De Wageningse Megablend

Gestart door De-Geert, 20-06-2011 09:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De-Geert

Discussie over een recept is het nog niet echt, aangezien we met het WHO nog moeten beslissen wat we precies gaan maken.

Maar we zijn nu als WHO eigenaar van een Barrique (225 L), gebruikt voor rode wijn (ergens in Frankrijk).
Het voorlopige plan is om een zuur bier te maken volgens het Solera principe. Dat wil zeggen: we vullen het vat met 225 L (jong)bier en inoculeren met bv. Roeselare blend. Na een jaar halen we een deel er uit (bv. de helft), en dat verdelen we over de deelnemers (de leden van het WHO). De rest vullen we aan met nieuw (jong)bier, en na een jaar herhalen we dit geintje.

Als we jaarlijks de helft vervangen wordt de gemiddelde leeftijd in het vat na 2 jaar 1.5, na 3 1.75 enzovoorts om een gemiddelde leeftijd van 2 jaar te bereiken.

Cool, niet?

Er waren overigens nog een paar vaten te koop, mochten andere clubs ook interesse hebben.

Adrie

Heel cool. En 225 liter is met een man of 10 natuurlijk goed te doen. Hebben jullie al een recept bedacht?

JWVG

Heel leuk ja! Ik ben niet zo actief, maar erg leuk dat ik mee kan liften.

Nog geen recept, daar gaan we binnenkort over discussieren. Maar ik ga in ieder geval voor  een Vlaams Rood/Bruin achtige.

 :degroeten: JW.

De-Geert

Recept hebben we inderdaad nog niet omdat we nog niet echt besloten hebben wat voor type we precies gaan maken.
Mijn voorkeur gaat ook uit naar een Vlaams Rood/Bruin of iets dergelijks.

We zijn overigens maar met z'n 6'en, maar dat is alleen de 1e keer een uitdaging. Als we jaarlijks 100-120 liter vervangen is dat niet heul veul met 6.

Adrie

Citaat van: De-Geert op 20-06-2011  10:15 uRecept hebben we inderdaad nog niet omdat we nog niet echt besloten hebben wat voor type we precies gaan maken.
Mijn voorkeur gaat ook uit naar een Vlaams Rood/Bruin of iets dergelijks.

We zijn overigens maar met z'n 6'en, maar dat is alleen de 1e keer een uitdaging. Als we jaarlijks 100-120 liter vervangen is dat niet heul veul met 6.

Misschien heb ik binnenkort nog een 120 liter installatie te koop.  :brouwen:

JWVG

Dat is het probleem niet. Stefan kan enorme volumes aan in de SSR keuken.

Gaan de vier broeders scheiden? (Sorry, ik volg het forum niet meer genoeg, misschien had je dat al aangekondigd).

Gr JW.

Adrie

Citaat van: JWVG op 20-06-2011  10:42 uGaan de vier broeders scheiden? (Sorry, ik volg het forum niet meer genoeg, misschien had je dat al aangekondigd).

Nou, dat is een lang verhaal. Laten we dit draadje niet vervuilen. Als de installatie te koop komt te staan, zal ik er wat meer over uitwijden.

toon van den broek

Er staan een aantal goede recepten op het forum o.a. die van Jaap van Geel (Japio) die onlangs 95 punten gescoord heeft. (Deze heet Duchesse de Bourgogne, maar is een vlaamsrood)
Als je een bier maakt van ongeveer 7-7,5% zal het niet extreem zuur worden.
Toon.

Johannes

Citaat van: De-Geert op 20-06-2011  09:43 uCool, niet?

Heel cool Geert! Dat versnijden is natuurlijk geen doen in je eentje op 25 liter schaal. Op deze manier wel, fantastisch plan!

De-Geert

Citaat van: toon van den broek op 20-06-2011  11:07 uEr staan een aantal goede recepten op het forum o.a. die van Jaap van Geel (Japio) die onlangs 95 punten gescoord heeft. (Deze heet Duchesse de Bourgogne, maar is een vlaamsrood)
Als je een bier maakt van ongeveer 7-7,5% zal het niet extreem zuur worden.
Toon.
Ik ken het Bewezen recepten, daar staan inderdaad veel goede inspiratiebronnen voor een recept. Die zullen we zeker gebruiken.
Dat van die alcohol is inderdaad wel iets om rekening mee te houden. Is ook afhankelijk van wat we willen bereiken. Als het bier uit de Barrique zonder mengen met onverzuurd bier drinkbaar moet zijn, moet het niet te zuur worden. Maar als we allemaal gaan mengen met een ander bier dan mag het wel wat zuurder. Dus dat moeten we overleggen.

Mij lijkt het ook wel cool om er meerdere versnijdingen mee te kunnen maken, maar als het zo kneiterzuur is dat je met 10% al te veel hebt heb je wel heel veel zuur bier straks. Het moet wel "handelbaar" blijven.

Citaat van: Johannes op 20-06-2011  12:16 ufantastisch plan!
Ik ben ook wel in mijn nopjes.  ;D

Eigenlijk gek dat dit soort projecten nauwelijks gedaan worden door clubs/gildes en dergelijke. In de VS zie je het nog wel eens.
Het leukst van alles vind ik nog dat het een echt gezamenlijk project is. En 2e hands wijnvaten moeten toch relatief makkelijk te vinden zijn. Het hoeft niet eens zuur bier te zijn. 



toon van den broek

 

'Eigenlijk gek dat dit soort projecten nauwelijks gedaan worden door clubs/gildes en dergelijke. In de VS zie je het nog wel eens'.

Ja, je ziet het weinig in Nederland dat brouwers zo samenwerken. Het schijnt bij enkele Belgische gildes wel te gebeuren.
Als mijn grotere installatie klaar is wil ik het bij ons in het Noorden zeker introduceren. Is bv.ook leuk om dan vergistingexperimenten met elkaar te doen van één en dezelfde wort. Ook het regelmatig kopen van andere bieren kan dan flink afgebouwd worden...
Toon.

dennis

Citaat van: De-Geert op 20-06-2011  13:26 uMij lijkt het ook wel cool om er meerdere versnijdingen mee te kunnen maken, maar als het zo kneiterzuur is dat je met 10% al te veel hebt heb je wel heel veel zuur bier straks. Het moet wel "handelbaar" blijven.
Daar lijkt wel consensus over te zijn, gematigd zuur heeft de voorkeur.

Als ik het zo begrijp dan zijn daar er een aantal voorzorgsmaatregelen die genomen kunnen worden om te  voorkomen dat het te zuur wordt?
Een iets hoger alcohol percentage en wellicht al een hoofdvergisting uitvoeren met een gewone gist?

RobinB

En als iemand em zuurder wil, laat die em thuis toch nog een paar jaar staan? :)
:gistsmile:

In plaats van de Roeselaere blend, kunnen jullie natuurlijk ook los brett/bacteriecultures toevoegen?
Wyeast heeft een aantal ter beschikking.

Jacques

Mooi initiatief.  :duimop:

Ik denk niet dat zo iets bij De Roerstok van de grond te tillen is. Daar zijn er maar weinig liefhebbers van zure bieren. Persoonlijk ben ik daar wel een liefhebber van.

De-Geert

Citaat van: RobinB op 20-06-2011  21:26 uEn als iemand em zuurder wil, laat die em thuis toch nog een paar jaar staan? :)
:gistsmile:

In plaats van de Roeselaere blend, kunnen jullie natuurlijk ook los brett/bacteriecultures toevoegen?
Wyeast heeft een aantal ter beschikking.
Zelf een blend maken kan natuurlijk ook, maar ik denk dat Wyeast daar meer ervaring mee heeft dan wij met z'n allen. Daarnaast zie ik her en der zeer positieve recencies van de Roeselare.

MM

Interessant experiment. Ik hoop dat het goede resultaten oplevert.

RobinB

Citaat van: De-Geert op 21-06-2011  09:00 uDaarnaast zie ik her en der zeer positieve recencies van de Roeselare.

De Roeselaere is zeker niet verkeerd, maar een complete blend, dus incl hoofdgist. De verzurende factoren zou je liever in een relatief groter aandeel los willen toevoegen? 't Is maar een idee.

Daarnaast vind ik persoonlijk dat de Roeselaere blend zeker niet een Rodenbach oplevert. Dat is ook niet jullie doel, maar toch ter info.
Bij mij leverde het een "gewoon" verzuurd/brettig bier op, zonder de extremere zure smaken van Rodenbach. Ook niet de complexe fruitige aroma's de Rodenbach wel heeft?
Maar misschien heb je daar wel juist jullie houten vat voor nodig en komt het zo dan ook helemaal goed! :)

BBA

Morgen gaan we het bier naar het houten vat overpompen. Heb er zin in! ^-^

Gerb

Kun je iets meer vertellen over recepten, gist, e.d. van het bier of is dat geheim?

dennis

Citaat van: Gerb op 28-10-2011  20:13 uKun je iets meer vertellen over recepten, gist, e.d. van het bier of is dat geheim?
5 verschillende brouwsels die als enige overeenkomst hebben dat ze wat zwaarder 7-8% en donker zijn. Ze zijn allen uitvergist en worden morgen in het vat gemikt. Daarbij komen nog wat 'bugs' die er een licht zuurtje en extra bite aan moeten geven. De bugs zijn nog niet helemaal bekend maar daar wordt hard aan gewerkt.

Gerb

Dus eigenlijk is het enige dat bekend is dat het in een houten vat gaat.  ;D

dennis

Citaat van: Gerb op 28-10-2011  22:02 uDus eigenlijk is het enige dat bekend is dat het in een houten vat gaat.  ;D

Ha ha, ja zoiets.

We hebben geinventariseerd wie wat maakt, hoe zwaar, hoeveel, welke gist. We hadden een leuke onderbouwde keuze voor bugs, zelfs overleg met Wyeast gehad, maar de leverbaarheid valt tegen geloof ik.

dennis

Op dit moment worden de laatste litertjes het vat in geheveld. Het ruikt al lekker hier, een mengsel van bier, gezaagd hout en een vleugje wijn.

We hebben overigens een paar flessen Orval gekocht bij de c1000 en mikken er ook nog drie flesjes van mijn vlaams bruin bij. Deze laatste voor de Lactobacillus dennisii.

dennis

Even nog wat filmpjes en foto's.














MM

Leuke foto's/filmpjes.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.