluitingskant een aanslag aan de binnen zijde van de wand en aan de deur. Als je in de klimaatkast zit en de deur sluit zie je vrijwel geen licht meer naar binnen schijnen.
Ik had twee rooster in de deur aangebracht voor evt. verwarming of koeling door luchten maar deze heb ik in een later stadium weer dichtgemaakt met tempex.

Toen de klimaatkast af was had ik genoeg ruimte voor mijn 3 gistvaten die ik op dit moment heb staan.
's Avonds toen de kast klaar was, was de temperatuur in de kast 21 graden en toen ik 's ochtends ging kijken was het buiten 13 graden en stond de klimaatkast nog op 18 graden!

Dit was al een hele verbetering om de temperatuur van de vergisting beter onder controle te krijgen maar ik wilde de temperatuur graag geheel kunnen controleren.

Daarom besloot ik om een FOX-D1004 temperatuurregelaar  aan te schaffen die een koeling en een verwarming moet kunnen aansturen.
De temperatuurregelaar en relais krijg ik als het goed is vandaag binnen.

Voor de verwarming heb ik een simpel straalkacheltje van 20 euro aangeschaft.
Deze kan de klimaatkast in 1 minuut een graad of twee verwarmen.

Als koeling had ik eerst een oude diepvries of i.d. willen aanschaffen. Aangezien deze lastig in te bouwen is besloot ik een mobiele airconditioning aan te schaffen. Ik heb er een op de kop getikt voor 70 euro.
Nadat ik de airco van de buitenkant en alle onnodigheden had ontdaan heb ik hem in de klimaatkast gebouwd, een cirkel in de zijwand gemaakt waar de warme luchtafvoer doorheen kan.
Aan de binnenzijde heb ik een extra wand aangebracht waarachter de mobiele airco en de verwarming verdwijnen. Voor de uitblaasopening van de airco en de verwarming heb ik aluminium roosters aangebracht.
De effectieve ruimte van de klimaatkast is nu wel wat kleiner geworden maar ik kan nog steeds met het grootste gemak mijn 3 gistvaten kwijt.

Nadat het geheel was geïnstalleerd heb ik gekeken hoever ik de klimaatkast kon koelen.
Het resultaat viel me een beetje tegen, verder dan 8 graden onder de omgevingstemperatuur kwam ik niet.
Op internet kwam ik een oplossing voor dit probleem tegen. Als je de luchtstroom voor de koeling van de condensor scheidt van de interne luchtstroom die wordt gekoeld door de verdamper haal je een hoger rendement. De ventilator in mijn airco bleek uit schoepen en het schoepenwerk bestaat uit twee gedeelten.
Tussen de verdamper en de condensor heb ik een plaat geplaatst om de twee te scheiden. De luchtstroom vanuit de ventilator laat ik voor de helft direct door naar de verdamper en de andere helft leidt ik door naar achteren, naar de condensor.
De instroomopening die naar de condensor gaat heb ik dichtgemaakt met MDF en daarin een circel gezaagd zodat er een aanzuigslang op bevestig wordt. De aanzuiglucht van de condensor komt nu van buiten via een tweede rooster in mijn zijwand.

Het rendement lijkt inderdaad te zijn verbeterd want tijdens de test kon ik met gemak 10 graden koelen.
Toch vind ik dit nog wat matigjes aangezien ik graag wil gaan lageren op 15 graden.

Misschien zijn er technici onder jullie die tips hebben hoe het rendement verder kan worden verbeterd.

Adrie

Heb je ook foto's?

jtdaling

Die ga ik maken zodra de installatie af is. Ik moet nog wachten op de temperatuurcontroler en de relais en aangezien ik de kast dan toch weer moet openmaken maak ik dan gelijk de foto's van mijn project.

gert-jan

Het is een mooie kast zo te lezen. Maar stookt je kast niet bij als de temperatuur zakt. ik vind een verval van 3 graden nogal hoog als je het mij vraagt. Zelf heb ik ook plannen om een dergelijke kast te maken alleen dan wat kleiner. Ik mok op een verval van 0.5 graden en evt 1 graat is acceptabel.

gert-jan

jtdaling

Citaat van: gert-jan op 24-06-2011  18:14 uHet is een mooie kast zo te lezen. Maar stookt je kast niet bij als de temperatuur zakt. ik vind een verval van 3 graden nogal hoog als je het mij vraagt. Zelf heb ik ook plannen om een dergelijke kast te maken alleen dan wat kleiner. Ik mok op een verval van 0.5 graden en evt 1 graat is acceptabel.

gert-jan

Hallo Gert-Jan,
ik stook zeker bij, met het elektrische kacheltje wat ik heb gekocht. Zoals ik al aangaf moet ik de temperatuurscontoler nog binnen krijgen.
In het datablad staat dat de temperatuur, waarbij de koeling of verwarming wordt ingeschakeld, tot op een tiende van een graad ingesteld wordt. Dat moet toch nauwkeurig genoeg zijn  :)

Ik heb trouwens alvast een paar foto's gemaakt. De rest volgt als ik de temperatuurscontroler binnen heb.












erikgroothuis

Thermometer aangepast.



Erik :brouwen:

Nerro

Ziet er kek uit hoor :), misschien is het wel een goed idee om het hout te lakken dan heb je minder last van vocht na verloop van tijd :)

gert-jan

Ziet er netjes uit.
gert-jan

Kleine_Schriek


jtdaling

Dank u heren  :D
Ik wil de kast inderdaad gaan lakken of wit verfen als hij klaar is.
Jammer genoeg heb ik niet precies bijgehouden wat het geheel gekost heeft maar ik denk ongeveer 450 euro heb uitgegeven.
Hopelijk kan ik jullie bij het volgende ONK het resultaat laten proeven!

Ik heb nog wel even een vraag wat betreft de temperatuurscontrole.
Uit discussies op de fora en op internet heb ik begrepen dat je de hoofdvergisting het beste kunt starten op de minimaal aanbevolen vergistingstemperatuut en deze vervolgens laat oplopen tot de gemiddelde voorgeschreven temperatuur.
Bij mijn huidige bieren zou ik moeten beginnen bij 19 graden en de temperatuur moeten opvoeren tot circa 20 - 21  graden.
De lagering zou het beste kunnen worden uitgevoerd bij 15 graden.
Mijn vraag is hoe zou ik de temperatuur het beste kan afbouwen. Als je de temperatuur na de hoofdvergisting binnen een dag zou verlagen naar 15 graden ben ik bang dat de vergisting door de grote temperatuursverandering stokt.
Ik had zelf gedacht om de temperatuur met 1 graad per dag af te bouwen tot 15 graden. Is dit een goed streven of zijn er mensen die betere ideeen hebben?

orangeloo

Prachtig mooie kast.  :hoera:
Goed idee om onder de werkbank te plaatsen, zeer ruimte besparend.
Alleen kan je zo de gistvaten niet op verschillende temperaturen vergisten. Das wel jammer.
Mss in de toekomst in tweeën splitsen??

jtdaling

Had ik ook al over nagedacht maar dat lijkt me niet praktisch. Je zult dan zeer goede isolatie tussen de twee ruimtes moeten aanbrengen gezien het temperatuursverschil. Een betere optie is nog een klimaatkast! Maar ja daar is mijn vrouw denk ik geen voorstander van!
Ik brouw nu 2 a 3 batches achter elkaar waarbij ik het lichtste bier als laatste brouw. In vat 2 heb ik een Weizener staan welke helaas al eerder is uitgegist dan de dubbel en tripel in de andere twee vaten. Als ze alle 3 zijn uitgegist wil ik de brouwsels overhevelen en lageren op 15 graden.

orangeloo

Hoofd- en nagisting in hetzelfde vat?   :weetniet:
De meeste doen al eerder overhevelen na de mandfles. :brouwen:

EBC

Misschien is plakplastic een beter idee dan verven...of anders met verf op waterbasis?

Henielma

Na het verven zul je de kast vanwege de stank in ieder geval een paar weken open moeten laten staan vanwege de reuk.

jtdaling

Citaat van: Henielma op 26-06-2011  22:13 uNa het verven zul je de kast vanwege de stank in ieder geval een paar weken open moeten laten staan vanwege de reuk.
Deze uitspraak kan zo geplaatst worden onder geweldige citaten Henielma!  ;D

Henielma

Is inderdaad niet helemaal goed verwoord maar de strekking is wel duidelijk lijkt me.

Dat is een nadeel van postings met de smartphone. Het is lastiger om overzicht te houden over de getypte alinea.

jtdaling

Gisteren kreeg ik via de post eindelijk mijn Fox D1004 temperatuursregelaar binnen en deze moest natuurlijk zsm ingebouwd worden!



Allereerst mijn zijwand. Via de bovenste opening wordt de hete lucht uit de condensor van de airco geblazen, via de onderste opening wordt lucht aangezogen die de condensor koelt. Verder ligt er een slang voor de waterafvoer.



De airco is geplaatst! De schakeldraden van de Fox heb ik gebruikt om een relais te bekrachtigen. Het relais bekrachtigt twee stopcontacten, de linker voor de airconditioning en de rechter voor de verwarming. Ik heb bewust voor stopcontacten gekozen zodat ik, bij vervanging van een van de componenten, niet de hele bedrading los hoef te trekken. Het bedieningspaneel van de airco heb ik bewust laten zitten voor het geval ik de temperatuursregeling nog eens nodig heb en om de snelheid van de ventilator in te stellen. De stroomvoorziening van de compressor heb ik rechtstreeks op de spanningsbron aangesloten. Normaal ventileerd de airco een minuut of twee voordat de compressor wordt ingeschakeld. Omdat hij dan alleen maar warme buitenlucht staat in te ademen leek het me beter dat de airco bij het inschakelen gelijk gaat koelen.
O.a. op aanraden van EBC heb ik de vloer en de wanden met parketlak ingeverfd. Het schijnt een redelijk sterke soort verf te zijn en het zorgt ervoor dat gemorst bier niet in het hout trekt zodat ik hygienisch kan werken.De lak is trouwens op waterbasis en is vrijwel reukloos.



Ja al dat werken was wel even zweten! Dus de klimaatkast moest naar het inschakelen wel even teruggekoeld worden!



De achterwand in volle glorie! Via het  bovenste paneel wordt koude lucht van de koeling ingeblazen. Achter het rooster in de zijkant had ik eerst een langwerpige kachel geplaatst, maar deze bleek achteraf niet naast de airco te passen. Vandaar dat ik een tweede, vierkant rooster heb geplaatst met daarachter een veel kleiner kacheltje.


Rowan Huigen

Ziet er mooi en groot uit, klasse.
Iets dergelijks wil ik ook gaan bouwen.
Ik vraag me wel af of je met een airco van 20 ºC  tot aan 5 ºC  terug kan koelen?

Gr. Rowan  :brouwen:

Adrie

Citaat van: Rowan Huigen op 30-06-2011  09:21 uIk vraag me wel af of je met een airco van 20 ºC  tot aan 5 ºC  terug kan koelen?

Dat zal lastig gaan zonder isolatie.

Waarom heb je de kast niet geïsoleerd, jtdaling? Scheelt een hoop energie!

basterd-brewer

Hoezo niet geïsoleerd, in de bouwbeschrijving wordt er gesproken over een sandwich van mdf tempex en weer mdf...

12345

Er moeten twee warmtewisselaars in je mobiele airco zitten. Een koude en een warme/hete.

Als je een manier zou vinden om die warme/hete warmtewisselaar buiten je kast te krijgen met ventilator en al, zal je rendement een stuk stijgen dus zou je een groter temperatuursverschil met je omgeving moeten kunnen onderhouden. Niets forceren: als er een leiding gaat lekken, ben je je koelvloeistof en daarmee je airco kwijt.

Slangen zou je moeten proberen zoveel mogelijk te vermijden, zeker als er bochten in zitten, kosten ze veel rendement.

Wat je als tweede optie kunt doen, is de airco "buiten" je klimaatkast plaatsen.
1) Je laat hem dan gewoon staan waar hij staat,
2) je maakt een geïsoleerde wand tussen het airco-compartiment en de kast,
3) je laat de koude lucht uit je airco in je kast blazen niet via een slang maar via een "toeter" die net zo groot is als de uitgang van je airco
4) je verwijdert de buitenste zijwand uit je airco-compartiment zodat je airco feitelijk buiten staat. De warme lucht laat je via een zo groot mogelijk gat en zo ongehinderd mogelijk naar buiten blazen.
5) Nu het moeilijkste en waarschijnlijk meest cruciale: de lucht die je airco aan de achterwand via een filter aanzuigt, moet je (inderdaad, helaas met een slang) uit je kast halen. Deze lucht is nl al gekoeld. Hoe dikker die slang, hoe minder bochten en hoe minder "ribbels" erin, hoe beter. Misschien kun je ooit nog eens een soort ruime, houten "toeter" bouwen. In elk geval zou ik die slang (of toeter)  ook isoleren! *

Je hebt dan de warmte die je airco produceert niet meer in je kast. Kan wel eens goed een graad of 3 schelen.

Succes!

* Uit je beschrijving wordt mij niet duidelijk of je de inlaatlucht voor je airco uit je kast haalt of uit de buitenlucht. Als je hem uit de kast haalt, kom je flink wat graden kouder uit dan wanneer je hem uit de buitenlucht haalt.




Albertus

Citaat van: 12345 op 30-06-2011  13:07 uEr moeten twee warmtewisselaars in je mobiele airco zitten. Een koude en een warme/hete.

Als je een manier zou vinden om die warme/hete warmtewisselaar buiten je kast te krijgen en er dan een ventilator tegen aan te laten blazen, zal je rendement een stuk stijgen dus zou je een groter temperatuursverschil met je omgeving moeten kunnen onderhouden.

Tegenwoordig kun je bij de bouwmarkten airco's kopen waar deze functies gescheiden zijn. Ze bestaan uit een unit voor buiten en een unit voor binnen.

Zoiets:



Bert

George81

Ja, wel een heel dure grap om je bier wat beter te krijgen (maar een hobby mag ook wat kosten he ;) )

jtdaling

Hallo heren.
De kast is inderdaad geisoleerd, dus dat zit wel goed.   ;D

Wat betreft de discussie over het scheiden van de condensor en verdamper, daar heb ik ook over nagedacht.
Optie 1, een airco die uit twee units bestaat werd mij te duur en ik wil geen lelijke condensor aan de garage hangen.
Optie 2 was een unit bouwen van een oude koelkast of diepvries. Mijn overbuurman is monteur en wilde het systeem wel bijvullen. Ik was bang dat ik, met mijn beperkte kennis van koeltechniek, lekkages in het systeem krijg en dat er brandgevaarlijk gas zou ontsnappen.
De veiligste en eenvoudigste en goedkoopste optie was dan optie 3, een tweedehands mobiele airco.

Tijdens de warme dagen van begin deze week kon ik maximaal 10 graden terugkoelen. Rowan zou van 20 naar 5 graden willen terugkoelen. Dat ga je denk ik met dit systeem niet redden. Aangezien ik in de zomer toch geen ondergister brouw hoef ik ook niet zover terug te koelen.

Tijdens de warme dagen had ik nog geen termperatuurscontroler. Een mobiele airco staat, als hij niet koelt, constant lucht te ventileren en dus aan te zuigen uit de warme garage. Nu ik de temperatuurscontroler heb geinstalleerd gaat de airco alleen aan als hij moet koelen en wordt de koeling ook gelijk ingeschakeld. Dit betekend dat hij niet meer onnodig warmte uit de garage de klimaatkast inpompt. Ik denk dat dit een enorm rendementsvoordeel opleverd. Als je de klimaatkast redelijk vol hebt staan, en al dat bier wordt 's nachts naar de gewenste temperatuur teruggekoeld, is er overdag weinig energie nodig om deze temperatuur te handhaven. De klimaatkast sloeg vandaag dan ook niet vaak aan.

Ik ben op dit moment mijn bieren aan het lageren en ga ze met 1 graad per dag terugkoelen. Ik zit nu op 19 graden en maandag zal ik op 15 graden zitten, mijn gewenste lagertemperauur. Ik zal jullie op de hoogte houden of ik vanaf maandag 15 graden kan vasthouden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.