Wat heb je nodig als beginnende brouwer....

Gestart door Maarten_L, 12-05-2011 22:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten_L

In het draadje over mijn eerste brouwsel kwam het op wat je nodig hebt als beginnende brouwer.. nu was er wel enige discussie over wat je als beginner ECHT nodig hebt en dat lijkt me wel een nieuw, eigen draadje waard.

Citaat van: Jacques op 10-05-2011  22:42 uHet pakket van € 150 dat ik voor ogen heb bestaat uit:
-   dichtheidsmeter (ook hydrometer genoemd) + maatglas (voor het bepalen van het alcoholgehalte)
-   hermetisch afsluitbaar vat plastic rond + kraan + waterslot 30 of 60 l (voor de hoofdgisting)
-   thermometer vloeibare kristallen 0-32°C (voor het controleren van de vergistingstemperatuur in het afgesloten vat)
-   mandfles 25 l normale opening (voor de nagisting van het jongbier)
-   volrubberen stop grijs of een siliconen stop D44/36 of  D49/41 met gat 9 mm (waarin een waterslot past) (voor het afsluiten van de mandfles)
-   hevel aanblaasbaar + kraan (voor het overhevelen van het jongbier naar de mandfles en voor het bottelen)
-   hevelclip (om te zorgen dat de hevel op zijn plek blijft)
-   reinigingsmiddelen Chemipro Caustic 500 g + Chemipro Oxi 1 kg (een voorraad waar je even mee vooruit kunt)
-   flessenborstel
-   1 à 1,5 m siliconen slang (voor het bottelen – verbinding kraantje met afvulpijpje)
-   waterslot
-   roerspaan
-   kroonkurkapparaat + 100 kroonkurken
-   afvulpijpje (voor het afvullen van het bier in bierflesjes)

Je hebt dan een volledig pakket waarmee je een tijd vooruit kunt als je het bij blikken houdt.

Ik ben zelf wat minimaler begonnen met een
- jerrycan met rubberstop en waterslot als gistvat.(jerrycan had ik al)
- hevel met clip
- meestset deluxe (thermometer, vinometer waar je niets aan hebt, hydrometer,maatbeker)
- flessenborstel
- Chemipro OXI 100 gram

Verder brouw ik nog met moutextract dus heb ik ook wat hopzakjes en natuurlijk de ingrediënten voor mijn witbier ,hop, gist, kruiden en moutextract aangeschaft..

Ik heb gebotteld in Grolsch flesjes dus kroonkurkapparaat was nog even niet nodig..

Voor mijn volgende brouwsel komt er wel wat spul weer bij.
-Grotere pan
-Wortkoeler (moet ik nog even in elkaar zetten)
-Grotere gistemmers (jawel ik heb er nu twee)

Voor latere brouwsels komen er ook nog:
-glazen gist fles
-hevelfilter.
-gistkast..

ben benieuwd naar andere starters  wat mis(t)sen jullie, wat was de grootste miskoop..

En de ervaren brouwers... hoe zou jullie ideale start pakket eruitzien..

Ik ben voor minimaal gegaan omdat ik de optie open wilde houden om er na 1 keer gewoon mee op te houden als ik het toch niet zo leuk vond...nu ben ik de klos :biersmile:

Ik heb nog geen echte miskopen gedaan (op het vinometer dingetje na dan) wel wat spul waarvan de kwaliteit niet echt super is.. het grootste gemis was wel de glazen fles denk ik...

Maarten

dennis

Ja, als je alles van tevoren weet dan ... ik denk dat de boodschappenlijstje aardig richting geven. Ik heb destijds een emmer en een busje oxi gehad geloof ik. Voor het volgende brouwsel was dat al snel een walsenmolen, mandflessen, gamellen.

Er zitten bij toch wel af en toe miskopen tussen, het leek zo handig maar na een (paar) keer brouwen voldoet het niet aan de verwachting of is er voortschrijdend inzicht. Over het algemeen ben ik meer happy met spullen die kwalitatief beter zijn dan el-cheapo. Als je weet dat je het goed brouw virus goed te pakken hebt dan lijkt een investering in all-grain brouwen gerechtvaardigd.

RobinB

Ik had bijvoorbeeld in het begin geen kroonkurk apparaat noch kroonkurken, omdat ik het met beugeltjes deed.

Gaandeweg wat dingen erbij sprokkelen spreidt de kosten, maar kan het ook uiteindelijk duurder maken dan gepland... ;)

Ronald_

Dit is natuurlijk een eindeloze discussie.. iedereen heeft de voorkeur aan andere spulletjes.

Wel is duidelijk dat dit gewoon een goedkope hobby kan zijn in verhouding tot de meeste hobby's.


Verder brouwen de meeste denk ik omdat ze het fantastisch vinden om zelf iets te maken/ creeren, en niet omdat het zo goedkoop kan.

Sander_de_Rijk

Ik heb vanavond mijn eerste mout-biertje gebotteld en daarvoor heb ik 3 moutextract biertjes gemaakt (geen blikken maar poeder zoals je zelf ook doet).

Ik ben begonnen met:
- 3 goedkope gistemmers met waterslot en kraantje. Dit was redelijk een miskoop omdat ze aan de bovenkant lekken. Geeft geen slecht bier, maar vraagt wat meer controle wat je als starter eigenlijk niet wilt hebben. De reden van 3 was omdat ik 2 bieren op gist wil kunnen hebben.
- SG meter
- Maatglas voor SG meter
- Hevel met kraantje
- Trechter met zeefje (had eerste keren nog geen hopzakjes)
- roerspaan
- caustic schoonmaakmiddel
- een berg beugels (vervelende taak om die leeg te drinken  :proost:)
- Grote hobbyknijper c.q. hevelklip
- maistermometer voor tijdens het koelen
- 27 liter pan zodat ik 20 liter kan brouwen. Deze heb ik pas na mijn eerste brouwsessie gekocht. De 6 liter pan die ik had was toch wel erg klein. Maar dit is als starter overbodig omdat je (als je goed rekent) je wort aan kan lengen met voorgekookt gekoeld water (gelijk een makkelijke manier om snel te koelen).

het koelen heb ik toen gedaan door het wort in het gistvat over te hevelen en daarna het gistvat compleet in een cementbak te zetten die gevuld is met koud water en koelelementen. Door te roeren koelt het wort redelijk snel af. De hoeveelheid van 15L was toen in 30 minuten van 100 graden afgekoeld naar 22 graden.

Later heb ik de volgende dingen bijgesprokkeld zodat ik met mout kon gaan brouwen:
- 2e hands elektrische weckketel van 27L (heb geen 2e pit in de schuur waar ik brouw) voor spoelwater
- moutmolen
- een flinke koperen buis als dompelkoeler (zie http://www.derijk.org/wp-content/uploads/2011/04/PICT7871_web.jpg)
- een hevelfilter (zelf gemaakt van koperen buizen, zie http://www.derijk.org/wp-content/uploads/2011/04/PICT7872_web.jpg)
- een 1,5L frisdrankfles samen met rubberen stop (had nog wel een waterslot) voor de giststarter
- een yogamatje van de vrouw die aan 1 kant aluminiumfolie heeft zodat ik die kan gebruiken ter isolatie tijdens het maischen.

Het koelelement was ideaal. Ik heb de laatste keer een combi gedaan van de dompelkoeler en de cementemmer. Het water van de dompelkoeler ging in de cementemmer waardoor ik naast het element ook koeling aan de buitenkant had. Binnen 15 minuten was 20L bier naar de 20 graden gekoeld.

Ik zie nog niet de noodzaak om een flessenborstel te kopen als je je flessen goed naspoelt na het drinken en goed reinigt voorafgaand aan het bottelen. Ook heb ik geen aanblaasbare hevel en geen glazen mandlfes. Een afvulpijpje heb ik ook nog niet en voor de vergistingstemperatuur heb ik een digitale thuistermometer naast het gistvat liggen. En ook ik bottel beugels ipv gewone flesjes met kroonkurken.

Ik mistte eigenlijk wel een reserve SG meter. Dit omdat mijn maatglas van glas was en bij mijn tweede brouwsessie de SG meter kapot ging bij het schoonmaken (kwam te hard neer in het maatglas). heb er nu ook 2 in huis, voor het geval ik er weer eentje verkloot.

Maarten_L

Citaat van: Ronald_ op 13-05-2011  20:26 uDit is natuurlijk een eindeloze discussie.. iedereen heeft de voorkeur aan andere spulletjes.

Jawel, daarom ben ik ook benieuwd naar de  verschillende voorkeuren.. minimaal ken ik a.l met alle nadelen van dien.. de lijst van Jacques kan ik me ook wel in vinden... hoewel ik niet  zo van de blikken ben.

Citaat van: Ronald_ op 13-05-2011  20:26 uWel is duidelijk dat dit gewoon een goedkope hobby kan zijn in verhouding tot de meeste hobby's.

Verder brouwen de meeste denk ik omdat ze het fantastisch vinden om zelf iets te maken/ creeren, en niet omdat het zo goedkoop kan.

Goedkoop maakt me ook niet zoveel uit ..ik ben minimaal begonnen om weer even aan het brouwen te ruiken en ik moet zeggen dat het wel naar meer smaakt. Ik blijf nog even bij de moutextracten omdat daar voor mij wel even genoeg uitdaging inzit..

Maarten

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.