Mijn eerste brouwsel wordt een lekker witbiertje (hoop ik dan maar)

Gestart door Maarten_L, 21-04-2011 09:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten_L

Na vroeger 2 keer, met wisselend succes, wat bier gebrouwen te hebben, ga ik het nu toch weer een keertje doen.

De bedoeling is om een kleine hoeveelheid te brouwen met moutextracten, gewoon in de grootste pan in huis (5 l) daarna in een jerrycan met waterslot laten gisten. Na het gisten bottelen in Grolsch beugelflesjes en dan over een tijdje lekker genieten van een eigen witbiertje op het terras.

Ik heb de volgende spullen in huis gehaald:
Hopkorrels Brewers Gold
Moutextract Licht (8 ebc) 1 kg.
Moutextract Tarwe (8 ebc) 1 kg
Biergist Brewferm Blanche (speciaal voor Witbier) zakje 12 gram

met een hopkookzakje maar ik heb het idee dat dat niet gaat werken met hopkorrels.

Verder spulletjes als Hevels, borstels, schoonmaakspul, waterslot, rubberstop, Thermometer, Hydrometer, vinometer enzovoort..

Volgens mij hoef ik alleen nog maar een recept aan te passen aan de moutextracten en dan kan ik wat wort gaan koken. Misschien nog wat sinaasappelschil van een eko sinaasappel raspen maar ik probeer het voor mijn eerste brouwsel wel een beetje simpel te houden.

Maarten

Gerb

Met het recept lijkt me niets mis. Wat is het alfazuurgehalte van de hop, hoe lang kook je dit mee en hoeveel voeg je toe?

Hopkorrels vallen uit elkaar als ze gekookt worden. Na het uitzetten van het gas, een vortex maken en dan 15 minuten wachten. Dan van bovenaf hevelen. Het is niet erg als er iets meegaat in het wort.

Maarten_L

Citaat van: Gerb op 21-04-2011  11:06 uMet het recept lijkt me niets mis. Wat is het alfazuurgehalte van de hop, hoe lang kook je dit mee en hoeveel voeg je toe?

Het alfazuur is 6,7% ik was van plan 5 gram toe te voegen op 5l en dat een uur mee te laten koken.

Klopt het trouwens dat als ik een S.G. van 1050 g/l  met de daarbij behorende plato van 12,3 g / 100 g ik dus ongeveer 4,6 liter water en 640 g mout-/tarwe-extraxt moet gebruiken voor 5 l wort?

Zal ik er ook nog koriander in doen?

arluijen

Is dat zo'n glazen vinometer? Zeg maar een pipet vorm die je moet vullen en ondersteboven zetten ? Die heb ik namelijk ook gehad maar ik kon er niets mee en bij navraag bleek dat ie ook echt bedoeld was voor wijn. Ik heb hem cadeau gedaan aan iemand die wijn maakt.

Over de verhoudingen van extracten weet ik niet zoveel, maar ik zie dat je dat ook in BrouwVisie kan moutextracten kan opgeven. Dus dan moet je een verhouding kiezen en krijg je te zien hoeveel in g je moet toevoegen.


Jacques

Citaat van: Maarten_L op 21-04-2011  11:58 uZal ik er ook nog koriander in doen?

Als je een Belgisch witbier wilt brouwen kun je niet zonder koriander. Gaat het om een Duitse weizen dan moet je de koriander weglaten.

Adrie

Citaat van: Jacques op 21-04-2011  18:15 uAls je een Belgisch witbier wilt brouwen kun je niet zonder koriander. Gaat het om een Duitse weizen dan moet je de koriander weglaten.

Behalve als je je niets van bierstijlen wilt aantrekken.

Maarten_L

Citaat van: Jacques op 21-04-2011  18:15 uAls je een Belgisch witbier wilt brouwen kun je niet zonder koriander. Gaat het om een Duitse weizen dan moet je de koriander weglaten.

Dan komt er dus ook nog wat koriander bij.. lekkerrrrrr... Heb alleen een beetje spijt dat ik niet 2 maanden eerder ben begonnen.. had ik net lekker in het zonnetje van mijn biertje kunnen genieten..

Zo zie je maar: regeren is vooruit brouwen...


Citaat van: arluijen op 21-04-2011  13:41 uIs dat zo'n glazen vinometer? Zeg maar een pipet vorm die je moet vullen en ondersteboven zetten ? Die heb ik namelijk ook gehad maar ik kon er niets mee en bij navraag bleek dat ie ook echt bedoeld was voor wijn. Ik heb hem cadeau gedaan aan iemand die wijn maakt.

Tis inderdaad zo'n pipetje achtig dingetje.. in de beschrijving van de meetset staat wel heel nadrukkelijk dat het voor wijn en bier is.. uiteindelijk maakt niet zoveel uit wat het percentage is als het bier maar smaakt 8).. Ik ga 'm zo wel  even uitproberen .. gewoon omdat het kan  ^-^

Maarten_L

Citaat van: Adrie op 21-04-2011  20:33 uBehalve als je je niets van bierstijlen wilt aantrekken.

Tja uiteindelijk gaat het toch alleen maar om de smaak en niet om het labeltje dat er niet op komt..

De smaak van de Belgische Witbieren kan ik wel waarderen... de Duitse Weizen heb ik eigenlijk te weinig geprobeerd... dat wordt dan misschien mijn tweede brouwsel :biersmile:

Maarten

Maarten_L

Citaat van: Maarten_L op 21-04-2011  20:36 uTis inderdaad zo'n pipetje achtig dingetje..[knip] Ik ga 'm zo wel  even uitproberen .. gewoon omdat het kan  ^-^

Heb het gisteren even geprobeerd met wat Grolsch (de flesjes moeten leeg voor mijn eigen brouwsel) en er klopt inderdaad helemaal niets van... (tenzij pils 13% is tegenwoordig) maar Ook met wijn zit het ding er rustig 3 a 4% naast.

Misschien kan ik 'm gebruiken om een bonzaai boompje water mee te geven, andere toepassingen kan ik zo snel niet verzinnen.

Maarten

Maarten_L

Nou vanavond was het zover...

Ik heb een beetje bier gebrouwen.
Het ging aanvankelijk allemaal best lekker.. 3,6 liter water opgezet met de mout(340gr) en tarwe (ook 340gr) extract. Toen het kookte de hop erbij (5 gram) ondertussen begonnen met alles schoonmaken, koriander in een vijzeltje vermalen en de sinaasappelschilletjes klaar gezet. 10 minuten voor het einde de koriander en sinaasappel erbij..Ondertussen ook 2,5 liter water aan de kook gebracht.

Na het koelen (in de gootsteen met stromend water langs de pan) en het aanvullen het wort met het gekookte water tot 5 liter, de dichtheid gemeten.. deze was wat hoog met 1056g/l dus nog snel even uitgezocht dat er nog 600ml water bij mocht.

Daarna nog even nagemeten en toen kwam ik precies op 1050

So far so good..

Daarna ging het iets minder goed...

Ik probeerde met de hevel het wort uit de pan in de jerrycan te krijgen.. Even aanzuigen en wachten maarrrr... niet dus... na heel eventjes hield het op... nog een keer aanzuigen.. ik liep blauw aan... een hoop geprut en uiteindelijk maar gewoon het laatste beetje rustig de pan leeggegoten in de jerrycan.. het laatste beetje prut lekker in de pan gelaten.

Later bij het schoonmaken kwam ik erachter dat er een stukje sinaasappelschil in de hevelslang terecht was gekomen...

Morgen even kijken of het al lekker aan het bluppen is...maar nu eerst een biertje...

Maarten

arluijen

gefeliciteerd. Mooi altijd om een bier op te zetten, dat biertje heb je wel verdiend  :)
En dingen die "mis" gaan, tja, dat hoort er bij; volgens mij is er een aparte thread aan "brouwflaters".

CiteerMisschien kan ik 'm gebruiken om een bonzaai boompje water mee te geven, andere toepassingen kan ik zo snel niet verzinnen.

Lol. Misschien doen we allebei wel iets verkeerd? Moet toegeven dat bij mij, wat ik ook mat, alles op 0 procent uitkwam.




Maarten_L

Het bier begint nu al wat minder te bluppen dus ik was van plan om komend weekend de boel te gaan bottelen... maarrrrr... volgens mij sla ik de lager stap dan over..

Nu heb ik volgens mij drie opties...
1- Ik doe of mijn neus bloed... suiker erbij en bottelen maar..
2- Ik hevel de boel tijdelijk terug in de pan... maak de jerrycan/gistvat schoon en hevel vrolijk weer terug...laat het een week of twee staan en bottel de boel dan..
3- Ik laat de boel nog even een weekje langer staan...

Wat te doen...

Maarten

MO

Twee weken in dit vat laten staan en dan afvullen. Optie 3 dus.

Jacques

Citaat van: Maarten_L op 28-04-2011  12:23 uHet bier begint nu al wat minder te bluppen dus ik was van plan om komend weekend de boel te gaan bottelen... maarrrrr... volgens mij sla ik de lager stap dan over..

Nu heb ik volgens mij drie opties...
1- Ik doe of mijn neus bloed... suiker erbij en bottelen maar..
2- Ik hevel de boel tijdelijk terug in de pan... maak de jerrycan/gistvat schoon en hevel vrolijk weer terug...laat het een week of twee staan en bottel de boel dan..
3- Ik laat de boel nog even een weekje langer staan...

Wat te doen...

Citaat van: MO op 28-04-2011  12:54 uTwee weken in dit vat laten staan en dan afvullen. Optie 3 dus.

Als je niet beschikt over een mandfles of een ander goed afsluitend gistvat is de optie die Martin noemt inderdaad het beste.
In het geval optie 2 moet je 2x overhevelen. Daarmee kun je meer zuurstof in je bier krijgen en loop je net iets meer kans op oxidatie. Wat je het beste kunt doen ligt bij het brouwen van bier altijd aan de mogelijkheden die je hebt. De mogelijkheden kun je uitbreiden door de nodige spullen te kopen. In dit geval een glazen mandfles.

Maarten_L

Citaat van: Jacques op 28-04-2011  21:06 uAls je niet beschikt over een mandfles of een ander goed afsluitend gistvat is de optie die Martin noemt inderdaad het beste.
In het geval optie 2 moet je 2x overhevelen. Daarmee kun je meer zuurstof in je bier krijgen en loop je net iets meer kans op oxidatie. Wat je het beste kunt doen ligt bij het brouwen van bier altijd aan de mogelijkheden die je hebt. De mogelijkheden kun je uitbreiden door de nodige spullen te kopen. In dit geval een glazen mandfles.

Bedankt voor de tips. Ik laat het bij dit brouwsel nog even een weekje zitten.

In mijn brouwproces is gelukkig nog voldoende ruimte voor verbetering heb ik al wel weer gemerkt ::). Ik hou het voorlopig even zo eenvoudig mogelijk... deze hobby gaat denk ik toch wel uit de hand lopen :biersmile:

Maarten

arluijen

Citeer.. deze hobby gaat denk ik toch wel uit de hand lopen

Ik denk dat de meerderheid op dit forum hieover mee kan praten....

Maarten_L

Oei... ik zit met een probleem...

Ik ging vanavond bottelen, eerst even naar het S.G. gekeken 1012.. volgens mij was dat wel volgens plan.. Het jongbier rook goed..zag er uit als witbier en smaakt ook nog eens goed..

Nu het probleem... ik had 5 liter gebrouwen en dat is natuurlijk veeeeeeeel te weinig om al mijn vrienden, familie, collega's te trakteren op een lekker witbier... hoe hou ik dit stil!!!

Dennis (da's een collega van me) krijgt natuurlijk wel een biertje van me... de collega die het naar Rotterdam gaat brengen natuurlijk ook..

Ik heb al wel de oplossing denk ik.... nog meer brouwen  :proost:

Maarten

Oscar

Citaat van: Maarten_L op 07-05-2011  22:43 uNu het probleem... ik had 5 liter gebrouwen en dat is natuurlijk veeeeeeeel te weinig om al mijn vrienden, familie, collega's te trakteren op een lekker witbier... hoe hou ik dit stil!!!

Niet!  ;D ;D ;D Maar als ik je nu eens vertel dat het evenveel moeite en tijd kost om 5 liter te brouwen in vergelijking met 20 - 25 liter? Dus met vrijwel dezelfde inspanning (alleen wat grotere pannen) brouw je 20 - 25 liter. En dan heb je 3,5 krat met lekker bier. Dus ook genoeg voor je vrienden en familie  :biersmile:

Maarten_L

Citaat van: Oscar op 07-05-2011  22:59 uNiet!  ;D ;D ;D Maar als ik je nu eens vertel dat het evenveel moeite en tijd kost om 5 liter te brouwen in vergelijking met 20 - 25 liter? Dus met vrijwel dezelfde inspanning (alleen wat grotere pannen) brouw je 20 - 25 liter. En dan heb je 3,5 krat met lekker bier. Dus ook genoeg voor je vrienden en familie  :biersmile:

Ik heb heeeeel even geprobeerd om het een beetje klein te houden maar ben daar volledig aan het falen... Er staan nu twee 27  gistemmers naast me van een collega, 22 liter ketel is onderweg...

Sommige hobby's lopen langzaam uit de hand... deze wat harder :nut:


Maarten

Sander_de_Rijk

Ik ben een aantal maanden terug begonnen en een collega zei dat ik voor 60 euro al genoeg materiaal in huis had om te brouwen. Ik heb nu (2,5 maand verder) zo'n 300 euro inclusief ingrediënten uitgegeven. Heb wel al 3 bieren volledig opgedronken en de 4e zit in het vat  :brouwen:

Dus ik denk dat ik ook een van die hobbyslachtoffers ben  :lekkerbier:

Maar nog een weekje wachten en dan kan je je eerste proeftest doen :) Tenminste ik begon 1 week na het bottelen al met proeven om zo de smaakverandering over de weken te testen  :biersmile:

dennis

Citaat van: Maarten_L op 09-05-2011  10:36 uIk heb heeeeel even geprobeerd om het een beetje klein te houden maar ben daar volledig aan het falen... Er staan nu twee 27l gistemmers naast me van een collega, 22 liter ketel is onderweg...

Sommige hobbies lopen langzaam uit de hand... deze wat harder :nut:

Gaat zeker goed! Had je de moutmolen op marktplaats nog kunnen scoren? Of was je die bieder niet?

Maarten_L

Citaat van: dennis op 09-05-2011  14:55 uGaat zeker goed! Had je de moutmolen op marktplaats nog kunnen scoren? Of was je die bieder niet?

Nee, dat was ik niet... ik moet alles een beetje rustig het huis binnen dragen zodat mijn vriendin er een beetje aan kan wennen... De moutmolen komt ook nog wel, maar dat weet ze nog niet  ::)


Het eerste bier gaat in ieder geval lekker worden dus dat scheelt al weer...

Maarten

Jacques

Citaat van: Sander_de_Rijk op 09-05-2011  11:47 uIk ben een aantal maanden terug begonnen en een collega zei dat ik voor 60 euro al genoeg materiaal in huis had om te brouwen. Ik heb nu (2,5 maand verder) zo'n 300 euro inclusief ingrediënten uitgegeven.

In het kader van de cursus voor beginners (die trouwens niet erg hard opschiet in verband met te weinig tijd) die ik aan het schrijven ben kom ik tot de conclusie dat je minstens zo'n € 150 moet uitgeven om een beetje fatsoenlijk met de hobby te beginnen. En dan heb ik het over het brouwen met blikken. Maar dan heb je wel een fatsoenlijk gistvat, een glazen mandfles, de nodige meetapparatuur en wat meer schoonmaakmiddel en dergelijke.

Sander_de_Rijk

Ja, maar ik zit nu aan iets meer materiaal (moutmolen, dompelkoeler, hevelfilter, 2 ketels van 27 L en 3 gistemmers van 30 L) en heb voor 60 liter nu op voorraad en ik heb al zo'n 30 liter gebrouwen bier opgedronken. Gelukkig heb ik niet alles (nieuw) hoeven te kopen.

Maarten_L

Ben benieuwd naar de cursus Jacques..

150 euro zou ook zomaar kunnen kloppen.. de eerste keer kom je er toch achter dat je sommige dingen mist of net iets anders zou moeten/kunnen doen.. zo misste ik bijvooreeld de mandfles, een goede weegschaal voor kleine hoeveelheden gist/hop en kruiden.

Gelukkig leer je een hoop van de dingen die fout gaan (of niet helemaal goed)



Maarten


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.