Ruilbieren ONK 2011

Gestart door Alchemist, 29-05-2011 16:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henielma

Stoute Gijt van Vemp.
Complexe geur van met name chocolade.
Mooi fijn stevig schuim. Kleur is zwart.
Smaak is chocolade koffie, licht gebrand en koffie. Alcohol warmend.
Mooie nabitter.
Goed gebrouwen. Mooi in belans.
Lekkere en goede ris volgens mij.

Oscar

IK zit nu aan de Wraak van de tsaar van Herman,

Niet echt een "ruilbier", maar toch even kort :

Lekker, wel wat gebrand, dus voor de liefhebber (maar ik houd er van). Voldoet redelijk aan de specs. Zou op een ONK ongeveer 70-75 punten scoren.  :biersmile:

Herman

Mijn kritiek op dit bier is dat ie meer alcohol mag hebben, hoe denk jij dat ie hoger zou scoren? Ik vind hem wat te zoet. Bedankt voor het proeven!

Oscar

Citaat van: Herman op 04-06-2011  23:08 uMijn kritiek op dit bier is dat ie meer alcohol mag hebben, hoe denk jij dat ie hoger zou scoren?

Meer Alcohol ? Dat is raar er zit 8,5% in en een RIS mag vanaf 7,5% dus Qua alcohol zit iet goed. Ik denk dat je 'm iet hoger mag vergisten (iets meer esters) en een tikkeltje minder bitterder (moutbitter, dus een kleine mindering van de zwartmout zonder dat de kleur sterk afneemt...dus wellicht compenseren met chocolade mout).  Ik vind 'm niet te zoet !!  :)

Herman

Dit is het recept:


Wraak van de Tsaar
Recipe Specifics
----------------
Batch Size (L):          12.00    Wort Size (L):     12.00
Total Grain (kg):         5.22
Anticipated OG:          1.088    Plato:             21.03
Anticipated EBC:         157.9
Anticipated IBU:          85.7
Brewhouse Efficiency:       65 %
Wort Boil Time:             75    Minutes

Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 68.6     3.58 kg.  TF Halcyon Pale Ale           Groot-Brittani 1.039      5
  9.6     0.50 kg.  TF Brown Malt                 Groot Britanië 1.035    200
  6.3     0.33 kg.  Roasted Barley                Groot Britanië 1.029   1523
  4.0     0.21 kg.  Special B ( 400)              België         1.032    537
  2.9     0.15 kg.  TF Crystal 120                Groot Britanië 1.034    120
  2.9     0.15 kg.  TF Dark Crystal               Groot Britanië 1.034    306
  2.9     0.15 kg.  Chocolade Mout                Groot Britanië 1.034    600
  2.9     0.15 kg.  TF Pale Chocolate Mout        Groot Britanië 1.034    600

Potential represented as SG per pound per gallon.

Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 20.00 g.     MO Columbus                       Pellet  11.10  37.8  First WH
 10.00 g.     Cascade                           Whole    2.50   3.9  First WH
 10.00 g.     Chinook                           Whole   12.70  19.6  First WH
 15.00 g.     Columbus                          Whole    8.00  17.3  40 min.
 25.00 g.     Hallertauer Tradition (tuin)      Whole    3.50   7.1  15 min.


Yeast
-----

Fermentis US05 Safale US05


Mash Schedule
-------------

Mash Name: Eenstapsmaisch

                     Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Versuikering           5     75     68      68   Infuse    76       15.21   2.91


Notes
-----

22-10-2010

12+ liter 1.088 ipv 1.097 gepland.


Geheveld
27-10-10 Brix13.6 SG 1.036

Gebotteld 9-11-10 13.6 1.032



Die 8,5 was een foutje op het etiket ;) Niet dat het veel uitmaakt, maar het was eerder 7,5%. Ik ben allergisch voor zoet bier en dit is er een, de bitterheid maskeert veel, maar meer doorgisten kan in dit geval geen kwaad.

RobinB

Kan je dat ook in courier 10pts oid posten?
De code tags zijn niet leesbaar op een iPhone. Althans niet helemaal, ik zie alleen het eerste deeltje.

Oscar

Citaat van: RobinB op 04-06-2011  23:58 uDe code tags zijn niet leesbaar op een iPhone.

Ligt dat niet aan de Iphone... >:D >:D

Jacques

Citaat van: VEMP op 04-06-2011  20:19 uVienna van Jacques
Donkergeel, helder, mooi romig en plakkend schuim.
Mooie moutige en flinke geur, heel typische geur die ik niet kan plaatsen (Vienna mout?).
Veel koolzuur, middel body die bestaat uit 1 stuk, dan komt de bitterheid en deze gaat ook weer om over te gaan in een moutige afdronk. Deze blijft lang overeind. Aan het eind komt iets mout wat ik vaker proef, zou het Munchener kunnen zijn? Mooi in balans, droog, prima bier!

Bedankt voor het proeven Ruby.

Dit is een Vienna fantasie. De mouten die gebruikt zijn, zijn Vienna 75%, pilsmout 20% en Amber 112 EBC van Thomas Fawcett. Deze laatste mout heeft een typische geur.

Alles bij elkaar geeft een sterk moutige smaak, precies zoals ik wilde.

Kleine_Schriek

Simcoe Singe hop Ipa van ???

Leuk blauw etiket van de welbekende etiketten site.
Als ik het inschenk zie ik heel weinig schuim. Het ruikt niet echt sterk.
Smaak: weinig body, weinig hop. Ik proef bitter en vooral een afwijkende smaak. Ik heb enkele slokken geprobeerd intensief te proeven om te kijken wat het nu is. Ik kan het niet thuisbrengen. Na enkele slokken kon ik het echt niet meer opbrengen om meer te drinken. Dit proeft gewoon niet als bier. Sorry, maar dit brouwsel klopt echt niet. Je zou het moeten laten proeven door iemand die je kan vertellen wat er mis mee is.
Nogmaals, ik doe dit niet graag negatief beoordelen, maar dit is helaas zoals ik het proef. Niets persoonlijk tov van jou, maar gewoon mijn beleving van dit flesje.

Oscar

Citaat van: Kleine_Schriek op 05-06-2011  08:43 uSimcoe Singe hop Ipa van ???

Leuk blauw etiket van de welbekende etiketten site.

Van Herman.... :)  Ik vond 'm wel te drinken maar heb deze dan ook niet intensief beoodeeld  :-[

VEMP

Citaat van: Henielma op 04-06-2011  23:01 uStoute Gijt van Vemp.
Complexe geur van met name chocolade.
Mooi fijn stevig schuim. Kleur is zwart.
Smaak is chocolade koffie, licht gebrand en koffie. Alcohol warmend.
Mooie nabitter.
Goed gebrouwen. Mooi in belans.
Lekkere en goede ris volgens mij.

Dank je wel! Die was de RIS die wel is nagegist op fles. Mooi dat je hem lekker vond.

Kleine_Schriek

Citaat van: Oscar op 05-06-2011  09:34 uVan Herman.... :)  Ik vond 'm wel te drinken maar heb deze dan ook niet intensief beoodeeld  :-[
Misschien is het de Simcoe hop die mij tegenstaat....

Herman

Citaat van: Kleine_Schriek op 05-06-2011  08:43 uSimcoe Singe hop Ipa van ???

Leuk blauw etiket van de welbekende etiketten site.
Als ik het inschenk zie ik heel weinig schuim. Het ruikt niet echt sterk.
Smaak: weinig body, weinig hop. Ik proef bitter en vooral een afwijkende smaak. Ik heb enkele slokken geprobeerd intensief te proeven om te kijken wat het nu is. Ik kan het niet thuisbrengen. Na enkele slokken kon ik het echt niet meer opbrengen om meer te drinken. Dit proeft gewoon niet als bier. Sorry, maar dit brouwsel klopt echt niet. Je zou het moeten laten proeven door iemand die je kan vertellen wat er mis mee is.
Nogmaals, ik doe dit niet graag negatief beoordelen, maar dit is helaas zoals ik het proef. Niets persoonlijk tov van jou, maar gewoon mijn beleving van dit flesje.
Ik zal hem binnenkort weer es even proeven, tijdje niet gedronken. De laatste keer was er niets mis mee, maar inderdaad: wellicht staat  Simcoe je gewoon tegen.

dennis

TorenAPA van Albertus
Heel net ruilbier etiket, daar kunnen velen (inclusief mijzelf) nog van leren.

De beugel opent met een plop. Inschenken met ruim schuim van grotere bellen, zakt redelijk snel weg.
De geur is zacht hoppig.
De smaak is zacht, moutig, met een bescheiden hop bitterheid. Een beetje veel prik lijkt erin te zitten.

Erg lekker bier!


De-Geert

4Broeders Pils, koud
Uiterlijk: okergeel, bijna helder, redelijk stabiel wit schuim
Geur: moutig, pils-fris, niet echt uitgesproken
Smaak: moutig, zoetig, licht bittertje
Na: bitter, nodigt uit tot volgende slok

Goede pils, nauwelijks onderscheidbaar van een commerciele (afgezien van de lichte waas). Wat misschien ook wel weer jammer is. Wel goed gebrouwen!

Oscar Magnum P.I.
Uiterlijk: donkerbruin (stond die P niet voor pale?), stabiel wit schuim. Wazig en er drijven een soort vlokjes in (gist?). Ziet er niet heel smakelijk uit.
Geur: neutraal, iets karamellig
Smaak: caramel, redelijk bitter
Verder: af en toe voel ik zo'n vlokje in mijn mond, dat is niet echt prettig. Verder goede smaak.
Prima Bok.  :P


Oscar

Citaat van: De-Geert op 06-06-2011  09:07 uVerder goede smaak.
Prima Bok.  :P

Ja daar neigt ie wel een beetje naar...:-) Die vlokjes proef ik niet..,maar zal ongetwijfeld gist zijn, dus gezond voor je.. :) Bedankt voor het proeven

Albertus

Citaat van: dennis op 05-06-2011  20:53 uTorenAPA van Albertus
Erg lekker bier!

Bedankt voor het proeven Dennis.
Dit bier is gebrouwen met een simpel mout-gist-hop-pakket dat alle leden van De Roode toren hebben gekregen om mee aan de gang te gaan. Met mooie, heel verschillende, bieren als resultaat.

De ToorenAPA is gehopt en gekoudhopt met uitsluitend Amarillo. De bitterheid is in de loop der tijd helaas wat teruggelopen.

Bert

Oscar

Citaat van: Albertus op 06-06-2011  10:15 uDe bitterheid is in de loop der tijd helaas wat teruggelopen.

Maar dat is toch 'algemeen bekend' dat bitterheid wat afneemt in de tijd... ;) :)

Albertus

Citaat van: Oscar op 06-06-2011  10:51 uMaar dat is toch 'algemeen bekend' dat bitterheid wat afneemt in de tijd... ;) :)

Zeker, maar ik mag dat toch wel betreuren? ;D

Bert

Adrie

Citaat van: De-Geert op 06-06-2011  09:07 u4Broeders Pils, koud
Uiterlijk: okergeel, bijna helder, redelijk stabiel wit schuim
Geur: moutig, pils-fris, niet echt uitgesproken
Smaak: moutig, zoetig, licht bittertje
Na: bitter, nodigt uit tot volgende slok

Goede pils, nauwelijks onderscheidbaar van een commerciële (afgezien van de lichte waas). Wat misschien ook wel weer jammer is. Wel goed gebrouwen!

Dank voor je notities, Geert. Ik vond het ook wel een goede, maar misschien wat saaiige pils. Er zit verschrikkelijk veel Saaz in, maar die proef je niet. Waarschijnlijk deugde die Saaz niet helemaal en daardoor is het bier anders uitgepakt dan ik had gehoopt en gedacht.

Alchemist

Citaat van: Jacques op 04-06-2011  09:56 uIk heb even de prullenbak in moeten duiken. Er stond geen S op de dop.
Bedankt voor het proeven en het terugzoeken van de kroonkurk Jacques. Ik ga deze binnenkort nog eens proberen te brouwen en dan vergelijken. Er zat geen tarwe in en de gist was T-58. Iemand anders vond het erg op een Saison lijken, waar ik na herproeven wel achter kan staan.

Jacques

Citaat van: Alchemist op 06-06-2011  23:39 uBedankt voor het proeven en het terugzoeken van de kroonkurk Jacques. Ik ga deze binnenkort nog eens proberen te brouwen en dan vergelijken. Er zat geen tarwe in en de gist was T-58. Iemand anders vond het erg op een Saison lijken, waar ik na herproeven wel achter kan staan.

Ik vond hem een harde bitterheid hebben. Dat past niet echt in een saison. De hogere alcoholen daarentegen wel.

Oscar

Zo ik ga nu mijn eerste ruilbier open maken. En ik ga 100% eerlijk zijn over de ruilbieren dit jaar (dat ben ik natuurlijk altijd) maar ik ga geen blad voor de mond nemen.  >:D  e.e.a is natuurlijk niet persoonlijk bedoeld.  ^-^

Het flesje dat ik nu voor mij heb staan heb ik geruild, maar daarna ook geproefd... en op het ONK heb ik dit glas in de wasbak leeg gegooid omdat ik het toen niet lekker vond.

Het flesje is beplakt met een etiket dat er zeer professioneel uitziet (Rood/wit met tekst BEER premium lager, en het euroshopper logo op buik en hals etiket). Ik twijfel of dit uit een printer komt (want 3 delig en t.h.t datum en lotnummer zijn er op gelaserd lijkt (?) wel). Dus dit kan ook betekenen dat de brouwer te lui is geweest om de etiketten er af te weken (wat ik enigszins betreur bij thuisbrouwers).  Ik weet niet van wie dit flesje is  :weetniet:

Tot zover mijn vooroordelen... het flesje gaat nu open... >:D

* Bij het openen een bescheiden sisje...
* De kleur donker geel , licht oranje
* Bier vormt een prima schuim wat fijn en romig van structuur is en ook nog redelijk stabiel.
* De geur is licht moutig, ietsje hoppig en doet verder licht kruidig aan (een geur dit ik enigszins niet goed kan plaatsen).
* De smaak van het bier is eerst licht fruitig, daarna komt de bitterheid en die is, zoals ik op het ONK ook al constateerde, niet echt prettig. Deze bitterheid komt ietsje onaangenaam, "hard" over. Verder heeft dit bier een blijvend stroef gevoel achter in de keel. Ik weet nog steeds niet precies wat dit is. Oxidatie ? Fenolen ? in ieder geval niet echt prettig.

Op het ONK vond ik dit bier wat minder lekker dan nu... maar de omstandigheden zijn nu ook anders... ;D ;D Echter is het geen top bier, maar buiten de stroefheid en onaangename bitterheid geen grove brouwfouten ontdekt  :)

Van wie was dit bier?

Alchemist

Citaat van: Jacques op 07-06-2011  07:19 uIk vond hem een harde bitterheid hebben. Dat past niet echt in een saison. De hogere alcoholen daarentegen wel.
Ik ga proberen iets met jouw bevindingen aangaande de harde bitterheid te doen bij de tweede poging dit bier te brouwen. Er zat ook wel erg veel hop in dit bier. Als ik de vroege hopgift al iets omlaag schroef, zou het beter kunnen worden. 100 gr. aan bitterhop is wel erg veel, ook al was het gehalte alfazuur ongetwijfeld niet meer zo hoog als toen de hop vers was. 100 gram Styrian Goldings op 20 liter is wel weer erg lekker, maar vooral als het late hopgiften zijn. Wellicht is een koudhop gift ook een idee.

Dit was de hopgift voor 20 liter:

 50 gr Northern Brewer (D) 8.9 % 90 minuten
50 gr Styrian Golding 3.6 % 90 minuten
20 gr Styrian Golding 3.6 % 30 minuten
30 gr Styrian Golding 3.6 % 10 minuten

Jacques

De Northern Brewer geeft snel een harde bitterheid. Als je die vervangt door een mildere hop zal het bier voor mijn smaak veel aangenamer zijn. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.