Rodenbach in een nieuw eiken vat

Gestart door koffie, 20-06-2011 09:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

koffie

Afgelopen zaterdag heb ik een gebruikt eikenhouten wijnvat gekocht van 50 liter bij Brouwmarkt. Het vat zit nog in het plastic gewikkeld.
Ik kreeg de uitleg om goed om te spoelen, om vervolgens een dag of 3 onder water te laten staan. Daarna weer uitspoelen en met een zwavelwiek zwavelen.
Na het zwavelen meteen afvullen.
De Brouwmarkt heeft me een rubberen stop met waterslot meegegeven, ik neem aan dat dit de methode is om te gisten (en vervolgens gewoon het waterslot gevuld houden) en niet afsluiten na x weken.

Voor het eerste brouwsel wil ik het recept van 't Wort Wat gebruiken, maar dan met andere gist.
Ik heb een Wyeast pack roeselare liggen, maar ik begrijp dat het raadzaam is om te starten met een neutrale korrel, om daarna de Roeselare erbij te gieten? Aan wat voor neutrale korrel moet ik denken, S-04 ?

Het netto resultaat van 1 brouwsel is rond de 30 liter, dat worden dus 2 batches achterelkaar met een resultaat van 60 liter.
Is het zinvol om die liter in te vriezen om later bij te vullen? Of kan ik die gewoon voor een ander experimentje gebruiken?

Concreet mijn vragen op een rij:
- Hoe lang moet er tussen het zwavelen en vullen zitten? De zwavellucht zal er toch eerst uit moeten?
- Is het noodzakelijk om de hoofdgisting met een andere gist dan de Roeselare te doen?
- Het vat gewoon tot aan de nok toe vullen, of moet er headspace zijn?
- In de loop der tijd nog wort aanvullen?

Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?

De-Geert

Leuk!
Heb je een nieuw vat, of een gebruikt vat? De titel zegt nl. "nieuw", maar je bericht "gebruikt".

Ik zou niet de hoofdgisting doen in het vat. Dan krijg je namelijk veel gist in je vat, en dus autolyse. En je moet je schuim ergens kwijt.
Of je met alleen gist moet starten weet ik niet zeker. Ik denk dat het vooral er van af hangt hoe zuur je 'm wilt hebben. Ik vermoed dat je met een 50L vat een relatief zuur bier bereikt, daarom zou ik er voor kiezen om met een reincultuur te beginnen.

Dit draadje volg ik met belangstelling, vanwege de Wageningse Megablend.

dennis

Dit is voor mij redelijk onontgonnen terrein met voor mij dus meer vragen dan antwoorden. Ik ga dit draadje ook maar goed volgen.

Citaat van: De-Geert op 20-06-2011  09:32 uIk zou niet de hoofdgisting doen in het vat. Dan krijg je namelijk veel gist in je vat, en dus autolyse. En je moet je schuim ergens kwijt.
Dit had ik me niet gerealiseerd maar klinkt logisch.
Hoe doen ze dat bij Boon? Daar gaat de vergisting heel langzaam gedurende meerdere weken, hebben ze dan gewoon heel weinig gist waar ze mee werken en dus minder schuim en autolyse? Ze hebben minder gist omdat ze niet actief gist toevoegen.

Citaat van: De-Geert op 20-06-2011  09:32 uOf je met alleen gist moet starten weet ik niet zeker. Ik denk dat het vooral er van af hangt hoe zuur je 'm wilt hebben. Ik vermoed dat je met een 50L vat een relatief zuur bier bereikt, daarom zou ik er voor kiezen om met een reincultuur te beginnen.
Voor ons in Wageningen zou dat betekenen dat we de vergisting thuis doen. Lageren om de gist uit te laten zakken en dan samenvoegen en enten met Roeselaere?

koffie

Citaat van: De-Geert op 20-06-2011  09:32 uLeuk!
Heb je een nieuw vat, of een gebruikt vat? De titel zegt nl. "nieuw", maar je bericht "gebruikt".

Ik zou niet de hoofdgisting doen in het vat. Dan krijg je namelijk veel gist in je vat, en dus autolyse. En je moet je schuim ergens kwijt.
Of je met alleen gist moet starten weet ik niet zeker. Ik denk dat het vooral er van af hangt hoe zuur je 'm wilt hebben. Ik vermoed dat je met een 50L vat een relatief zuur bier bereikt, daarom zou ik er voor kiezen om met een reincultuur te beginnen.

Dit draadje volg ik met belangstelling, vanwege de Wageningse Megablend.
Het vat is voor mij nieuw, maar is inderdaad reeds eerder gebruikt.
Over het zuur: we willen het 1 tot 2 jaar op het vat laten staan om vervolgens met een jong brouwsel te vermengen.

Citaat van: dennis op 20-06-2011  09:43 uDit is voor mij redelijk onontgonnen terrein met voor mij dus meer vragen dan antwoorden. Ik ga dit draadje ook maar goed volgen.
Dit had ik me niet gerealiseerd maar klinkt logisch.
Hoe doen ze dat bij Boon? Daar gaat de vergisting heel langzaam gedurende meerdere weken, hebben ze dan gewoon heel weinig gist waar ze mee werken en dus minder schuim en autolyse? Ze hebben minder gist omdat ze niet actief gist toevoegen.
Voor ons in Wageningen zou dat betekenen dat we de vergisting thuis doen. Lageren om de gist uit te laten zakken en dan samenvoegen en enten met Roeselaere?
Ik dacht altijd te begrijpen dat daar een kurken stop op zit, waar het schuim uit zichzelf tussendoor pruttelt?

De-Geert

Citaat van: koffie op 20-06-2011  09:45 uIk dacht altijd te begrijpen dat daar een kurken stop op zit, waar het schuim uit zichzelf tussendoor pruttelt?
Dat zou kunnen, maar het is cruciaal hoe snel de fermentatie gaat of zo'n stop/waterslot/whatever dat aan kan.

Citaat van: dennis op 20-06-2011  09:43 uVoor ons in Wageningen zou dat betekenen dat we de vergisting thuis doen. Lageren om de gist uit te laten zakken en dan samenvoegen en enten met Roeselaere?
Dat is in ieder geval mijn idee. Helemaal helder hoeft het niet te zijn, de gist kan een goede bron van peptiden en aminozuren zijn voor de bacterien.

toon van den broek

Ik zou zeker de hoofdgisting met een korte lagering uitvoeren buiten het vat.
Vlaams rood/bruine bieren moeten niet lageren op gist in tegenstelling tot lambiek. Rodenbach gist ook 'gewoon' een dag of vijf en lagert dan ongeveer twee tot drie weken om het bier zo helder mogelijk in de houten foeders te krijgen.
Het jongbier gaat vervolgens in een foeder/vat/ wat nog 1/3 deel vol zit met bier wat er al 2 jaar ingezeten heeft. Hierin zit de cultuur die het specifieke karakter aan het bier gaat geven en verschilt ook meestal van vat tot vat.
Dit is ook de Wyeast Roeselare blend die je in je smackpack hebt. Soms wordt daar eerst een starter van gemaakt, maar in jouw geval kan je dit ook gewoon zo toe voegen.
Ben benieuwd wat het wordt.
Groeten, Toon.

De-Geert


Adrie

Ik heb nu een Rodenbach-achtige al anderhalf jaar in een mandfles met eikensnippers. De vergisting verliep in het begin inderdaad gewoon als die van een bier met een andere Belgische gist. Na een paar weken was het bier nauwelijks zuur of Brett-achtig. Eerst doet de gewone bovengist in het mengsel zijn werk, daarna komen de verzuurders en wilde gisten pas aan de beurt.

Bij een Vlaams rood wil je niet de autolysesmaken die je in geuzes wel tegenkomt. Sommige geuzes hebben zo'n typische rubberachtige autolysesmaak. Dit soort smaken komen niet voor in Rodenbach. Het is daarom aan te raden pas in eiken vaten te rijpen als er geen of nauwelijks meer gist aanwezig is in het bier. Ik heb tussendoor nog een keer overgeheveld om dode gist te verwijderen.

koffie

Even dit topic schoppen.

Inmiddels hebben we van de week een kleine 30 liter gebrouwen, welke nu staat te vergisten.
Aanstaande donderdag willen we een 2e batch brouwen (er gaat immers 50 liter in het eikenvat).
Wat is nu wijsheid voor de 2e batch?
- Na het koelen toevoegen aan de bestaande 30 liter in hetzelfde gistvat en zo de boel verder vergisten
- De eerste batch hevelen in een ander gistvat, en de nieuwe batch in het gebruikte gistvat op de slurry van batch 1
- De nieuwe batch in een schoon gistvat met een nieuwe gist

Na de hoofdgisting, wil ik een 2e vergisting doen met een Roeselare gist. Wanneer deze vergist is, wil ik het spul in het vat doen.
Ik weet nog steeds niet wat ik nu moet aanvangen met het vat?
Van BM krijg ik destijds de volgende uitleg: "goed om te spoelen, om vervolgens een dag of 3 onder water te laten staan. Daarna weer uitspoelen en met een zwavelwiek zwavelen. Na het zwavelen meteen afvullen."

Gezien het feit dat er geen echte vergisting meer plaats vind in het eikenvat, maakt de temperatuur wat uit? Kan ik het vat in de (houten) schuur plaatsen deze winter (het zal daar net aan vorstvrij zijn als het stevig gaat winteren)?

koffie

Toch nog even schoppen, of iemand mij verder kan helpen met mijn vragen?
Vanavond gaan we namelijk beginnen met de 2e batch.

Een andere vraag nog: Als ik de roeselaregist er bij doe, moet ik dan nog extra suiker toevoegen? Wellicht zal ik 1 a 2 liter wort teveel hebben, welke ik dan met de gist zou kunnen toevoegen icm extra suiker?

Cristijn

Citaat van: koffie op 08-12-2011  08:15 uToch nog even schoppen, of iemand mij verder kan helpen met mijn vragen?
Vanavond gaan we namelijk beginnen met de 2e batch.

Een andere vraag nog: Als ik de roeselaregist er bij doe, moet ik dan nog extra suiker toevoegen? Wellicht zal ik 1 a 2 liter wort teveel hebben, welke ik dan met de gist zou kunnen toevoegen icm extra suiker?

Zou dat zwavelen iets met desinfectie van het vat te maken kunnen hebben? Er zitten mogelijk allerlei wijngisten in, welke ongewenst zijn?

Cristijn


koffie

Bij mijn weten moet je inderdaad een zwavelwiek verbranden om te desinfecteren.

Adrie

Even resumeren. Je wilt het bier eerst vergisten met een gewone gist en dan hevelen in een eikenhouten vat en de Roeselaere gist toevoegen. Er zit nu al een bier in het vat met de Roeselaere gist. Ik begrijp dat het vat niet helemaal vol zit en dat ie met deze batch erbij wel vol is.

Nieuwe Roeselaere toevoegen hoeft niet, er zit nog genoeg in de eerste batch of het hout van het vat. Het is immers de bedoeling dat bacteriën en wilde gisten aan de slag gaan met dit bier. Zwavelen werkt dan contraproductief.

De bacteriën en wilde gisten moeten nog aan de slag met het bier, dus het vat mag niet te koud staan. De schuur lijkt me in de winter veel te koud.

Misschien moet je, voor je met dit soort bieren begint, eerst eens Wild Brews van Jeff Sparrow lezen.

koffie

Citaat van: Adrie op 08-12-2011  09:40 uEven resumeren. Je wilt het bier eerst vergisten met een gewone gist en dan hevelen in een eikenhouten vat en de Roeselaere gist toevoegen. Er zit nu al een bier in het vat met de Roeselaere gist. Ik begrijp dat het vat niet helemaal vol zit en dat ie met deze batch erbij wel vol is.

Nieuwe Roeselaere toevoegen hoeft niet, er zit nog genoeg in de eerste batch of het hout van het vat. Het is immers de bedoeling dat bacteriën en wilde gisten aan de slag gaan met dit bier. Zwavelen werkt dan contraproductief.

De bacteriën en wilde gisten moeten nog aan de slag met het bier, dus het vat mag niet te koud staan. De schuur lijkt me in de winter veel te koud.

Misschien moet je, voor je met dit soort bieren begint, eerst eens Wild Brews van Jeff Sparrow lezen.
De situatie is als volgt:

- Vorige week een batch gebrouwen en met een gewone gist in een gistvat gedaan
- Vanavond nogmaals hetzelfde bier nogmaals brouwen en ook laten vergisten

Er zit dus nog niets in het eiken vat, en ook de Roeselare is nog niet gebruikt.
Hier gaf je aan om de Roeselare niet in het vat te laten gisten, maar pas na de hoofdgisting alles in het vat te stoppen.
Dat is dus hoe ik nu te werk wilde gaan: eerst de gewon gist, daarna de Roeselare en pas dan in het eiken vat.

Cristijn

Citaat van: koffie op 08-12-2011  10:12 uDe situatie is als volgt:

- Vorige week een batch gebrouwen en met een gewone gist in een gistvat gedaan
- Vanavond nogmaals hetzelfde bier nogmaals brouwen en ook laten vergisten

Er zit dus nog niets in het eiken vat, en ook de Roeselare is nog niet gebruikt.
Hier gaf je aan om de Roeselare niet in het vat te laten gisten, maar pas na de hoofdgisting alles in het vat te stoppen.
Dat is dus hoe ik nu te werk wilde gaan: eerst de gewon gist, daarna de Roeselare en pas dan in het eiken vat.


Resumé take twee , hier spreekt de leek....  ;):

Je hebt nu dus twee batches en een leeg vat. Het lijkt me wenselijk met een steriel vat te beginnen dus Ja, die zwavelwiek zou ik maar afsteken. Daarna het vat afvullen met de twee uitvergiste batches en die roeselare gist toevoegen.

Right?

koffie

Take twee klopt ;)

Nog wel de accute vraag hoe ik de batch van vanavond laat vergisten (de huidige van 1 week oud hevelen, en de nieuwe op de slurrie van de oude, of de nieuwe toevoegen aan het (plastic gist)vat waar die van 1 week nog in zit (fysiek gaat dat passen)?).

Volgens Adrie zou je eerste de Roeselare moeten laten uitgisten en pas dán in het houten vat stoppen.

Adrie

Nee, hoor. Je kunt het bier in het houten vat stoppen en dan de Roeselaere erbij doen.

Reken erop dat als het een nieuw vat is er heel veel tanninen en houtsmaak in het bier terecht komt. Je kunt, om dat wat te verminderen het vat vullen met water zolang het bier in een ander vat staat te gisten. Eventueel eens per twee dagen het water verversen. Op deze manier zorg je er ook voor dat het hout uitzet het het vat goed waterdicht wordt.

koffie

Citaat van: Adrie op 08-12-2011  11:29 uNee, hoor. Je kunt het bier in het houten vat stoppen en dan de Roeselaere erbij doen.

Reken erop dat als het een nieuw vat is er heel veel tanninen en houtsmaak in het bier terecht komt. Je kunt, om dat wat te verminderen het vat vullen met water zolang het bier in een ander vat staat te gisten. Eventueel eens per twee dagen het water verversen. Op deze manier zorg je er ook voor dat het hout uitzet het het vat goed waterdicht wordt.
Bedankt voor je info  :brouwen:

Het vat komt bij de Brouwmarkt vandaan. Is dus wel ooit gebruikt voor wijn.
Ik kreeg al het advies om 'm eerst 3 dagen in en onder water te zetten (en daarna te zwavelen en dan te vullen).

Gaat die Roeselare dat trekken, een 2e gistings ronde zonder extra suiker?

Adrie

Citaat van: koffie op 08-12-2011  12:40 uGaat die Roeselare dat trekken, een 2e gistings ronde zonder extra suiker?

Ik denk dat zwavelen niet hoeft. De Roeselaere barst van de bacteriën en wilde gisten.

Die bacteriën en wilde gisten leven ook van dextrinen die de gist niet aankan, er is dus ruim voldoende te "eten". Extra suiker is niet nodig.

RobinB

Ter volledigheid: de Wyeast Roeselare is een blend, niet een gist-reinkweek.
Die blend bevat een bepaalde verhouding aan normale gist, wilde gisten en verzurende bacteriën waarvan Wyeast vind dat het het profiel van Rodenbach imiteert.

koffie

Gisteravond batch 2 gebrouwen.
Uiteindelijk hebben we besloten om de batch na het koelen toe te voegen aan het gistvat waar de batch van vorige week al inzat. Deze was nog niet uitvergist en ging direct vrolijk verder. Inmiddels staat het volle vat vrolijk te pruttelen  :biersmile:
We hebben 1 liter apart gehouden en ingevroren. Deze willen we gebruiken om de Roeselare op te starten.

RobinB

Ik zou geen starter maken, tenzij je zoete aardappel oid toevoegd ;) .
Waarschijnlijk stimuleert die starter voornamelijk de "normale gist".

Gewoon zo toevoegen lijkt me afdoende.

koffie

Citaat van: RobinB op 09-12-2011  19:48 uIk zou geen starter maken, tenzij je zoete aardappel oid toevoegd ;) .
Waarschijnlijk stimuleert die starter voornamelijk de "normale gist".

Gewoon zo toevoegen lijkt me afdoende.
Ik vond op de website van Wyeast het volgende over de roeselare: "Propagation of this culture is not recommended and will result in a change of the proportions of the individual components. "

Nu snap ik niet helemaal wat ze er mee bedoelen. Moet ik er geen starter van maken en alleen smacken, of zelfs niet smacken? Ik heb een grote smackpack (activator).

toon van den broek

De roeselare blend van Wyeast is een mengcultuur uit een van de betere houten foeders waar het plm 24 maanden in rijpt en zijn specifieke karakter uit krijgt. Het is dus een cultuur waarvan de smaak niet te extreem is, zodat je niet veel moet mengen (wat ze in de brouwerij wel doen om een 'gemiddelde smaak' te krijgen.
Zo'n cultuur is niet constant en zal zich naar gelang omstandigheden (wortsamenstelling/temperaturen/houtoppervlak enz) aanpassen, zodat de uiteindelijke smaak niet dezelfde zal zijn als uit de oorspronkelijke foeder.
Maar dat geeft natuurlijk niet.
Dus in mijn beleving maakt het niet heel veel uit hoe je ermee omgaat. Wel smacken, eventueel een kleine starter mag.
Wel toevoegen bij goed afgeheveld jongbier. Dus zo weinig mogelijk oude gist in je houten vat, en vrijwel vol doen.
Het bier moet goed vergist zijn en mag voor de blend al wel wat gelagerd zijn (2-3week). De blend zal geen sterke vergisting geven bij je jongbier.
Groeten, Toon.

RobinB

Citaat van: koffie op 10-12-2011  08:30 uIk vond op de website van Wyeast het volgende over de roeselare: "Propagation of this culture is not recommended and will result in a change of the proportions of the individual components. "

Nu snap ik niet helemaal wat ze er mee bedoelen. Moet ik er geen starter van maken en alleen smacken, of zelfs niet smacken? Ik heb een grote smackpack (activator).


Daar bedoelen ze precies mee wat ik ook zeg. ;D
Wanneer je een normale starter maakt, bevoordeel je de normale gist (S. cerevisiae) in de blend meer dan de overige microorganismen. Daardoor raakt de balans die ze bij Wyeast erin hebben gestopt kwijt.

Ook zit je dan met een overmaat aan normale gist in je houten vat, terwijl je net omdat te voorkomen de hoofdgisting apart laat verlopen.
Eigenlijk zou het het mooiste zijn wanneer Wyeast de "foeder"-component los van de hoofdgist aan zou bieden zoals White Labs wel doet.
Maar ze willen natuurlijk ook een gebruiksvriendelijk product...
Altijd lastig, compromissen...

Nu zal het nooit precies lijken op Rodenbach om redenen die Toon ook aangeeft, dus misschien loopt het allemaal wel los. Tzt ontwikkelt in jouw vat een eigen microbiota die in de toekomst jouw eigen unieke bier gaat geven. Voor wat dat betreft is dit dus slechts een opstapje!
:)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.