Forum kloonproject 2011: Avec les bons Voeux

Gestart door dennis, 10-04-2011 17:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerb

Leuk dat de French Saison als beste eruit komt. Wat was het grootste manco van de Belgian Saison? Muf?

dennis

Goedemiddag,

Bij deze de proef formulieren van de eerste ronde. Vanwege de omvang heb ik er twee pdf's van gemaakt: 1, 2.


(overigens zou het kunnen zijn dat de documenten vanavond even niet te downloaden zijn, mijn server wordt vanavond gemigreerd)

dennis

Overigens mis ik van groep vier 1 set proef formulieren. Heeft iemand nog?

De Kiekert

Citaat van: dennis op 16-01-2012  12:18 uOverigens mis ik van groep vier 1 set proef formulieren. Heeft iemand nog?
De de set van vier formulieren heb ik hier naast mij liggen :-[  Zal ik ze opsturen (adres)?

NewLine

Ook net terug van Hengelo. Was superleuk. Bedankt voor de goede organisatie en de ruil en ALBV-biertjes.
Ook interessant om nu eens gezichten te kunnen plakken op al die namen.

Ronald_

Citaat van: De Kiekert op 16-01-2012  12:33 uDe de set van vier formulieren heb ik hier naast mij liggen :-[  Zal ik ze opsturen (adres)?

Kan je ze  inscannen?

dennis

Citaat van: Ronald_ op 16-01-2012  13:04 uKan je ze  inscannen?
Ze gaan ingescant worden, en ik zal ze hopelijk in de loop van de week toevoegen.

BBA

Ja was een erg leuke dag! Volgende keer probeer ik weer van de partij te zijn  :biersmile:

Jacques

Citaat van: De Kiekert op 16-01-2012  11:39 uEen geweldige dag heb ik gehad, hoop dat ik niemand "gek" gemaakt heb: :nut: ;D

In vergelijking met andere forumleden was je helemaal niet zo druk.

mekabo

Ook terug thuis na een leuk weekendje Hengelo,

Ik wil iedereen bedanken voor de aangename leerzame namiddag.
Dennis, dank voor de goede organisatie en ontvangst. :duimop:
Oscar, dank voor de rondleiding, uitleg, en locatie (die misschien wat duidelijker vanaf de straat mocht aangegeven zijn  :idea: )
Het was een leuk weerzien met Henielma, Ronald, Sander....
en een fijne kennismaking met alle andere aanwezige forumleden.
Herman, nogmaals gefeliciteerd en geniet van Je prijs  :proost:
Robin, ik kan er echt niets aan doen dat  Jij Je fles originele vergeten bent  ;D , Je mag ze nog altijd komen ophalen  :D
Kortom voor herhaling vatbaar.
De beste groeten

Mekabo

Henielma

Mekabo, het was leuk jou en je vriendin weer te ontmoeten.

Nog bedankt voor de prijs die je beschikbaar gesteld hebt. Ik moet nog een goed moment bedenken wanneer ik die hele grote fles heerlijk bier kan openen.

Verder is je input waardevol gebleken om te komen tot een beetje gelijkende kloon. Gisteren de French versie en vandaag de Dupont versie gedronken die ik zelf gemaakt heb. Het origineel is toch nog echt een stuk aromatischer en lekkerder. Dus we zijn er nog niet.

Gisteren heb ik de vergistingscurves van beide bieren op een rij gezet. Als er behoefte aan is dan zal ik die aan dit topic toevoegen. Mogelijk ook het recept maar eigenlijk staat dat al in het mooie overzicht van Dennis.

De Kiekert

Citaat van: Jacques op 16-01-2012  20:00 uIn vergelijking met andere forumleden was je helemaal niet zo druk.
Jacques, bedankt voor je compliment, zat ik natuurlijk naar te vissen 8)

Citaat van: Henielma op 16-01-2012  23:12 uGisteren heb ik de vergistingscurves van beide bieren op een rij gezet. Als er behoefte aan is dan zal ik die aan dit topic toevoegen. Mogelijk ook het recept maar eigenlijk staat dat al in het mooie overzicht van Dennis.
Laat die curves maar zien Herman :merlin:

RobinB

Citaat van: mekabo op 16-01-2012  22:59 uRobin, ik kan er echt niets aan doen dat  Jij Je fles originele vergeten bent  ;D , Je mag ze nog altijd komen ophalen  :D

Uiteraard! ;D
Ik wilde echter even aangeven dat ik er graag een gehad had, en niet bewust een had laten staan. Dat had ondankbaar over kunnen komen, wat zeker niet de bedoeling was! :duimop:

Henielma

Hierbij de temperatuur en de koolzuurproductiecurves van mijn twee bieren.

Allereerst het maischen en koken dit is voor beide bieren gelijk namelijk:


Van 45 naar 72 ºC met 0,25 ºC stijging per minuut.
De x-as is in seconden.
De kooktijd was ongeveer 90 minuten.

Hierna de curves van het hoofdwort (17 liter). Dit bier had de 2e plaats.

Gestart bij 28 ºC daarna met 1 ºC per 8 uur naar 34 ºC. Hier 24 uur op gehouden en daarna met 8 ºC per uur naar 25 ºC tot aan de tiende dag. Daarna naar 21 ºC.
De x-as is in minuten.   
De vergistingspiek van 28 liter koolzuur per uur is de hoogste die ik ooit gemeten heb de afgelopen jaren.


Hieronder de prijswinnende variant met de French Saison van Wyeast. De inhoud van de Activator verpakking is zonder een starter te maken in de 6,5 liter wort gegaan. De verpakking was wel gesmackt en opgebolt.

Eerste 2 dagen op 21 ºC, hierna met 1 ºC per dag naar 23 ºC en hier op gehouden tot aan de tiende dag. Hierna naar de 20 ºC gegaan voor de koudhop het het nagisten.
Deze heeft een vergistingspiek van 3,5 liter koolzuur per uur. Let wel dit was maar 6,5 liter wort.

 

Henielma

Hierbij nog het recept van het wort dat dus gesplitst vergist is.


BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkS77
Naam receptSaison Avec les bons Voeux
Brouwdatum9-10-2011
BiertypeSaison (Sterke)
Volume24,0 liter
Gewenst begin SG1.070 g/l
Berekende kleur8 EBC (Morey)
Berekende bitterheid35 IBU (Garetz)

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Brouwzaalrendement74%
Totaal brouwwater35,0 liter
Beslagdikte4,98 l/kg
Maischwater28,0 liter
Spoelwater7,0 liter
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
Ingrediëntkleur (EBC)% in stortgewicht (kg)
Pilsmout 33755,081
Kristalsuiker0171,152
Tarwemout380,542

Maischschema
Omschrijvingstart temperatuur (gr. C)Eind temperatuurVerwarmingstijd (min)Beslagdikte (l/kg)
Temperature Step 0,25 ºC/min 45721084,98

Hop en kruiden
Ingrediënt% alfazuurTypeKooktijd (min)Gewicht (g)Bitterheidsbijdrage (IBU)
Merkur6Hopbellen907035
Fuggles4Hopbellen1240
Saaz3,8Pellets1240
Fuggles4HopbellenDry150
Saaz3,8HopbellenDry150

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortWyeast French Saison
GistvormActivator
Volume starter (l)Geen (slechts 6,5 liter wort voor deze versie

De resterende 17 liter is vergist met opkweek van Saison Dupont. Beide zijn in gelijke verhouding gekoudhopt.
Eind SG French Saison 1003
Eind SG Dupont opkweek 1004

Waterbehandeling:
Ca2+ Mg2+ Na+ HCO3- SO42- Cl-
mg/l mg/l mg/l mg/l mg/l mg/l
Behandeld water 283 9 12 115 519 97
Doelwater 52 17 35 350 107 20

Voor de vergistingstemperaturen zie het vorige bericht.

Jacques

Herman,

Hartelijk dank voor het delen van deze uitgebreide informatie.

dennis

Herman, bedankt voor het posten van je recept. Voor het overzicht/volledigheid is dat wel prettig.

Over volledigheid gesproken. Hierbij de volledige set proef formulieren:1, 2.

Adrie

Nou, dat ziet er weer geslaagd uit. Jammer dat het niet gelukt is om mijn bier erbij te krijgen. Ik zat ruim een week zonder internet en bovendien nog een paar dagen "op de hei", dus ik heb alle berichten gemist. Blijkbaar is men in dit digitale tijdperk vergeten dat er ook nog zoiets is als een telefoon.  :nut:

Opvallend dat de Belgian Saison niet als winnaar uit de bus is gekomen, trouwens. Hebben jullie daar nog een verklaring voor?

Oscar

Citaat van: Adrie op 19-01-2012  20:54 uOpvallend dat de Belgian Saison niet als winnaar uit de bus is gekomen, trouwens. Hebben jullie daar nog een verklaring voor?

Het eigenlijk winnende bier met de Belgian Saison gist staat bij mij nog te gisten... ;D ;D Lijkt mij een valide verklaring... >:D >:D

William

Citaat van: Adrie op 19-01-2012  20:54 uOpvallend dat de Belgian Saison niet als winnaar uit de bus is gekomen, trouwens. Hebben jullie daar nog een verklaring voor?

Ik vond een aantal van de geproefde bieren iets muffigs en af en toe zurigs hebben. Misschien komt dit toch door de veel langere vergistingsduur die de Belgische saison nodig heeft in vergelijking met de Franse versie en ook de opkweekversie. Misschien is deze gist onder amateuromstandigheden daardoor iets gevoeliger voor (kleine) infecties of lysis van gist.  :weetniet:

Citaat van: Adrie op 19-01-2012  20:54 uBlijkbaar is men in dit digitale tijdperk vergeten dat er ook nog zoiets is als een telefoon.  :nut:

Dat hadden we inderdaad kunnen doen. :-[

William

Dennis, zou je nog kunnen aangeven welke bieren (nummers) naar de 2e ronde zijn gegaan. In de excel sheet zie ik wel de scores in de finale.

Ik ben vooral benieuwd naar de brouwsels die zijn gesplitst en zou graag willen weten of er van de gesplitste bieren de ene wel is doorgegaan naar de volgende ronde en de andere niet.

(bier 1, bier 2) - naam brouwer - variant
(11,13) - Henielma - Dupont versus French Saison - beide naar finale, French Saison wint
(3,9) - Basterd Brewer -   koudhop EKG/Fuggle versus koudhop Hallertau Mittelfruh
(1,5) - Dennis - bitterhop Styrian / koudhop Fuggles  versus bitterhop Saaz /koudhop EKG en Hallertau
(4,14) - de Kiekert - koudhop EKG/Fuggles versus koudhop Saaz

Ik proef nu de ALBV van Albertus (bier 16 in een fles van 750 ml). Volgens de proefformulieren in de eerste ronde is deze goed beoordeeld (kloon score ongeveer 4 uit 5). Is deze ook in de tweede ronde gekeurd?

Mijn notities van de ALBV van Albertus:

Uiterlijk: lichte tweeschijn, kleur lijkt goed
Geur: licht citrus, kruidig, beetje hogere alcoholen
Smaak: zoet, bitter, kruidig
Nasmaak: bitterig en kruidig. De bitterheid is een beetje hard
Mondgevoel: een beetje plakkerig

Ik vind dit een goede versie van de ALBV, zeker finalewaardig. Waarschijnlijk heeft deze de finale niet gehaald omdat deze met de Belgische gist is vergist en er volgens mij geen Belgische gist in de finaleronde zat.

Bedankt voor dit bier in megafles!

dennis

Jazeker. Groep:
1: 4, 11
2: 5, 16
3: 9, 2
4: 8, 10

William

Citaat van: dennis op 21-01-2012  20:59 uJazeker. Groep:
1: 4, 11
2: 5, 16
3: 9, 2
4: 8, 10

Uhm, ik zie nr.13 (Henielma) niet terugkomen als een bier dat door is gegaan naar de 2e ronde terwijl die wel in de finale zat :weetniet:

Nr 5 en 4 hadden blijkbaar een voorkeur over 1 en 14 (als ze door dezelfde groep gekeurd zijn). Blijkbaar doet EKG en/of Fuggles koudhop het goed. Henielma had als winnaar had ook Fuggles in de koudhop en aromahop.


dennis

Citaat van: William op 21-01-2012  21:09 uUhm, ik zie nr.13 (Henielma) niet terugkomen als een bier dat door is gegaan naar de 2e ronde terwijl die wel in de finale zat :weetniet:

Nr 5 en 4 hadden blijkbaar een voorkeur over 1 en 14 (als ze door dezelfde groep gekeurd zijn). Blijkbaar doet EKG en/of Fuggles koudhop het goed. Henielma had als winnaar had ook Fuggles in de koudhop en aromahop.

Alle paren zijn in de eerste ronde binnen dezelfde groep bieren geproefd.

De eerste groep proevers had in de tweede ronde nogal tegenvallende bieren doorgeschoven gekregen, het waren allebei mindere kloons dan de 4 bieren van hun eerste ronde. Daarbij werd aangegeven dat een bier wat ze niet doorgestuurd hadden naar de 2de ronde toch echt wel finale waardig was. Die (#13) hebben we toen, in overleg opgenomen in de eindronde.

William

Citaat van: dennis op 22-01-2012  07:38 uDie (#13) hebben we toen, in overleg opgenomen in de eindronde.

Dus de #11 (Dupont) werd in de eerste ronde beter bevonden dan de #13 (French) maar de #13 wint uiteindelijk toch in de finale ronde.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.