Rogge Pale Ale

Gestart door Herman, 07-11-2004 21:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Vandaag was het weer brouwdag in brouwerij Holtrop. Op het programma stond een hoppig biertje. Ik heb vanochtend verzonnen dat daar voor de verandering maar weer eens Roggemout in zou gaan. Daarnaast had ik nog een zak caravienna en een hoop viennamout liggen. Voila, weer een recept geboren. Als hop heb ik gekozen voor Galena voor bitterheid (toch ook best fijne smaak) en Fuggles. Ik denk dat ik nu eens niet ga drooghoppen, vandaar dat ik bij het uitzetten van de vlam nog een dosis hop heb toegevoegd.

De bedoeling was 10 liter te brouwen van 1.056, ik heb er uiteindelijk 11 verkregen. Da's een mooie 76%.

De bitterheid moet in de buurt van de 35-40 IBU komen. Promash geeft weliswaar aan dat het meer is, maar de hop lag al wel even in de koelkast (zij het nog ongeopend).

Als gist heb ik gekozen voor de Verboden Vrucht van Wyeast, merkwaardige keuze misschien. Niet als je bedenkt dat deze al enkele weken opgebold in de koelkast lag. Gisteren dus een starter gemaakt, die dezelfde avond al actief was.

Om spoelproblemen te voorkomen heb ik een rust ingelast bij 38C, om de viscositeit te verlagen. Aansluitend hierop voor de zekerheid een korte eiwitrust gehouden. Verder een vrij standaard 60-70 schema aangehouden.

Kon wel weer eens een lekker biertje worden!

Herman



Rogge Pale Ale

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------
Batch Size (L):          10.00    Wort Size (L):     10.00
Total Grain (kg):         2.36
Anticipated OG:          1.056    Plato:             13.83
Anticipated EBC:          21.9
Anticipated IBU:          42.5
Brewhouse Efficiency:       76 %
Wort Boil Time:             75    Minutes


Formulas Used
-------------
Brewhouse Efficiency and Predicted Gravity based on Method #1, Potential Used.
Final Gravity Calculation Based on Points.
Hard Value of Sucrose applied. Value for recipe: 46.2100 ppppg
% Yield Type used in Gravity Prediction: Fine Grind Dry Basis.

Color Formula Used:   Morey
Hop IBU Formula Used: Tinseth
Tinseth Concentration Factor: 1.30

Grain/Extract/Sugar
   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 76.9     1.82 kg.  Viennamout - Weyermann        Duitsland      1.038     10
 11.5     0.27 kg.  Roggemout - Weyermann         Duitsland      1.039     12
 11.5     0.27 kg.  CaraVienne mout (Cara 50) - D België         1.032     66

Potential represented as SG per pound per gallon.


Hops
Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
  9.09 g.     Galena                            Whole   11.00  25.6  75 min.
 13.64 g.     Fuggle                            Whole    4.00  14.0  75 min.
  8.18 g.     Fuggle                            Whole    4.00   2.9  10 min.
  9.09 g.     Fuggle                            Whole    4.00   0.0  0 min.


Yeast
-----
Wyeast 3463 Forbidden Fruit


Mash Schedule
-------------
Mash Name: Rogge

Total Grain kg:     2.36
Total Water Qts:    8.76 - Before Additional Infusions
Total Water L:    8.29 - Before Additional Infusions

Tun Thermal Mass:   0.00
Grain Temp:        27.17 C


                     Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Viscose                5     20     38      38   Infuse    39        8.29   3.51
Proteine               5     10     52      52   Direct   ---     -------   ----
Beta                   5     30     60      60   Direct   ---     -------   ----
Alfa                   5     30     70      70   Direct   ---     -------   ----
Afmaischen            5      5     76      76   Direct   ---     -------   ----

Total Water L:              8.29 - After Additional Infusions
Total Mash Volume L:        9.87 - After Additional Infusions



MO

Heftig biertje Herman, zeer origineel. Hoe gaat dit in godsnaam smaken? Is Galena Amerikaans? Waar is deze hop te koop? Kun je smaak ergens mee vergelijken?

Herman

Galena is inderdaad Amerikaans. Ik heb hem indertijd bij Van der Kooy gekocht. Al staat hij daar nog op de site, is hij helaas momenteel niet leverbaar. De paters van Chimay gebruiken deze hop naar verluidt ook (af en toe).

Ik geloof dat Galena in de verte aan Brewer's Gold verwant is. Ik vind hem wel 'Engels' smaken, je hoeft hem niet enkel als bitterhop te beschouwen.

Herman

Herman

Zo juist eindelijk deze jongen geheveld. Omdat ik net meer dan 10l had, gelijk 2 champagneflessen gebotteld.

Het bier was (begrijpelijk) vrij troebel, dat zal snel bijtrekken. Smaak was m.n. zoetig-bitter. SG 1.016, geen bijster hoge vergisting.

Herman

Edgar

Ziet er lekker en bitter uit, Herman. Maar waartoe dient die 'viscose-rust' op 38°? Heeft dat iets met de rogge te maken?

Herman

Klopt helemaal Edgar. Door te rusten bij 38C, wordt de viscositeit van het wort verminderd. Het is de eerste keer dat ik dit doe, al is het bij 12% roggemout nog niet echt nodig. Maar door een slechte ervaring uit het verleden (Rampen Rogge) heb ik deze rust aan mijn schema toegevoegd.

Herman

Titus

Hoi Herman,
was wel benieuwd naar je rogge pale ale. is ie al helder geworden en hoe smaakt ie?
Ik wil ook es een rogge bier maken. Als je 'm opnieuw zou brouwen wat zou je veranderen aan je RPA recept???

greetz,
Titus

Herman

Hoi Titus,

Hij is nog niet gebotteld, het bier oogt nog steeds wat troebel (wat ik overigens niet aan de Roggemout wijt). Overigens vandaag een IPA gebrouwen met Roggemout (30%) Totaal geen filterproblemen, mooie kraakheldere wort. Wel even gerust bij 38C. Wees niet bang voor rogge, het geeft een nieuwe dimensie aan je bier. Let alleen wel op de viscoserust.

Herman

Herman

Eindelijk es tijd gevonden/gemaakt om dit bier te bottelen. SG was 1.014. Geur: jakkes zuur! Hmm, sg monster smaakte wel goed. Een eerder gebottelde fles kreeg commentaren als apart biertje en er zit iets ondefinieerbaars in. Ik interpreteerde dat als niet positief. Persoonlijk kan de smaak me wel bekoren, da's ten minste wat.  Afijn, omdat ik 3 bieren aan het bottelen was en toch Nottingham actief had, heb ik ook wat toegevoegd aan dit bier. Gebotteld met 6g suiker/liter. Smaak is behoorlijk bitter, het eerst geroken zuurtje bleek later (gelukkig) vertrokken en was ook niet te proeven.

Herman

Hopmans

Hey Herman,

Het zuurtje had Titus ook "last" van.
Dat hoort dan bij rogge blijkbaar  ???

Groetjes,

Hoppie

 :degroeten:

Titus

Hoi Hoppie,
(daar was ik weer)
Ik denk niet dat dat zuurtje typisch bij rogge hoort.
Ik denk dat het in mijn geval ligt aan het type gist nl. Yeast 3068
ooffffff (en ik hoop het niet ) veroorzaakt wordt door melkzuurbacterie  >:( >:( >:(

greetz,
Titus


Hopmans

Hey Titus,

Daar kan je maar op 1 manier achter komen ; Nog een keer brouwen Ha Ha  ;D
Dat zie jij vast niet zitten zeker  ;)
Ach, misschien is het wel rogge en de gist.
En al is het de melkzuurbacterie. Dit is meer een gelukkige bijkomstigheid, dan een ongelukkige infectie.
Wilde gist man ! Wat wil je nog meer.
Nu heb je een heerlijk fris bier.
Ik wil er wel een keertje eentje proeven.  :)
Krijg jij van mij een Blondie.  :proost2:

Groetjes,

Hoppie

Titus

ha Hoppie,
Mijn Rogge zit nog in de mandfles. Nu wil ik het weten ook!

Yehhh  ;D, geen infectie. Man dit wordt een fijn biertje :hoera:. Het zuurtje is weg en ik proef op de achtergrond de fijne 3068 gist.

greetz,
Titus


Herman

Bij de mijne proef ik overduidelijk diacetyl... Nagisting is nog niet compleet, maar ik ben er nu ff niet blij mee. 't Zuurtje valt wel mee.

Herman

 :hoera: :dansen:
Het botertje is zijn biezen aan het pakken. Slechts in de verte is het nog te proeven, maar dan moet je wel weten hoe diacetyl smaakt/lage drempel ervoor hebben.

Toch nog een mooi biertje geworden, gelukkig maar. Ik zal nog een smaakimpressie posten.

Overigens voor wie geinteresseerd is, ik hoorde bij van der Kooy dat er weer Galena in voorraad is.

 :biersmile:

Herman

Ik heb dit bier ingezonden in de vrije klasse als American Amber Red, met 73 punten als resultaat. De beoordeling van de keurmeester:

Proefomstandigheden: 13 (15)
Geur: 18 (25)
Smaak: 12 (15)
Creativiteit: 12 (20)
Basissmaak: 7 (10)
Mondgevoel: 4 (5)
Nasmaak: 7 (10)

Commentaar:
Goede geur, maar niet opvallend. Smaak OK, nasmaak wat wrang. Rogge is nuttige toevoeging recept. Opzet hier gelukt!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.