Mijn nieuwe semi CCT van de dump

Gestart door kleine Minstreel, 06-06-2011 20:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kleine Minstreel

Vandaag bij Spiering bv. (ja die van de pannen) mijn 40 liter vergistingsketel opgehaald.
Een juweeltje met stijgpijp en overdruk ventielen geschikt tot 1,5 barr
Als ik een frame heb kan de ketel op de kop en als cct gebruikt worden. Ik weet dat de hoek niet optimaal is maar voor die prijs neem ik dat maar voor lief.





Zie de Marktplaats advertentie elders hier vermeld.

kleine Minstreel

ik kan weer mijn foto's niet zien weet echt niet wat ik verkeerd doe wie helpt mij uit de brand.
De foto'staan gewoon in mijn album en de link is ingevoegd

Oscar

Citaat van: kleine Minstreel op 06-06-2011  20:30 uik kan weer mijn foto's niet zien weet echt niet wat ik verkeerd





 :)

Je plaatst de verkeerde link tussen de tags. Kopieer de link die jij geplaatst hebt in je browser en je ziet inderdaad de foto's. Maar klik nu met de rechtermuisknop op je foto en selecteer afbeeldingslocatie kopiëren en plaats die link tussen de  [ i m g ]  tags... ;)


kleine Minstreel

Bedankt Oscar wist niet meer hoe het werkte maar zal het onthouden.

Jacques

Citaat van: kleine Minstreel op 06-06-2011  21:57 uBedankt Oscar wist niet meer hoe het werkte maar zal het onthouden.

Er staat een link voor de uitleg op elke pagina van dit forum...

RobinB

Das toch zo'n melktank?

Niet echt geschikt als CCT lijkt me.

janjansen

Hallo Kleine Minstreel,

Als ik het allemaal goed begrepen heb, heb je een duikersklok op de kop getikt.
Via Jacques.
Cousteau.
En daarin ga je je bier vergisten.

Ik vind dit een geweldig initiatief!
Chapeaux!

janjansen

Citaat van: RobinB op 06-06-2011  22:42 uDas toch zo'n melktank?
Niet echt geschikt als CCT lijkt me.

Effe dimmen Robin.
We hebben het hier over een nautisch hoogstandje.
Gelieve de koeien erbuiten te laten.

Cisdevésser

Toch moet ik toegeven dat er ook een stukje conisch is...

RobinB

Dacht toch echt dat het een druktank van een melkmachine (om te melken) was...?
Lijkt ook zoveel op elkaar hè? ;) ;D

janjansen

Kleine Minstreel, vergeef me de scherts: ik zit ik hier zelf ook nog steeds opgescheept met een Campina RVS voedertrog die ik eens heb aangeschaft in pre-Ninox tijden. Zonder dollen: is dat ding van jou gebruiksklaar?

Cisdevésser

Nou, alle gekheid op een stokje....

Ik denk dat je hier prima bier in kunt vergisten, maar als je hem omdraaid om hem als cct te gebruiken zul je toch wat RVS laservaring mee moeten brengen, je zult de conus verder moeten trekken, doe je dit niet dan hoef je hem niet om te keren en kun je gewoon vergisten, maar dat kan ook in een kunstofvat....

RobinB

Wat wel leuk is, is dat je onder druk kan gaan vergisten. Dat heeft veel invloed op de esterproductie (vermindering). Pils bij kamertemperatuur? ;)

janjansen

Kleine Minstreel, ik zit nog even naar die foto te kijken die je net in dit draadje poste.
Ik weet niet zeker maar. . . .die foto . . . ehm, ik lees iets van "terminator"...  in zwarte letters op rood . . . ?

Minstreel, weet je wel zeker dat deze RVS-construktie (die jij in je onschuld aanziet voor een CCT) niet via een obscure handelaar in tweedehands legermaterieel uit het Midden-Oosten het land is binnengesmokkeld? Of zie ik hier spoken? Neemt mijn fantasie hier een loopje met me?

janjansen

ah, sorry, mijn fantasie sloeg wat op hol. Excuus daarvoor, geen flauwiteiten meer vanuit deze hoek.
Maar Minstreel, hoe zit 'm dat met dat conische deel?
Dat deel waar den gist vrolijk bijeenpakt teneinde wegwaarts te worden gezogen ten behoeve van slurrygebeuren ende latere gebruick?
Ten behoeve van scheiding der machten der gist ende jonghbier ook.
Die conus ontbreekt toch nogal, ofniet?

Oftewel: hoe tap je af?

kleine Minstreel

Had niet zoveel bedenkingen verwacht. Deze tanks werden bij Organon voor een vergistingstap in de productie van antibiotica gebruikt die onder een overdruk van 0,5 bar verliep.
Vele draadjes gaan over vergisten in plastic en glas met beide hun hebbelijk en onhebbelijkheden. Een nieuwe CCT van wie dan ook is wat betreft investering voor mij wat aan de hoge kant en deze oplossing is best aardig.
De woordkeuze CCT is dan misschien wel verkeer want het conische gedeelte is niet conisch genoeg dat heb ik ook gezegd in mij aanvang.
Als ik de tank op zijn kop zet kan ik met een topkraan die aanwezig is de gist die op de bodem van het deksel ligt aftappen.
De stijgbuis kan vanaf de bodem de koolzuur kwijt en als ik daar een bellenteller opmaak verloopt alles onder controle.
En tenslotte  ik ben erg blij met een 45 liter RVS vat met slangen en koppelingen voor 75 euro ex BTW dat direct bruikbaar is als gistvat  en alle voordelen van RVS heeft t.o.v. plastic en of glas.

kleine Minstreel

Citaat van: Jacques op 06-06-2011  22:37 uEr staat een link voor de uitleg op elke pagina van dit forum...

Kopieer het internet adres van de foto door deze eerst te selecteren en daarna te kopiëren met <ctrl> C

Dat is wat ik gedaan had.
Maar je moet dus de volgorde van Oscar aanhouden en niet het adres uit de adres balk kopieren

RobinB

Citaat van: kleine Minstreel op 07-06-2011 &nbsp;08:50 uHad niet zoveel bedenkingen verwacht. Deze tanks werden bij Organon voor een vergisting stap in de productie van antibiotica gebruikt die onder een overdruk van 0,5 bar verliep.
Vele draadjes gaan over vergisten in plastic en glas met beide hun hebbelijk en onhebbelijkheden. Een nieuwe CCT van wie dan ook is wat betreft investering voor mij wat aan de hogekant en deze oplossing is best aardig.
De woordkeuze CCT is dan misschien wel verkeer want het conische gedeelte is niet conisch genoeg dat heb ik ook gezegd in mij aanvang.
Als ik de tank op zijn kop zet kan ik met een topkraan die aanwezig is de gist die op de bodem van het deksel ligt aftappen.
De stijgbuis kan vanaf de bodem de koolzuur kwijt en als ik daar een bellenteller opmaak verloopt alles onder controle.
En tenslotte  ik ben erg blij met een 45 liter RVS vat met slangen en koppelingen voor 75 euro ex BTW dat direct bruikbaar is als gistvat  en alle voordelen van RVS heeft t.o.v. platic en of glas.


Het is zeker een RVS vat met potentie, maar het gist aftappen zou ik ook niet teveel van verwachten. Dat heeft niet zoveel te maken met het conische deel, die is wel stijl genoeg. Eerder met het grote vlak wat dan de bodem vormt; daar komt het gewoon niet van af. (hooguit 1/3 oid?)

RobinB

Citaat van: kleine Minstreel op 07-06-2011 &nbsp;08:54 uKopieer het internet adres van de foto door deze eerst te selecteren en daarna te kopiëren met <ctrl> C

Dat is wat ik gedaan had.
Maar je moet dus de volgorde van Oscar aanhouden en niet het adres uit de adres balk kopieren


Nee, helaas heb je dat niet gedaan:
Kopieer het internet adres van de foto
Het adres van de foto staan doorgaans namelijk niet in de adresbalk... ;D

Jacques

Citaat van: kleine Minstreel op 07-06-2011 &nbsp;08:54 uKopieer het internet adres van de foto door deze eerst te selecteren en daarna te kopiëren met <ctrl> C

Dat is wat ik gedaan had.
Maar je moet dus de volgorde van Oscar aanhouden en niet het adres uit de adres balk kopieren

Je moet wel de URL hebben van de foto en niet de URL van de pagina waar de foto op staat. Dat zijn twee verschillende zaken zoals Robin terecht opmerkt.

bazje

Citaat van: RobinB op 07-06-2011 &nbsp;21:31 uHet is zeker een RVS vat met potentie, maar het gist aftappen zou ik ook niet teveel van verwachten. Dat heeft niet zoveel te maken met het conische deel, die is wel stijl genoeg. Eerder met het grote vlak wat dan de bodem vormt; daar komt het gewoon niet van af. (hooguit 1/3 oid?)

En als je het vat nu op zijn kop schuin in een houder plaatst?
Dan moet er toch meer als 1/3 uit kunnen?

kleine Minstreel

Er zitten twee uitgangen van 12 cm doorsnede in de bodem en deze liggen nog eens 2,5 cm onder de plaat.
Ik denk dat hier de meeste gist in zal gaan zitten. Als ik dan daar een aftap maak,schroefdraad is aanwezig,dan kan ik zo de oude slurry aftappen. Een van de stijgbuizen ga ik afzagen 3 cm onder de bodem zodoende kan ik aftappen van geklaard bier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.