High speed weizen

Gestart door RobinB, 11-05-2011 21:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobinB

Voor mijn verjaardagsfeest wil ik nog ff snel een bier brouwen, om te tappen deze keer!
Dat gaat dan 11 juni getapt moeten worden...
Het enige wat zo snel zou kunnen is natuurlijk een Weizen!

Ik moet nog ff kijken, maar ik heb het idee dat ik maar 1 kg tarwemout heb, indien ik meer heb ruil ik de percentages van de pils en tarwemout om.
Ook schijnt de beste weizen, naar JW's voorbeeld ;), een decoctieweizen te zijn. Dat ga ik natuurlijk niet doen, maar heb wel Melanoidinenmout om het te simuleren. ;D
Daarnaast mag er met deze gist wel iets extra aan body in, dus een paar % cara-pils.

Om alles samen te voegen, hier het recept:
Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptHigh Speed Weizen
KenmerkR048
Brouwdatum11-5-2011
BiertypeWeizen (D)
Aantal liters12
Gewenst begin SG1050 (5,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater17,5 liter
Maischdikte4,1 l/kg
Maischwater11,0 liter
Spoelwater6,5 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur11 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid13 EBU (Mark Garetz)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC50,0 %1341 gr3 EBC
Tarwemout40,0 %1073 gr3 EBC
Melanoidinmout5,0 %134 gr60 EBC
Carapils (W)5,0 %134 gr2 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Perle (D)6,5 %10 gr90 minuten13 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort3068 Weihenstephan Weizen
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking
OpmerkingenActivator mfg date Apr11

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
140°C25 minuten4,1 l/kg
268°C40 minuten4,1 l/kg
378°C5 minuten4,1 l/kg

Iemand nog suggesties?
 :brouwen:

MM

Zou je de 68°C maischstap niet verlagen naar 66°C of 65°C?  Dan krijg je een frisser/droger bier. Ik heb het idee bij zomerbieren dat ze droog en fris moeten zijn.

De-Geert

Citaat van: RobinB op 11-05-2011  21:30 uIemand nog suggesties?
Tuurlijk!
Volgens mijnheer Weyermann is Carahell een belangrijke mout voor een Weizen.
Dat zegt'ie in een presentatie die te horen is bij Basic Brewing (06 jan 2011).

Misschien ipv carapils?

RobinB

Citaat van: MM op 11-05-2011  21:38 uZou je de 68°C maischstap niet verlagen naar 66°C of 65°C?  Dan krijg je een frisser/droger bier. Ik heb het idee bij zomerbieren dat ze droog en fris moeten zijn.
Nee, vaak vind ik hobbyweizens te leeg, terwijl naar mijn idee de betere commerciële voorbeelden (weihenstephan, paulaner) wel wat vols en zoetigs hebben.

Citaat van: De-Geert op 11-05-2011  21:40 uTuurlijk!
Volgens mijnheer Weyermann is Carahell een belangrijke mout voor een Weizen.
Dat zegt'ie in een presentatie die te horen is bij Basic Brewing (06 jan 2011).

Misschien ipv carapils?


Cara-Hell heb ik niet, wel Cara-Vienne (50-60 EBC), is dat dan wat?
Maar dan gaat hij wel weer richting een Dunkel Weizen...

Hieronymus

Hoi Robin,
Ik zou ook kiezen om hem een tikje moutiger te maken. Vind ik ook lekker :D
 :biersmile:

RobinB

Om toch wat tegemoet te komen aan Geert ;) maak ik een mengsel van de 2 Cara's, en een beetje ten koste vd Melanoidin.
Ook vond ik ruim voldoende tarwemout in mijn voorraad, dus de hoofdstort is omgedraaid.
Hier het definitieve recept:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptHigh Speed Weizen
KenmerkR048
Brouwdatum11-5-2011
BiertypeWeizen (D)
Aantal liters12
Gewenst begin SG1050 (5,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater16,3 liter
Maischdikte4,1 l/kg
Maischwater11,0 liter
Spoelwater5,3 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur12 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid12 EBU (Mark Garetz)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Tarwemout50,0 %1340 gr3 EBC
Pilsmout 3 EBC40,0 %1072 gr3 EBC
Melanoidinmout4,0 %107 gr60 EBC
Caravienne3,0 %80 gr66 EBC
Carapils (W)3,0 %80 gr2 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Perle (D)6,5 %10 gr60 minuten12 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort3068 Weihenstephan Weizen
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking
OpmerkingenActivator mfg date Apr11

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
140°C25 minuten4,1 l/kg
268°C40 minuten4,1 l/kg
378°C5 minuten4,1 l/kg

:brouwen:

De-Geert

Citaat van: RobinB op 15-05-2011  11:47 uOm toch wat tegemoet te komen aan Geert ;) maak ik een mengsel van de 2 Cara's
Dat zou ik inderdaad ook doen. Alleen caravienna is wel wat te donker denk ik. Maar ben verder geen weizen-kenner.


RobinB

Die zit weer in het vat!
Iets te hoog uitgevallen (1059), maar het brouwen ging lekker vlot!

Aangezien hij niet gaat hergisten, althans dat is het plan, zal het met de alcohol nog wel meevallen denk ik. Hopelijk houdt hij daardoor ook mooi wat body over.

Jacques

Citaat van: RobinB op 15-05-2011  18:17 uIets te hoog uitgevallen (1059)

Dat is eenvoudig op te lossen door wat water toe te voegen. Ik zou dat wel doen omdat je anders te veel gistingsproducten krijgt.

RobinB

Nah, ach het hoeft voor mij niet allemaal zo strak en clean, ik ben niet bang voor een estertje... ;)

Jacques

Citaat van: RobinB op 15-05-2011  21:14 uNah, ach het hoeft voor mij niet allemaal zo strak en clean, ik ben niet bang voor een estertje... ;)

Dat hoef je ook niet. Voor wat meer esters moet je zoals je weet vergisten op een hogere temperatuur.

Met 1059 heb je naast meer vergistingsproducten ook meer body en dat past minder bij een lekker fris zomerbiertje.

RobinB

Citaat van: RobinB op 11-05-2011  21:42 uvaak vind ik hobbyweizens te leeg, terwijl naar mijn idee de betere commerciële voorbeelden (weihenstephan, paulaner) wel wat vols en zoetigs hebben.

Wederom! :)

RobinB

Nou, de high-speed-weizen is wat minder high speed uitgepakt dan gepland! :D
De weizen op zich wel, die was al mooi uitgegist en klaar een week voor mijn verjaardag...

Mijn tapset kwam helaas echter pas 2 weken na mijn verjaardag!
Toen moest ik ook op vakantie, waardoor hij uiteindelijk veel langer dan gepland in de mandfles heeft gestaan.

Tussendoor kwam ik krieken op siroop tegen, dus heb ik gisteren 8L gefusteld en aan de rest de krieken toegevoegd.
De weizen is gefusteld op 1015, mooi 75%. De smaak was goed!

Ben ook benieuwd naar het kriekenbier, die staat alweer mooi te gisten

RobinB

Ik heb deze aangesloten op de tap en drink nu een lekker getapte Weizen.
Hij is lekker vol/zoet, iets teveel banaantjes tov kruidnagel, verder een lekkere weizen!
Denk dat hij het op het feestje goed gedaan had...

De CO2 is alleen nog wat spelen, hij is nu iets te laag, maar drinkt wel lekker weg zo!

koffie

Ik overweeg je recept te pikken :)

Ik heb namelijk eigenlijk hetzelfde probleem: ik 'moet' op 6 oktober bier op de tap hebben.
Het allerliefst pak ik mijn recept voor een stevige tripel met Amarillo of een jonge WM Tripel kloon, maar ben bang dat die te hoog in alcohol zitten.
Een weizen heb ik eerder gemaakt (wil niet teveel iets onbekends brouwen wanneer er druk achter zit) op basis van 40% pilsmout en 60% tarwe, Wyeast 3068 en  14 IBU Perle.

Als je tap destijds op tijd was geweest, was je weizen dan goed op smaak geweest, 1 maand na brouwen?

Herman

Ik heb dat laatst gedaan, bier tappen na 3 weken. Als je zo vroeg wilt tappen, zou ik de bitterheid nog verder naar beneden brengen. Max 10 ibu. Ik vond de mijne te bitter en die was ook maar 15 IBU.

koffie

Vanochtend meteen even langs de Brouwmarkt gegaan en een smackpack 3068 van 26 juli te pakken gekregen.
Rond een uur of 11 meteen gesmackt en inmiddels staat hij op ploffen :)

William

Citaat van: koffie op 29-08-2012  14:31 uVanochtend meteen even langs de Brouwmarkt gegaan en een smackpack 3068 van 26 juli te pakken gekregen.
Rond een uur of 11 meteen gesmackt en inmiddels staat hij op ploffen :)

Die ervaring had ik pas ook met de 3068 met dezelfde manufacturing date. Binnen 3 uur een strakke zak.

koffie

Heb 'm inmiddels in de koelkast staan.
Denk dat ik 'm thuis open maak en samen met wat wort in een fles met waterslot zet, morgen brouwen.

William

Citaat van: koffie op 29-08-2012  16:40 uHeb 'm inmiddels in de koelkast staan.
Denk dat ik 'm thuis open maak en samen met wat wort in een fles met waterslot zet, morgen brouwen.

Dan heb je maar weinig tijd om het op te schalen en ook nog te laten bezinken (als je dat laatste wilt).

Kun je hem niet beter morgen gewoon in de loop van de brouwdag wat starterswort geven (heb je dan toch al gemaakt) waarmee hij weer tot leven kan komen.

koffie

Door 'm nu met wat wort weg te zetten kweek ik toch meer gist dan pas op het laatst wakker te maken en wat wort te geven?

William

Ik denk dat je hem nu wat meer actief houdt, waarbij je ook wel wat gist kweekt maar niet veel. Als je op een later moment wort toevoegd zul je hetzelfde effect krijgen.

Als je echt gist wilt kweken moet je hem regelmatig schudden zodat hij continu zuurstof heeft en je moet dan eigenlijk ook wat voeding toevoegen. Maar dan krijg je ook een wat minder frisse vloeistof die je misschien liever niet in je wort hebt. Je zou dan voldoende tijd nodig hebben om de gist te laten uitzakken.

koffie

Ik belucht altijd door middel van schudden :P

dennis

Hoeveel liter ga je maken? 20-30 liter? Dan heb je meer dan genoeg actieve gist, imno. Dat gaat als een een speer en je SG is in een paar dagen een heel eind in de goede richting.
Gewoon morgen wat wort apart nemen, koken, af laten koelen in steriele fles/erlenmeyer en de gist erbij. Ik zou er ook een druppeltje olijfolie bij doen want de fles is snel te klein.

Wellicht ten overvloede, maar hierbij een redelijk snelle en steriele methode om de gist bij een portie verse wort te krijgen.
 - het beetje wort aan de kook te brengen (met druppel olie, eventueel met roervlo)
 - als het wort kookt dan een flevosap fles (of erlenmeyer) met een bodempje water 2 minuten in de magnetron te laten bij 900W
 - het wort in de kokend hete fles gieten
 - dop op de fles en de fles even op z'n kop op het aanrecht
 - dan de fles, rechtop staand, af laten koelen in een bodempje water in de gootsteen (gaat nog sneller als je het rooster van de magnetron onderin de gootsteen legt, dan koelt het beter aan de bodem van de fles).
Als het afgekoeld is de gist erbij.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.