ONK 11 V3 Kastanjebier - Francis Reichwein

Gestart door Jacques, 31-05-2011 21:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Francis Reichwein, een medelid van De Roerstok heeft haar recept naar mij gemaild.
Hieronder vind je de door haar verstrekte gegevens



Beste Jacques,

Hierbij het recept voor het Kastanjebier


Het recept is voor 30 liter bier

Ingrediënten
7500 g   pilsmout
 450 g    caramout 120 ebc
 450 g   viennamout 7 ebc
 200 g   tarwemout
1500 g   kastanje
 750 g    rietsuiker
   35 g   Hallertauer hop 7,6%

Maischwater 27 l
Spoelwater 20 l

Maischschema
52°  20 min   
63°  60 min     
73°  60 min     
78°  5 min

Kooktijd 90 min
De kastanjes zijn vooraf gekookt daarna gepeld. Vervolgens ontdaan van de bruine vellen en ingevroren tot gebruik.
Na een half uur koken er bij gedaan.
De suiker de laatste 10 minuten meegekookt

Gist
   10  g   Brewferm Top gist

Vergistingstemperatuur 25 ºC

Begin SG 1074
Eind SG  1016

 
Groeten uit Oisterwijk.
Francis Reichwein.

Adelaar

Jacques,

Wordt de hop bij dit recept de volle 90 minuten meegekookt?

pincopallino

"De kastanjes zijn vooraf gekookt daarna gepeld. Vervolgens ontdaan van de bruine vellen en ingevroren tot gebruik.
Na een half uur koken er bij gedaan.
 bevatten kastanjes alleen vergistbare suikers ?

Pepe

Citaat van: pincopallino op 23-06-2011  15:58 ubevatten kastanjes alleen vergistbare suikers ?

Dat lijkt me niet want kastanjes zijn net als granen, zaden. Zelf heb ik het anders gedaan:
Ik heb kastanjes gestoomd, daarna gedroogd en vermalen (dit omdat ik ze niet gelijk kon verwerken in een bier). Vervolgens heb ik ze tijdens het maischen toegevoegd. Als ik ze niet had gedroogd zou ik ze gelijk bij het maischen toegevoegd hebben.

Het resultaat staat te lageren ........ ben benieuwd :)

Jacques

Citaat van: Adelaar op 23-06-2011  15:28 uWordt de hop bij dit recept de volle 90 minuten meegekookt?

Citaat van: Jacques op 31-05-2011  21:55 uFrancis Reichwein, een medelid van De Roerstok heeft haar recept naar mij gemaild.
Hieronder vind je de door haar verstrekte gegevens

Dat zou ik haar moeten vragen. Ik vermoed van wel.

pincopallino

Citaat van: Pepe op 23-06-2011  20:39 uDat lijkt me niet want kastanjes zijn net als granen, zaden. Zelf heb ik het anders gedaan:
Ik heb kastanjes gestoomd, daarna gedroogd en vermalen (dit omdat ik ze niet gelijk kon verwerken in een bier). Vervolgens heb ik ze tijdens het maischen toegevoegd. Als ik ze niet had gedroogd zou ik ze gelijk bij het maischen toegevoegd hebben.

Het resultaat staat te lageren ........ ben benieuwd :)
inderdaad, kastanjes bevatten +/- 35 % koolhydraten vaarvan een deel is zetmeel dus polysachariden. Ik brouw regelmatig met kastanjepuree ( te koop bij de Sligro ) en deze voeg ik bij het maischen. Het geeft een aangenaam dry bier met een fruitig afdronk. :proost:

Pepe

Citaat van: pincopallino op 23-06-2011  22:00 uinderdaad, kastanjes bevatten ± 35 % koolhydraten vaarvan een deel is zetmeel dus polysachariden. Ik brouw regelmatig met kastanjepuree ( te koop bij de Sligro ) en deze voeg ik bij het maischen. Het geeft een aangenaam dry bier met een fruitig afdronk. :proost:

Da´s ook nog een idee! Puree !  ;D

Maar zit er bij de puree nog veel toegevoegde suiker?

pincopallino

Citaat van: Pepe op 26-06-2011  21:42 uDa´s ook nog een idee! Puree !  ;D

Maar zit er bij de puree nog veel toegevoegde suiker?

100 % kastanje van de beste kwaliteit en geen suiker toegevoegd.

Ik krijg geen foto op.. :weetniet:

Pepe


pincopallino



He, he... tegenwoordig kun je bij imageshack geen directe link gebruiken als je niet geregisterd bent.

Pepe

Zal eens kijken of dit wat is voor de volgende keer! Goede tip !  :biersmile:

berdus

Zit toevallig net een Pietra (Corsicaans kastanjebier) te proeven/achterover slaan. Ik lees op de website dat ze kastanjemeel toevoegen tijdens het maischen.

edit: Ik proef er overigens niet echt een "kastanjeachtige smaakafwijking" in. Het is lekker bitter, maar of dat aan de kastanjes ligt weet ik niet? Weet een der brouwers iets zinnigs te zeggen over hoe de smaak zich manifesteert?

Pepe

Ha grappig, dat vond ik ook toen ik het dronk. Als ik het met mijn (nog niet gerijpt) bier vergelijk (uit geheugen) voegen ze bij het maken van Pietra niet zoveel kastanjemeel toe.

Ik zal wanneer ik eraan denk even goed opletten bij het proeven. Bottel datum is 26 juni dus nog even geduld denk ik zo ......
Misschien dat Pincopallino hier wat meer over kan zeggen.

pincopallino

inderdaad. Het corsicaanse Petra bier smaakt prima maar heeft geen uitgesproken kastanjesmaak. Is deze per se nodig? In Corsica hebben een surplus aan kastanje productie aldus...in Italië is kastanjebier de voorlopige trend. De kastanjes worden gepureerd en toegevoegd bij het maischen. Na de hoofdgisting wordt de gedroogde versie toegevoegd, een soort dryhopping zou ik zeggen.

Pepe

Maar vermalen en toevoegen, helemaal geen bewerking? Verwijderen ze wel het huidje?
Dryhoppen met kastanjes, da´s ook nog een idee. Misschien is een combi met walnoten/hazelnoten ook leuk om te proberen.
Dit biedt mogelijkheden!

berdus

Citaat van: pincopallino op 09-08-2011  13:17 uinderdaad. Het corsicaanse Petra bier smaakt prima maar heeft geen uitgesproken kastanjesmaak. Is deze per se nodig?

Niet voor een lekker bier, maar je zou toch verwachten dat er in een kastanjebier een kastanjesmaak te ontwaren is. Maar, het is verder inderdaad een allerbest pintje.

Nou is mijn botanische kennis wat roestig, maar ik geloof dat (tamme?)kastanjes rijk zijn aan Saponine http://nl.wikipedia.org/wiki/Saponine. Lijkt me wel geinig als je een soppig schuim op je biertje krijgt (waarmee je ook je haar kunt wassen?).

pincopallino

Citaat van: Pepe op 09-08-2011  13:49 uMaar vermalen en toevoegen, helemaal geen bewerking? Verwijderen ze wel het huidje?
Dryhoppen met kastanjes, da´s ook nog een idee. Misschien is een combi met walnoten/hazelnoten ook leuk om te proberen.
Dit biedt mogelijkheden!

Fase 1 = kastanje worden gekookt, na het koken worden ze gepeld en gepureerd. ( maischen om  alle suikers geschikt te maken voor het gist )

fase 2 = Je hebt ook gedroogde kastanje, deze worden toegevoegd na hoofdgisting om extra aroma te geven.
Ik voeg ze alleen bij het maischen.

Pepe

Citaat van: berdus op 09-08-2011  14:35 uNou is mijn botanische kennis wat roestig, maar ik geloof dat (tamme?)kastanjes rijk zijn aan Saponine http://nl.wikipedia.org/wiki/Saponine. Lijkt me wel geinig als je een soppig schuim op je biertje krijgt (waarmee je ook je haar kunt wassen?).

De tamme kastanje (Castanea sativa) is een loofboom uit de napjesdragersfamilie (Fagaceae), die van nature voorkomt in het Middellandse Zeegebied. De zaden (kastanjes) kunnen, nadat de stekelige bolster is verwijderd, worden geroosterd en gegeten, in tegenstelling tot de kastanjes van de giftige paardenkastanje (Aesculus hippocastanum) die overigens bij een geheel andere plantenfamilie behoort, de zeepboomfamilie (Sapindaceae).

Jammer maar helaas (zie wikipedia) , geen soppig schuim van tamme kastanjes .......

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.